Hunter

A repülésben is bizonyítottak az üzemanyagcellák

Sikeres próbarepülést tudhat maga mögött az első ember vezette hidrogén hajtású repülőgép. A Boeing által kifejlesztett légcsavaros kisrepülő három rövid kört teljesített egy Madrid környéki repülőtér felett.

A hidrogén üzemanyagcellás repülőgép csak hőt és vizet bocsát ki melléktermékként. A repülési óriás szerint a tesztek kikövezhetik az utat a környezet barátabb repülőgépek egy új generációja előtt. A Boeing műszaki vezetője, John Tracy a spanyolországi repülést "műszaki történelmi sikernek" és "egy zöldebb jövő ígéretének" nevezte. Az üzemanyagcellák kétszer-háromszor hatékonyabbak az energia átalakításában mint a belső égésű motorok.

A kétüléses kisrepülőt egy hibrid akkumulátorral és egy üzemanyagcella rendszerrel látták el, amit a brit Intelligent Energy fejlesztett ki. A hidrogént és oxigént egyesítő üzemanyagcellák által előállított áram látja el energiával a gép légcsavarját működtető elektromos motort. Az akkumulátornak felszálláskor van szerepe, ez biztosítja a felgyorsuláshoz szükséges plusz löketet, a levegőben viszont a gép már teljes egészében az üzemanyacellákra támaszkodik. A Boeing szerint a gép repülési ideje 45 perc, a tesztek azonban ennek az időnek alig a felére korlátozódtak.

Bár a próbarepülés sikeres volt, azzal a Boeing is tisztában van, hogy az üzemanyagcellák nem lehetnek a nagyobb utasszállítógépek kizárólagos erőforrásai, viszont idővel másodlagos energiaforrásként alkalmazhatók lehetnek, állítja a próbarepülésekért felelős mérnök, Nieves Lapena. Korábban is kísérleteztek már hidrogén hajtású repülőgépekkel, azonban azok fedélzetén még soha nem ült ember.

2005-ben a kaliforniai központú AeroVironment ért el sikeres próbarepüléseket a Global Observer repülőgéppel, amit folyékony hidrogénnel tankoltak fel. Több más cég is kutatja a környezetre nézve tisztább repülőgépeket. Az év elején a Virgin Atlantic egyik utasszállítógépe repült úgy, hogy egyik hajtóművét bioüzemanyaggal tankolták fel, tavaly pedig a brit védelmi minisztérium fejlesztő cége, a Qinetiq próbált ki egy napenergiával meghajtott repülőt, ami 54 órás levegőben töltött idejével megdöntötte a leghosszabb időtartamú ember nélküli repülés rekordját. A Zephyr névre keresztelt gépnek katonai és Föld-megfigylési és kommunikációs feladatokat szánnak. A britek mellett a NASA is több hasonló prototípussal rendelkezik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #48
    Egy név, amelyet érdemes megtanulni: Alekszandr Begak.
    Nagyon örülök, hogy az oroszok nem csak a hadiiparban jeleskednek.
  • Epikurosz #47
    Nemtom. Én annyira nem vagyok okos, mint te. Szerintem Arisztotelész sem volt, mert Nagy Sándor csak tiszavirágéletű birodalmat tudott létrehozni. Persze, legalább megpróbálta.
  • NEXUS6 #46
    Én azt mondom, a sámán elbaxta, nem a főnökkel kellet volna beszélnie, hanem a társadalomban a másik végen álókkal: a gyerekekkel!
    Az a srác, aki korábban a porban játszott később főnök lett. Ha a sámán korábban meggyőzi arról, hogy mi a helyzet, akkor ma nem csak a szobrok néznék a tengert!;(
  • Epikurosz #45
    Ez mind igaz.
    Nagy a gyanúm, hogy volt olyan sámánja a Húsvét-szigeteki szoborfaragóknak is, akik szóltak a törzsfőnök(ök)nek, hogy nem lesz jó vége, ha minden fát kivágnak, de ez falra hányt borsó volt. És akkor visszakanyarodtunk oda, hogy kik vezetik az államokat (de mondhatnám tovább: bankokat, cégeket).
  • NEXUS6 #44
    Naszóval kb erről beszélek: LINK

    "A NASA Goddard-intézetének 67 éves igazgatója úgy véli, a légkörbe került szén-dioxid aránya mára veszélyes szintet ért el, az arány 385 részecske egymillióból, ami Hansen szerint kritikus szint. A kutató hozzáfűzte, hogy lenne lehetőség az üvegházhatású gázok okozta felmelegedés megakadályozására. A Science című tudományos folyóiratban közölt cikkében ennek érdekében nem kevesebbet követel, mint hogy 2030-ig állítsák le az összes jelenleg működő széntüzelésű erőművet, és addig is keményen adóztassák meg őket, újak építését pedig mindaddig ne engedélyezzék, amíg nem teszik kötelezővé az olyan szűrőket, amelyek megakadályozzák, hogy az ilyen erőművek szén-dioxidot bocsássanak a Föld légkörébe."

    "Bolygónk megmentésének fő akadálya nem az erre szolgáló technológia hiánya"

    "A probléma abból adódik, hogy az energia 90 százalékát fosszilis energiaforrások biztosítják. Ez olyan gigantikus üzlet, hogy a kormányunkat is áthatja. Az utóbbi években világossá vált számomra, hogy a végrehajtó hatalmat és a törvényhozást igen nagy mértékben befolyásolták a fosszilis energiaforrásokhoz kötődő gazdasági érdekek, az ipar megtéveszti a közvéleményt és a politikai felelősöket az éghajlati változás igazi okaival kapcsolatban. Ugyanaz történik, mint a cigarettagyárak esetében: tudták, hogy a dohányzás rákot okoz, de tudósokat fogadtak fel arra, hogy azok az ellenkezőjét állítsák"

    és pont.
  • duke #43
    "Ok veszek egy villanyautót. És mi a biztosíték arra, hogy a gyártása során környezetet nem károsító technológiát használtak?

    Sőt, amikor feltankolom árammal, azt erőművekben állítják ugye elő, tehát...
    Tehát nincs zéro emissziós autó!"

    Egyszerre csak egyet lepjunk.Meg ha kezdetben tobb szempontbol nem is lenne tokeletesen kornyezet barat.Akkor is oriasi fejlodes lenne.Pusztan csak budapest levegojenek tisztasaga drasztikusan javitana milliok eletminoseget.Szinte azonnal nagymertekben csokkene az asztma vagy az alergias megbetegedesek szama,ami 100 milliardos megtakaritast jelentene az egyeneknek es az alamnak egyarant.
    Es tenyleg,a zaj szennyezes csokkentese is nagyon fontos lenne,ez is javitana az emberek es a kornyezet eletminoseget.
  • duke #42
    "3.523.680 ft"

    Ha nincs szuksege valakinek tobbszaz kilometeres hatotavra mar pedig a legtobb esetben nincs akkor 1-1.5 milliobol kijon.A napi 20-30 kilometeres tavot mar egy milliobol kilehet hozni.Az persze igaz ha valaki nem kertes hazban lakik akkor az auto napi toltese problemas lehet.
  • Molnibalage #41
    Az egyik legfontosabbat akartam írni.
  • Molnibalage #40
    Hihetlen, hogy az legfontosabbat előnyt kihagytátok. CSENDES! De nem is akármennyire. 30-40-es tempó felett a gumiabroncs deformálódásának zaja és az áramlási zajok lazán elnyomnák a motorzajt. 10 km/h alatt 3 méterről nem hallani az elektoromos hajtást. Ez veszélyes is egyben! Most képzeljétek el a Nagykörutat és a Blahát úgy, hogy olyan csend van mind egy szobában!
  • Epikurosz #39
    Karó!

    Ez mind igaz.
    De akkor mér nem gurulnak már le azok a ynavalyás villanyótók a gyártósorokról?
    Az anyjuk összeesküvését!