Ötvös Tibor

F1 2013 - Gentleman, start your engines!

A Codemasters bevallottan arra törekszik, hogy az autós játékok világában ő legyen az abszolút piacvezető és ezért minden fontosabb sportágat megpróbálnak magukhoz ölelni. Ennek legújabb példánya az F1 2013.

Ifjú tehetség, tiéd a pálya
A játék elején egy látványos trailerrel teremtik meg a hangulatot a fejlesztők, majd rögtön a Young Driver Test módban találjuk magunkat. Itt különböző feladatokat kapunk, melyeket a három nagy istálló, a Ferrari a McLaren Mercedes vagy a Red Bull Racing autójában hajthatunk végre.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Ezek elsőre nem hangzanak túl nehéznek, hiszen igazából az irányítást, a KERS és DRS rendszert illetve a különböző körülmények változása miatt (kopó gumik, időjárás stb.) beállt vezetési nehézségeket tapasztalhatjuk meg. Itt érdemes legalább a két tesztnap közül az elsőt letudni, hiszen az itteni teljesítményünk alapján kapjuk az ajánlatokat a csapatoktól.

Rögtön tegyük hozzá, hogy a felsorolt feladatok közül én mindössze kettő esetben kaptam bronz-minősítést, a többinél arany vagy ezüst volt a jutalom, de a legjobb ajánlatot a Toro Rosso adta (Lotus szerződésről álmodni sem lehetett). Szóval érdemes többször is nekifutni a feladatoknak a jobb eredmény érdekében. Mindenesetre ezután jutunk a főmenübe, ahol kiválasztva a Karrier-módot elindulhatunk a választott csapat dicsőségére.

Kemény dió
A versenyhétvége a megszokott módon épül fel. Először kapunk egy Gyakorlónapot, ahol a beállításokat tesztelhetjük az adott pályán, majd jön az időmérő. A csapat itt már állít fel követelményeket, azaz közlik velünk, hanyadik helyre várnak minket. Ezután jön a verseny, ahol szintén megkapjuk az elvárásokat. Ha ennek nem felelünk meg, élő adásban láthatjuk, ahogy mérnökünk nem éppen kedves szavakkal "vigasztal" minket.

Ezt a jelenetet viszonylag sokszor láthatjuk majd, hiszen még a legkönnyebb fokozaton is kimondottan nehéz a játék. Ezen a fokozaton a teljes menet 25 százalékát kell letudni (ez Ausztráliában például 15 körös versenyt jelent) és be van kapcsolva az összes segítség (fékezéssegítő, ideális ív jelző stb.). Ez azonban néha csak nehezítést jelent, hiszen egy-egy kanyarnál például hamarabb fékezünk mint társaink és így akár 4-5 helyet is eshetünk hátra, a billentyűzetet pedig törjük darabokra.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Mindenesetre idővel bele lehet jönni a dologba, de személyes tapasztalatom alapján érdemes első körben valamelyik gyengébb csapatnál elhelyezkedni, ahol beletanulhatunk a rendszerbe. A KERS és a DRS ugyanis jelentősen átrendezi a játékban is a versenyeket. Sokkal nehezebb egy-egy helyezést megtartani, hiszen valóban látványos a két autó közötti sebesség-különbség.

A KERS minden körben újratöltődik, a DRS-t pedig a megadott helyeken kapcsolhatjuk be, ha az előttünk haladó autó 1 másodperces távolságon belül van (időmérő és gyakorló köröknél az utolsó követelmény természetesen nem él). Fontos kiemelni, hogy egyik sem automatikus. Ha nem kapcsoljuk be a DRS-t az adott helyen, akkor az nem fog magától kinyílni. Bezáródni be fog, de ez nem csak a szakasz végén, hanem fékezéskor is megtörténik.

Nagyon ajánlott azonban figyelni, hiszen ilyenkor jelentősen megváltozik a féktáv és elfogyhat az üzemanyagunk is. Nagyobb sebességgel robbanunk be a kanyarba, ahol aztán könnyen kicsúszhatunk. Szerencsére a leggyengébb szinten nem dobálják a büntetést, kanyarokat is vághatunk le, de azért a fair-play nem ezt követeli meg tőlünk. Már csak azért sem, mert a csapat a bünti elmaradása helyett alaposan leszúr minket. Klasszikusok vonzásában
Új játékmódként jelenik meg a Classic-mód, melyben a legnevesebb sofőrök járgányaiba ülhetünk bele. Teljesen más élményt jelent egy '70-es vagy '80-as években rendszeresített F1-es autót vezetni, mint a mai, modernebb társait. Az sem elhanyagolható, hogy a rajtrácson olyan versenyzők állnak mellettünk, mint Niki Lauda vagy Mika Hakkinen. Ráadásul mindenki a saját maga habitusának megfelelően vezet, ami külön élmény a rajongóknak. Ez a mód egyébként önmagában megállna teljes árú játékként, ám itt mint egy választható extra kapjuk meg.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az eddigi legjobb
Az autóversenyes játékok világában mindig is kiemelt szerepet töltöttek be a száguldó cirkusz világában játszódó programok. Nem meglepő, hogy a rajongók nagyon kritikusak egyetlen oda nem illő rész vagy a vezetést rontó élmény miatt és éppen ezért évekig egyetlen alkotást sem vállalt fel egyetlen stúdió sem (korábban az EA Sports is fejlesztett F-1 játékot, ám végül befejezték).

A Codemasters azonban az évek alatt egyre jobb és jobb részeket készített és mindez a munka a 2013-as kiadásban csúcsosodik ki. Az F1 2013 elképesztően nehéz, de mégis bír olyan hangulattal, ami miatt az ember újra és újra nekifog a versenyeknek, hogy most hátha nem fogy ki az üzemanyag vagy sikerül 1-2 hellyel előrébb kerülnie az adott szakaszon.

Az olyan "apróságok" pedig, mint a grafika (ami gyönyörű), a tökéletes hangok, az autók élethű viselkedése (kopottabb gumikon jelentősen romlik a vezetés) valamint a versenyek hangulata már az előző részekben is adott volt, ám itt most valahogy minden összeállt. Számomra az eddigi legjobb F1-es alkotás a MicroProse Grand Prix 3-ma volt. Mától azonban az F1 2013 felért mellé a dobogó felső fokára és kiérdemelte a klasszikus jelzőt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Twinee #17
    Sziasztok. F1 2013 xbox ligát szervezünk aki komolyan akar ligázni az jelentkezen itt: http://stopgo.atw.hu/
  • Ender Wiggin #16
    kormánnyal nem az.
  • kékherceg #15
    Gyakorolni kell :)
  • bunny #14
    Hát az bizony nekem se sikerült, de én mondjuk nagyon casual F1 player vagyok.
  • Carmageddon #13
    Az utolsó tesztet lehetetlen végigmenni 3 perc 50 másodpercen bellűl.
  • Grodt #12
    Én elég sokat kihagytam. legutóbb a 2010-el játszottam, így ahhoz képest tudok mérni.
    Rengeteget változott az irányítás, és szerintem bőven a javára. A gumi kopást olyan jól sikerült szimulálni, mintha az idei év első 4-5 futamát néznénk. Melbourn-ben a 4.kör végén már éreztem, hogy nehezebb irányítani, de ha akkor nem mentem ki, és az 5. körnek is neki indultam, nem tudtam befejezni a kört, anélkül, hogy ne vesztettem volna 7-8 helyet. Szerintem a fizika is javult.- Viszont amit nagyon hiányolok még mindig az, a normális törés... A másik ami negatívum, hogy irreális célokat tűz ki a csapat. Azért az elég meredek, hogy egy Sauberrel 1. helyen kell befejeznem a futamot, mert a csapat ezt követeli meg. Összességében viszont elégedett vagyok, jó kis szórakozás lesz ez most egy ideig :)
  • Ender Wiggin #11
    A Codemasters már most dolgozik az F2014-en, mert a konzolokon eddig nagyon szutyok volt grafikailag, most pedig már elvárás a next gen.
    Az egy dolog, hogy PC-s szemmel is szutyok a fizika (de legalább törött szánnyal is futamot lehet nyerni).
  • janyikzs #10
    Magamat kiegészítve még csak annyit, hogy most rákeresve a jogokra (persze azért remélem, hogy hiteles forrást találtam), a Codemasters 2007-ben 200 millió dollárért vette meg 5 évre a jogokat.

    2008-ban az F1 2009-el debütált, ami először csak kézi konzolokra jelent meg.

    A lényeg, hogy valahogy most jár le nekik és a kérdés, hogy ki kapja meg a jogokat.

    Illetve ha valaki jobb gugli használó, lehet már meg is lelte és csak én nem találtam meg.

    De azért idén volt áprilisi tréfaként az is, hogy az MS veszi meg...

  • kékherceg #9
    Milyen felbontáson használod? Én Full HD-n próbáltam először, aztán visszább léptem az 1600x900-asra
  • janyikzs #8
    "...a rajongók nagyon kritikusak egyetlen oda nem illő rész vagy a vezetést rontó élmény miatt és éppen ezért évekig egyetlen alkotást sem vállalt fel egyetlen stúdió sem..."

    Ha jók az emlékeim, akkor egy jó darabig a Sony birtokolta az F1 játék jogait és így nem az volt a gond, hogy nem vállalt fel senki ilyen játék készítését, hanem, nem volt lehetőségük rá.

    Ezért is volt az F1 mint játék - ha jól tudom - PS "exkluzív" egy jó ideig.