SG.hu

Call of Duty: Black Ops 3

Kiadó: Activision
Fejlesztő: Treyarch
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i3-530 2,9 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 810 processzor, Nvidia GeForce GTX 470 vagy ATI Radeon HD 6970 grafikus kártya, 6 GB RAM, 60 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-2500K 3,3 GHz-es vagy AMD FX-8120 processzor, Nvidia GeForce GTX 760 vagy ATI Radeon R9 270X grafikus kártya, 8 GB RAM, 60 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Call of Duty: Black Ops 2, Call of Duty: Advanced Warfare
Kategória: FPS

Megszületett minden idők legtartalmasabb Call of Duty-játéka, amely kapcsán maximálisan igazzá vált a mondás, miszerint a kevesebb néha több. Call of Duty: Black Ops 3 játéktesztünk következik!

Menetrendszerűen, hatalmas felhajtás és előre elkönyvelt siker társaságában került fel a boltok polcaira néhány nappal ezelőtt a Call of Duty-sorozat aktuális epizódja, amitől a rajongók többsége igencsak sokat várt. Miután ugyanis az Infinity Ward csúfosan leszerepelt a Call of Duty: Ghostsszal, és az újoncként érkezett Sledgehammer Games sem igazán tudta maradéktalanul lenyűgözni a rajongókat a futurisztikus hadviselést a középpontba állító Call of Duty: Advanced Warfare-rel, ezért a Treyarch csapatában maradt minden reményünk - hangozzék ez a múltjukból kifolyólag bármekkora paradoxonként is.

A Call of Duty: Black Ops 2 ugyanis néhány évvel ezelőtt köröket vert mindarra, amit a franchise neve alatt az utóbbi két évben láttunk, és bár tény, hogy mindegyikből milliók fogytak, és elképesztő bevételeket hoztak a kiadó számára, még a leghűségesebb rajongóknak sem mindegy, hogy miért is adják ki nehezen megkeresett pénzüket. Reményünk ráadásul azért is megalapozott volt, mert a kaliforniai brigád ezúttal plusz egy évet kapott arra, hogy trilógiává bővítse az általuk elindított mellékágat, aminek köszönhetően bár tény és való, hogy elképesztő mennyiségű tartalmat kaptunk, összességében azonban ezek minősége nem nyűgözött le minket maradéktalanul.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Kezdjük az ismerkedést rögtön a kampánnyal, amelynek szigorúan csak az első néhány pályáját örökítettük meg a mellékelt képeken, nehogy bárkinek is elvegyük a meglepetés élményét. Merthogy a Call of Duty: Black Ops 3 a sztori terén amilyen unalmasan indul, annyira izgalmassá válik, és bár az első bevetések is kellemesek, de semmi többet nem nyújtanak a betanítás mellett az átlagos lövöldözésnél. Egyedül az utolsó harmad - talán az utolsó 3-4 pálya - az, amelyik valóban azt érezteti velünk, hogy a Treyarch nemcsak egy újabb epizódot akart elkészíteni nekünk, hanem valami igazi különlegességet, amivel kapcsolatban őszintén reméljük, hogy előrevetítést is jelentett a későbbi részek kapcsán.

Érdekesség, hogy a sztori ezúttal nem a szokásos 5-6 órás kis szösszenet lesz, hanem egy kis bukdácsolással akár 10-12 órát is könnyedén kihozhatunk belőle, ami örömteli hír lenne, ha a készítők a minőség tekintetében folyamatos színvonalat tudtak volna tartani. Érezhetően azonban nagyon sok pályán felesleges dolgokkal, unalmas monológokkal húzzák a drága időnket, de ami a legdühítőbb az egészben, az nem más, mint hogy néhány kitekintést leszámítva semmilyen kapcsolat sincs a trilógia korábbi részeivel.

Az alkotók tehát vélhetően csak és kizárólag azért adták ez a nevet a játéknak, mert azáltal könnyebben eladható a termék, de a koncepciót inkább az Advanced Warfare vonalához lehetett volna hozzáigazítani. Nyilvánvalóan ez sem történt meg, így kaptunk egy kissé érthetetlen, kissé összekuszált és a középrésznél alaposan káoszba is fulladó sztorit, ami a végére sem igazán tisztul ki előttünk, de legalább a játékmenet feledteti velünk ezt a korántsem aprócska negatívumot.

Bármennyire is nem a kampány az, ami miatt szeretni szoktunk egy Call of Dutyt, a Black Ops első két része az alternatív történelemre épülő sajátosságokkal és a futurisztikus szál újszerűségével azért mindig elvarázsolt minket ezen a téren, és bőven túlnőtt a Modern Warfare trilógiáján is. Pontosabban túlnőtt volna, ha a Treyarch most nem dönt úgy, hogy inkább egy egészen új utat követ, amely a messzi jövőbe, 2065-be repít el minket. Mint a sorozat korábbi epizódjai, úgy a legújabb kampány betöltésével is azonnal beledobnak minket a dolgok sűrűjébe, ezáltal egy izgalmas küldetésen vehetünk részt, ahol szokás szerint minden balul sül el, és főhősünk olyannyira megsérül, hogy a robottechnológia nélkül vagy élete végéig tolószékbe kényszerült volna, vagy legrosszabb esetben túl sem éli a megpróbáltatásokat.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Ennek megfelelően az új világ egyik katonai érdekcsoportja elhatározza, hogy megmenti az életét, és részben egyfajta kísérleti patkányként felvértezik a legmodernebb technológiákkal, mechanikus végtagokkal és olyan kiegészítőkkel, amelyek emberfeletti képességek birtokába juttatják őt. Noha ez jelenleg óriási előnyt adna egy harcosnak a csatamezőn, a katonai és nagyhatalmi összeesküvésektől hemzsegő jövőben - lényegében erre a témára épül fel a kampány is -, már szinte minden katona rendelkezik valamilyen mesterséges végtaggal vagy olyan technológiával, aminek köszönhetően többre képes, mint embertársai.

Ebből már kitalálható, hogy a Call of Duty: Black Ops 3 kapcsán a játékmenet legfontosabb újdonságait ezek a kiegészítők adják majd, valamint természetesen a távoli jövő határtalansága, aminek köszönhetően már nemcsak egyszerű drónok nehezíthetik meg a dolgunkat, hanem robotok, avagy igazi gyilkológépek is. Noha ebből a témából sokkal többet is ki lehetett volna hozni - nagyobb hatalmat, mítoszt és rettegést kellett volna felépíteni köréjük -, de azért ezt leszámítva is elég hatásos lesz majd, ha néhány gépszörnyeteg berobog a csatatérre. Szintén hiányérzetünk támadhat - pláne egy Deus Ex után - a kibernetikus testrészek és kiegészítők kapcsán.

Bár nyilvánvaló, hogy a fejlesztőknek meg kellett hagyniuk a végeredményt egy pergős, mindenki által élvezhető akciójátéknak - ez a cél sikerült is -, de azért biztosan sokan örültek volna nagyobb szabadságnak és már-már szerepjátékos szintű fejleszthetőségnek ezen a téren. Az ugyanis, hogy az első percekben kiválaszthatjuk, hogy hősünk nő vagy férfi legyen, illetve milyen arcberendezéssel rendelkezzen, önmagában elég kevés az egyjátékos és a kooperatív mód színesítéséhez. Szerencsére érezték ezt a készítők is, így a menedékházban lehetőségünk lesz bizonyos képességeink fejlesztésére, fegyvereink továbbgondolására, saját összeállítások készítésére, tehát vannak azért komolyabb próbálkozások ebben a tekintetben, de a lehetőségek tárháza ennek ellenére is erősen korlátozott ezen a téren.

Szerencsére nem ilyen kínos a helyzet a játékmenet újdonságait szemlélve! Bár a pályák semmivel sem lettek nagyobbak - sőt mi több, inkább majdhogynem ismét visszakényszerülünk a láthatatlan csőrendszerbe -, a futurisztikus technológiák megjelenése azonban alaposan feldobta a harcokat. Noha nem szeretnénk mindenről idejekorán lerántani a leplet, de az olyan képességek, mint hogy hősünkkel képesek vagyunk a falon futni, vagy átvenni az irányítást ellenséges lövegek és robotok felett, már önmagában rengeteg taktikai lehetőséggel kecsegtetnek.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Természetesen ez még csak a jéghegy csúcsa, hiszen a DNI nevű szerkezetnek köszönhetően olyan különleges képességekhez is hozzáférhetünk, amelyek elegendőek ahhoz, hogy egyetlen mozdulattal felrobbantsunk ellenséges masinákat, amivel minden túlzás nélkül sci-fi hatások is várnak majd ránk a játékban. Ezt erősíti továbbá a taktikai nézet megjelenése, amelynek bekapcsolásával kvázi láthatóvá tesszük a pályán megtalálható összes ellenfelet, de azt is időben láthatjuk majd, amint gránátot dobnak felénk, ezzel alaposan megkönnyítve az előrehaladást és minimalizálva a meglepetések számát.

Nyilvánvaló, hogy a fentiek többségét a régi rajongók elkerekedett szemekkel fogadják majd, ugyanakkor fontos megjegyeznünk, hogy az újdonságok alkalmazására legfeljebb csak a legnehezebb szinten érezhetünk kényszert, a könnyebb fokozatokat átélhetjük úgy, mint a korábbi epizódok többségét, avagy egy szál fegyverrel és néhány gránáttal. Az már nyilván más kérdés, hogy ezzel éppen a legnagyobb és legjobb újdonságoktól fosztjuk majd meg magunkat.

Bár nem emeltük ki külön, de a fentiekben elhangzott újdonságok közül szinte minden lehetőség a többjátékos élményre is igaznak tekinthető. A kooperatív mód ezúttal kimerül abban, hogy barátaink oldalán is átélhetjük az egész kampányt, így ugyanazok az események és élmények várnak ránk, ugyanúgy fejlődhetünk, illetve fejleszthetünk is, annyi különbséggel, hogy jóval több ellenféllel futhatunk majd össze a pályákon. A kooperatív élményeket egyébiránt ezúttal akár már három barátunk társaságában is átélhetjük, ami értelemszerűen sokkal nagyobb élmény lesz, mint egyedül, hiszen bizonyos képességeket együtt kombinálva és alkalmazva elképesztő taktikai lehetőségeket dolgozhatunk ki, de konkrét példák helyett fedezzétek fel inkább ti magatok a játéknak a sokszínűségét ezen a téren.

A kooperatív mód mellett a Call of Duty: Black Ops 3-ban természetesen ezúttal is várnak ránk kompetitív többjátékos ütközetek, amivel kapcsolatban kijelenthető, hogy ha más nem is, ez garantáltan hónapokra elegendő kikapcsolódást garantál majd ismét a rajongók számára, akik nem csak rengeteg új, hanem néhány ismert helyszín újradolgozott változatát is megkapják. Összességében kijelenthető, hogy a többjátékos módból a Treyarch kiölt mindent, ami korábban esetleg idegesítő volt, vagy problémát jelentett, és bár a kapcsolódással meglepő módon még napokkal a megjelenés után is akadtak problémák - ezt betudhatjuk talán a nagy sikernek -, a sajátos élmények azonban képesek voltak feledtetni velünk a pillanatnyi gondokat.

A kompetitív multiplayerről elmondható, hogy az alapok tekintetében változatlan maradt, avagy továbbra is pergős, gyakran komoly taktikázást igénylő összecsapásokat garantál, amelyeknek ezúttal egy összetett specialista-rendszer, valamint a futurisztikus képességek biztosítanak egy csipetnyi újdonságot. Kezdjük a kilenc választható karakterosztállyal, avagy a specialistákkal. Egyenként két-két választható képességet és speciális fegyvert tudunk felcsípni velük, illetve alkalmazni a pályákon, és bár az első néhány meccs alkalmával odafigyelünk ezekre, már-már hasznos újdonságnak is tekinthetjük, de lassan rájövünk arra, hogy meglennénk nélkülük is, hiszen jelenlétük, avagy az adott osztály kiválasztása nem befolyásolja olyan mértékben a játékmenetet, hogy annak komolyabb jelentősége lenne.

Nem túlzás például kijelenteni, hogy sokszor egyenesen megfeledkezünk majd arról, hogy néha alkalmazhatnánk extra képességeket, ami igaz a futurisztikus lehetőségekre is, lévén a tapasztalat azt mutatja, hogy dacára például a vertikális pályáknak, nem láthatunk a csatatéren folyamatosan a falon futkározó vagy repkedő katonákat, de ha valaki észnél van, azért elég komoly meglepetést tud okozni egy-egy ilyen lehetőséggel.

Itt azonban még messze nincs vége a Call of Duty: Black Ops 3 által nyújtott élmények tárházának, a Treyarch ugyanis a fentieken túl egy második kampányt is összeállított az alkotáshoz, ami nem más, mint a védjegyüknek számító zombis móka egy alaposan továbbfejlesztett változata, a Shadows of Evil. A különálló sztorival, fejlődési rendszerrel és élménnyel rendelkező zombis sztorit egyedül is átélhetjük, de maradandó emlékeket csak akkor szerezhetünk benne, ha három barátunkat is becsábítjuk egy kis öldöklésre.

Nem túlzás kijelenteni, hogy a készítők lassan külön játékként is folytathatnák ezt a lehetőséget, a zombis mód ugyanis nemcsak sajátos hangulattal rendelkezik - a harmincas, negyvenes évek világát állítja a középpontba egy kis noir hatással -, hanem négy teljesen különálló karaktert is felvonultat. Ennek megfelelően Morg City sötét titkait Ron Perlman, Neal McDonough, Jeff Goldblum, és Heather Graham oldalán élhetjük majd át, akik saját előtörténetük mellett egyéni képességekkel is rendelkeznek, így lesz közöttük bokszoló, de például egy táncosnő is.

Noha érezhetően valami igazán különlegeset akartak ezen a téren alkotni a fejlesztők, összességében a zombis kampány is egy nagy összevisszaság lett csak, ami a Black Ops 3 történetéhez szinte semmilyen formában sem kapcsolódik, nem is igazán értjük a miértjét, de ha csak a játékmenetre koncentrálunk, akkor mindez másodlagos lesz. Az élőhalottakkal folytatott harcban ugyanis újfent kiemelt fontosságú lesz, hogy a négy karakter együttműködjön egymással, ezzel túlélve az egyre erősebb hordák áradatát, amivel kapcsolatban, ha sikerrel járunk, megnyílik a Nightmare játékmód, hogy még egyszer újra átélhessük az egészet újra, egy újabb nézőpontból.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Noha a Call of Duty: Black Ops 3 a küllem szempontjából nagyon szép lehetne, de az internetes fórumok tanúsága szerint is csak nagyon kevés olyan játékos van, aki megfelelő minőségben tudja élvezni a végeredményt. A Treyarch ugyanis még mindig nem tanult meg optimalizálni, ezáltal nem megfelelő hardver-összeállítás esetén is tapasztalhatunk akadozást egy, az ajánlott gépigénynek megfelelő PC-n. Mindez azért nagy probléma, mert például PlayStation 4-en tükörsimán fut a végeredmény, így nagy valószínűséggel ismét a számítógépes tábor járt pórul, akárcsak legutóbb.

Érdemes frissíteni minden segédprogramot és grafikus kártyánk driverét is annak érdekében, hogy kielégítő élményekben lehessen részünk a pályákon, amelyek többsége nagyon szépen ki lett dolgozva, de még extra részletességű textúrabeállítások mellett is akadnak olyan helyszínek vagy tereptárgyak, amelyek kidolgozottsága már évekkel ezelőtt is nevetséges lett volna. A játék tehát az összkép tekintetében mindent összevetve szép, de még mindig valahol az előző- és az újgeneráció mezsgyéjén egyensúlyoz.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Noha az új lehetőségek miatt a korábbi részekhez képest egy kicsit több billentyű ismeretének az elsajátítását igényli a Call of Duty: Black Ops 3, azonban összességében még így is a letisztultság jellemzi a kezelőfelület és az irányíthatóság terén. Ha az Advanced Warfare-rel korábban nem volt problémánk ezen a téren, akkor biztosan most sem kell ettől félnünk.

Játszhatóság: Az új Call of Duty minden eddiginél tartalmasabbra sikerült, így nem csak egy extra hosszú kampány vár majd ránk, hanem a többjátékos mód tekintetében is annyi újdonság, hogy jövő őszig garantáltan nem kell majd unatkoznunk még akkor sem, ha minden nap csatlakozunk egy kicsit az ütközetekhez. A kooperatív kampány mellett ugyanis ott lesz a kompetitív multiplayer - avagy a végeredmény legértékesebb lehetősége -, valamint a zombis játékmód is, ami ezúttal már egy különálló játékként is megállná a helyét. Kár, hogy a készítők nem tudtak mindent megfelelő minőségű tartalommal megtölteni.

Intelligencia, nehézség: A Call of Duty: Black Ops 3-ba a leginkább ismét a mesterséges intelligencia miatt lehetne belekötni, hiszen amennyiben nem másokkal együtt élvezzük a jövő hadviselését, abban az esetben gyakran fogjuk majd a fejünket csapattársaink és az ellenfél viselkedése láttán. Az ugyanis hagyján, hogy a szemben álló felek soha nem gondolkoznak, csak ész nélkül belerohannak a torkolattűzbe, azonban belefuthatunk olyan megdöbbentő esetekbe is, amikor például katonáink egy méterre állnak az ellenféltől, és mindaddig feszülten farkasszemet néznek egymásra, amíg mi át nem lépjük azt a pontot, ami elindítaná a következő összecsapást. Ezen a téren még mindig elég vidámparkos jellege van a végeredménynek, de valljuk be őszintén, soha nem ezért szerettünk a sorozat korábbi tagjait sem.

Hangok, zene: A Call of Duty-játékok mindig is híresek voltak arról, hogy kimagasló hangokkal és zenékkel örvendeztették meg a rajongókat. Most sincs ez másként, így a legjobb akciófilmekre emlékeztető, fennkölt dallamok mellett kiváló fegyverhangok, szinkronok és effektek várnak ránk a pályákon, amelyek elősegítik a mozifilmszerű élmények, illetve körülmények megteremtését.

Összegzés: A Call of Duty: Black Ops 3 a tartalom mennyisége tekintetében az utóbbi évek legjobbja lett a sorozaton belül, ami azonban a minőség terén már nem teljesen igaz. A grafika például még mindig vegyes érzelmeket kelt bennünk, a kampány pedig olyan zavaros lett, hogy ember legyen a talpán, aki az amúgy nagyszerűre sikerült finálé után mindenről tudja majd, hogy miért is történt. A többjátékos lehetőségek azonban még a fenti hiányosságok ellenére is maximálisan kárpótolnak minket mindenért, a kooperatív kampány, vagy a futurisztikus élményekkel, illetve specialistákkal kibővült kompetitív harcok precíz, kiegyensúlyozott, kellemes és egyben függőséget okozó élményekkel kecsegtetnek, és akkor még ott lesznek a zombik, akik egy külön fejezetet jelentenek az alkotáson belül. Azt nem mondanánk, hogy mindent értünk azzal kapcsolatban, hogy mit és miért csinált most a Treyarch a legújabb CoD-ban, ugyanakkor abban biztosak vagyunk, hogy a sztori kivételével a rajongók ezúttal sem csalódnak majd benne. Aki pedig eddig is csak leszólni tudta a sorozatot, az bizonyára most sem tesz majd másként, mint hogy a fórumokon ócsárolja a végeredményt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • szomferi #12
    hát körülbelül úgy, ahogy mondod
  • Zombee #11
    Valószínűleg pontosan erről van szó. Máskor is volt már gyenge minőségű screenshot az SG-n, valószínűleg nincs játéktesztre alkalmas gépük, és elindítják a titkárnő gépén. Ki van zárva, hogy maximális beállításokkal így nézzen ki.
  • cateran #10
    Hat lehet, hogy a grafika nem minden, meg ezek a kepek alapbol szarok, de az az utolso kep......hat felsirtam...800x600-ban, ultra low beallitassal keszult? Ennel szebb lovoldek vannak mar androidra is...
  • ReTeK #9
    ha fps akkor a grafika a lényeg... aha ércsük :D
  • adam46 #8
    Igen, ezt nem értem én sem, ha vegyes érzelmek támadnak bennük a grafika kapcsán, akkor hogy lehet 5 csillag. Plusz egy 5 csillagos grafika értékeléshez tartozzon már hozzá, hogy megtanulják normálisan optimalizálni. Ezt elég sok helyen hibának hozzák fel. Következetlen az egész cikk.
    Utoljára szerkesztette: adam46, 2015.11.23. 11:40:37
  • Zombee #7
    Az SG.hu cikkekben a screenshotok nem mindig tükrözik a valóságot, ezek a képek egy MW3 szintet mutatnak, agyon vannak tömörítve, és szerintem nem is maximális részletességgel készültek.
    De persze a cikkben is vannak következetlenségek, ellentmondások, de még a sztori minősége is változik egy mondaton belül.
  • adam46 #6
    Igen, az mondjuk érdemel 5 csillagot, meg lehet nézni a két játékot. Ha nem látod a különbséget, akkor vegyél szemüveget.
  • szomferi #5
    ma egyedül a Battlefront lehet 5 csillag grafikában, minden más csak kevesebb... vicc, amit írtál :D
  • adam46 #4
    "A grafika például még mindig vegyes érzelmeket kelt bennünk" - De ennek ellenére jár rá az 5 csillag, agyam elszáll. Hogy néz ez ki? Erre 5 csillag? Sg szint...
  • molnibalage83 #3