MTI

Másfélszeresére nőtt az elektromos autók száma a világon

Tavaly rekordszámú, több mint egymillió elektromos autót értékesítettek a világon és ennek is több mint felét Kínában. Világszerte már több mint hárommillió elektromos autó rótta az utakat 2017-ben, ami ötven százalékos növekedés az előző évihez képest - derül ki a nemzetközi energiaügynökség, az IEA ma közzétett jelentéséből.

Az IEA (International Energy Agency) statisztikái szerint forgalomban lévő hárommillió elektromos autóból 1,23 millió Kínában állt szolgálatba, 760 ezer az Egyesült Államokban és 820 ezer Európában van forgalomban, míg a világ fennmaradó részén 300 ezer. Az elektromos autók forgalomba helyezésében Norvégia érte el a legmagasabb arányt 2017-ben, 39,2 százalékosat. A második legnagyobb arány Izlandon volt, 11,7 százalékos, a rangsorban harmadik Svédországban pedig 6,3 százalékos. A szám szerint legnagyobb piacon, Kínában 2,2 százalék volt tavaly az elektromos autók részesedése a forgalomba helyezésekben. Németország 1,6 százalék, az Egyesült Államok 1,2 százalék, Japán pedig 1,0 százalék forgalomba helyezési arányt ért el.

A villanykutak száma mintegy harmadával nőtt tavaly. A magán és vállalati használatú elektromos autó töltőállomások száma már megközelítette a hárommilliót, a nyilvános villanykutaké pedig 430 ezerre rúgott. Az utóbbiak mintegy negyede, 112 ezer volt a sűrűn lakott területek kellő mértékű ellátásához és az elektromos autók hosszú távú használatához elengedhetetlenül fontos gyorstöltő állomás, úgynevezett villámkút.

Az IEA becslése szerint a világszerte már érvényben lévő és még várhatóan érvénybe lépő ösztönzők és támogatások hatását figyelembe véve 2030-ig 125 millióra nőhet a forgalomban lévő elektromos autók száma. Amennyiben azonban sikerül megvalósítani az EVI elektromos jármű kezdeményezés [email protected] programját, ami 30 százalékos forgalomba helyezési arányt tűzött ki célul 2030-ra, a forgalomban lévő elektromos autók száma elérheti a 220 milliót is. Az EVI tagjai Kanada, Kína, Finnország, Franciaország, Németország, India, Japán, Mexikó, Hollandia, Norvégia, Svédország, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok. A program végrehajtását az IEA koordinálja.

A villanykutak száma 2030-ra az IEA becslése szerint tíz százalékkal haladja majd meg a forgalomban lévő elektromos autók számát. A magánhasználatú töltőállomások aránya csökken majd, mivel egyre többen vásárolnak majd elektromos autót azok közül is, akiknek nincs sem saját garázsuk, sem saját parkolóhelyük. Ezzel szemben viszont a munkahelyeken egyre több töltőállomás válik majd elérhetővé az alkalmazottak számára.

Az elektromos autók elterjedésének a kilátásai nagyban függenek néhány kulcsfontosságú nyersanyag, így a kobalt és a lítium elérhetőségétől, valamint az akkumulátor technológia fejlődésétől - jelzi az IEA tanulmánya. Az [email protected] program megvalósításához még a technológiai fejlődést figyelembe véve is huszonötször annyi kobaltra lesz szükség mint manapság.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • csicso82 #15
    Jah ha eddig volt 10 autó akkor most van 25 hehe. Amúgy ezekkel az akkukkal ha elhasználódnak mit lehet kezdeni? Veszélyes hulladék vagy lehet vele kezdeni valamit?
  • Macropus Rufus #14
    azért 2 év alatt majd több mint 480.000km levezetni nem átlagos felhasználás. (kb. 650km/nap 2 éven át folyamatzosan).
    Saját adatok: 12 év alatt 178355km. Ez meg 2 év alatt az én 12 éves futásomnak több mint 2.5x tette meg. Szóval az én esetemben a vas több mint 25 év alatt érné el a 480.000km-et és lenne 83%-os az aksim. 25 év.
  • paragic #13
    Ha Kínát nem számoljuk, a világpiac negyedét nem számoljuk.
  • Ender Wiggin #12
    ha kínát nem számítjuk, akkor sehol sincs az elektromos eladás a benzin/dízel vagy hibrid eladásokhoz képest.
  • NEXUS6 #11
    Tekintve hogy a világ autópiaca jelenleg olyan 80 millió autót jelent évente és ez a mennyiség átlag évi 2 millióval bővül, ami olyan 2,5 %, így az elektromos autók eladási statisztikáít nézve, ha marad a trend akkor talán ettől az évtől már nem fog tovább növekedni a a belsőégésű és a az elekktromos akutók eladási darbaszáma közötti külünbség. Ugyanis egész eddig, bármilyen látványos eredményeket is hoztak a villanykocsik önmagukhoz képest valójában darabszám szerint is egyre többet adtak el belsőégésűből a villanyhoz képest.
  • paragic #10
    Nem a Tesla Model X a lényeg, bármelyik aktív hűtéssel rendelkező akksi hasonlóan degradálódik.
    Melyik luxusterepjáró a nép autója amúgy?

    A másik meg, hogy nem években kell számolni, hanem kilóméterekben, így a számításod hülyeség. A városi használatnál sem az évek száma a lényeg, hanem hogy hány km-t mész. Ki lehet számítani, hogy ha félmillió kilóméterenként 17%-ot degradálódik, akkor az átlag magyar autós által megtett évi 16 000 km-rel számolva 31 év után még 80% felett lenne az akksi.
  • Elmin #9
    Én örülnék egy használt Tesla Model X-re lenne "kidobni való" pénzem, ami "sosem" térülne meg.
    Lehet, hogy rosszul kerestem, de nem találtam nem lebutított tesla model x-et 30 millió alatt. Ami ha minden hónapban félre tudnék tenni 50 ezret (ami nem kis pénz) akkor 50 év múlva már akár meg is vehetném, persze ha közben lentebb mennek az árak akkor már talán 20 év múlva.
    Szóval ez nem a nép autója, nagy sajnálatomra. Viszont azért lehet reménykedni, hátha lesz majd 3 millió körül is olyan ami meg tud majd tenni 300-400Km-t egyhuzamban.

    "Azért így ez sem igaz."
    Tehát összefoglalva 2 év után már kb 83%-os az akku, 4 év után kb 66%-os lesz. Ha tovább számolom akkor 6 évesen kb 42%, 8 évesen 22%, és 10 évesen kb 0%. Vagyis ilyen ütemben 6-8 évesen már cserélni kell a komplett akkucsomagot.
    Viszont arról még nincs semmi információ, hogy városi, vagy átlag használatra fogva mikor éri el a csere idejét. 5 év múlva, vagy 20 év múlva?
  • paragic #8
    Azért így ez sem igaz.

    "Pénteken a Tesloop tett fel egy fotót Twitterre az egyik 2016. augusztusában vásárolt Tesla Model X autójukról, amivel az elmúlt közel 2 évben 300 ezer mérföldet, vagyis majdnem fél millió km-t (482.803 km-t) tettek meg. A bejegyzés szerint az autóban az eredeti akkucsomag dolgozik és még mindig villámtölthető a Tesla Supercharger hálózatán. Ráadásul ez nem egy egyedi, kirívó példa, hiszen a Tesla flottát üzemeltető cég összes Model X-e (kivéve a legújabbak) túl van már a 200.000 mérföldön. A Model 90D típust naponta többször töltik Superchargeren és teljesen feltöltött állapotban még mindig képes 215 mérföld, vagyis 346 km megtételére. Bár nem írták, a 2016-os 90D Model X eredeti hatótávja 259 mérföld volt, így az akkumulátor nagyjából 83%-os állapotú lehet. Ha az akkumulátor ilyen ütemben romlik tovább, akkor 1 millió km megtétele után lesz kb. 66%-os, de még akkor is képes lesz 275 km megtételére, ami még mindig több, mint amire a legújabb Nissan LEAF ilyen tempóban újkorában képes. "
  • Elmin #7
    Nem csak áram, hanem pénz is kell ám az autóhoz. A mostani új autó árak mellett már nem lesznek sokan akik saját pénzből tudnak majd venni egyet, hacsak drasztikusan nem csökken az ára. Használt autót venni meg most még elégé zsákbamacska, mivel senki sem tudja garantálni, hogy nem kell az autó árát még egyszer kifizetni javíttatásra.

    Ráadásul még nem tudjuk, hogy hosszútávon menyibe is fog kerülni egy új elektromos autó fenntartása, javíttatása. A használt autó akku és elektromos rendszereinek cseréjének menyiségét és árát, még megbecsülni sem tudják.

    Én arra lenék kíváncsi, hogy hány embernek van az elektromos autó mellett még tartalék "hagyományos" autója. Vagyis hányan bíznak meg vakon az autógyártókban.
  • Ender Wiggin #6
    Ha csak nem építenek mind sarokra atomerőművel, aligha terjedhet el és szoríthatja ki a belsőégésűeket. Még mindig a hibrid-megoldások tűnnek a legjárhatóbbnak.