Berta Sándor
Gondatlanul kezelik az adatokat az alkalmazások és a honlapok
Német egyetemi kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire tesznek eleget a kötelezettségeiknek a platformok üzemeltetői.
A Hamburgi Egyetem és a Siegeni Egyetem munkatársai azt vizsgálták, hogy a mobil alkalmazások, illetve a különböző portálok működtetői megfelelően tájékoztatják-e a felhasználókat az adataik tárolásával kapcsolatban. A szakemberek összesen 120 honlap üzemeltetőit, valamint 150 program fejlesztőit keresték meg.
Kiderült, hogy csupán az alkalmazásfejlesztők 22 százaléka és az oldalak működtetőinek 28 százaléka teljesíti a kötelezettségeit és ad megfelelő tájékoztatását a felhasználói adatok tárolásáról. További egynegyedük csak egy újabb megkeresés után volt hajlandó válaszolni a feltett kérdésekre, míg 56 százalékuk válaszra sem méltatta a kapott leveleket vagy nem reagált megfelelően. A külföldi szolgáltatóknál még rosszabbak voltak ezek az arányok.
Ami még nagyobb problémát jelent, hogy a szolgáltatók egynegyede gondolkodás nélkül kiadta az emberek személyes adatait egy hamisított e-mail küldőjének, anélkül, hogy ellenőrizték volna, hogy az illető jogosult-e kezelni az adatokat. Hannes Federrath, a Német Informatikai Társaság (GI) alelnöke elmondta: a tanulmány eredményei megmutatták, hogy a szolgáltatók egy része mennyire felelőtlenül foglalkozik a személyes információkkal. Éppen ezért az lenne az ajánlott, ha a felhasználóknak csak olyan kevés adatot kellene magukról kiadniuk, amennyi az adott szolgáltatás használatához valóban szükséges.
A Hamburgi Egyetem és a Siegeni Egyetem munkatársai azt vizsgálták, hogy a mobil alkalmazások, illetve a különböző portálok működtetői megfelelően tájékoztatják-e a felhasználókat az adataik tárolásával kapcsolatban. A szakemberek összesen 120 honlap üzemeltetőit, valamint 150 program fejlesztőit keresték meg.
Kiderült, hogy csupán az alkalmazásfejlesztők 22 százaléka és az oldalak működtetőinek 28 százaléka teljesíti a kötelezettségeit és ad megfelelő tájékoztatását a felhasználói adatok tárolásáról. További egynegyedük csak egy újabb megkeresés után volt hajlandó válaszolni a feltett kérdésekre, míg 56 százalékuk válaszra sem méltatta a kapott leveleket vagy nem reagált megfelelően. A külföldi szolgáltatóknál még rosszabbak voltak ezek az arányok.
Ami még nagyobb problémát jelent, hogy a szolgáltatók egynegyede gondolkodás nélkül kiadta az emberek személyes adatait egy hamisított e-mail küldőjének, anélkül, hogy ellenőrizték volna, hogy az illető jogosult-e kezelni az adatokat. Hannes Federrath, a Német Informatikai Társaság (GI) alelnöke elmondta: a tanulmány eredményei megmutatták, hogy a szolgáltatók egy része mennyire felelőtlenül foglalkozik a személyes információkkal. Éppen ezért az lenne az ajánlott, ha a felhasználóknak csak olyan kevés adatot kellene magukról kiadniuk, amennyi az adott szolgáltatás használatához valóban szükséges.