SG.hu
Zavart okoz a szabályok változása az európai repülőtereken
A Bizottság frissítette a biztonsági ellenőrzésen átvihető folyadékokra vonatkozó szabályokat, de a változások csak bizonyos repülőtereken lesznek érvényesek.
Az Európai Bizottság bejelentette, hogy ismételten engedélyezi egyes high-tech C3 szkenner típusok használatát a repülőtereken, hogy az utasok a jelenlegi 100 milliliteres korlátozás helyett akár 2 liter folyadékot is átvihessenek a biztonsági ellenőrzésen. Ezzel visszavonják a szeptemberi tilalmat, amely megtiltotta az EDS CB C3 szűrőtechnológia használatát, ami lehetővé tette, hogy az utasok nagyobb mennyiségű folyadékot vigyenek magukkal.
A Bizottság álláspontjának megváltozása azonban zavart kelt, mert mostantól még csak egy cég, a brit Smiths Detection által gyártott szkennerek használhatók. Ezzel azok a repülőterek, amelyek drága szkennereket vásároltak riválisoktól, mint például a Nuctech és a Rapiscan, hoppon maradnak. Ezeket a szkennereket addig nem lehet újra használni, amíg az Európai Polgári Repülési Konferencia, az európai légiközlekedési biztonsági szabályok harmonizálásáért felelős kormányközi szervezet újra nem tanúsítja őket, és a Bizottság nem adja meg végleges jóváhagyását.
Az új uniós jóváhagyás „21 tagállamban található 700 szkennert” érint, mondta Anna-Kaisa Itkonen, a Bizottság közlekedési szóvivője, hozzátéve, hogy sok közülük „fontos csomópontokban” található. "A döntés egy bizonyos típusú szkennerek első konfigurációjára vonatkozik, de vannak más típusok is” – mondta Itkonen, megjegyezve, hogy minden repülőtérnek saját felelőssége lesz közölni, hogy milyen szabályok vonatkoznak az ellenőrzésekre. "Teljes körűen tájékoztatniuk kell az utasokat arról, hogy használják-e ezt a legújabb technológiát, vagy sem” – mondta. "Ez nem jelenti azt, hogy mostantól az EU-ban minden utas nagyobb folyadéktartályokat vihet magával.”
Ez nagyon eltérő biztonsági szabályokhoz vezet az egész unióban, néha még ugyanazon városon vagy ugyanazon csomóponton belül is. Például a Milánóból induló utasok most már akár 2 liter folyadékot is átvihetnek magukkal a biztonsági ellenőrzésen, ha a Linate repülőtérről vagy a Malpensa 1. termináljáról indulnak, míg a Malpensa 2. terminálon továbbra is be kell majd tartaniuk a régi 100 ml-es szabályt.
A milánói Bergamo repülőtér bejelentette, hogy november 28-ig - amikor az új szkennerek várhatóan felszerelésre kerülnek a biztonsági ellenőrző pontokon - továbbra is a 100 ml-es szabályt fogja alkalmazni. Az amszterdami Schiphol repülőtér és más holland repülőterek állítólag rendelkeznek a 100 ml-es korlátozás megkerülésére alkalmas technológiával, de bejelentették, hogy egyelőre a régi szabály marad érvényben.
A C3 szkennerek részleges újracertifikálása vegyes reakciókat váltott ki az ACI Europe repülőtéri lobbi szervezetből. "Ez nagyon jó hír az utasok, a repülőterek és a biztonság számára általában” – mondta Olivier Jankovec, a lobbi szervezet főigazgatója. "De ez csak részleges eredmény – más gyártók és repülőterek, amelyek egyéb berendezésekkel vannak felszerelve, továbbra is bizonytalan helyzetben vannak”.
A Nuctech az EU eljárását „hosszadalmasnak és széttagoltnak” nevezte, de hozzátette, hogy "nincs technikai akadálya” gépei újracertifikálásnak. "Elengedhetetlen, hogy az ütemezés és a tesztelés átlátható és tisztességes maradjon, hogy minden beszállító számára egyenlő esélyeket biztosítson” – tette hozzá nyilatkozatában a Nuctech. A kínai vállalatot tavaly külföldi támogatások vizsgálata keretében tiltotta ki a Bizottság, mert az túlzottan előnyös ajánlatokat nyújtott be a közbeszerzési pályázatokon, és így kiszorította az uniós versenytársakat. A céget 2020-ban feketelistára tette az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma is.
Az Európai Bizottság négy vizsgálatot indított kínai vállalatok ellen, miután a 2023 júliusában bevezetett külföldi támogatásokról szóló rendelet lehetővé tette a végrehajtó hatóság számára, hogy értékelje, vajon a támogatások lehetővé tették-e a vállalatok számára, hogy túlzottan előnyös ajánlatokat nyújtsanak be közbeszerzési pályázatokon, hogy kiszorítsák az uniós versenytár A C3 szkennereknek meg kellett volna könnyíteniük az utasokra vonatkozó szabályokat, miközben növelik a biztonságot. A repülőtereken általában előírják, hogy a kézipoggyászban lévő folyadékokat legfeljebb 100 ml-es tartályokban szabad tárolni, és azokat a táskákból az elektronikus eszközökkel, például laptopokkal és okostelefonokkal együtt ki kell venni. A C3 szkennerek lehetővé teszik a poggyászok ellenőrzését anélkül, hogy ezeket a lépéseket meg kellene tenni, így gyorsítva a biztonsági ellenőrzést.
A Bizottság azonban szeptemberben betiltotta ezt a gyakorlatot, mint „óvintézkedést, amely nem új fenyegetésre reagál, hanem egy ideiglenes technikai problémát old meg”. Ezzel megszűnt a repülőterek fő ösztönzője a C3 szkennerekbe való befektetésre, amelyek „átlagosan 8-szor drágábbak, mint a hagyományos röntgenvizsgáló gépek, amelyeket felváltanak, míg üzemeltetési és karbantartási költségeik 4-szer magasabbak” - reagált az ACI Europe az EU döntésére. Hasonló korlátozásokat vezettek be az Egyesült Királyságban is, de az ország áprilisban visszakozott, ami nyomást gyakorolt a Bizottságra, hogy kövesse a példájukat.
Az Európai Bizottság bejelentette, hogy ismételten engedélyezi egyes high-tech C3 szkenner típusok használatát a repülőtereken, hogy az utasok a jelenlegi 100 milliliteres korlátozás helyett akár 2 liter folyadékot is átvihessenek a biztonsági ellenőrzésen. Ezzel visszavonják a szeptemberi tilalmat, amely megtiltotta az EDS CB C3 szűrőtechnológia használatát, ami lehetővé tette, hogy az utasok nagyobb mennyiségű folyadékot vigyenek magukkal.
A Bizottság álláspontjának megváltozása azonban zavart kelt, mert mostantól még csak egy cég, a brit Smiths Detection által gyártott szkennerek használhatók. Ezzel azok a repülőterek, amelyek drága szkennereket vásároltak riválisoktól, mint például a Nuctech és a Rapiscan, hoppon maradnak. Ezeket a szkennereket addig nem lehet újra használni, amíg az Európai Polgári Repülési Konferencia, az európai légiközlekedési biztonsági szabályok harmonizálásáért felelős kormányközi szervezet újra nem tanúsítja őket, és a Bizottság nem adja meg végleges jóváhagyását.
Az új uniós jóváhagyás „21 tagállamban található 700 szkennert” érint, mondta Anna-Kaisa Itkonen, a Bizottság közlekedési szóvivője, hozzátéve, hogy sok közülük „fontos csomópontokban” található. "A döntés egy bizonyos típusú szkennerek első konfigurációjára vonatkozik, de vannak más típusok is” – mondta Itkonen, megjegyezve, hogy minden repülőtérnek saját felelőssége lesz közölni, hogy milyen szabályok vonatkoznak az ellenőrzésekre. "Teljes körűen tájékoztatniuk kell az utasokat arról, hogy használják-e ezt a legújabb technológiát, vagy sem” – mondta. "Ez nem jelenti azt, hogy mostantól az EU-ban minden utas nagyobb folyadéktartályokat vihet magával.”
Ez nagyon eltérő biztonsági szabályokhoz vezet az egész unióban, néha még ugyanazon városon vagy ugyanazon csomóponton belül is. Például a Milánóból induló utasok most már akár 2 liter folyadékot is átvihetnek magukkal a biztonsági ellenőrzésen, ha a Linate repülőtérről vagy a Malpensa 1. termináljáról indulnak, míg a Malpensa 2. terminálon továbbra is be kell majd tartaniuk a régi 100 ml-es szabályt.
A milánói Bergamo repülőtér bejelentette, hogy november 28-ig - amikor az új szkennerek várhatóan felszerelésre kerülnek a biztonsági ellenőrző pontokon - továbbra is a 100 ml-es szabályt fogja alkalmazni. Az amszterdami Schiphol repülőtér és más holland repülőterek állítólag rendelkeznek a 100 ml-es korlátozás megkerülésére alkalmas technológiával, de bejelentették, hogy egyelőre a régi szabály marad érvényben.
A C3 szkennerek részleges újracertifikálása vegyes reakciókat váltott ki az ACI Europe repülőtéri lobbi szervezetből. "Ez nagyon jó hír az utasok, a repülőterek és a biztonság számára általában” – mondta Olivier Jankovec, a lobbi szervezet főigazgatója. "De ez csak részleges eredmény – más gyártók és repülőterek, amelyek egyéb berendezésekkel vannak felszerelve, továbbra is bizonytalan helyzetben vannak”.
A Nuctech az EU eljárását „hosszadalmasnak és széttagoltnak” nevezte, de hozzátette, hogy "nincs technikai akadálya” gépei újracertifikálásnak. "Elengedhetetlen, hogy az ütemezés és a tesztelés átlátható és tisztességes maradjon, hogy minden beszállító számára egyenlő esélyeket biztosítson” – tette hozzá nyilatkozatában a Nuctech. A kínai vállalatot tavaly külföldi támogatások vizsgálata keretében tiltotta ki a Bizottság, mert az túlzottan előnyös ajánlatokat nyújtott be a közbeszerzési pályázatokon, és így kiszorította az uniós versenytársakat. A céget 2020-ban feketelistára tette az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma is.
Az Európai Bizottság négy vizsgálatot indított kínai vállalatok ellen, miután a 2023 júliusában bevezetett külföldi támogatásokról szóló rendelet lehetővé tette a végrehajtó hatóság számára, hogy értékelje, vajon a támogatások lehetővé tették-e a vállalatok számára, hogy túlzottan előnyös ajánlatokat nyújtsanak be közbeszerzési pályázatokon, hogy kiszorítsák az uniós versenytár A C3 szkennereknek meg kellett volna könnyíteniük az utasokra vonatkozó szabályokat, miközben növelik a biztonságot. A repülőtereken általában előírják, hogy a kézipoggyászban lévő folyadékokat legfeljebb 100 ml-es tartályokban szabad tárolni, és azokat a táskákból az elektronikus eszközökkel, például laptopokkal és okostelefonokkal együtt ki kell venni. A C3 szkennerek lehetővé teszik a poggyászok ellenőrzését anélkül, hogy ezeket a lépéseket meg kellene tenni, így gyorsítva a biztonsági ellenőrzést.
A Bizottság azonban szeptemberben betiltotta ezt a gyakorlatot, mint „óvintézkedést, amely nem új fenyegetésre reagál, hanem egy ideiglenes technikai problémát old meg”. Ezzel megszűnt a repülőterek fő ösztönzője a C3 szkennerekbe való befektetésre, amelyek „átlagosan 8-szor drágábbak, mint a hagyományos röntgenvizsgáló gépek, amelyeket felváltanak, míg üzemeltetési és karbantartási költségeik 4-szer magasabbak” - reagált az ACI Europe az EU döntésére. Hasonló korlátozásokat vezettek be az Egyesült Királyságban is, de az ország áprilisban visszakozott, ami nyomást gyakorolt a Bizottságra, hogy kövesse a példájukat.