Berta Sándor

A virtuális és a valódi világ ötvözése hozhatja el az áttörést

Szabadidőparkokban, előre kitalált pályákon rohangálni VR-szemüveggel a fejünkön - ez az új projekt a játékipar korábbi meghatározó alakjának érdeklődését is felkeltette.

A virtuális valóság területe mindenkit lázba hoz, a Facebook, Sony, Samsung, Google, Microsoft és rengeteg startup vállvetve igyekszik idejekorán pozíciót szerezni magának. Az Apple megjelenése is csak idő kérdése, és a nagyok számára nem számít a profit, csupán jelenlegi termékeiket szeretnék egy új piacon is elterjeszteni. Ez a hardverárak esését hozza, ami a versenyt még keményebbé teszi, főleg úgy, hogy a cégek próbálkozásai ellenére a vásárlók nem tülekednek. Két éve volt az első nagy hype a területen, az Oculus Facebook általi felvásárlása, az akkori két milliárd dolláros tranzakció mindenkit megdöbbentett. De az eladások azóta se indultak be, a piac mérete messze a várakozások alatt van. Ennek ellenére a befektetői pénz továbbra is özönlik, a Digi Capital elemzése szerint tavaly 2,3 milliárd dollár áramlott ezzel foglalkozó startupokba, ami háromszorosa a 2015-ös mennyiségnek.

Mindenki próbálkozik, még fogalma nincs senkinek mire harapnak majd rá igazán az emberek. A műszaki háttér is számít, de a jó szórakozáshoz ennél sokkal több kell. Egy új startup, a Holodeck VR szerint a játékélmény a meghatározó, amihez előre megépített pályákat készítenének szabadidőparkokban, és ezekbe küldenék be a VR-sisakos embereket. Az idegen világokban való barangoláshoz nem kell játékgurunak lenni, és nem kell bonyolult billentyűkombinációkat sem megtanulni. Járkálni, futni, dolgokat tolni és húzni a kisgyerektől az öregkorig bárki képes.


A kulcs egy okos helymeghatározási technológia, amit a Fraunhofer Intézet fejlesztett ki. Az egyes személyek pontos pozícióját optikai és rádiójelek kombinációjával azonosítják, majd ezen információk alapján modellezik az adott helyzeteket úgy, hogy a folyamatba a résztvevők avatárjait is bevonják. A technológiával akár 100 személy pozíciója is meghatározható egy akár 40 000 négyzetméteres területen. Jonathan Nowak Delgado, a Holodeck VR ügyvezetője és társalapítója kijelentette, hogy azon dolgoznak, hogy akár 1000 ember tartózkodási helyét is meghatározhassa a rendszer.

Jeff Burton biztos abban, hogy a valódi és a virtuális valóság ötvözése rendkívüli mértékben meg fogja változtatni a játék- és a szabadidőipart, s új lendületet ad majd ezen ágazatoknak. A szakember a játékipar veteránja, 35 évvel ezelőtt ő alapította meg - másokkal együtt - az Electronic Arts (EA) nevű céget, amely mára 3,5 milliárd dolláros évi bevétellel az ágazat gigásza. Burton a cégben eredetileg csak pénzügyi befektető akart lenni, de annyira lenyűgözte a termék, hogy már nem csupán az igazgatótanács vezetői pozícióját tölti be, hanem partnernek is számít. Nevetve hangsúlyozta, hogy a négy évtizedes kapcsolataival tud egy kicsit segíteni.


Burton kiemelte, hogy a Holodeck VR egy nagy előnnyel rendelkezik a piac többi szereplőjével szemben: a technológia a használt hardvertől függetlenül működik és mindenféle szemüveggel használható. Az alapötlet az, hogy biztosítják a szükséges hátteret a szabadidőparkoknak, majd azokkal, továbbá saját virtuális valóság programozóikkal és tervezőikkel közösen fejlesztenek ki tartalmakat. "A '80-as évek elején így indult a teljes videójáték-ipar: elmentél a barátaiddal egy játékterembe, és órákon át toltad a Pac-Mant." - mondta. A technológia csak jóval később jelent meg a nappalikban. Ha beválik, franchise modellben is gondolkoznak, azaz mások is csinálhatnak saját dolgokat; ezek persze csak tervek, de a Lego és mások már most érdeklődnek.

A Holodeck VR egyik stratégiai partnere a Michael Meck által vezetett VR Coaster, amely ötvözi egymással a vidámparkokat, elsősorban a hullámvasutakat a virtuális valóság megoldásokkal. A vendégek szeme előtt animációkat vetítenek le és azok tökéletes összhangban vannak a hullámvasutas élményekkel. A Holodeck VR és annak tartalmai egyelőre csak virtuálisan érhetők el. Egyelőre még a végleges cégforma és a székhely is kérdéses, mindezt a befektetőkkel közösen határoznák meg. A háttérben jelenleg is zajlanak az egyeztetések a Szilícium-völgyből és Európából származó befektetőkkel. Burton nem izgulja túl magát a siker miatt, "jól érezzük magunkat, ez a fontos az életben, nem?"

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Cryalot #9
    -mondjuk ez a cryptopénz-mánia lehet még ennél is nagyobb nyálfolyatás -ha lehet :)
  • Sir Cryalot #8
    -vicces mikor az utóbbi évek "legnyálfolyatósabb" "fejlesztés"-eként akarnak eladni valamit, közben a lehető legszánalmasabb shovelware-kből áll a bemutató.
  • ostoros #7
    Beszoptad a reklámot.
  • MuldR #6
    Abból a fatákolmányból már csak pár van a világban és örülhetsz, ha ültél rajta. 1922-ben építették.
    Amúgy évente kb 30%-át cserélik az elemeknek, szóval teljesen biztonságos.
  • Cat #5
    Magyarországból indulsz ki, de itthon már konkrétan csak egyetlen egy vidámpark van, az is Debrecenben. Ha jártál volna már például a Párizs melletti Eurodisneyben, vagy más hasonlóban a világban, akkor nem írnál ilyet; hiába az akár 10ezer forintos napijegy, egy hullámvasútra félórát kell sorbanállni, hogy mehess egyet, és van legalább három. Bőven nem elég egy nap végigjárni az összes játékot, felnőttként is maradandó élmény egy ilyenbe betérni. Ezzel szemben Budapesten nem a gyorsaság vagy a fejjel lefelé átfordulás volt az izgalomfaktor, hanem attól félt az ember, hogy a recsegő-ropogó, sok helyen aládúcolt fatákolmány ne alattad szakadjon le.
    Utoljára szerkesztette: Cat, 2017.07.28. 14:14:10
  • AgentKis #4
    Azzal meg az a baj, hogy a játékparkba el kell menni. A népek meg nemigen akarnak elmászkáni otthonról a fészbúk mellől. Max. munkába, meg vásárolni mert azt többnyire muszáj. De már a kocsmák és a zenés-táncos szórakozó helyek is szenvednek a látogatók hiányától...
  • AgentKis #3
    Nagyon erőlködnek ezzel a VR témával már vagy 20 éve. Akkor fog elterjedni, amikor annyiba kerül majd, mint egy közép kategóriás monitor, és maximum annyira lesz kényelmetlen mint egy úszószemüveg. Amíg ez nincs meg, addig értelmetlen startupokat alapítgatni a pokemon go-nál bonyolultabb kiterjesztett valóság progikra...
    #1 Skylake által vázolt súly problémákkal is abszolút egyetértek.
  • Cat #2
    Leragadtál az eszköznél. Nekik tökmindegy, hogy milyen technológia nyer, ők teljesen mást fejlesztenek. Ők a témaparkokkal és Disney meg egyéb cégekkel szerződnek, pályákat dolgoznak ki, aztán mondjuk 2-3 év múlva az épp aktuális szériából vesznek 3 ezer darabot. Ez nem feltétlen a legjobb minőségű, felbontású stb. kell legyen, mert sokkal többet számít az általuk hozzáadott érték, amit te otthon, a lakásodban nem kaphatsz meg.
  • Skylake #1
    Valószínű problémák:

    - doboz súlya a fejen – ergonómia, illetve egyáltalán a doboz jelenlegi formájában.

    - hardver energiafogyasztása a magas minőségű AR-t / VR-t előállító szoftverkódok futtatása miatt -> „hányinger és hányás a VR-től” témaköre, illetve általában a renderelési minőség. Az user viszont az élményparkban a kompromisszumok nélküli minőségért akar csak fizetni.

    - hardver előzőből adódó tömege, ezért hordozhatósága, tekintettel az energiafogyasztásra, meg arra, hogy az eszközöknek / energiaforrásuknak ennek ellenére könnyűnek, kényelmesen viselhetőnek kellene lenniük – mint egy ruhadarabnak gyakorlatilag.

    Nem egyszerű.