SG.hu
Diablo 3

Kiadó: Blizzard
Fejlesztő: Blizzard
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium D 2,8 GHz vagy AMD Athlon 64 X2 4400+ processzor, 1 GB RAM, Nvidia GeForce 7800 GT vagy ATI Radeon X1950 Pro grafikus kártya, 12 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Duo 2,4 GHz vagy AMD Athlon 64 X2 5600+ processzor, 2 GB RAM, Nvidia GeForce 260 vagy ATI Radeon HD 4870, 12 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Diablo-sorozat, Sacred-sorozat, Torchlight-sorozat
Kategória: akció-szerepjáték
A Diablo - megjelenésének időpontjában - kétségkívül egy jelenség volt a játékvilágban, hiszen amikor a kilencvenes évek második felében megjelent a Blizzard legújabb remeke, korábban még nem láttunk hozzá hasonlót sem. Habár akkoriban nem is sejtettük, hogy a játékból ilyen maradandó, mi több, stílusteremtő alkotás lesz, de az idő mégis azokat igazolta, akik már a kezdetektől hittek benne, hiszen az ezredfordulón megjelenő folytatást már egy hatalmas és feltüzelt rajongótábor várta.
Mindkét rész közös jellemzője volt, hogy az újszerű szerepjátékos - de inkább felülnézetes akciójátékos - élményt a közösségi lehetőségekre élezte ki, így bár volt ugyan, akiket egyedül varázsolt el a Diablo élménye, de a legtöbben talán úgy emlékeznek rá, mint egy a haverokkal együtt játszható, egész hétvégékre kikapcsolódást nyújtó alkotásra, amelyben az igencsak sötét, már-már sátánista hangulat párosul a klasszikus felső nézetes elemekkel. Amikor 2001 júniusában a Blizzard végérvényesen lezárta a Diablo 2 történetét a sorozat csúcsának számító Lord of Destruction kiegészítővel, nagyon sokan abban reménykedtek, hogy a fejlesztők csakhamar trilógiává bővítik a sorozatot, ám amint az utólag kiderült, a World of Warcraft fontosabbnak bizonyult számukra.
Az sem kizárt ugyanakkor, hogy a fejlesztőkre a szinte tökéletesen sikeredett második felvonás után olyan komoly teher hárult, hogy nem igazán tudták eldönteni milyen irányba folytassák az akkor igencsak népszerű sorozatot. Két lehetséges és járható út létezett, az egyik, hogy alapjaiban megreformálják az egészet, netán elterelik az MMO-k irányába a harmadik részt - ebből valószínűleg óriási felháborodás lett volna -, netán csak belenyúlnak ebbe-abba, egy kicsit megszépítik a küllemet, és ezzel le is tudták a feladatot. Igencsak nagy vonalakban ugyan, de a Blizzard utóbbi mellett döntött, és bár egy évtizedet kellett várnunk rá, az alábbiakból kiderül: megérte.
Hogy a készítők mennyire nem akartak elszakadni az elődtől, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a Diablo III egyenesen az elődökben már megismert Sanctuary varázslatos és sötét világába repít minket. A kezdőterület rögtön egy ismerős kis falucska, Új Tristram lesz, az események pedig mintegy két évtizeddel később veszik fel a Lord of Destruction történetének fonalát. Komoly összeesküvés-elméleteket nem kell keresnünk a játékban, az alapkonfliktus ugyanis immáron harmadszorra is ugyanaz: a Pokol seregei ismét fellázadtak, a Gonosz pedig megtámadta a világot, a kétségbeesett emberiség pedig néhány hős után kiált, akik várhatóan megszabadítják majd őket a veszélytől, és ismét elhozzák a fényt az örök sötétség birodalmába.
Hogy ennek a küzdelemnek egyedül, néhány játékbeli segéd, netán hús-vér társak oldalán vágunk bele, az tulajdonképpen szinte teljesen mindegy, hiszen az interneten terjengő hírek - gyakran újságírói vélemények - ellenére a Diablo 3 újfent tökéletesen élvezhető lesz egyjátékos módban is, akárcsak a korábbi epizódok. Tény ugyanakkor, hogy a móka lényegesen magasabb szintre kerül abban az esetben, ha kihasználjuk a kooperatív mód nyújtotta lehetőségeket, ebben az esetben ugyanis néhány barátunk társaságában élhetjük át a helyenként fix, helyenként véletlenszerűen generálódó pályákat, amelyek megannyi veszélyt, legyűrendő ellenfelet és izgalmakat szolgáltatnak majd számunkra.
Fontos, hogy a Diablo III állandó internetkapcsolatot igényel majd ahhoz, hogy játszhassunk vele, ami esetünkben nem csak a másolásvédelmet takarja, hanem a Battle.net nevű Blizzard-rendszerrel történő összeköttetést is. Ennek segítségével egyszerűen elérhetjük barátainkat, könnyedén szerezhetünk magunknak újakat, szabadon beszélgethetünk bárkivel, és bár a barátlista és a chat lehetősége is visszalépésnek tekinthető az elődhöz képest, a szisztéma így is korrektnek nevezhető. A legnagyobb gond vele kapcsolatban csak az, hogy kötelező, a Blizzard ugyanis újfent nem gondolt azokra a játékosokra - igen, sokan vannak ilyenek -, akik szeretik magányos farkasként végigjátszani a Diablo 3-at, annak ellenére is, hogy valódi társakkal ez azért lényegesen nagyobb élményt jelent. Mindettől eltekintve, akár egyedül játszunk, akár néhány barátunk oldalán, a karakterválasztást semmiképpen sem fogjuk elkerülni. A játékban ugyan alaposan át lettek nevezve a különféle kasztok, de alapjaiban azért mégis szinte teljes egészében megegyeznek a Diablo 2-ben megismertekkel. Így például olyan szereplőkkel találkozhatunk, mint például a Witch Doctor, a Barbarian, a Monk, a Wizard és a Demon Hunter. Ezek közül a barbár már közvetlenül helyet kapott az elődben, a Wizard megfelel a Sorceress-nek, a Witch Doctor egyenlő a Necromancerrel, a Demon Hunter az Amazonnal, a Monk pedig a Paladin szerelmesei számára jelenthet alternatívát, annak ellenére is, hogy az első Diablóhoz érkezett Hellfire kiegészítőben már helyet kapott egy ilyen nevet viselő szereplő.
Választott főhőseink küllemét sajnos még mindig nem tudjuk személyre szabni a játékban - ez pedig jó újdonság lehetett volna a készítők részéről -, így szinte csak a nevét és a nemét tudjuk meghatározni, illetve ahogyan haladunk majd előre a pályákon, úgy a különféle páncélok segítségével a ruházatát. Ha már így belekóstoltunk, akkor máris térjünk át a játékmenetre, amelyről nagyon felületesen vizsgálódva megállapítható, hogy szinte teljes egészében a Diablo II-ben megismert szisztémára épül fel, így tehát négy fejezetet élhetünk majd át, mindegyikben több fő- és mellékküldetést végezhetünk el, zárásként pedig minden esetben le kell gyűrnünk egy nehezebb főellenfelet. Ez a sablon szinte ráhúzható a teljes alkotásra, de az alapok - a kezelőfelület, a stílus vagy a háttérben meghúzódó mechanizmus - is ismerősek lesznek majd a korábbi részek szerelmeseinek, ugyanakkor akad azért néhány pont, amelyek merőben megváltoztak, vagy teljes újdonságnak tekinthetők például a második felvonáshoz képest.
Ezek közé az újdonságok közé tartozik többek között a fejlődési rendszer, amelynek köszönhetően karakterünk tulajdonságaira nincsen közvetlen hatásunk, de bizonyos szintenként újabb - aktív és passzív - képességek válnak elérhetővé hozzá, amelyek közül már mi válogathatunk szabadon. Sőt, szintén reformértékű, hogy az egyes képességek - amelyek többsége valamilyen támadás vagy védekezés lesz - immáron megerősíthetők vagy kibővíthetők különféle rúnakövek segítségével is.
Óriásit fejlődött ugyanakkor az elődhöz képest a craft-rendszer - a készítők érezhetően a World of Warcraftból csenték el az alapötletet -, de szinte több száz olyan apróság is a listára írható, amelyek hasznos, ám a keményvonalas rajongók számára talán felesleges újításoknak tekinthetők, ezt többnyire az adott játékos vérmérséklete dönti el. A harmadik részben például egy portálkő segítségével már akár a küldetés kellős közepén is visszamehetünk a közeli városba azért, hogy eladjuk az ellenfelekből és a széttört berendezésekből kipottyant cuccokat, de alkalmazhatjuk az aukciós házat is erre a célra.
A játékban immáron a felszedhető aranytallérokra nem kell egyesével rákattintani, azokat automatikusan felszedhetjük, a tárgyak között azonban továbbra is válogathatunk, míg segítőinket immáron magunk szerelhetjük fel fegyverekkel, és nem kell félnünk attól sem, hogy egy esetleges elhalálozás esetén mindent elveszítünk, ha ugyanis alulmaradunk a harcokban, azt csak felszerelésünk épsége bánja, amelyeket egy kereskedőhöz látogatva néhány aranytallér segítségével könnyedén reparálhatunk. Mindez azonban csak néhány kiragadott apróság a sok közül, amelyek éppen elegendő mennyiségben lesznek megtalálhatók a játékban ahhoz, hogy azonnal levegyék a lábukról a játékosokat.
Hiszen mit is vártunk a Diablo 3-tól? Egy olyan, tulajdonképpen a Diablo 2-n alapuló folytatást, amelyben az illetékesek megvalósítanak ugyan néhány újdonságot, de a jól ismert és már korábban megszeretett momentumokat meghagyják benne. Ebben a tekintetben a játék mondhatni kitűnőre vizsgázott, eltekintve olyan negatívumoktól is, minthogy a közösségi élmény nem fejlődött annyit, mint amennyit elvártunk volna tőle. 2012-ben ugyanis milyen kooperatív játék az, ahol nem tudunk in-game hangos csevegést folytatni a társainkkal, illetve nem tudunk nemzetek szerint barátokat szűrni? Sajnos azonban nem ez a játék legnagyobb negatívuma... Grafika:
Az alkotás esetében mindenképpen kiemelendő ugyanakkor, hogy a fizikai motor alkalmazása miatt rendkívül interaktívvá vált minden, lerombolhatunk bármit és összezúzhatunk szinte mindent, a levágott ellenfelek is szépen repkednek erre-arra, habár - akárcsak egyébiránt az újdonságok többségéből -, úgy ebből is többet ki lehetett volna hozni. Az ugyanis, hogy néha ledönthetünk egy-egy falat, netán rászakíthatunk az ellenfelek fejére egy-egy csillárt hosszútávon már egyáltalán nem annyira vicces elem. A grafikához tartozik továbbá, hogy a Blizzard dizájnerei képesek voltak ismét egy olyan sötét és depresszív világot alkotni a Diablo 3-hoz, ami alapjaiban meghatározza azt a jellegzetes sátáni hangulatot, ami miatt már az elődöket is nagyon imádtuk. Hangulat tekintetében a Diablo III továbbra is verhetetlen!
Kezelőfelület, irányíthatóság:
Játszhatóság:
Intelligencia, nehézség:
Hangok, zene:
Összefoglalás:
