Berta Sándor
A hamisított termékek gyakran jobbak az eredetieknél?
Legalábbis ezt állítja az Alibaba kínai konszern első embere, így védve az azonos gyártósoron készülő, csupán eltérő márkanevű dolgokon szerzett hasznot.
Az Alibaba jelenleg a legnagyobb kínai online kereskedelmi platform, éppen ezért fontos, hogy milyen álláspontot képvisel a termékhamisítások kérdésében. Múlt hónapban nagy botrány volt, hogy mivel az Alibaba is csatlakozott a washingtoni székhelyű Nemzetközi Hamisításellenes Koalícióhoz (IACC), erre reagálva több cég, köztük a Gucci, a Tiffany és a Micheal Kors divatházak kiléptek a szervezetből, mivel állításuk szerint valójában a kínaiak a legnagyobb haszonélvezői és támogatói a hamis termékeknek. A botrány továbbgyűrűzésétől tartva az IACC a belépés után egy héttel felfüggesztette az Alibaba tagságát - Jack Ma cégalapító mostani kijelentése ezen perpatvar utózöngéjének tekinthető, mivel szerinte nem velük van a hiba, hanem a nyugati cégekkel.
Kifejtette, hogy a termékhamisításokban az eredeti árucikkek gyártói is részben hibásak, a nagy globális márkagyártók ugyanis jóideje Kínában és más alacsony béreket kínáló országokban készíttetik a termékeiket, hogy így növelhessék a nyereségüket. Azonban ezek a gyárak ma már termékeiket sokszor inkább közvetlenül a fogyasztóknak értékesítik, gyakran a világhálón és az olyan platformokon keresztül, mint az Alibaba.
A másolatok általában ugyanott készülnek, mint az eredeti termékek és ugyanazokból az alapanyagokból, csupán a nevük más és természetesen enyhébb minőségbiztosítási követelményeknek kell megfelelniük. Ennélfogva ezeket nem is feltétlen lehet másolatoknak hívni. Az elmúlt esztendők során egyre javuló minőségű árucikkekről beszélünk, melyek Ma szerint gyakran értékesebbek, ugyanakkor ezzel párhuzamosabban olcsóbbak, mint az eredeti termékek. Emiatt is egyre nehezebb a jogsértő javak kiszűrése, mert a probléma alapját nem maguk a másolt árucikkek jelentik, hanem az azokat készíttető cégek elmaradott üzleti modelljei.
Ma szerint az Alibaba az az online platform, amely a leginkább harcol a termékhamisítók ellen, a konszernnél 2000 munkatárs foglalkozik a termékhamisításokkal, de így sem tudják megoldani a problémát. Korábban egyébként a kínai ipari és kereskedelmi felügyelet is azzal vádolta meg a társaságot, hogy a Taobao nevű platformján forgalmazott termékek több mint fele hamisítvány és az Alibaba ebben az ügyben nem tesz semmit. Az illetékesek Jack Ma legújabb megnyilvánulásait is bírálták. Cao Lei, a Hangcsouban található Kínai Elektronikus Kereskedelmi Kutatóközpont igazgatója például azt mondta, hogy nem helyénvaló, hogy egy olyan pozícióban lévő személy, mint Jack Ma ilyesmiket mond.
A teljes képhez azért azt is hozzá kell tenni, hogy a hamisítók elleni keményebb céges fellépés valószínűleg csupán a kereskedők továbbállását okozná, melyek másik online platformra vándorolnának. Ezt pedig nem engedheti meg magának a tőzsdén jegyzett Alibaba, melynek részvényesei negyedévről-negyedévre elvárják az egyre nagyobb nyereséget, és nem hajózhatnak az ár ellen, mert villámgyorsan letaszítaná őket valaki a trónról. Ez a lassuló kínai növekedéssel párosítva kemény fejtörést jelent Jack Ma-nak, aki egy évtizeden belül országán kivülről szeretné bevetelei többségét realizálni.
Állítása szerint az emberi ösztönök ellen harcolnak, jobban, mint bárki más: több hirdető van náluk, mint az Amazonon és az eBay-en együttvéve. Vásárlók terén a két milliárdos számot célozzák, mely csak Kína vidéki területeinek bevonásával, továbbá erős ázsiai terjeszkedéssel, maláj, indiai és indonéz előrenyomulással lehetséges, amely országokban jóval több kapcsolata van, mint a nyugati cégeknek.
Az Alibaba jelenleg a legnagyobb kínai online kereskedelmi platform, éppen ezért fontos, hogy milyen álláspontot képvisel a termékhamisítások kérdésében. Múlt hónapban nagy botrány volt, hogy mivel az Alibaba is csatlakozott a washingtoni székhelyű Nemzetközi Hamisításellenes Koalícióhoz (IACC), erre reagálva több cég, köztük a Gucci, a Tiffany és a Micheal Kors divatházak kiléptek a szervezetből, mivel állításuk szerint valójában a kínaiak a legnagyobb haszonélvezői és támogatói a hamis termékeknek. A botrány továbbgyűrűzésétől tartva az IACC a belépés után egy héttel felfüggesztette az Alibaba tagságát - Jack Ma cégalapító mostani kijelentése ezen perpatvar utózöngéjének tekinthető, mivel szerinte nem velük van a hiba, hanem a nyugati cégekkel.
Kifejtette, hogy a termékhamisításokban az eredeti árucikkek gyártói is részben hibásak, a nagy globális márkagyártók ugyanis jóideje Kínában és más alacsony béreket kínáló országokban készíttetik a termékeiket, hogy így növelhessék a nyereségüket. Azonban ezek a gyárak ma már termékeiket sokszor inkább közvetlenül a fogyasztóknak értékesítik, gyakran a világhálón és az olyan platformokon keresztül, mint az Alibaba.
A másolatok általában ugyanott készülnek, mint az eredeti termékek és ugyanazokból az alapanyagokból, csupán a nevük más és természetesen enyhébb minőségbiztosítási követelményeknek kell megfelelniük. Ennélfogva ezeket nem is feltétlen lehet másolatoknak hívni. Az elmúlt esztendők során egyre javuló minőségű árucikkekről beszélünk, melyek Ma szerint gyakran értékesebbek, ugyanakkor ezzel párhuzamosabban olcsóbbak, mint az eredeti termékek. Emiatt is egyre nehezebb a jogsértő javak kiszűrése, mert a probléma alapját nem maguk a másolt árucikkek jelentik, hanem az azokat készíttető cégek elmaradott üzleti modelljei.
Ma szerint az Alibaba az az online platform, amely a leginkább harcol a termékhamisítók ellen, a konszernnél 2000 munkatárs foglalkozik a termékhamisításokkal, de így sem tudják megoldani a problémát. Korábban egyébként a kínai ipari és kereskedelmi felügyelet is azzal vádolta meg a társaságot, hogy a Taobao nevű platformján forgalmazott termékek több mint fele hamisítvány és az Alibaba ebben az ügyben nem tesz semmit. Az illetékesek Jack Ma legújabb megnyilvánulásait is bírálták. Cao Lei, a Hangcsouban található Kínai Elektronikus Kereskedelmi Kutatóközpont igazgatója például azt mondta, hogy nem helyénvaló, hogy egy olyan pozícióban lévő személy, mint Jack Ma ilyesmiket mond.
A teljes képhez azért azt is hozzá kell tenni, hogy a hamisítók elleni keményebb céges fellépés valószínűleg csupán a kereskedők továbbállását okozná, melyek másik online platformra vándorolnának. Ezt pedig nem engedheti meg magának a tőzsdén jegyzett Alibaba, melynek részvényesei negyedévről-negyedévre elvárják az egyre nagyobb nyereséget, és nem hajózhatnak az ár ellen, mert villámgyorsan letaszítaná őket valaki a trónról. Ez a lassuló kínai növekedéssel párosítva kemény fejtörést jelent Jack Ma-nak, aki egy évtizeden belül országán kivülről szeretné bevetelei többségét realizálni.
Állítása szerint az emberi ösztönök ellen harcolnak, jobban, mint bárki más: több hirdető van náluk, mint az Amazonon és az eBay-en együttvéve. Vásárlók terén a két milliárdos számot célozzák, mely csak Kína vidéki területeinek bevonásával, továbbá erős ázsiai terjeszkedéssel, maláj, indiai és indonéz előrenyomulással lehetséges, amely országokban jóval több kapcsolata van, mint a nyugati cégeknek.