Hunter

Már vitorlázik a SpaceShipTwo

Végrehajtotta első siklórepülését a SpaceShipTwo, ami a Virgin Galactic reményei szerint megnyitja az utat az űrturizmus előtt.

A közel 370 utasból álló várólistával büszkélkedő gép október 10-én repült önállóan, a teszt célja a légkörbe való visszatérés során várható teljesítmény felmérése volt. A VSS Enterprise nevet viselő szuborbitális rakétarepülőgépet a duplatörzsű, négyhajtóműves WhiteKnightTwo repülőgép emelte a magasba, majd egy új leválasztó mechanizmus alkalmazásával 13 700 méteres magasságon az űrrepülő levált hordozójáról, első alkalommal mártózva meg önállóan a levegőben.


A kapott felvételeken minden tökéletesnek tűnik, a leválástól a vitorlázó repülésen át, egészen a földet érésig, ami a kaliforniai Mojave Légi- és Űrkikötő kifutópályáján zajlott le. A repülés utáni elemzések nagy része még várat magára. A gép tulajdonosa, a Virgin Galactic, illetve a tervező és gyártó cég, a Scaled Composites közleménye szerint új fejlesztésű mechanizmusuk, a gép kezelhetősége és a repülésvezérlés az első eredmények szerint a tervezettek szerint viselkedett, igazolva a repülés előtti szimulációkat.

"Igazi élmény volt a VSS Enterprise-t repülni, különösen, ha figyelembe vesszük a tényt, hogy a jármű nem csupán egy 3,5 Machos repülő, ami képes kilépni az űrbe, de a világ egyik legnagyobb magasságú siklógépe is" - nyilatkozott Peter Siebold, a teszt egyik pilótája, aki az Ansari X-díj győztes SpaceShipOne próbarepüléseiben is részt vett.

A fizető közönség kiszolgálása előtt természetesen még számos tesztet kell végrehajtani, amik egyre kockázatosabbak lesznek. A tényleges szuborbitális repülésnél a lecsatolás után a SpaceShipTwo orra az ég felé fog irányulni, majd amikor már biztonságos távolságba került a hordozógéptől, hibrid hajtóműveit begyújtva a hangsebesség három és félszeresét is elérve felkapaszkodik a világűr pereméig, 100 kilométeres magasságba, ahogy azt jóval kisebb elődje, a SpaceShipOne is tette.


A hajtómű gáz és szilárd halmazállapotú hajtóanyagokból táplálkozik. A szilárd gumiszerű hajtóanyagot dinitrogén-oxid gáz oxidálja, azonban ilyen nagy méretben korábban még nem alkalmazták ezt a hajtóműtípust. A kockázatot jól példázza a tesztelések alatt a Scaled Composites-nál 2007-ben bekövetkezett, több halálos áldozatot is követelő robbanás.

"Jelenleg a kísérleti program befejezésére koncentrálunk. Meg kell szereznünk a Szövetségi Repülési Hivatal licencét, valamint biztonságosan szolgálatba kell állítanunk rendszerünket az új-mexikói Spaceport America-n" - taglalta George Whitesides, a Virgin Galactic ügyvezető igazgatója, aki nem rég még a NASA személyzeti vezetőjeként dolgozott. **** Eközben a földön is kezdenek felgyorsulni az események, a Spaceport America kifutópályájának avatási ünnepségére október 22-én kerül sor.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hangulati #15
    higyj benne erosen. a pozitiv hozzaallas nagyon fontos.
  • hangulati #14
    ez jo.
  • NEXUS6 #13
    Jogos, úgy hogy bocs!
    Ilyesmiről ugyan még nem láttam statisztikát, de van egy olyan érzésem, hogy az SG-re nem a magyarországi újgazdag réteg jár elsősorban.
    Másrészt, ha annyi időt a pénz hajkurászásával töltöttem volna, mint fórumozással, akkor valszeg már én is a jövendőbeli szpészmenek listáján lennék és nem itt keseregnék.
  • philcsy #12
    "Mi, akik ..."
    Légyszives csak egyes szám első személyben :)
    Én szeretnék még kőgazdag lenni...
  • NEXUS6 #11
    Egyrészt biztos lesznek katasztrófák és minél elterjedtebbek lesznek az űrutazásra alkalmas eszközök, annál gyakoribbak lesznek. Mert pl. az űr veszélyessége összehasonlíthatatlan akármilyen légköri repüléshez képest.

    Ezek a katasztrófák vissza is fogják vetni a fejlődést valamelyest. Azonban ott tartunk, hogy most már egy nem túl nagy magáncég, gyakorlatilag kereskedelemben kapható, alapkutatást nem igénylő technológiák felhasználásával építhet ilyen eszközöket. És fognak is építeni, mert az embereket marhára érdekli ez a dolog, és mert érdekli pénzt fognak költeni rá. És akik meg olyan gazdagok, hogy emiatt hihetetlenül nyugalmas és biztonságos életet tudnak amúgy maguknak biztosítani, azok meg pláne fognak költeni rá, még az esetleges, bár szükségszerű katasztrófák után is, mert ők valószínűleg azért is ilyen gazdagok, mert szeretik a kihívásokat, szeretnek kockáztatni.

    Mi, akik nem szeretünk annyit kockáztatni és valszeg ezért nem vagyunk kő gazdagok sem, mi viszont még tényleg jó sokáig itt maradunk a Földhöz ragadva:)))
  • kvp #10
    Keressetek ra az X37B-re. Azt is scaled composites hozta ossze a boeing megrendelesere a nasa-nak, majd a legieronek. Jopar napja fent van es meg mukodik, mert valahanyszor kiszurjak az amator csillagaszok, allandoan palyat valtoztat. Hasonlo meret, hasonlo koncepcio, csak eppen palyara is allt.
  • Dredd #9
    lejönni már lejön, csak fel kéne mennie sikeresen :)
  • s0nik #8
    Akármilyen cégek híres termékeit hagyjuk, állatorvosi lónak ott az STS, meg a számtalan USAF/NASA X gép, amik mind az ilyen forradalmi ötletek mementójaként lógnak most valamelyik múzeumuk mennyezetéről.
    Ettől függetlenül remélem hogy működni fog, annál jobb dolog nem nagyon történhetne az emberes űrrepülés jövőjére nézve. De ha véletlenül szétszórnak néhány milliomost a felsőlégkörben, az feltehetőleg véget vet a lelkesedésnek, és akkor mind itt maradunk, a Földhöz ragadva :)
  • kamov #7
    Az SS2 hibrid hajtőművének fajlagos tolóereje (azaz a kiáramlási sebesség mindkettőnél 2,5-2,7km/s körüli) nagyjából megegyezik egy űrhajózási szilárd hajtóanyagúéval. Úgyhogy ha ugyanakkora tömegű szilárd motorra cserélnék nagyjából ugyanazt a végsebességet, tehát ugyanazt a pályát érnék el vele. A hibrid megoldást a leállíthatóság miatt alkalmazzák.
  • kvp #6
    "Innen a kétsárkányos hordozó tűnik a rendszer gyenge pontjának. Elég instabil szerkezetnek tűnik, a szárny közös része torziós rugóként működve művelhet vicces dolgokat, még ha a számítógép korrigál is, szinte látom magam előtt ahogy turbulenciába kerülve a géptörzsek belengenek, és az egész a csavarodástól elpattan, mint a ropi"

    A kettorzsu gepek a scaled composites egyik hires termeke, vannak ennel durvabb design-jaik is, pl. egy asszimetrikus szarny es kabin elrendezesu gep. A szarny annyira eros, hogy az egyik vegen megfogva elbirna a teljes gepet. A hajtomu a viszonylag gyenge pont, de alapvetoen biztonsagos, meg ha kis teljesitmenyu is. A helyen egy azonos meretu, de teljesen szilard hajtoanyagu raketa mar a palyaraallashoz is eleg lenne, bar ahhoz navigacios fuvokak is kellenek es a pontatlan egesi ido miatt nem lenne teljesen meghatarozhato a vegleges palya.