Gyurkity Péter
Bemutatkoztak az új kínai repülők
A katonai gépek és a drónok mellett a polgári repülés is képviseltette magát a bemutatón.
Az elmúlt napokban két alkalommal is beszámoltunk az Airshow China 2016 fontosabb szereplőiről, a különböző kínai gyártók által bemutatott újdonságokról. A katonai gépek és a drónok után most a polgári célokra szánt megoldásokat vesszük szemügyre, hiszen itt is bőven van miből válogatni. Több különböző forrásra támaszkodhatunk ezen kísérletünkben, bár ezek többnyire a témával foglalkozó fórumok, hiszen esetünkben kissé bonyolultabb az egyes gyártók hivatalos internetes oldalának felsorolása, tekintettel arra, hogy innen sokszor hiányoznak a friss információk, vagy akár maga a megszokott termékismertető.
Elől fehér-kékben a tengeri felderítésre szánt AG-600, hátul a katonai teherszállító Y-20. Kategóriájában mindkettő a világ legnagyobbja
A korábban lapunk hasábjain már megjelent óriás-hidroplán némileg kiemelkedik a mezőnyből, erről már több részletet is megtudhattunk. Az AG-600 most felbukkant változata 50 főt szállíthat, teljes súlya az 53,6 tonnát is elérheti. Ebből már összesen 17 darabot rendeltek meg az érdeklődők, a gép szerepet kaphat a tűzoltásban, a kereső-kutató expedíciókban, a tengeralattjárók felderítésében, vagy akár a kisebb támaszpontok utánpótlásában.
Az Y-20F-100 nehéz teherszállító a katonai Y-20 civil verziója helyi gyártásban készülő hajtóművekkel. 28 szabvány konténer fér el benne
Az Y-20F-100 egy kifejezetten áruszállításra szánt típus, ez a jelenleg gyártásban lévő legnagyobb katonai gép. A hasznos teher a 66 tonnát is elérheti, a gép teljes súlya felszálláskor maximum 200 tonna lesz, ezúttal pedig a hazai eredetű W-20 hajtóművekkel mutatták be, amivel megkerülik az esetleges exporttal kapcsolatos orosz kifogásokat. A T333 egy méretes helikopterdrón, amely 300 km/h-s sebességgel szállíthat le legfeljebb 1,5 tonna rakományt – ez a jóval kisebb T220 testvéreként jelenik meg, de itt később még nagyobb példányokat ismerhetünk meg.
A T333 is a legnagyobbak között van a másfél tonnás teherbírásával
Az utasszállításban szánnak fontos szerepet a C919 típusnak, amely Kína első ilyen modern sugárhajtású gépe. Itt csak a bemutató alatt újabb 56 megrendelés futott be, a 75 tonnás megoldás pedig a Boeing 737 és az Airbus 320 ellen száll versenybe, legfeljebb 156 utasnak biztosítva helyet. A szárnyfesztávolság 35,8 méter, a hossz 39,8 méter, a legnagyobb előny pedig az alacsonyabb ár lesz, már amennyiben a jelenlegi teszteken sikeresen szerepel majd a gép.
2015 végén készült el a C919 prototípusa, első repülését jövőre fogja végezni. Helyi légitársaságoktól már van rá 500 megrendelés, de export téren is sokat várnak tőle
Az orosz kereskedelmi minisztérium november 2-án jelezte, hogy a kínai partnerrel közösen fejlesztenék ki a jóval nagyobb C929 típust, amely már a Boeing 787 és az Airbus 350 ellen indulna, valószínűleg Rolls Royce vagy General Electric hajtóművekkel, 250-320 utast szállítva, jó eséllyel 10 százalékkal olcsóbban. Ez utóbbi változat 2025 táján állna szolgálatba, az egyes példányokat Sanghajban szerelnék össze.
Az elmúlt napokban két alkalommal is beszámoltunk az Airshow China 2016 fontosabb szereplőiről, a különböző kínai gyártók által bemutatott újdonságokról. A katonai gépek és a drónok után most a polgári célokra szánt megoldásokat vesszük szemügyre, hiszen itt is bőven van miből válogatni. Több különböző forrásra támaszkodhatunk ezen kísérletünkben, bár ezek többnyire a témával foglalkozó fórumok, hiszen esetünkben kissé bonyolultabb az egyes gyártók hivatalos internetes oldalának felsorolása, tekintettel arra, hogy innen sokszor hiányoznak a friss információk, vagy akár maga a megszokott termékismertető.
Elől fehér-kékben a tengeri felderítésre szánt AG-600, hátul a katonai teherszállító Y-20. Kategóriájában mindkettő a világ legnagyobbja
A korábban lapunk hasábjain már megjelent óriás-hidroplán némileg kiemelkedik a mezőnyből, erről már több részletet is megtudhattunk. Az AG-600 most felbukkant változata 50 főt szállíthat, teljes súlya az 53,6 tonnát is elérheti. Ebből már összesen 17 darabot rendeltek meg az érdeklődők, a gép szerepet kaphat a tűzoltásban, a kereső-kutató expedíciókban, a tengeralattjárók felderítésében, vagy akár a kisebb támaszpontok utánpótlásában.
Az Y-20F-100 nehéz teherszállító a katonai Y-20 civil verziója helyi gyártásban készülő hajtóművekkel. 28 szabvány konténer fér el benne
Az Y-20F-100 egy kifejezetten áruszállításra szánt típus, ez a jelenleg gyártásban lévő legnagyobb katonai gép. A hasznos teher a 66 tonnát is elérheti, a gép teljes súlya felszálláskor maximum 200 tonna lesz, ezúttal pedig a hazai eredetű W-20 hajtóművekkel mutatták be, amivel megkerülik az esetleges exporttal kapcsolatos orosz kifogásokat. A T333 egy méretes helikopterdrón, amely 300 km/h-s sebességgel szállíthat le legfeljebb 1,5 tonna rakományt – ez a jóval kisebb T220 testvéreként jelenik meg, de itt később még nagyobb példányokat ismerhetünk meg.
A T333 is a legnagyobbak között van a másfél tonnás teherbírásával
Az utasszállításban szánnak fontos szerepet a C919 típusnak, amely Kína első ilyen modern sugárhajtású gépe. Itt csak a bemutató alatt újabb 56 megrendelés futott be, a 75 tonnás megoldás pedig a Boeing 737 és az Airbus 320 ellen száll versenybe, legfeljebb 156 utasnak biztosítva helyet. A szárnyfesztávolság 35,8 méter, a hossz 39,8 méter, a legnagyobb előny pedig az alacsonyabb ár lesz, már amennyiben a jelenlegi teszteken sikeresen szerepel majd a gép.
2015 végén készült el a C919 prototípusa, első repülését jövőre fogja végezni. Helyi légitársaságoktól már van rá 500 megrendelés, de export téren is sokat várnak tőle
Az orosz kereskedelmi minisztérium november 2-án jelezte, hogy a kínai partnerrel közösen fejlesztenék ki a jóval nagyobb C929 típust, amely már a Boeing 787 és az Airbus 350 ellen indulna, valószínűleg Rolls Royce vagy General Electric hajtóművekkel, 250-320 utast szállítva, jó eséllyel 10 százalékkal olcsóbban. Ez utóbbi változat 2025 táján állna szolgálatba, az egyes példányokat Sanghajban szerelnék össze.