SG.hu

Megrend­szabályozná az EU az alkal­ma­zá­so­kon belüli vásárlásokat

Miután több uniós országból panasz érkezett az olyan mobilalkalmazáson belüli (in-app) vásárlásokkal kapcsolatban, amelyeket a fogyasztók, főként a gyermekek online játékok használata közben, gyakran nem is tudatosan végeznek, a tagállami hatóságok és az Európai Bizottság közös megoldások kidolgozásába kezdtek.

Az online és mobil játékalkalmazásokon belüli vásárlások elleni, uniós szinten koordinált hatósági fellépés nyomán az ágazat több kötelezettségvállalást is tett a fogyasztói aggályok eloszlatására. A hatósági fellépés a mobilalkalmazások gyorsan növekvő ágazatába vetett fogyasztói bizalmat hivatott megerősíteni.

"Ezen a területen ez az első olyan hatósági fellépés, amely során az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok összefogtak. Ez elsősorban a fogyasztók számára fontos. Különösen az online játékokkal játszó gyermekeket kell fokozott védelemben részesíteni." - nyilatkozta Neven Mimica uniós fogyasztópolitikai biztos. "A Bizottság messzemenően támogatja az innovációt a mobilalkalmazások ágazatában. Az alkalmazásokon belüli vásárlások jogszerű üzleti modellnek számítanak, de fontos, hogy az alkalmazásfejlesztők megértsék és tiszteletben tartsák az uniós jogszabályokat ezen új üzleti modellek létrehozása során." - tette hozzá a Bizottság alelnöke, Neelie Kroes.

A fogyasztóvédelmi együttműködési hálózatban részt vevő tagállami hatóságok közös állásfoglalásában, amelyet 2013 decemberében az Apple-nek, a Google-nek és az Interactive Software Federation of Europe-nak (Interaktív Szoftverek Európai Szövetsége) is elküldtek, a következő kívánalmak szerepelnek:
  • az "ingyenesként" reklámozott játékok nem téveszthetik meg a fogyasztókat a ténylegesen felmerülő költségek tekintetében;
  • a játékok nem buzdíthatják közvetlenül a gyermekeket az előrejutáshoz szükséges bizonyos elemek megvásárlására, sem pedig arra, hogy a felnőtteket vegyék rá erre;
  • a fogyasztókat megfelelő tájékoztatásban kell részesíteni a fizetési feltételekről, és a vásárlások értékét nem lehet automatikusan, az alapbeállítások révén, a fogyasztók kifejezett hozzájárulása nélkül a számlájukra terhelni;
  • az értékesítőknek meg kell adniuk egy e-mail címet arra az esetre, ha a fogyasztóknak további információkra van szükségük vagy panaszt kívánnak tenni.

    Az Apple, a Google és a fontosabb kereskedelmi szövetségek felszólítást kaptak, hogy a felmerült aggályok orvosolására az EU egészére kiterjedő konkrét megoldásokat javasoljanak. A Google számos változtatást be kíván vezetni, a végrehajtás már megkezdődött, a folyamat befejezése 2014. szeptember végére várható. Az intézkedések között szerepel az "ingyenes" szó használatának mellőzése, ha a játék vásárlásokat von maga után; az alkalmazások fejlesztőinek szóló iránymutatás kidolgozása annak érdekében, hogy az uniós jognak megfelelően közvetlenül a gyermekeket ne buzdítsák vásárlásra; valamint határidőkhöz kötött intézkedések, amelyek elősegítik a jogszabályok nyilvánvaló megsértésével kapcsolatos esetek nyomon követését.

    A Google az alapbeállításokat is módosította, és így most már az alkalmazásokon belüli egyes fizetésekre csak a fogyasztók hozzájárulásával kerülhet sor, hacsak ők maguk át felül nem írták ezt a beállítást. A fizetések jóváhagyásával kapcsolatos problémákat illetően az Apple még nem állt elő azonnali megoldásokkal, azt azonban vállalta, hogy foglalkozni fog a fogyasztók aggályaival. Az esetleges változtatások végrehajtása érdekében viszont még nem tett konkrét lépéseket és határidőket sem tűzött ki.

    A tagállamok végrehajtó hatóságai és az Európai Bizottság felkérték a játékfejlesztők és az online játékfórumok szövetségeit, hogy dolgozzanak ki célirányos intézkedéseket. Az egyik ilyen lehetséges lépés olyan iránymutatások vagy szabványok kialakítása lehetne, amelyek magukban foglalják a fogyasztóvédelmi együttműködés keretében elfogadott közös álláspontot. A jogszabályok érvényre juttatása, ideértve az esetleges jogi lépések meghozatalát is, a tagállami hatóságok jogkörébe tartozik, mint ahogyan a fennmaradó jogi kérdések tisztázása is.
  • Hozzászólások

    A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
    Bejelentkezéshez klikk ide
    (Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
    • Narxis #4
      Le vagy maradva. A telefon már rég nem csak telefonálásra létezik. Fényképezés, chat, facebook, twitter, youtube, böngészés és játékokra. Csak be kell állítani, hogy vásárlásnál jelszót kérjen a market.
    • halgatyó #3
      Megoldás: nem kell hülyegyerek-telefonokat venni a gyereknek!
      Telefonálni kiválóan megfelel a hagyományos mobiltelefon is. (nekem is ilyen van, mégsem érzem magam kevesebbnek emiatt)
      A gyerek ne a csilivili telefonjával akarjon "különb" lenni a többieknél.
      Azok a játékok, amiket egy 6*8 cm-es képernyőn lehet játszani, annyit is érnek.
      Inkább menjenek ki focizni a gyerekek, jót tesz nekik. Erősebbe, kitartóbbak, ügyesebbek lesznek, a csapatszellem is javul.
      És még stadion sem kell hozzá, bármit is mondanak egyesek.
    • Narxis #2
      Neeeeee
    • Tetsuo #1
      Ideje.