Hunter
Először repült a Virgin Galactic géppárosa
Hétfő reggel dupla géptörzsű szállítógépéhez csatolva a magasba emelkedett a Virgin Galactic hatszemélyes rakéta-repülőgépe, megkezdve egy éven át tartó tesztsorozatát, hogy jövőre nekivághasson a világűr peremének.
A Virgin Space Ship Enterprise űrrepülőgép a helyi idő szerint 7 óra 5 perckor (magyar idő szerint 15 óra 5 perckor) kezdődő közel 3 órán át tartó próbaút alatt végig szorosan oda volt rögzítve a négy hajtóműves Virgin Mothership Eve-hez, olvasható a Virgin Galactic tájékoztatójában. A páros 13 700 méteres magasságig emelkedett a mojave-i kifutópályáról. A VSS Enterprise, amit tavaly december 7-én mutattak be a nagyközönségnek, a SpaceShipTwo sorozat első tagja. A tervek szerint 2011 végén, kedvezőtlenebb esetben 2012 elején szállíthatja első hat utasát, akik mellett két pilóta foglal majd helyet a fedélzeten.
A VMS Eve-et, vagyis a WhiteKnightTwo hordozó-repülőgépet, akárcsak a SpaceShipTwo-t az 1982-ben alapított Scaled Composites tervezte és építette Burt Rutan vezetésével. A WhiteKnightTwo 42,7 méteres szárnyfesztávval rendelkezik, míg a SpaceShipTwo szárnyfesztávja 18,3 méter. Mindkét gép nagyobb elődeinél, a 10 millió dolláros Ansari X-díj győztes párosnál, melyek 2004-ben elsőként és mindezidáig egyetlenként teljesítették a díj elnyeréséhez szükséges két repülést. "Nagy jelentőségű nap ez a mai a Scaled és a Virgin csapatának" - nyilatkozott Rutan. "A rögzített szállítású repülés egy rendkívül izgalmas és sikeres úrrepülőgép tesztprogram kezdetét jelzi."
"Nagy nap volt számunkra, amikor decemberben megpillanthattuk a kész gépet, azonban csak most, hogy repülés közben is láttuk a VSS Enterprise-t éreztük igazán, milyen csodálatos és innovatív járművet fejlesztett számunkra Burt és csapata" - áradozott a Virgin Galactic alapítója, Richard Branson. "Nem volt meglepő, hogy a repülés ilyen jól zajlott, a Scaled csapatának megvan minden képessége ahhoz, hogy ezt a fontos és elképesztő álmot valóra váltsa. A mai nap egy újabb lépés volt ezen az úton, és egyben adózás az amerikai mérnöki és újítási munka előtt."
A cég hétfői sajtóközleménye szerint már most 45 millió dollárnyi előleggel rendelkeznek több mint 330 leendő amatőr asztronautától. A SpaceShipTwo jegyárai továbbra is 200 000 dollár környékén mozognak. Azonban mielőtt az utasok szállítására sor kerülhet, egy rendkívül összetett tesztsorozaton fog átesni a konstrukció 2010-ben és 2011-ben az utasbiztonság érdekében.
A Virgin Galactic és a Scaled Composites még nem rendelkezik pontos időbeosztással az elkövetkező próbarepüléseket illetően, azt azonban elárulták, hogy a következő hónapokban továbbra is rögzített szállítású repülések zajlanak, ezeket követik az Enterprise szabad, vitorlázó repülései, majd a hajtóművekkel történő próbarepülések. Az utolsó fázisban a VMS Eve 15 200 méteres magasságba emeli a VSS Enterprise-t, ahol az űrrepülő leválik hordozójáról, begyújtja hibrid rakétahajtóművét, melynek segítségével 96 kilométeres magasságba kapaszkodik. Az utasok körülbelül 5 percig lesznek a súlytalanság állapotában a repülések alatt.
A Virgin Space Ship Enterprise űrrepülőgép a helyi idő szerint 7 óra 5 perckor (magyar idő szerint 15 óra 5 perckor) kezdődő közel 3 órán át tartó próbaút alatt végig szorosan oda volt rögzítve a négy hajtóműves Virgin Mothership Eve-hez, olvasható a Virgin Galactic tájékoztatójában. A páros 13 700 méteres magasságig emelkedett a mojave-i kifutópályáról. A VSS Enterprise, amit tavaly december 7-én mutattak be a nagyközönségnek, a SpaceShipTwo sorozat első tagja. A tervek szerint 2011 végén, kedvezőtlenebb esetben 2012 elején szállíthatja első hat utasát, akik mellett két pilóta foglal majd helyet a fedélzeten.
A VMS Eve-et, vagyis a WhiteKnightTwo hordozó-repülőgépet, akárcsak a SpaceShipTwo-t az 1982-ben alapított Scaled Composites tervezte és építette Burt Rutan vezetésével. A WhiteKnightTwo 42,7 méteres szárnyfesztávval rendelkezik, míg a SpaceShipTwo szárnyfesztávja 18,3 méter. Mindkét gép nagyobb elődeinél, a 10 millió dolláros Ansari X-díj győztes párosnál, melyek 2004-ben elsőként és mindezidáig egyetlenként teljesítették a díj elnyeréséhez szükséges két repülést. "Nagy jelentőségű nap ez a mai a Scaled és a Virgin csapatának" - nyilatkozott Rutan. "A rögzített szállítású repülés egy rendkívül izgalmas és sikeres úrrepülőgép tesztprogram kezdetét jelzi."
"Nagy nap volt számunkra, amikor decemberben megpillanthattuk a kész gépet, azonban csak most, hogy repülés közben is láttuk a VSS Enterprise-t éreztük igazán, milyen csodálatos és innovatív járművet fejlesztett számunkra Burt és csapata" - áradozott a Virgin Galactic alapítója, Richard Branson. "Nem volt meglepő, hogy a repülés ilyen jól zajlott, a Scaled csapatának megvan minden képessége ahhoz, hogy ezt a fontos és elképesztő álmot valóra váltsa. A mai nap egy újabb lépés volt ezen az úton, és egyben adózás az amerikai mérnöki és újítási munka előtt."
A cég hétfői sajtóközleménye szerint már most 45 millió dollárnyi előleggel rendelkeznek több mint 330 leendő amatőr asztronautától. A SpaceShipTwo jegyárai továbbra is 200 000 dollár környékén mozognak. Azonban mielőtt az utasok szállítására sor kerülhet, egy rendkívül összetett tesztsorozaton fog átesni a konstrukció 2010-ben és 2011-ben az utasbiztonság érdekében.
A Virgin Galactic és a Scaled Composites még nem rendelkezik pontos időbeosztással az elkövetkező próbarepüléseket illetően, azt azonban elárulták, hogy a következő hónapokban továbbra is rögzített szállítású repülések zajlanak, ezeket követik az Enterprise szabad, vitorlázó repülései, majd a hajtóművekkel történő próbarepülések. Az utolsó fázisban a VMS Eve 15 200 méteres magasságba emeli a VSS Enterprise-t, ahol az űrrepülő leválik hordozójáról, begyújtja hibrid rakétahajtóművét, melynek segítségével 96 kilométeres magasságba kapaszkodik. Az utasok körülbelül 5 percig lesznek a súlytalanság állapotában a repülések alatt.