Berta Sándor
Drónos csomagszállítás - elégedetlen az Amazon
Az amerikai cég nem örül felhőtlenül annak, hogy megkapta az engedélyt a csomagszállító robotrepülőgépei tesztelésére.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) nemrég megadta az Amazonnak a dróntesztelési engedélyt. Az FAA kikötései szerint a járműveket kizárólag pilótaengedéllyel rendelkező személyek tesztelhetik, a gépeknek a nappali órákban, 122 méter magasan vagy annál lejjebb kell repülniük és muszáj az irányítójuk látótávolságán belül maradniuk. A megállapodás értelmében az internetes áruháznak havi rendszerességgel kell beszámolnia a tesztrepülések eredményeiről és a programmal kapcsolatos egyéb releváns információkról.
Paul Misener, a társaság illetékes alelnöke egy kongresszusi meghallgatáson azt nyilatkozta, hogy az engedélynek kevés gyakorlati haszna lesz, az engedélyezett drónok ugyanis már most "elavultak" és ezeket egyáltalán nem tesztelik. Ezeket leváltandó fejlettebb megoldásokat fejlesztettek ki, amelyeket már tesztelnek is - külföldön. Az amerikai hivatalhoz pedig benyújtották az új dizájnok tesztelési engedélyével kapcsolatos beadványukat.
Misener egyúttal kihasználta az alkalmat arra, hogy megfogalmazza a hivatallal szembeni kritikáikat. Kiemelte, hogy az FAA túlzottan lassan reagált, az engedély kiadása ugyanis több mint fél évig tartott, az USA-n kívül viszont sehol sem kellett két hónappal tovább várniuk a tesztek megkezdésére. Ezenkívül külföldön az engedélyek egy teljes járműkategóriára vonatkoznak és nem pedig egyes típusokra, mint az Amerikai Egyesült Államokban. A külföldi szabályozás ezért lehetővé teszi a drónok gyors továbbfejlesztését és nem kell minden egyes alkalommal új engedélyt kérniük. A menedzser a jó szabályozással kapcsolatban példaként említette Nagy-Britanniát.
Misener úgy vélte, hogy az FAA azért sem végez jó munkát, mert nem foglalkozik eleget azzal a kérdéssel, hogy miként lehet működtetni a drónokat a pilóták látótávolságán túl, ők pedig jóval távolabbról irányítanák robotrepülőgépeiket.
A szövetségi hivatal képviselői azzal érveltek, hogy azért ennyire óvatosak, mert az Amerikai Egyesült Államok légterében sokkal nagyobb a forgalom, mint más országok légterében. A biztonság mellett az emberek magánszférához való jogát is szavatolni akarják, hiszen a drónokat kamerákkal is felszerelték. Misener elismerte, hogy a robotrepülőgépek üzemeltetése adatvédelmi kérdéseket is felvet és megígérte, hogy az Amazon minden személy magánszféráját tiszteletben fogja tartani és ehhez szigorú szabályokat fog kidolgozni. Csomagszállító, nem pedig ellenőrzési célú szolgáltatást akarnak létrehozni.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) nemrég megadta az Amazonnak a dróntesztelési engedélyt. Az FAA kikötései szerint a járműveket kizárólag pilótaengedéllyel rendelkező személyek tesztelhetik, a gépeknek a nappali órákban, 122 méter magasan vagy annál lejjebb kell repülniük és muszáj az irányítójuk látótávolságán belül maradniuk. A megállapodás értelmében az internetes áruháznak havi rendszerességgel kell beszámolnia a tesztrepülések eredményeiről és a programmal kapcsolatos egyéb releváns információkról.
Paul Misener, a társaság illetékes alelnöke egy kongresszusi meghallgatáson azt nyilatkozta, hogy az engedélynek kevés gyakorlati haszna lesz, az engedélyezett drónok ugyanis már most "elavultak" és ezeket egyáltalán nem tesztelik. Ezeket leváltandó fejlettebb megoldásokat fejlesztettek ki, amelyeket már tesztelnek is - külföldön. Az amerikai hivatalhoz pedig benyújtották az új dizájnok tesztelési engedélyével kapcsolatos beadványukat.
Misener egyúttal kihasználta az alkalmat arra, hogy megfogalmazza a hivatallal szembeni kritikáikat. Kiemelte, hogy az FAA túlzottan lassan reagált, az engedély kiadása ugyanis több mint fél évig tartott, az USA-n kívül viszont sehol sem kellett két hónappal tovább várniuk a tesztek megkezdésére. Ezenkívül külföldön az engedélyek egy teljes járműkategóriára vonatkoznak és nem pedig egyes típusokra, mint az Amerikai Egyesült Államokban. A külföldi szabályozás ezért lehetővé teszi a drónok gyors továbbfejlesztését és nem kell minden egyes alkalommal új engedélyt kérniük. A menedzser a jó szabályozással kapcsolatban példaként említette Nagy-Britanniát.
Misener úgy vélte, hogy az FAA azért sem végez jó munkát, mert nem foglalkozik eleget azzal a kérdéssel, hogy miként lehet működtetni a drónokat a pilóták látótávolságán túl, ők pedig jóval távolabbról irányítanák robotrepülőgépeiket.
A szövetségi hivatal képviselői azzal érveltek, hogy azért ennyire óvatosak, mert az Amerikai Egyesült Államok légterében sokkal nagyobb a forgalom, mint más országok légterében. A biztonság mellett az emberek magánszférához való jogát is szavatolni akarják, hiszen a drónokat kamerákkal is felszerelték. Misener elismerte, hogy a robotrepülőgépek üzemeltetése adatvédelmi kérdéseket is felvet és megígérte, hogy az Amazon minden személy magánszféráját tiszteletben fogja tartani és ehhez szigorú szabályokat fog kidolgozni. Csomagszállító, nem pedig ellenőrzési célú szolgáltatást akarnak létrehozni.