Hunter
Zajosak a mágneses lebegtetésű vonatok
A mágneses levitációval suhanó nagy sebességű vonatok úgy tűnnek, mintha kecsesek és csendesek lennének, azonban egy új tanulmány szerint korántsem ilyen pozitív a valóság.
A mágnesesen lebegtetett (maglev) vonatok nagyobb zajszennyezést okoznak, mint napjaink intercity szerelvényei, állítja Joos Vos, a holland TNO Emberi Tényezők kutatóintézet munkatársa. Vos számos embernek lejátszotta a maglev és a hagyományos vonatokról készült felvételt, ami azt a zajszintet igyekezett utánozni, ami egy a vasútvonalhoz közel eső házban lenne tapasztalható. A kísérletben résztvevők többsége a maglev hangját zavaróbbnak tartotta a hagyományos intercity vonatokénál.
Klikk a képre a nagyításhoz
A maglev vonatot erős mágneses mezők tartják pár centivel pályája felett, a meghajtást a pálya és a vonat között kialakuló mágneses erők biztosítják. A lebegésnek köszönhetően csökkentett súrlódás a jelenlegi intercity vonatok sebességének kétszeresét teszik lehetővé a maglevek számára, bár az intercity megnevezésen esetében inkább a francia vagy japán változatra kell gondolni, mintsem a magyar megfelelőjükre. A mágneses vonatok prototípusait már tesztelték Japánban, Németországban és Kínában. Az első kereskedelmi vonal, amit egy német cég, a Transpid épített meg, Shanghai és a Pudong repülőtér között tavaly óta működik, a csúcssebessége óránkénti 500 kilométer volt.
Klikk a képre a nagyításhoz
A maglev vonatok jövője azonban nagyban függ környezeti hatásaiktól. A korábbi tanulmányok azt mutatták, hogy a maglev és az intercity vonatok egyforma hangosak, azonban a hangszennyezés nem csupán a hang erősségén, de a minőségén is múlik. "Nagy sebességeken a maglev hangja egy repülőgépére hasonlít" - állítja Vos. Vos alanyai szerint a maglev és a közút zaja egyformán kellemetlen, mindemellett mindkettőt rosszabbnak ítélték az intercity vonatokénál. Sokan úgy vélekedtek, hogy a maglev hangja ijesztő, amit fokoz az a visító hang, amit a mágneses szerelvények alkalmanként produkálnak.
Vos szerint a probléma egyik része egyszerűen a zaj szokatlansága, hiszen a hagyományos vonatok zaját már régóta ismerik. Ahogy az emberek hozzászoknak, valószínűleg kevésbé tartják majd kellemetlennek.
A mágnesesen lebegtetett (maglev) vonatok nagyobb zajszennyezést okoznak, mint napjaink intercity szerelvényei, állítja Joos Vos, a holland TNO Emberi Tényezők kutatóintézet munkatársa. Vos számos embernek lejátszotta a maglev és a hagyományos vonatokról készült felvételt, ami azt a zajszintet igyekezett utánozni, ami egy a vasútvonalhoz közel eső házban lenne tapasztalható. A kísérletben résztvevők többsége a maglev hangját zavaróbbnak tartotta a hagyományos intercity vonatokénál.
Klikk a képre a nagyításhoz
A maglev vonatot erős mágneses mezők tartják pár centivel pályája felett, a meghajtást a pálya és a vonat között kialakuló mágneses erők biztosítják. A lebegésnek köszönhetően csökkentett súrlódás a jelenlegi intercity vonatok sebességének kétszeresét teszik lehetővé a maglevek számára, bár az intercity megnevezésen esetében inkább a francia vagy japán változatra kell gondolni, mintsem a magyar megfelelőjükre. A mágneses vonatok prototípusait már tesztelték Japánban, Németországban és Kínában. Az első kereskedelmi vonal, amit egy német cég, a Transpid épített meg, Shanghai és a Pudong repülőtér között tavaly óta működik, a csúcssebessége óránkénti 500 kilométer volt.
Klikk a képre a nagyításhoz
A maglev vonatok jövője azonban nagyban függ környezeti hatásaiktól. A korábbi tanulmányok azt mutatták, hogy a maglev és az intercity vonatok egyforma hangosak, azonban a hangszennyezés nem csupán a hang erősségén, de a minőségén is múlik. "Nagy sebességeken a maglev hangja egy repülőgépére hasonlít" - állítja Vos. Vos alanyai szerint a maglev és a közút zaja egyformán kellemetlen, mindemellett mindkettőt rosszabbnak ítélték az intercity vonatokénál. Sokan úgy vélekedtek, hogy a maglev hangja ijesztő, amit fokoz az a visító hang, amit a mágneses szerelvények alkalmanként produkálnak.
Vos szerint a probléma egyik része egyszerűen a zaj szokatlansága, hiszen a hagyományos vonatok zaját már régóta ismerik. Ahogy az emberek hozzászoknak, valószínűleg kevésbé tartják majd kellemetlennek.