Berta Sándor
Visszaél a helyzetével a zenei piacon az Apple?
Kikerült az Apple szoftverboltjából a Spotify, mert az megkerülte volna a fizetési rendszert. Erőfölény vagy jogos indok?
Az utóbbi időben elég érdekes módon áll hozzá az Apple a zenei tartalmakhoz, Egyrészt átalakítják az iTunest úgy, hogy két éves átmeneti időszak után megszüntetik a számok letöltésének lehetőségét és mindenkit igyekeznek az előfizetéses tartalmakhoz terelni, másrészt a hírek szerint az új iPhone-ról eltűnik a hagyományos fülhallgató aljzat, azaz csak a cég saját - minden bizonnyal többszörös árú - termékével lesz kompatibilis. Mindezt megfejelik a mostani események, miszerint nem rakják ki a szoftverboltjukba a Spotify legújabb verzióját.
Az Apple jogásza által a streamszolgáltatónak küldött levél az üzleti érdekeikre hivatkozik, és kötelezővé teszi az Apple saját számlázási rendszerének használatát. A Google-nél nincs ilyen előírás. Az Apple 30 százalékot von le minden rajta keresztül zajló tranzakcióból. A nagyon magas részesedés másoknak sem tetszik, de nehéz ellenállni a hatalmas felhasználói bázisnak. Az Amazon a ritka kivételek egyike, ők csupán saját szoftverük korlátozott verzióját rakták fel oda, és válaszlépésként nem árulják az Apple TV terméket saját boltjukban.
A Spotify sok évig elfogadta a rendszert, de áthárította a költségeket: a saját honlapjukon 10 dolláros havi előfizetés az Apple boltban 13-ba került. Miután az Apple tavaly elindította saját zenei szolgáltatását elkezdték erőteljesebben magukhoz terelni az embereket. Hogy ne függjenek az almás cégtől tavaly ősszel egy reklámkampányt indítottak, miszerint ha az új előfizetők az ő honlapjukon regisztrálnak, akkor 1 dollárért három hónapig férhetnek hozzá a zeneszámokhoz. Néhány hete ismét hasonló akcióval éltek, viszont a Spotify ügyvédje, Horacio Gutierrez most elmondta, hogy az Apple megfenyegette őket, hogy kiveszik a boltjukból a cég szoftverét, ha az iPhone felhasználókat célozzák ezzel az üzenettel. Le is álltak, viszont számlázási rendszert is váltottak, ez vezetett a mostani vitához.
A Spotify képviselői hivatalos levelet küldtek az Apple vezetőinek, amelyben azzal vádolták meg a céget, hogy az tudatosan visszaél a piaci fölényével és az alkalmazásboltjában a háttérbe szorítja a konkurens vállalatok ajánlatait. A Spotify ügyvédje többek között azt írta, hogy az óriáscég által alkalmazott jelenlegi gyakorlat komoly jogi kérdéseket vethet fel mind az Amerikai Egyesült Államokban, mind az Európai Unióban.
A Spotify elsősorban az Apple árstratégiáját támadta, mondván direkt az egekbe emeli az árakat. A streaming-platform szóvivője szerint mindenki láthatja, hogy valami nem stimmel, mert az Apple többet keres egy Spotify-előfizetésen, mint egy Apple Music-előfizetésen, ráadásul a befolyó összegből a zeneipar egyetlen centet sem kap. A piacot egyébként a Spotify vezeti, márciusban 30 millió előfizetőjük volt, míg az Apple Musicnak 15 millió.
Bruce Sewell ügyvéd, az Apple megbízottja úgy reagált, hogy irányelveik támogatják a piaci versenyt, nem pedig akadályozzák azt, és hiába akar a Spotify különleges bánásmódot és védelmet, ezt nem tudják biztosítani. Felhívják a figyelmet új osztozási opciójukra is, miszerint 70 helyett 85 százalékot tarthat meg a cég akkor, ha valaki egy évre fizet elő.
A Spotify és az Apple között kialakult helyzet ugyanakkor a közeljövőben még inkább kiéleződhet. A The Wall Street Journal ugyanis azt írta, hogy a kaliforniai társaság érdeklődik a Jay Z rapper által létrehozott Tidal nevű platformért. Bennfentesek szerint már javában zajlanak az egyeztetések az átvételről. Az Apple kihasználná azt, hogy a Tidal olyan előadókkal van kapcsolatban, mint Kanye West és Madonna és azt reméli, hogy ezáltal még vonzóbbá teheti a felhasználóknak a saját zenei szolgáltatását. A Tidal egyik szóvivője ugyanakkor cáfolta az információt és azt, hogy a két fél képviselői között lett volna bármilyen egyeztetés. A Tidal egyébként azért is vonzó lehet az Apple számára, mert az egyetlen platform, amelynek kínálatában megtalálhatók Prince művei.
Az utóbbi időben elég érdekes módon áll hozzá az Apple a zenei tartalmakhoz, Egyrészt átalakítják az iTunest úgy, hogy két éves átmeneti időszak után megszüntetik a számok letöltésének lehetőségét és mindenkit igyekeznek az előfizetéses tartalmakhoz terelni, másrészt a hírek szerint az új iPhone-ról eltűnik a hagyományos fülhallgató aljzat, azaz csak a cég saját - minden bizonnyal többszörös árú - termékével lesz kompatibilis. Mindezt megfejelik a mostani események, miszerint nem rakják ki a szoftverboltjukba a Spotify legújabb verzióját.
Az Apple jogásza által a streamszolgáltatónak küldött levél az üzleti érdekeikre hivatkozik, és kötelezővé teszi az Apple saját számlázási rendszerének használatát. A Google-nél nincs ilyen előírás. Az Apple 30 százalékot von le minden rajta keresztül zajló tranzakcióból. A nagyon magas részesedés másoknak sem tetszik, de nehéz ellenállni a hatalmas felhasználói bázisnak. Az Amazon a ritka kivételek egyike, ők csupán saját szoftverük korlátozott verzióját rakták fel oda, és válaszlépésként nem árulják az Apple TV terméket saját boltjukban.
A Spotify sok évig elfogadta a rendszert, de áthárította a költségeket: a saját honlapjukon 10 dolláros havi előfizetés az Apple boltban 13-ba került. Miután az Apple tavaly elindította saját zenei szolgáltatását elkezdték erőteljesebben magukhoz terelni az embereket. Hogy ne függjenek az almás cégtől tavaly ősszel egy reklámkampányt indítottak, miszerint ha az új előfizetők az ő honlapjukon regisztrálnak, akkor 1 dollárért három hónapig férhetnek hozzá a zeneszámokhoz. Néhány hete ismét hasonló akcióval éltek, viszont a Spotify ügyvédje, Horacio Gutierrez most elmondta, hogy az Apple megfenyegette őket, hogy kiveszik a boltjukból a cég szoftverét, ha az iPhone felhasználókat célozzák ezzel az üzenettel. Le is álltak, viszont számlázási rendszert is váltottak, ez vezetett a mostani vitához.
A Spotify képviselői hivatalos levelet küldtek az Apple vezetőinek, amelyben azzal vádolták meg a céget, hogy az tudatosan visszaél a piaci fölényével és az alkalmazásboltjában a háttérbe szorítja a konkurens vállalatok ajánlatait. A Spotify ügyvédje többek között azt írta, hogy az óriáscég által alkalmazott jelenlegi gyakorlat komoly jogi kérdéseket vethet fel mind az Amerikai Egyesült Államokban, mind az Európai Unióban.
A Spotify elsősorban az Apple árstratégiáját támadta, mondván direkt az egekbe emeli az árakat. A streaming-platform szóvivője szerint mindenki láthatja, hogy valami nem stimmel, mert az Apple többet keres egy Spotify-előfizetésen, mint egy Apple Music-előfizetésen, ráadásul a befolyó összegből a zeneipar egyetlen centet sem kap. A piacot egyébként a Spotify vezeti, márciusban 30 millió előfizetőjük volt, míg az Apple Musicnak 15 millió.
Bruce Sewell ügyvéd, az Apple megbízottja úgy reagált, hogy irányelveik támogatják a piaci versenyt, nem pedig akadályozzák azt, és hiába akar a Spotify különleges bánásmódot és védelmet, ezt nem tudják biztosítani. Felhívják a figyelmet új osztozási opciójukra is, miszerint 70 helyett 85 százalékot tarthat meg a cég akkor, ha valaki egy évre fizet elő.
A Spotify és az Apple között kialakult helyzet ugyanakkor a közeljövőben még inkább kiéleződhet. A The Wall Street Journal ugyanis azt írta, hogy a kaliforniai társaság érdeklődik a Jay Z rapper által létrehozott Tidal nevű platformért. Bennfentesek szerint már javában zajlanak az egyeztetések az átvételről. Az Apple kihasználná azt, hogy a Tidal olyan előadókkal van kapcsolatban, mint Kanye West és Madonna és azt reméli, hogy ezáltal még vonzóbbá teheti a felhasználóknak a saját zenei szolgáltatását. A Tidal egyik szóvivője ugyanakkor cáfolta az információt és azt, hogy a két fél képviselői között lett volna bármilyen egyeztetés. A Tidal egyébként azért is vonzó lehet az Apple számára, mert az egyetlen platform, amelynek kínálatában megtalálhatók Prince művei.