Berta Sándor
Béna kacsaként indulhat a YouTube streaming szolgáltatása
A népszerű videomegosztó a streamingpiacon is meg akar jelenni, ez viszont komoly változásokat hozhat.
Az előfizetéses zeneszolgáltatás indítása új licencfeltételekkel jár, amibe a független előadóművészek - például Adele, a Radiohead, a The National vagy az Arctic Monkeys - nem hajlandók belemenni, mivel véleményük szerint az árak túl alacsonyak, így ők könnyen eltűnhetnek a platformról. A következő napokban eltávolítják azoknak a videóit, akik nem hajlandók a jövőbeli zenei szolgáltatásra regisztrálni magukat - ezt Robert Kyncl, a Google alelnöke közölte. A blokkoláson túl azon felhasználói videók után sem fizetnek majd számukra pénzt, melyekben az ő zenéjüket használja valaki a háttérben, ami viszont fontos bevételi forrás a függetleneknek.
A stratégia hasonló ahhoz, amit az Amazon alkalmazott a könyvkiadókkal szemben, de fontos különbség, hogy a YouTube zeneszolgáltatásának rengeteg versenytársa van. Míg az Amazon vezető az online eladások terén, és ami náluk jól teljesít az a bestseller listákon is vezet, addig a YouTube mögött nincs ilyen erő. Filmkölcsönző próbálkozásuk sem vonzott sok embert, és egy új fizetős szolgáltatást nehéz lesz eladni olyan embereknek, melyek már hozzászoktak az ingyenes zenéhez, és a reklámokat egyszerűen le tudják halkítani.
Az iparági standard megosztás szerint 60 százalék jár a kiadónak, 10 százalék az előadónak. Ezzel szemben a Youtube bevétele 55 százalékát osztja meg a nem-zenei tartalmakért, és a független kiadóknak még kevesebbet akarnak adni. Az elképzeléssel kapcsolatos vita már hónapok óta tart. A videomegosztó gyakorlatilag ultimátumot intézett a zenei kiadókhoz: vagy aláírják az új licencszerződéseket vagy kitiltják őket. Mindez a YouTube Music Pass nevű új streaming-szolgáltatás elindításához kapcsolódik, az ajánlat a Spotify és más streamingpiaci szereplők vetélytársa lenne. Az új licencszerződések a jogi utat készítenék elő.
A szolgáltatás ugyan várhatóan még több hónapig nem fog elindulni, de ezen megállapodások nélkül a tesztelés sem indulhat el. A nagy zenei kiadók - a Universal, a Sony és a Warner - már elfogadták az új licencfeltételeket. Kyncl elmondta, hogy a kiadók 95 százaléka aláírta a szerződéseket, a fennmaradó 5 százalék felvételeihez való hozzáféréseket viszont blokkolni fogják. Az érintett vállalatok ugyanakkor nem hagyják annyiban a dolgot és azt tervezik, hogy keresetet nyújtanak be az Amerikai Egyesült Államok és az európai uniós tagországok versenyhivatalaihoz. Azzal érvelnek, hogy a YouTube piacvezető pozíciója miatt hátrányos helyzetbe kerültek.
Mindkét fél veszít azzal, ha nem sikerül megkötni a megállapodást: a független kiadók bevételtől esnek el, továbbá kiesnek egy fontos marketing-platformról, a YouTube számára pedig nehezebb lesz értékesíteni egy olyan szolgáltatást, amelyből fontos művészek hiányoznak.
Az előfizetéses zeneszolgáltatás indítása új licencfeltételekkel jár, amibe a független előadóművészek - például Adele, a Radiohead, a The National vagy az Arctic Monkeys - nem hajlandók belemenni, mivel véleményük szerint az árak túl alacsonyak, így ők könnyen eltűnhetnek a platformról. A következő napokban eltávolítják azoknak a videóit, akik nem hajlandók a jövőbeli zenei szolgáltatásra regisztrálni magukat - ezt Robert Kyncl, a Google alelnöke közölte. A blokkoláson túl azon felhasználói videók után sem fizetnek majd számukra pénzt, melyekben az ő zenéjüket használja valaki a háttérben, ami viszont fontos bevételi forrás a függetleneknek.
A stratégia hasonló ahhoz, amit az Amazon alkalmazott a könyvkiadókkal szemben, de fontos különbség, hogy a YouTube zeneszolgáltatásának rengeteg versenytársa van. Míg az Amazon vezető az online eladások terén, és ami náluk jól teljesít az a bestseller listákon is vezet, addig a YouTube mögött nincs ilyen erő. Filmkölcsönző próbálkozásuk sem vonzott sok embert, és egy új fizetős szolgáltatást nehéz lesz eladni olyan embereknek, melyek már hozzászoktak az ingyenes zenéhez, és a reklámokat egyszerűen le tudják halkítani.
Az iparági standard megosztás szerint 60 százalék jár a kiadónak, 10 százalék az előadónak. Ezzel szemben a Youtube bevétele 55 százalékát osztja meg a nem-zenei tartalmakért, és a független kiadóknak még kevesebbet akarnak adni. Az elképzeléssel kapcsolatos vita már hónapok óta tart. A videomegosztó gyakorlatilag ultimátumot intézett a zenei kiadókhoz: vagy aláírják az új licencszerződéseket vagy kitiltják őket. Mindez a YouTube Music Pass nevű új streaming-szolgáltatás elindításához kapcsolódik, az ajánlat a Spotify és más streamingpiaci szereplők vetélytársa lenne. Az új licencszerződések a jogi utat készítenék elő.
A szolgáltatás ugyan várhatóan még több hónapig nem fog elindulni, de ezen megállapodások nélkül a tesztelés sem indulhat el. A nagy zenei kiadók - a Universal, a Sony és a Warner - már elfogadták az új licencfeltételeket. Kyncl elmondta, hogy a kiadók 95 százaléka aláírta a szerződéseket, a fennmaradó 5 százalék felvételeihez való hozzáféréseket viszont blokkolni fogják. Az érintett vállalatok ugyanakkor nem hagyják annyiban a dolgot és azt tervezik, hogy keresetet nyújtanak be az Amerikai Egyesült Államok és az európai uniós tagországok versenyhivatalaihoz. Azzal érvelnek, hogy a YouTube piacvezető pozíciója miatt hátrányos helyzetbe kerültek.
Mindkét fél veszít azzal, ha nem sikerül megkötni a megállapodást: a független kiadók bevételtől esnek el, továbbá kiesnek egy fontos marketing-platformról, a YouTube számára pedig nehezebb lesz értékesíteni egy olyan szolgáltatást, amelyből fontos művészek hiányoznak.