Szekeres Viktor

Itt vannak 2017 legjobb filmjei és színészei

Egy fantasy lett a tavalyi legjobb, az utolsó 5 rendezői díjból 4-et mexikói vitt el, és nem nyert magyar film Oscar három év alatt háromszor.

Láttad A víz érintését?
  • Igen.
  • Nem, de meg fogom nézni.
  • Nem, és nem is tervezem.
Idén nem volt Oscar-rekord, a legtöbb jelölést, "csak" 13-at A víz érintése című romantikus fantasy kapta, ami kapcsán, miután idén nem volt Hollywoodról szóló film, és a kényesebb társadalmi kérdésekről szóló darabok nem diadalmaskodtak, ismét ki lehet majd találni, hogy vajon miért "persze, hogy ez" a film kapta a legnagyobb figyelmet, és a legtöbb díjat is.


Ma hajnalban kihirdették a 90. Oscar-díjat elnyerők névsorát. A díjkiosztó gálát Jimmy Kimmel műsorvezetésével a Los Angelesben lévő Dolby Theatre-ben rendezték, és több, mint 200 tévés piacon közvetítették, köztük a hazain is, hiszen a közszolgálati csatorna élőben adta a gálát. A legjobb filmnek járó díjat tehát A víz érintése vihette haza, és emellé még a rendezőit is bezsákolta, valamint a zenéért és a látványért járót, így négy szoborral a nap nyertese lett. A Dunkirk 3 Oscart kapott, míg pár film (Coco, Három óriásplakát Ebbing határában, A legsötétebb óra, Szárnyas fejvadász 2049) kettővel gazdagodott.

Minket természetesen az érdekelt legjobban, hogy Enyedi Ildikó filmjének, a Testről és lélekről címűnek sikerül-e megnyernie a legjobb idegen nyelvű filmes kategóriát. Ez sajnos nem jött össze, a chilei vetélytárs győzedelmeskedett, ami azt jelenti, hogy nem sikerült a triplázás, a három egymást követő évben az Oscar megszerzése. De persze már maga a jelölés is hatalmas sikernek számít, illetve az, hogy a film rendezője, producere és főszereplője részt vehetett a rendezvényen.


Az Oscar kapcsán még mindig előfordul, hogy egyesek "oscaroznak" és bezzegeznek, ami elég abszurdan hat, hiszen a díjazottak nagy része (a fő kategóriások mindenképp) nem az Oscar "találmányai", a legtöbb film sokadik díját nyeri a díjszezonban, és ennek köszönhető, hogy a fogadóirodák is elég kevés pénzt fizettek A víz érintése és Del Toro sikerére, de a színészkvartett (Oldman, McDormand, Rockwell és Janney) esetében jóformán örülhetett a rájuk fogadó, ha pénzénél marad, annyira minimális volt a szorzójuk, szinte mindenki fix befutónak könyvelte el őket azok után, hogy a legtöbb díjátadón sikert arattak. Például a szombati független filmes Spirit Awardson is az Oscar-díjazottak győzedelmeskedtek - legalábbis azok, amelyek függetlenek voltak (A víz érintése vagy A legsötétebb óra nem az), vagyis 4-ből 3 Oscaros színész is.

Ilyen előjelek után nagy meglepetésekről nem is lehet beszélni, inkább csak pár kétesélyes kategória esetében (legjobb betétdal: Coco vagy A legnagyobb showman?, legjobb vizuális effektek: Szárnyas fejvadász 2049 vagy A majmok bolygója - Háború?) lehetett izgulni, és némiképp azon, hogy Roger Deakins 14 jelölés után végre megkapja-e a legjobb operatőrnek járó elismerést (megkapta). Azt is érdemes kiemelni, hogy az 1928-as születésű James Ivory minden idők legidősebb Oscar-díjazottja lett, miután átvette a szobrot a Szólíts a neveden! forgatókönyvéért.


A jelölt filmek kapcsán egyébként érdemes elmondani, hogy a közönség szokás szerint nem mindegyikre talált rá. Sőt, az idei Oscarra kalibrált filmek egyike sem volt önmagában nagy siker, pedig mint, amikor is A számolás joga és a Kaliforniai álom is 100 milliót meghaladó bevételt ért el. A nullOscaros Pentagon titkai 80 milliós bevételt ért el eddig Amerikában és 67 milliósat Amerikán kívül. Az USA-ban A víz érintése eddig 57, A legsötétebb óra 55, A három óriásplakát Ebbing határában 52, míg a Lady Bird 48 millió dollár bevételt termelt - a Fantomszál (20 millió) és a Szólíts a neveden! (17 millió) nem váltott ki nagy érdeklődést.

Nemzetközileg sem aratott utóbbi kettő (18 és 15 millió dollár Amerikán kívüli bevétel), mint ahogy a Lady Birdre sem mozdultak rá a nemamerikaiak (11 millió), viszont a másik három film már elég jól produkált: A legsötétebb óra már 83, A három óriásplakát Ebbing határában 79, A víz érintése pedig 69 millió dollárnál tart. A kilenc legjobb filmes díjra jelölt filmből kettő popcorn mozinak számított, így azok természetesen sok nézőt érdekeltek, még akkor is, ha az egyik tarolása bombameglepetés: Dunkirk (188 + 337 millió dollár) és Tűnj el! (176 + 79 millió dollár).

Láttad az Oscar-jelölt magyar filmet, a Testr?l és lélekr?lt?
  • Igen.
  • Nem.
A 2017-es Oscar-díjas filmek kategóriánként - a jelöltek listáját itt lehet elérni.

Legjobb film: A víz érintése
Legjobb rendező: Guillermo Del Toro (A víz érintése)
Legjobb férfi főszereplő: Gary Oldman (A legsötétebb óra)
Legjobb női főszereplő: Frances McDormand (Három óriásplakát Ebbing határában)
Legjobb férfi mellékszereplő: Sam Rockwell (Három óriásplakát Ebbing határában)
Legjobb női mellékszereplő: Allison Janney (Én, Tonya)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Tűnj el!
Legjobb adaptált forgatókönyv: Szólíts a neveden!
Legjobb idegen nyelvű film: Una Mujer Fantástica (chilei)
Legjobb operatőr: Szárnyas fejvadász 2049
Legjobb vágás: Dunkirk
Legjobb látványtervezés: A víz érintése
Legjobb jelmeztervezés: Fantomszál
Legjobb smink: A legsötétebb óra
Legjobb eredeti filmzene: A víz érintése
Legjobb betétdal: Coco: Remember Me
Legjobb hangkeverés: Dunkirk
Legjobb hangvágás: Dunkirk
Legjobb vizuális effektusok: Szárnyas fejvadász 2049
Legjobb animációs film: Coco
Legjobb dokumentumfilm: Icarus
Legjobb rövidfilm: The Silent Child
Legjobb animációs rövidfilm: Dear Basketball
Legjobb rövid dokumentumfilm: Heaven is a Traffic Jam on The 405

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kgpro #15
    Ja igen, én a faéket a győzikére írtam, nem tudtam, hogy nézed. Bocsi. :-)
    A cosmopolitan-ről meg annyit, hogy lekértem a legjobban kereső színészek névsorát, és ez jött le leghamarabb... gondolod, hogy 13 diplomával cosmopolitan-t olvasok? Ne mááár!
    Nem producerekről beszéltem, hanem színészekről. A rendező, vagy a producer, az egy más tészta. Lényegesen átfogóbb, és az átlagosnál magasabb képességeket igénylő feladat. Ezzel együtt a producerkedéshez kell még egy kis pénz is, ami nélkül már mindjárt más a helyzet.
    De azt továbbra is fenntartom, hogy durván túl van fizetve a szakma, aminek az okait leírtam. 10-15 Milliárd forintnyit nyilván nem ér a munkájuk, de mivel veszik a filmet, mint a cukrot, befolyik ez a sok pénz. Ne feledd, nem őket minősítettem, hanem magunkat, a nézőket, akik hajlandók vagyunk ennyi mindent megnézni.
  • Andrevv #14
    Tiszta politika volt az egész. Szegény mexikóiakat ki akarják falazni az országból, adjunk hát nekik egy rakás szobrot, örüljenek.
    Na meg persze black power és a szokásos fekete rasszizmus, mert hogy ez is ugyanolyan rasszizmus.
    Aztán a mostanában divatos nemek közötti egyenlőség, molesztálás stb. Fel kellene világosítani a hollywoodi nőket, hogy ha baj van, azonnal hívjanak segítséget, nem évek múlva panaszkodni, hogy mégse volt jó döntés lefeküdni ezzel meg azzal. Ha valaki prosti ként viselkedett fiatal korában, akkor ne pofázzon utólag, inkább vessen magára.
  • kalapos01 #12
    Igen, itt a gond, a felsőbbrendűségi tudatban. Ugyanis nem kell faéknek lenni ahhoz, hogy az ember elmenjen az ember a cirkuszba és nevessen a bohócon. Attól, hogy valami pusztán szórakoztat, még élvezhető 13 diplomával is.

    de az elég beszédes, hogy cosmopolitan.hu-kat linkelsz. és miért ne lenne igazságos az, hogy ha valaki producerkedik a színészet mellett és valami nagyon, nagyon sikereset csinál, akkor azzal sok pénzt keres? ez abszolút igazságos.
  • Andrevv #11
    Nekünk nézőknek? Nem hiszem, hogy egy fityinget is keresnének ha online megnézzük. Egy rakás fb live videó meg mindenféle online mozi oldalakon akármelyiket meg lehet nézni, és nem is csinálunk semmi illegálisat, hisz nyomják az orrunk elé, nem járkálhatunk becsukott szemmel. Na meg ott van a torrent, de az más, azt nem szeretném besározni, az egy rendkívül hasznos és legális dolog is tud lenni :)
  • kgpro #10
    Bár egyetértek veled, mégis azt kell mondjam, hogy az, hogy ebben a biznyákban ennyi pénz van, az elsősorban nekünk nézőknek köszönhető. És ez nem is annyira őket, mint inkább minket minősít.
    Gondolj bele, hogy a faék szintjén "gondolkodó" Győzike sikeres tud lenni, azt kinek köszönheti? Nem magának, hanem annak a sok - szintén faék - nézőnek, aki őt megnézi. ...és ez a baj... megnézzük a sok szar filmet, (tisztelet a kivételnek). 100 Millió Dolláros bevételhez mindössze 10 Millió néző kell, és mindig van ennyi néző a világon.
    Ha nem néznénk meg minden szart, ez a szakma nem lenne. De nézzük, szeretjük a virtuális világot, szeretünk egy másik ember bőrébe bújni néhány órára, és az ő életét élni, mert a miénk nem annyira jó... vagy ki tudja miért..
    ...de a társadalom összességében erre halad, szinte már minden virtuális lesz, a barátok, a világ, amiben élsz, a munkád... ja, és a filmesek már ezeket víziókat is megfilmesítették. Vagyis megmutatták, hogy mennyire ostobák vagyunk, és mégis ebbe az irányba megyünk tovább. Nem ők a hibásak!
    ... ha nekem lenne affinitásom ehhez a szakmához, én is szeretnék ennyit kaszálni vele. ...de hát nincs se affinitásom, se gyomrom, se tehetségem.
    A legjobban keresők, (nem a legjobb színészek, csak a legjobban keresők) egyébként elképesztő mit kaszálnak. Mark Wahlberg 68 Millió dollárral vezet, de a nulla színészi adottságokkal rendelkező Vin Diesel is 58 Milliót kaszált 2017-ben.... mert megnézték őket.
    https://cosmopolitan.hu/sztarhirek/2017/08/23/mark-wahlberg-forbes-2017-legjobban-kereso-szineszek-lista/
    Persze nem igazságos a világ... de a világ, mi vagyunk...
    Utoljára szerkesztette: kgpro, 2018.03.06. 08:32:57
  • kalapos01 #9
    Szerintem nem kell elvárni, hogy egyetérts akár egy döntéssel is. Az Oscar sosem arról szól, hogy a te favoritjaid nyernek. Ha így van, akkor sem jelent semmit, de ha nem, akkor sem kell, hogy jelentsen bármit is.
  • Sequoyah #8
    Ha tobbet foglalkoznal a sajat eleteddel, es kevesebbet az irigykedessel, akkor talan te is lehetnel sikeresebb.
  • KoLaMan #7
    Egyre inkább értéktelennek érzem az Oscart (természetesen simán lehet, hogy ez csak engem minősít).
    A víz érintése? Féltucat film jut eszembe kapásból tavalyról, ami véleményem szerint sokkal jobb volt (és nem a popcorn mozikra gondolok). Egy gyenge "Kétéltű ember" utánzat volt.
    McDormand? Most komolyan. Már a Fargo-nál sem értettem, hogy mire kapta, most sem értem. Gondolom sokat nyom a latban, hogy Joel Coel párja. Véleményem szerint, akár Margot Robbie, akár Saoirse Ronan messze jobb alakítást produkált nála. Még a víz érintése főszereplőnőjét is többre tartottam.
    Guillermo Del Toro? Most komolyan, magyarázza már el nekem valaki, hogy mi volt a víz érintésében a rendezői bravur, ami Oscart ért? Jó iparosként megrendezte a sztorit, semmi különös nem volt benne véleményem szerint.
    Hogy ne legyen az a látszat, hogy csak kötözködök: azt gondolom, Gary Oldman, vagy Sam Rockwell abszolute megérdemelten kapott szobrot.
  • asgh #6
    Azért ülnek dollármilliókon, mert akik "döglődnek", pénzt adnak nekik. Senkinek sem szorítanak pisztolyt a fejéhez, hogy járjon moziba vagy nézzen forma1-et.
    Onnantól meg már kultúrharc, hogy mit tekintünk "maradandónak": amit sokan megnéznek, vagy amit kevesen, de azok sokáig emlékeznek rá...
    Amúgy meg mindenből készül jó és rossz minőség, pl. az útmunkások sem mindig állnak a helyzet magaslatán ha "maradandót" kell alkotni.
    Persze a hollywoodi filmesek nem érnek annyival többet az átlagnál, mint amennyivel többet keresnek, ezt általában még ők maguk sem állítják, persze csak ha nem a pénzt tekintjük egyedüli értékmérőnek a világon.

    A penetráns stílusodból meg vegyél vissza egy kicsit.
    Utoljára szerkesztette: asgh, 2018.03.05. 14:11:14
  • zetortraktor #5
    Mondom, vigyél több vidámságot az életedbe. Sőt belőled a keserűség, a csömör, az életuntság. Így is lehet, de minek?