Törpecsillag haladhat át a Naprendszeren a távoli jövőben

Másfél millió éven belül üstökösök hada lepheti el a Naprendszert egy törpecsillagnak köszönhetően.

Egy csillagász számításai szerint a Gliese 710 nevű törpének 86 százalék az esélye van arra, hogy átszakítsa az Oort-felhőt, a Naprendszerünk külső határán húzódó jeges objektumok halmazát, amelyek így elindulnak a Nap és a belső bolygók felé, üstökösökkel bombázva a Földet is. Vadim Bobjlev, a Szentpétervári Pulkovo Csillagászati Obszervatórium munkatársa többször ellenőrizte számításai helyességét mielőtt publikálta volna eredményeit.

A történet 1997-ben kezdődik, amikor az ESA Hipparcos műholdja közel 100 000 csillag adatainak elemzésével összegyűjtötte az úgynevezett Hipparcos-katalógust. Ennek tagjai közül 156 közeli csillag különösen érdekelte a csillagászokat, mivel ismereteink szerint ezek a múltban sokkal közelebb voltak a Naphoz és nagy a valószínűsége, hogy újra megközelítik szülőcsillagunkat. Az arXivon megtalálható tanulmányában Bobljev kiegészítette a katalógus adatait az új csillag adatbázisokkal és felfedezett kilenc új csillagot, amik a jövőben el fognak suhanni a Nap mellett, illetve nagy valószínűséggel ezt már a múltban is megtették.

Az egyik, a fentebb említett Gliese 710 azonban a számítások szerint afféle "ki tér ki előbb a másik elől" játékot akar játszani a Nappal, a gond csupán az, hogy egyik égitest sem fogja félrerántani a kormányt az utolsó pillanatban. Pályája alapján 86 százalék az esély, hogy a törpe csillag átszakítja a Naptól körülbelül egy fényévnyire elhelyezkedő Oort-felhőt, ami nem üt különösebb sebet a Naprendszeren, ha a közvetlen hatást nézzük, az esemény közvetett gravitációs kölcsönhatásai azonban már nem túl szívmelengetők.

Elméletileg a hasonló események a múltban számos még ma is észlelhető üstököst állítottak pályára, ilyen többek közt a Hale Bopp. Az is ismert, hogy a hasonló találkozók időről időre tömeges kihalást eredményeznek a Földön az üstökös becsapódások következtében. Bár a csillag, ami jelenleg 63 fényévre van a Földtől, megközelítőleg csak a Nap tömegének felével rendelkezik, egyetlen ilyen jellegű égitest sem kapott még ilyen magas valószínűségi százalékot arra, hogy eltalálja a Naprendszert.

Felmerülhet a kérdés, vajon a Gliese 710 mélyebben is behatolhat-e a Naprendszerbe? A számítások szerint nem zárható ki, azonban annak esélye, hogy elérjék a Plútó mögött húzódó Kuiper-övet csupán egy az ezerhez, ami mindenképpen biztatóbb a belső bolygók és jövendő lakóik sorsát tekintve, bár az emberiségre nézve valószínűleg már nem fog veszélyt jelenteni.