Berta Sándor

Leáldozott a konzolok aranykora

Benjamin Cousins úgy véli, hogy a konzolok és a konzolos játékok korszaka véget ért. Mindezt elsősorban a mobiltelefonok és a táblák felbukkanásával, illetve elterjedésével magyarázza.

A szakember korábban a Lionhead, a Sony és az Electronic Arts munkatársa is volt. Szerinte a mobilok és a táblagépek túl erős konkurenciát jelentenek a konzoloknak, mert ezeken is futtathatók akár a legjobb játékok. Meggyőződése, hogy a kihaló játékkonzolokkal kapcsolatos elképzelésével sokan még nehezen tudnak azonosulni, de nem véletlen, hogy két másik szakember, az amerikai David Jaffe és a japán Hideo Kojima is hasonló álláspontot képviselnek. Cousins kiemeli, hogy a konzolokat gyakran az előállítási költségüknél olcsóbban árulják, mert a gyártók azt remélik, hogy az ebből származó veszteségeket a játékok terjesztéséből befolyó licencbevételekkel kompenzálhatják. Mindez azt jelenti, hogy nem csak nagyon sok hardvert, hanem nagyon sok szoftvert is el kell adniuk. Ez önmagában nehéz helyzetet teremt.

Ehhez társul az a folyamat, hogy egyre több konzoltulajdonosnak van okostelefonja vagy tábla PC-je és ezek a készülékek jobban megfelelnek az emberek igényeinek, mint a konzolok. Mindez egyaránt vonatkozik az árra, az eszközök kezelésére és a teljesítményre. Ugyan az okostelefonokon a játékok talán nem annyira szépen jelennek meg, vagy nem futnak olyan zökkenőmentesen, mint egy konzolon, de összességében mégis több lehetőségük van a felhasználóknak. A szoftverek vagy ingyenesek vagy olcsók, s a beszerzési költségek is alacsonyabbak.


Benjamin Cousins prezentációját érdemes végigkattintgatni

További előny, hogy az okostelefonokat és a táblákat jóval gyorsabban fejlesztik, mint a konzolokat. A fő kérdés az, hogy mikor fedezik fel maguknak a konzoljátékosokat a mobilcégek? Ugyanis minél agresszívabb módon fogják őket megszólítani, annál hamarabb pártolhatnak majd át az ő készülékeikre. Ezzel párhuzamosan, minél jobban elveszítik a konzolgyártók a célközönségüket, annál nehezebben tudnak majd versenyezni az okostelefonokkal és a tábla PC-kkel. Ugyan a többiek lemorzsolódása ellenére a konzolosok "kemény magja" alighanem a végsőkig ki fog tartani, de idővel kénytelenek lesznek visszatérni a PC-hez.

A szakember rámutatott, hogy a PlayStation 3 és az Xbox 360 fejlesztési költségei nyolcmilliárd dollárt tettek ki, ehhez jöttek még a marketingkiadások. Ezeket a veszteségeket a Sony és a Microsoft - a több tízmillió eladott konzol ellenére - nem tudta érdemben kompenzálni. Az Xbox 360 eddig hárommilliárd dollárba került a Microsoft játékrészlegének, míg a PlayStation 3-nál ez az összeg ötmilliárd dollárt tesz ki.

A Deloitte már tavaly augusztusban megállapította, hogy a táblagépek a játékpiacot is meghódítják, majd 2012 novemberében arról írtunk, hogy a táblák az ünnepek alatt a konzolokat is háttérbe szorítják. Előnyük, hogy a játékok futtatása mellett lehetővé teszik a video- és a zenelejátszást, az e-könyvek elolvasását, a böngészését, levelezést és a közösségi szolgáltatások használatát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • narumon #110
  • narumon #109
    Síma divx filmnézéssel 11 órát ment ipad2-m, úgy hogy néha még szünetet is tartottunk (olyankor nem játszott le filmet de nem kapcsoltuk ki)
  • Jakuza001 #108
    Ha egy tablat racsatolsz a TV-re akkor ugyanugy egy "dobozt" fogsz tarolni a TV mellett :D

    Itt a hagsuly inkabb azon van, hogy hasznalhatod mashol es mashogy is.
    Egyszemelyes asztali es hordozhato keszulek, mas funkciokkal is, mint csak egy konzol.
    Az atjaras pedig az eszkozok kozott, ha a kompatibilitas megmarad.
    Elmesz otthonrol jatszol barhol ahol tudsz,vagy elvegzed a munkad utazas kozben, a munkahelyeden radokkolod a benti gepedre leszedve az anyagot, vagy ugyanezt megteheted hazaerve.

    Ezert nagy vetelytars, ez minden jelenlegi platformra nezve.
    A cim lehet tulzo, de sok lehetseges beveteltol fogja megszabaditani a piacot elszipkazva dollar 100 milliokat es a jatekfejlesztoket meg inkabb rakenyszeritve a multiplatfromra irt jatekokra, ha csak nem akarnak elesni jelentos bevetelektol.
  • GregSB #107
    Ez a kép.
  • GregSB #106
    Ezt a képet külön kiemelném, és ez is adhat okot a cikk címének:



    Ez már nem is a távoli jövő: hamarosan a táblagép lesz a konzol. Kontrollert bluetoothon rácsatlakoztatsz, a táblagépet meg a TV-re, és mehet a játék. Látjuk mennyit fejlődtek grafikában a táblás játékok az utóbbi 2 évben, ha a fejlődés így megy tovább akkor 1-2 év és már grafilában sem lesz lényeges különbség. És mi a fenének tartsak egy külön dobozt a TV alatt, ha elég lesz 1 eszközt birtokolnm, ami mellesleg hordozható és millió más dologra is tudom használni?
  • GregSB #105
    Látom sokan nincsenek tisztában milyen játékok is vannak tabletekre mostanában. Legen itt pár példa:

    Modern Combat 3
    Shadow Gun
    NOVA 3

    Real Racing 2 - lassan itt a 3, aminek még jobb grafikája lesz.
    Asphalt 7
    Need For Speed Most Wanted

    Baldur's Gate Enhanced Edition
    The Settlers
    Civilization Revolution
    Pirates!
    Broken Sword 1 és 2
    Risk

    ... és még tudnám sorolni estig
  • Jakuza001 #104
    Azert tudjuk, hogy a mobil eszkozoknek a hasznalati idoben, van hova fejlodnie. Ezzel nincs vita.
  • cateran #103
    Megkovetlek(meg Narumont is), utananeztem, filmnezesre valoban 10-11 orakat mutatnak a tesztek, jatekra mar azert nem ennyire setagalopp a helyzet, de ott is 5-7 ora.(jatektol es iPad verziotol fuggoen)
  • GregSB #102
    iPadok filmnézéssel, 3D-s játékokkal simán kibírnak 7-8 órát. Filmnézéssel 10-et is. Saját tapasztalat.
  • Molnibalage #101
    Igen, a milliós FPS táborhoz képest tényleg réteg, de ha én ebbe a rétegbe esek... :)

    Egyébként ez nem csak arra igaz. Pl. a Civ szériához a IV rész óta olyan brutál vas kell, hogy ihaj.