Berta Sándor
A jövőben akár óránként változhatnak az árak
Ha egy boltban nem papíron szerepel a termék ára hanem digitálisan, akkor akár naponta többször is módosulhat majd.
A szupermarketekben vagy a szaküzletekben alkalmazott ártáblák egyre inkább nem hagyományosak (kézzel írhatók), hanem digitálisak lesznek. Ez a feltétele a dinamikus árváltozásoknak, amelyek napi szinten aktuálisak és például akár óránként módosulhatnak raktárkészlettől, időjárástól vagy a fogyás gyorsaságától függően. Mindez oda vezethet, hogy az árak ugyan jól optimalizáltak, de egyben átláthatatlanok is lesznek.
A fogyasztóvédők ezek kockázataira hívták fel a figyelmet. A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) szerint az emberek számára egyre kevésbé átlátható a kereskedelmi és az internetes árképzés. Klaus Müller, a szervezet vezetője úgy vélte, hogy az ilyen szintű árváltozásoktól idegenkednek az emberek, mert emiatt előfordulhat olyan helyzet, hogy az egyik felhasználónak többet kell fizetnie, mint a másiknak. Például valószínűleg napközben, amikor alacsony a boltok kihasználtsága olcsóbbak lesznek a termékek, hiszen aki ilyenkor ráér az könnyen választhat másik helyet is, míg a valamiből az adott boltban meglévő utolsó darab drágább lesz.
A benzinkutaknál vagy a webes boltokban ez már most is jelenlévő gyakorlat, például az Amazon kínálatában szereplő termékek körülbelül 15-20 százalékának ára legalább naponta egyszer változik. Volt rá példa, hogy egy WLAN-router ára 24 órán belül nyolcszor módosult, az egyes napszakoktól függően 185 és 200 dollár között volt. A társaság ezzel a stratégiával akarja növelni a piaci részesedését, ugyanis így szeretné biztosítani, hogy az adott árucikket mindig ő kínálja a legalacsonyabb áron.
A szakember egyúttal utalt arra is, hogy az internetes kereskedelemmel foglalkozó vállalatok az ügyfélregisztrációkon keresztül adatokat gyűjtenek a vásárlási szokásokról, ami még inkább személyre szabott ajánlatokhoz vezethet. Amennyiben bevezetik az egyénre szabott árakat, akkor a fogyasztóvédelemnek lépést kell tartania ezzel és rá kell világítani arra, hogy az adatok az emberek tulajdonát képezik és azokat szabadon magukkal vihetik, akár egy konkurens céghez is.
Az árak gyakori változása...
A nagy adatmennyiségeknek köszönhetően kialakul egy "varázsgömb", amelynek segítségével a kereskedők nagyobb valószínűséggel jelezhetik előre a fogyasztók döntéseit. Müller szerint ezzel pedig majdhogynem többet fognak tudni az emberekről, mint ők saját maguk, ez pedig komoly probléma.
A szupermarketekben vagy a szaküzletekben alkalmazott ártáblák egyre inkább nem hagyományosak (kézzel írhatók), hanem digitálisak lesznek. Ez a feltétele a dinamikus árváltozásoknak, amelyek napi szinten aktuálisak és például akár óránként módosulhatnak raktárkészlettől, időjárástól vagy a fogyás gyorsaságától függően. Mindez oda vezethet, hogy az árak ugyan jól optimalizáltak, de egyben átláthatatlanok is lesznek.
A fogyasztóvédők ezek kockázataira hívták fel a figyelmet. A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) szerint az emberek számára egyre kevésbé átlátható a kereskedelmi és az internetes árképzés. Klaus Müller, a szervezet vezetője úgy vélte, hogy az ilyen szintű árváltozásoktól idegenkednek az emberek, mert emiatt előfordulhat olyan helyzet, hogy az egyik felhasználónak többet kell fizetnie, mint a másiknak. Például valószínűleg napközben, amikor alacsony a boltok kihasználtsága olcsóbbak lesznek a termékek, hiszen aki ilyenkor ráér az könnyen választhat másik helyet is, míg a valamiből az adott boltban meglévő utolsó darab drágább lesz.
A benzinkutaknál vagy a webes boltokban ez már most is jelenlévő gyakorlat, például az Amazon kínálatában szereplő termékek körülbelül 15-20 százalékának ára legalább naponta egyszer változik. Volt rá példa, hogy egy WLAN-router ára 24 órán belül nyolcszor módosult, az egyes napszakoktól függően 185 és 200 dollár között volt. A társaság ezzel a stratégiával akarja növelni a piaci részesedését, ugyanis így szeretné biztosítani, hogy az adott árucikket mindig ő kínálja a legalacsonyabb áron.
A szakember egyúttal utalt arra is, hogy az internetes kereskedelemmel foglalkozó vállalatok az ügyfélregisztrációkon keresztül adatokat gyűjtenek a vásárlási szokásokról, ami még inkább személyre szabott ajánlatokhoz vezethet. Amennyiben bevezetik az egyénre szabott árakat, akkor a fogyasztóvédelemnek lépést kell tartania ezzel és rá kell világítani arra, hogy az adatok az emberek tulajdonát képezik és azokat szabadon magukkal vihetik, akár egy konkurens céghez is.