Gyurkity Péter

Google Helpouts: közvetlen online segítségnyújtás - akár ingyen

A Google egy érdekes csavarral ad újabb értelmet saját azonnali üzenetküldő platformjának, a világon elsőként hozva létre egy központi rendszert, amelyen keresztül önkéntesek és bevételre éhes internetezők egyaránt segítséget nyújthatnak azoknak, akik valamilyen egyszerű, vagy netán a szokásosnál jóval bonyolultabb problémával és kérdésekkel fordulnak hozzájuk. A Helpouts elindulása révén a meglévő videochat szolgáltatás válik egyfajta univerzális tanácsadó platformmá, a lépés népszerűsége pedig már most jól látható.

Emlékezhetünk arra, hogy a Hangouts rendszere a 2011-ben elindult, Facebook-riválisnak szánt Google+ oldalán jelent meg először, tavaly óta pedig már (többek között itthon is) működik a saját beszélgetések és videók sugárzását lehetővé tévő Hangouts On Air. Maga a megoldás a jóval korábban felbukkant Google Talk azonnali üzenetküldő szolgáltatást váltotta fel, immár egyértelműen a videochat opcióra helyezve a hangsúlyt, jól látható módon a Skype nyomába eredve - nem véletlen, hogy a Facebook is követte a példát, a webkamerás beszélgetés lehetősége pedig ma már szinte minden népszerűbb oldalon gyorsan és könnyen megtalálható, legyen szó a közösségi portálokról, a különböző Microsoft-termékekről, vagy éppen a Gmail lapjáról.

A Google most egy érdekes lépéssel ad újabb értelmet és funkciót a meglévő rendszernek, amely Helpouts néven vált elérhetővé a napokban. Ennek keretében gyakorlatilag a közvetlen internetes segítségnyújtás és tanácsadás kap egységes felületet és központi portált, ahol - természetesen némi jutalék fejében - szinte bárki felajánlhatja szolgáltatásait a kérdéseket megfogalmazó többi internetezőnek. Amennyiben az átlagfelhasználó valamilyen konkrét témában szeretne azonnal választ kapni kérdéseire, nincs más dolga, mint kiválasztani a megfelelő "szakértőt" a Helpouts oldalán, majd egy közvetlen videochat beszélgetés során beszerezheti a kívánt információt.


Maga az ötlet egyáltalán nem új, hiszen hosszú évek óta léteznek azon, kifejezetten a kérdés-válasz formátumra, avagy az önkéntes segítségnyújtásra szakosodott weboldalak, amelyek napi szinten felhasználók millióit segítik ki. Kitűnő példa erre az Answers.com, az Ask.com, az itthoni felhasználók számára pedig a Gyakorikerdesek.hu jöhet rögtön szóba, amely nevének megfelelően egy-egy internetező, avagy a szélesebb közönség számára nyújt segítséget. Garancia természetesen nincs arra, hogy minden esetben valós, értékes információt kapunk a megadott témában, de a tökéletesség itt sem lehet cél.

A Helpouts - ahogy azt említettük - a formátumot változtatja meg, hiszen a szöveges weboldal helyett gyakorlatilag a YouTube és a közvetlen azonnali üzenetküldés egyfajta keverékét tárja elénk, kifejezetten a segítségnyújtásra helyezve a hangsúlyt. Néhány, az internetezők körében jól ismert név máris jelezte csatlakozási szándékát, így például a fogyásban segítő Weight Watchers, vagy éppen a nyelvtanulásra szakosodott Rosetta Stone egyértelmű húzóerőt jelenthet, de rajtuk kívül önjelölt szakértők ezreit találjuk meg az oldalon, akik önkéntesként, vagyis ingyen állnak rendelkezésünkre, vagy egy általuk meghatározott díj megfizetése ellenében teszik ugyanezt.

A "szakértők" számára lehetőség van óradíj, avagy beszélgetésenkénti összeg megszabására, ebből a Google mindkét esetben 20 százalékot tart meg magának, egyfajta közvetítői jutalékként. A segítségnyújtók neve mellett megtaláljuk online állapotukat, illetve a megadott dátumokat és az időtartamot, amelyek alapján előre tudhatjuk, hogy az illető mikor van jelen a világhálón. A legtöbb felhasználó számára nyilván az ár lesz az elsődleges szempont, de már most rengeteg önkéntes van jelen az oldalon, akik ingyen biztosítják saját válaszaikat az elhangzó kérdésekre.


Az egyik ilyen kérdés magával a szolgáltatással kapcsolatban, hogy milyen garanciák érhetők el a listázott "szakértők" tudását és képesítését illetően, nem beszélve megbízhatóságukról és őszinteségükről. A Google által közzétett szabályzatban megtaláljuk a fontosabb útmutatókat, amelyet ezen csatlakozóknak követniük kell, bár az rögtön kitűnik, hogy a résztvevőknek komoly kritériumokat kizárólag bizonyos jól elkülöníthető és érzékenynek minősülő szakma, így például az egészségügy esetében kell majd biztosítaniuk, azokat is csak akkor, ha a hívó fél jelzi ezen igényét.

A felmerülő kérdések valóban szerteágazóak lehetnek, itt szóba jöhetnek a receptek, az egyes ételek elkészítése, a számítástechnikai problémák és a technikai jellegű segítségnyújtás, a tanulás és oktatás, vagy bármilyen egyéb téma, amelyben a közvetlen tanácsadás hasznos lehet - különösen videochat formájában, ahol nemcsak halljuk, de látjuk is az általunk kiválasztott illetőt, akár követve annak mozdulatait és szavajárását. A másik oldal szereplői számára legalább ilyen fontos a jövedelemszerzés lehetősége, a meglévő tudás közvetlen módon történő hasznosítása, bár ehhez nyilván a helyi adóhivatalnak is lesz néhány szava, az adott internetező tartózkodási helyétől függően.

Az oldalon megtalálható GYIK szerint a fizetéseket a Google Wallet rendszerén keresztül intézik, ezzel tehát a Google ezen feladatot is maga látja el. A megnyitott chat megszakadása esetében nem számláznak újra, ezzel megússzuk a megadott díj többszöri megfizetését, a listázott időpontokat pedig könnyen hozzáadhatjuk a Google saját naptárához, amely időben figyelmeztet bennünket annak közeledtére. A beszélgetés végét követően összeállíthatjuk és közölhetjük rövid véleményünket az adott illetőről, ez nyilván fontos szerepet játszik majd a megfelelő szakértők kiválasztásában és jövőbeni listázásában, a visszaélések korlátozását pedig a már említett szabályzat mentén végzik majd.

A Helpouts útnak indítása egy újabb területen alapozhatja meg és biztosíthatja be a Google egyeduralmát, bár nyilván itt is elhangoznak kritikus vélemények. Ez utóbbiak közé sorolható azon észrevétel, miszerint egy meglehetősen szűk, a többi szegmenstől elkülönülő piacról van szó, míg mások arra várnak, hogy az online pornó szereplői hamarosan erre is kivetik majd hálójukat, amire minden bizonnyal rövid időn belül látunk is majd néhány példát. A személyes adataikat féltők attól tartanak, hogy a platform mindössze az ezen adatok megszerzésére irányuló egyértelmű törekvés legújabb fejezetét jelenti, bár sok minden függ attól, hogy a szolgáltatást napi szinten használók mire és milyen módon veszik majd igénybe azt az elkövetkező években.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • endrev #1
    Na, jó sokáig tartott. Ezt régen úgy hívták, hogy Meebo, és baromi jól működött. Aztán elkezdett nehézségekkel küszködni, majd a Google megvette.

    Itt volt az ideje annak, hogy végre visszahozzák a saját színeikben. :)