Hunter
A repülésben is bizonyítottak az üzemanyagcellák
Sikeres próbarepülést tudhat maga mögött az első ember vezette hidrogén hajtású repülőgép. A Boeing által kifejlesztett légcsavaros kisrepülő három rövid kört teljesített egy Madrid környéki repülőtér felett.
A hidrogén üzemanyagcellás repülőgép csak hőt és vizet bocsát ki melléktermékként. A repülési óriás szerint a tesztek kikövezhetik az utat a környezet barátabb repülőgépek egy új generációja előtt. A Boeing műszaki vezetője, John Tracy a spanyolországi repülést "műszaki történelmi sikernek" és "egy zöldebb jövő ígéretének" nevezte. Az üzemanyagcellák kétszer-háromszor hatékonyabbak az energia átalakításában mint a belső égésű motorok.
A kétüléses kisrepülőt egy hibrid akkumulátorral és egy üzemanyagcella rendszerrel látták el, amit a brit Intelligent Energy fejlesztett ki. A hidrogént és oxigént egyesítő üzemanyagcellák által előállított áram látja el energiával a gép légcsavarját működtető elektromos motort. Az akkumulátornak felszálláskor van szerepe, ez biztosítja a felgyorsuláshoz szükséges plusz löketet, a levegőben viszont a gép már teljes egészében az üzemanyacellákra támaszkodik. A Boeing szerint a gép repülési ideje 45 perc, a tesztek azonban ennek az időnek alig a felére korlátozódtak.
Bár a próbarepülés sikeres volt, azzal a Boeing is tisztában van, hogy az üzemanyagcellák nem lehetnek a nagyobb utasszállítógépek kizárólagos erőforrásai, viszont idővel másodlagos energiaforrásként alkalmazhatók lehetnek, állítja a próbarepülésekért felelős mérnök, Nieves Lapena. Korábban is kísérleteztek már hidrogén hajtású repülőgépekkel, azonban azok fedélzetén még soha nem ült ember.
2005-ben a kaliforniai központú AeroVironment ért el sikeres próbarepüléseket a Global Observer repülőgéppel, amit folyékony hidrogénnel tankoltak fel. Több más cég is kutatja a környezetre nézve tisztább repülőgépeket. Az év elején a Virgin Atlantic egyik utasszállítógépe repült úgy, hogy egyik hajtóművét bioüzemanyaggal tankolták fel, tavaly pedig a brit védelmi minisztérium fejlesztő cége, a Qinetiq próbált ki egy napenergiával meghajtott repülőt, ami 54 órás levegőben töltött idejével megdöntötte a leghosszabb időtartamú ember nélküli repülés rekordját. A Zephyr névre keresztelt gépnek katonai és Föld-megfigylési és kommunikációs feladatokat szánnak. A britek mellett a NASA is több hasonló prototípussal rendelkezik.
A hidrogén üzemanyagcellás repülőgép csak hőt és vizet bocsát ki melléktermékként. A repülési óriás szerint a tesztek kikövezhetik az utat a környezet barátabb repülőgépek egy új generációja előtt. A Boeing műszaki vezetője, John Tracy a spanyolországi repülést "műszaki történelmi sikernek" és "egy zöldebb jövő ígéretének" nevezte. Az üzemanyagcellák kétszer-háromszor hatékonyabbak az energia átalakításában mint a belső égésű motorok.
A kétüléses kisrepülőt egy hibrid akkumulátorral és egy üzemanyagcella rendszerrel látták el, amit a brit Intelligent Energy fejlesztett ki. A hidrogént és oxigént egyesítő üzemanyagcellák által előállított áram látja el energiával a gép légcsavarját működtető elektromos motort. Az akkumulátornak felszálláskor van szerepe, ez biztosítja a felgyorsuláshoz szükséges plusz löketet, a levegőben viszont a gép már teljes egészében az üzemanyacellákra támaszkodik. A Boeing szerint a gép repülési ideje 45 perc, a tesztek azonban ennek az időnek alig a felére korlátozódtak.
Bár a próbarepülés sikeres volt, azzal a Boeing is tisztában van, hogy az üzemanyagcellák nem lehetnek a nagyobb utasszállítógépek kizárólagos erőforrásai, viszont idővel másodlagos energiaforrásként alkalmazhatók lehetnek, állítja a próbarepülésekért felelős mérnök, Nieves Lapena. Korábban is kísérleteztek már hidrogén hajtású repülőgépekkel, azonban azok fedélzetén még soha nem ült ember.
2005-ben a kaliforniai központú AeroVironment ért el sikeres próbarepüléseket a Global Observer repülőgéppel, amit folyékony hidrogénnel tankoltak fel. Több más cég is kutatja a környezetre nézve tisztább repülőgépeket. Az év elején a Virgin Atlantic egyik utasszállítógépe repült úgy, hogy egyik hajtóművét bioüzemanyaggal tankolták fel, tavaly pedig a brit védelmi minisztérium fejlesztő cége, a Qinetiq próbált ki egy napenergiával meghajtott repülőt, ami 54 órás levegőben töltött idejével megdöntötte a leghosszabb időtartamú ember nélküli repülés rekordját. A Zephyr névre keresztelt gépnek katonai és Föld-megfigylési és kommunikációs feladatokat szánnak. A britek mellett a NASA is több hasonló prototípussal rendelkezik.