Gyurkity Péter
15 éve lakott a Nemzetközi Űrállomás
Másfél évtizede érkezett meg az első legénység, ma már a 45-ik expedíciónál tartunk.
Hosszabb blogbejegyzésben számolt be a NASA arról, hogy éppen 15 évvel ezelőtt érkezett meg a Nemzetközi Űrállomásra az első legénység, amely 2000. november 2-án kezdte meg űrbéli életét. Eddig több mint 220 személy fordult meg a bázison, ahol különböző kísérleteket végeztek, mintegy 400 km-es magasságban, másodpercenként 8 kilométeres távolságot téve meg bolygónk körül.
Megemlítik, hogy az állomás kiépítéséhez 37 űrsikló-küldetésre volt szükség, ezek szállították a különböző alkatrészeket és komponenseket a helyszínre, köztük kilenc amerikai, európai, illetve japán modullal és a kanadai robotkarral. Az orosz fél a rakteret, a parancsnoki modult, két dokkoló modult, valamint a meghajtásért felelős hajtóművet szállította le két Proton rakétával, valamint további fellövésekkel, de emellett 44 Szojuz-küldetést is lebonyolítottak a személyzet célba juttatása érdekében - ez utóbbi kulcsszerepet játszott, hiszen a Columbia űrsikló 2003-as tragédiája után az amerikai flotta már nem sok feladatot kapott az illetékesektől, akik 2011-ben a végső nyugdíjazás mellett döntöttek.
Az első expedíció a Zvezda szervízmodulban, 2000 decemberében: William Shepherd parancsnok Jurij Gidzenko és Szergej Krikalev mérnökökkel
Érdekesség, hogy az itt szolgálatot teljesítő 122 űrhajós kilenc különböző országból érkezett, ők összesen több, mint 49 napot töltöttek űrsétával, ehhez azonban természetesen szükség volt a folyamatos utánpótlásra, amit 61 orosz Progressz teherűrhajó (két kudarccal végződött fellövéssel), 5 japán HTV, valamint 12 amerikai SpaceX és Orbital Sciences küldetés (szintén 2 kudarccal) biztosított. Az európaiak 5 ATV-hajót küldtek a helyszínre, ez a program azonban tavaly lezárult. Maga az állomás egyébként mintegy 420 tonnát nyom, a lakható tér pedig nagyjából egy ötszobás háznak felel meg.
A NASA évente 3 milliárd dollárt költ az állomás fenntartására, ezt ők legalább 2024-ig szeretnék folytatni, ehhez azonban politikai támogatásra is szükség lesz, már csak azért is, mert a korosodó napelemek cseréje komolyabb összeget igényel majd.
Hosszabb blogbejegyzésben számolt be a NASA arról, hogy éppen 15 évvel ezelőtt érkezett meg a Nemzetközi Űrállomásra az első legénység, amely 2000. november 2-án kezdte meg űrbéli életét. Eddig több mint 220 személy fordult meg a bázison, ahol különböző kísérleteket végeztek, mintegy 400 km-es magasságban, másodpercenként 8 kilométeres távolságot téve meg bolygónk körül.
Megemlítik, hogy az állomás kiépítéséhez 37 űrsikló-küldetésre volt szükség, ezek szállították a különböző alkatrészeket és komponenseket a helyszínre, köztük kilenc amerikai, európai, illetve japán modullal és a kanadai robotkarral. Az orosz fél a rakteret, a parancsnoki modult, két dokkoló modult, valamint a meghajtásért felelős hajtóművet szállította le két Proton rakétával, valamint további fellövésekkel, de emellett 44 Szojuz-küldetést is lebonyolítottak a személyzet célba juttatása érdekében - ez utóbbi kulcsszerepet játszott, hiszen a Columbia űrsikló 2003-as tragédiája után az amerikai flotta már nem sok feladatot kapott az illetékesektől, akik 2011-ben a végső nyugdíjazás mellett döntöttek.
Az első expedíció a Zvezda szervízmodulban, 2000 decemberében: William Shepherd parancsnok Jurij Gidzenko és Szergej Krikalev mérnökökkel
Érdekesség, hogy az itt szolgálatot teljesítő 122 űrhajós kilenc különböző országból érkezett, ők összesen több, mint 49 napot töltöttek űrsétával, ehhez azonban természetesen szükség volt a folyamatos utánpótlásra, amit 61 orosz Progressz teherűrhajó (két kudarccal végződött fellövéssel), 5 japán HTV, valamint 12 amerikai SpaceX és Orbital Sciences küldetés (szintén 2 kudarccal) biztosított. Az európaiak 5 ATV-hajót küldtek a helyszínre, ez a program azonban tavaly lezárult. Maga az állomás egyébként mintegy 420 tonnát nyom, a lakható tér pedig nagyjából egy ötszobás háznak felel meg.
A NASA évente 3 milliárd dollárt költ az állomás fenntartására, ezt ők legalább 2024-ig szeretnék folytatni, ehhez azonban politikai támogatásra is szükség lesz, már csak azért is, mert a korosodó napelemek cseréje komolyabb összeget igényel majd.