SG.hu

Teljesen átveszi az MI a telefonos ügyfél­szol­gálatok szerepét?

Ha a címben feltett kérdést bemásoljuk a ChatGPT-nek, diplomatikus választ ad: „együtt fognak dolgozni”. Az emberek viszont kevésbé optimisták.

Tavaly az indiai Tata Consultancy Services technológiai cégének vezérigazgatója, K. Krithivasan azt nyilatkozta, hogy az MI hamarosan „minimális szükségletet” hagyhat a call centerekre Ázsiában. A Gartner üzleti és technológiai elemzőcég előrejelzése szerint az MI 2029-re az ügyfélszolgálati problémák 80 százalékát autonóm módon meg fogja oldani. Jelenleg a legnagyobb felhajtás az úgynevezett „MI ügynökök” körül van, melyek olyan rendszerek, amelyek önállóbban működnek és hoznak döntéseket. Ezek fel tudnák turbózni a meglévő, nem MI-alapú, hanem úgynevezett szabályalapú chatbotokat, amelyek csak egy előre definiált kérdéssorra tudnak válaszolni.

A márkaépítés és az ügyfél valódi segítése közötti egyensúly megtalálása nehéz feladat a vállalatok számára az MI-re való átállás közben. A Gartner szerint az ügyfélszolgálati vezetők 85 százaléka vizsgálja, teszteli vagy telepíti az MI-chatbotokat, de csupán 20 százalékánál teljesülnek maradéktalanul az elvárások. "Az MI-vel sokkal természetesebb beszélgetés folytatható” - véli Emily Potosky, a Gartner elemzője. „De a hátrány az, hogy a chatbot kitalálhat dolgokat (hallucinálhat), elavult információt adhat, vagy teljesen hülyeséget mondhat. Csomagszállításnál a szabályalapú ügynökök nagyszerűek, mert csak véges számú kérdésvariáció létezik egy csomaggal kapcsolatban.”

Erőforrások és pénz is szerepelnek a cégek azon okai között, amelyek miatt az emberi erőforrásról MI-alapú ügyfélszolgálatra gondolhatnak. Potosky azonban rámutat, hogy nem feltétlenül igaz, hogy az MI olcsóbb lesz, mert „ez egy nagyon költséges technológia”. Az első feladat bárkinek, aki embereket akar MI-vel helyettesíteni, hogy kiterjedt betanítási adatkészlettel kell rendelkezzen. „Van egy elképzelés, hogy a tudáskezelés kevésbé fontos lesz, mert a generatív MI megoldja, ha a cég tudása nincs jól szervezve, de valójában az ellenkezője igaz” - mondja Potosky. „A generatív MI telepítésekor a tudáskezelés még fontosabb.”

Joe Inzerillo, a Salesforce szoftveróriás digitális igazgatója szerint a call centerek termékeny betanító terepet biztosítanak az MI-nek, különösen azok, amelyeket alacsony költségű országokba telepítettek, mint a Fülöp-szigetek és India. Ennek oka, hogy a munkatársi képzés már kiforrott, és az MI ebből is tanulhat. „Rengeteg dokumentáció van, és ezek mind nagyon jó anyagok az MI számára, amikor átveszi az első védelmi vonalat” - fogalmaz. A társaság AgentForce nevű, MI-vezérelt ügyfélszolgálati platformját már használják olyan ügyfelek, mint a Forma-1, a Prudential biztosító, az étteremfoglaló OpenTable és a Reddit közösségi oldal.


Inzerillo szerint amikor a Salesforce először tesztelte a platformot, fontos dolgot tanultak arról, hogyan tegyék az MI-t emberibbé. „Míg egy ember azt mondhatná: sajnálom, hogy ez történt, az ügynök csak megnyitott egy hibajegyet” - mondja Inzerillo. Így az MI-t arra is betanították, hogy több együttérzést mutasson, különösen, ha az ügyfélnek problémája van. A Salesforce azt is megtapasztalta, hogy problémás, ha az ügynök nem beszélhet a versenytársakról. „Ez visszaütött, amikor az ügyfelek jogos kérdéseket tettek fel a Microsoft Teams és a Salesforce integrációjáról” - mondja Inzerillo. „Az ügynök nem segített, mert a Microsoft szerepelt a versenytársak listáján.” A cégnél később eltávolították ezt a merev szabályt.

A Salesforce ambiciózus terveket szövöget az MI-ügynökök bevezetésére, és eddig az ügyfelek szerint sikeresek: állításuk szerint az ügyfelek 94 százaléka választ MI-ügynököt, ha van rá lehetőség. „Láthatóan az ügyfélelégedettségi mutatók meghaladják azt, amit az emberektől kapnak. Az MI képes kinyitni az ügyfélszolgálat következő szintjét” - mondja Inzerillo. A cég azt is közölte, hogy 100 millió dollárral csökkentették az ügyfélszolgálati költségeket, de Inzerillo óvatosan kezeli a sajtóhíreket, amelyek 4000 munkahely megszüntetéséről számoltak be: „nagyon nagy hányaduk áthelyezésre került a customer service más területeire”.

Fiona Coleman, a QStory vezetője - egy olyan cég, amely a call center dolgozók munkaerő-menedzsmentjét biztosítja - úgy látja, hogy bár az MI javíthat a munkakörülményeken, nem biztos abban, hogy a technológia valaha teljesen helyettesítheti az embereket. „Vannak pillanatok, amikor nem akarok digitális kapcsolatot, és emberrel szeretnék beszélni” - mondja. „Majd nézzük meg, hogy néz ki ez öt év múlva, például hogy az MI képes lesz-e egy jelzálogkérelmet elintézni, vagy beszélgetni egy adósságproblémáról. Meglátjuk, hogy elég empatikus-e az MI.”

Az MI ügyfélszolgálatba történő bevezetése igazából máris negatív ellenszéllel nézhet szembe. Az Egyesült Államokban olyan jogszabályokat terveznek, amelyek az off-shore call centereket visszahozhatják Amerikába, és kötelezővé tennék, hogy a vállalatok nyilvánítsák ki az MI használatát, és ha a hívó kéri, adják át őt egy emberi ügyintézőnek. A Gartner arra számít, hogy 2028-ra az EU is előírhatja a „jogot arra, hogy emberrel beszélhess” a fogyasztóvédelmi szabályozás részeként.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Narxis #3
    Ez elkerülhetetlen.
  • felemelő #2
    Ezzel párhuzamosan szigorítani kell a törvényi szabályozást, hogy milyen szintű ügyfélszolgálatot kell fenntartani.

    Eddig is kellett volna pl. olyan jogszabályi pont, hogy ha a hívás megkezdésétől számított 10 vagy 15 percen belül nem kapcsol érdemi munkavégző ügyintézőhöz (hívásvárakoztatás), akkor azt úgy kell kezelni (és büntetni) mintha a cégnek nem lenne ügyfélszolgálata.

    Az MI esetén is ha nem tud érdemi tájékoztatást adni, akkor egy gombnyomásra emberi ügyintézőhöz lehet jutni, de ha ez nem teljesül, akkor a beszélgetés teljes anyaga elmegy egy felügyeleti szervhez (emberek), amelyik elbírálja, hogy érdemi volt-e az ügyintézés.
    Ha nem, akkor a cég fizeti az eljárás költségét, ha tévesen indította az eljárást, akkor ő maga fizet.

    Ilyeneket lehetne... de kit érdekel a jogalkotásban.

    Az MI legfontosabb feladata az lehetne az ügyfélszolgálatban, hogy az egyébként nagyon jól megszerkesztett, minden érdemi feladatot ellátó hagyományos menüs, adatbekérő űrlapos és táblázatokat, listákat mutató honlapon belül természetes szöveges kérésekkel segítsen megtalálni adatkérő vagy átállító űrlapokat illetve segítsen szöveges kérésekkel kitölteni azt.

    Na ebben szerintem lenne potenciál, ha valaki ilyen startupot indít, ebbe még be is szállnák.
  • Merwenus #1
    Amíg rájuk nem gyújtják az irodaházat. Próbáljátok ki Lidl AI telefonját...