Berta Sándor

Receptre felírt játékok

A virtuális világ nem csak szórakozásra jó, hanem a látás javítására, a depresszió kezelésére vagy egyszerűen betegségünk megismerésére is. De a széleskörű szakmai elismertség még messze van.

A videojátékok a legújabb gyógymódot jelentik a pszichikus betegségek, a mentális rosszullét és a fájdalmak ellen. Az Akili Interactive komoly összegeket fektet az egészségügy új ágazatába, amely innovatív, klinikailag vizsgált módszereket használ az eddigi elfogadott gyakorlatok és kezelési módok mellett. A vállalat a Project: Evo nevű videojátékban megmutatta, hogyan képzeli el mindezt a gyakorlatban. A szoftver a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) tüneteit kezelheti.

Több tanulmányt készítettek, a legutolsó 2017 decemberében zárult, és abban közel 400 személy vett részt. A következő lépés az lehet, hogy az alkalmazást az amerikai egészségügyi minisztérium fogja megvizsgálni. Amennyiben az eljárás pozitív eredménnyel zárul, úgy a Project: Evo a közeljövőben receptre felírható gyógymód lesz. Az Akili Interactive emellett az autistáknak és a szorongásos betegeknek is készíteni akar új megoldásokat. A szakma mindazonáltal óvatos a módszerrel, például Johannes Streif pszichológus szerint a betegek az absztrakt, terápiás célú játékokból csak néhány dolgot tudnak megtanulni és azokat nem egyszerű átvinni a valódi mindennapi helyzetekre. A játékok kikapcsolódást nyújtanak, de hosszú távon nem biztos, hogy eredményesek.


A Project: Evo a páciensek neurológiai reakcióit méri és alkalmazkodik a játékos igényeihez, illetve teljesítményéhez. A virtuális tanulási környezet dinamikus változásai miatt az agyi teljesítmény, különösen a kognitív képességek, optimálisan képezhetők. Azonban Streif szerint nem szabad elfeledni, hogy egy nyereségérdekelt cégről van szó, amely új vásárlói rétegeket akar bevonni. Mindezek ellenére a digitális gyógyítás gyorsan elterjedhet az iskolákban, a délutáni foglalkozásokon és a terápiás praxisokban, akkor is, ha a kezelések nem feltétlenül lesznek kellően hatékonyak. A videojátékos kezelések csak akkor lehetnek valóban eredményesek és sikeresek, ha a betegek át tudják vinni a tanultakat a valódi életbe és a legkülönbözőbb mindennapi helyzetekbe. Eddig viszont még egy olyan szoftver sem készült, amely erre képes lett volna.

A Re-Mission játék már klasszikusnak számít a digitális gyógyászatban. Az első rész 2006-ban jelent meg, felvilágosította a rákos betegeket a betegségükről, valamint tájékoztatta őket a lehetséges kezelési módszerekről. Mindez egy akciójáték keretében valósult meg, amely az emberi szervezetben játszódott és amelyben a játékosnak a rákos sejtek ellen kellett felvennie a harcot. A felhasználóktól pozitív visszajelzések érkeztek és a tudományos reakciók is jók voltak. Azóta már a Re-Mission 2 is megjelent, amely hat webes miniprogramot tartalmaz és szintén a rákos betegeknek készült. A hatból három szoftver az iPad készülékekre is elérhető, így azokkal akár a kórházi betegágyon is játszani lehet.


A tompalátás (amblyopia) javítására létrehozott Dig Rush

Egy másik kiváló példa a Dig Rush, amelyet a Ubisoft és az Amblyotech nevű egészségügyi vállalat közösen fejlesztett ki. A célközönségnek a rosszul látók számítanak, akik egy különleges szemüveggel nézhetik a játékot és így erősíthetik a szemeiket. Sebastian Kuhn, a Mainzi Egyetemi Klinika docense azt nyilatkozta, hogy a játék bevált és hatékonyan támogatni tudja a hagyományos kezelési módszereket. Az intézményben egyébként külön tantárgy a digitális gyógyítás.

Jennifer Hazel pszichoterapeuta, a CheckPoint nevű projekt alapítója hangsúlyozta, hogy a céljuk az, hogy támogassák a pszichés betegségekkel küzdő játékosokat és megtanítsák őket arra, hogyan kezeljék a betegségük tüneteit. Hazel és csapata azt tervezik, hogy nyilvánosságra hoznak egy több részből álló webes dokumentációt, amely segít eloszlatni a depresszióval és más pszichés betegségekkel kapcsolatos tévhiteket és előítéleteket. Szeretnék felvilágosítani az érintetteket a tünetekről és a kockázatokról, emellett online kurzusokat indítanak a mentális betegségekkel kapcsolatban és vannak csoportjaik, ahol az adott programokkal játszók partnerekre találhatnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!