Gyurkity Péter
Musk: így juthatunk el a Marsra
Ismertette terveit a SpaceX alapítója, a megvalósítás azonban még nagyon messzinek tűnik.
A korábbi ígéreteknek megfelelően Elon Musk szeptember 27-én ismertette terveit a Marsra történő eljutással kapcsolatban, kiemelve, hogy cége pusztán a szomszédos bolygóra való utazásra koncentrál, ők egyelőre nem foglalkoznak az állandó jelenléthez szükséges kolónia gondolatával. A rövid videót Musk teljes beszéde egészíti ki, ebből minden érdeklődő választ kaphat a kérdésekre.
A milliárdos üzletember fontosnak tartotta megjegyezni, hogy az animációban felvonultatott megoldások nem pusztán koncepció szintjén léteznek, ezek ugyanis CAD-formátumban, tervezés alatt állnak, vagyis jelenleg is konkrétan törekednek azok megépítésére. Más kérdés, hogy sokak szerint a prezentáció nagyban hasonlított az Apple rendezvényeire, a bombasztikus bejelentés meglehetősen kevés konkrétumot tartalmaz (és mintha igyekeznének megkerülni a kényesebb részeket). Az mindenesetre kiderült, hogy nagy hangsúlyt fektetnének az újrafelhasználásra, hiszen a rakéták az emberek mellett az üzemanyagot is külön juttatnák el az űrbeli benzinkútra, ahol a tankolást követően indulna a tulajdonképpeni utazás.
A SpaceX szerint egyszerre akár százan is utazhatnának az óriásrakétán, amely nagyjából megfelel a Saturn-V fizikai méretének, ám mégis háromszor erősebb lenne annál. Összesen 42 hajtóműre támaszkodnának (a Falcon 9 esetében ez 9, a Falcon Heavy pedig 27 hajtómű erejét kombinálná), a hatalmas üzemanyag- és az oxigéntartály szénszálas anyagból készülne, maga az út pedig nagyjából 115 napig tartana.
A Marson a hajó függőlegesen, a hajtóművek segítségével szállna le, ezek a visszatéréshez is rendelkezésre állnának, a technikai akadályok mellett azonban itt jelenik meg az ár kérdése is, hiszen ez ma nagyjából fejenként 10 milliárd dollárba kerülne (Donald Trump tehát éppen össze tudna kaparni elég pénzt az útra), a megvalósításhoz viszont egészen 200 ezer dollárig le kellene ezt szorítani, ami nagyjából megfelel az átlagos amerikai ház árának.
Musk szerint jelentkezőkből nem lenne hiány, sokan már kifogytak a Földön felfedezhető új helyekből (ez mondjuk erősen kétséges, tekintettel arra, hogy az emberek túlnyomó része saját lakásába bezárkózva éli le életét), de a hype révén minden bizonnyal nem lenne gond a részvételi hajlandósággal. A cégvezető többször a vadnyugat meghódításához hasonlította a tervet, ennél azonban egy picit bonyolultabb koncepcióról van szó, hiszen a Mars felmelegítését is meg kellene valahogy oldani, a sugárzás elleni védelemről nem is beszélve – emellett azt is bizonyítani kellene, hogy a növénytermesztéssel sem lesz gondunk, lásd Jason Bourne Mars-utazását, ami egyelőre csak filmen volt látható.
A SpaceX időközben letesztelte a Raptor névre keresztelt hajtóművet, ami a Falcon Heavy utáni rakétát lesz hivatott kiszolgálni. Itt háromszor nagyobb kamranyomással, illetve 3 meganewton tolóerővel számolnak, de Musk külön felhívta a figyelmet a Mach-gyémántokra, amelyek a hajtómű tűzében jelennek meg a képeken.
A korábbi ígéreteknek megfelelően Elon Musk szeptember 27-én ismertette terveit a Marsra történő eljutással kapcsolatban, kiemelve, hogy cége pusztán a szomszédos bolygóra való utazásra koncentrál, ők egyelőre nem foglalkoznak az állandó jelenléthez szükséges kolónia gondolatával. A rövid videót Musk teljes beszéde egészíti ki, ebből minden érdeklődő választ kaphat a kérdésekre.
A milliárdos üzletember fontosnak tartotta megjegyezni, hogy az animációban felvonultatott megoldások nem pusztán koncepció szintjén léteznek, ezek ugyanis CAD-formátumban, tervezés alatt állnak, vagyis jelenleg is konkrétan törekednek azok megépítésére. Más kérdés, hogy sokak szerint a prezentáció nagyban hasonlított az Apple rendezvényeire, a bombasztikus bejelentés meglehetősen kevés konkrétumot tartalmaz (és mintha igyekeznének megkerülni a kényesebb részeket). Az mindenesetre kiderült, hogy nagy hangsúlyt fektetnének az újrafelhasználásra, hiszen a rakéták az emberek mellett az üzemanyagot is külön juttatnák el az űrbeli benzinkútra, ahol a tankolást követően indulna a tulajdonképpeni utazás.
A SpaceX szerint egyszerre akár százan is utazhatnának az óriásrakétán, amely nagyjából megfelel a Saturn-V fizikai méretének, ám mégis háromszor erősebb lenne annál. Összesen 42 hajtóműre támaszkodnának (a Falcon 9 esetében ez 9, a Falcon Heavy pedig 27 hajtómű erejét kombinálná), a hatalmas üzemanyag- és az oxigéntartály szénszálas anyagból készülne, maga az út pedig nagyjából 115 napig tartana.
A Marson a hajó függőlegesen, a hajtóművek segítségével szállna le, ezek a visszatéréshez is rendelkezésre állnának, a technikai akadályok mellett azonban itt jelenik meg az ár kérdése is, hiszen ez ma nagyjából fejenként 10 milliárd dollárba kerülne (Donald Trump tehát éppen össze tudna kaparni elég pénzt az útra), a megvalósításhoz viszont egészen 200 ezer dollárig le kellene ezt szorítani, ami nagyjából megfelel az átlagos amerikai ház árának.
Musk szerint jelentkezőkből nem lenne hiány, sokan már kifogytak a Földön felfedezhető új helyekből (ez mondjuk erősen kétséges, tekintettel arra, hogy az emberek túlnyomó része saját lakásába bezárkózva éli le életét), de a hype révén minden bizonnyal nem lenne gond a részvételi hajlandósággal. A cégvezető többször a vadnyugat meghódításához hasonlította a tervet, ennél azonban egy picit bonyolultabb koncepcióról van szó, hiszen a Mars felmelegítését is meg kellene valahogy oldani, a sugárzás elleni védelemről nem is beszélve – emellett azt is bizonyítani kellene, hogy a növénytermesztéssel sem lesz gondunk, lásd Jason Bourne Mars-utazását, ami egyelőre csak filmen volt látható.
A SpaceX időközben letesztelte a Raptor névre keresztelt hajtóművet, ami a Falcon Heavy utáni rakétát lesz hivatott kiszolgálni. Itt háromszor nagyobb kamranyomással, illetve 3 meganewton tolóerővel számolnak, de Musk külön felhívta a figyelmet a Mach-gyémántokra, amelyek a hajtómű tűzében jelennek meg a képeken.