Elkészült a 118. elem

Hét éven belül másodszor jelentették be a legnehezebb kémiai elem elkészültét, tudósít a Nature magazin.

Korábban, 1999-ben a Berkeley Egyetemen dolgozó orosz fizikus, Viktor Ninov állította hogy sikerült megalkotnia a 118. elemet, azonban eredményeit két év múlva az adatok meghamisításának vádjával kénytelen volt visszavonni. A most bejelentett elem - ami jelenleg az ununoctium nevet viseli - egy orosz-amerikai kutatócsoport munkáját dicséri, akik a Physical Review C szakfolyóiratban publikálták eredményeiket.

Az orosz Dubnában működő Atomkutatási Intézet és a kaliforniai Lawrence Livermore Nemzeti Laboratórium kutatói kürium-245 és kalifornium-249 izotópokat bombáztak egy kalcium-48 sugárral, egészen addig míg atomjaik össze nem olvadtak. Az eredmény a 118. elem, melyet nem lesz könnyű reprodukálni, mivel a nehéz elemek - különösen a radioaktív kalifornium - kezelésére csak néhány laboratórium képes a dubnain kívül. Éppen ezért nem egyértelmű az ununoctium megszületése, mivel még egyetlen másik laboratórium sem tudta megerősíteni a Jurij Oganesszian és Ken Moody vezette csapat eredményét, bár Moody állítja, hogy eredményeik alapos ellenőrzésen estek át.

A sugár és a célpont nagy erővel ütköztek, hatalmas gerjesztési energiát hozva létre az atommagokban. Ennek köszönhetően az atomok összeolvadnak ugyan, viszont jelentősen csökken az esélye a túlélésüknek. Ninov kísérletében például az atomok alacsonyabb gerjesztési állapotba kerültek, azaz kisebb volt az esélyük az összeolvadásra, viszont nagyobb a fennmaradásra, eredményeit azonban soha nem sikerült megismételni az általa leírt technikával. A dubnai kísérlet ellenőrzése még messze jár attól, hogy bármi biztosat ki lehessen jelenteni, egyelőre csak állítások vannak, így a 118. elem csak akkor kerülhet be a periódusos rendszerbe, ha azt sikerül más intézeteknek is előállítani.

Az orosz-amerikai csapat mindenesetre alapos munkát végzett ami a bizonyítást illeti. A kutatók a 118. elem három lehetséges bomlási módját is megvizsgálták, külön-külön tanulmányozva a várt bomlási melléktermékeket, a 116., 114. és 112. elemek adott izotópjait. Elméleti kutatásukat ezután összevetették az általuk 118-nak tekintett elem bomlásának elemzésével, melyek bizonyították az ununoctium létét. A labda tehát immár az elméleti tudósok kezében van.

A 118. elem segíthet a jó ideje feltételezett "stabilitás szigetének", egy feltételezett, ám soha nem látott nehéz és szokatlanul stabil elemcsoportnak a megismerésében. Emellett betekintést nyújthatna a nehéz elemek kémiájába is, bár annak fényében, hogy több mint 1000 óra kísérletezéssel mindössze három ununoctium atomot sikerült létrehozni melyek csupán 0,9 milliszekundumig maradtak fenn, úgy tűnik erre még várni kell.

• Munkas #54
    Azért elméleti úton is elég jól meghatározhatók egy új elem főbb jellemzői. Én nem igazán látom valószínűnek 115 rendszámú elem „csodálatos” tulajdonságait. A korábbi magyarázatok alapján semmiképp. Persze nem zárható ki, hogy valami eddig ismeretlen mérhetetlenül kis jelenség épp itt növekszik meg, de nem túl valószínű
    Az elemek száma meg sajna nem végtelen. Túl sok már nincs hátra. A K-befogás nevű jelenség miatt. A nagy töltésű atommag „magához rántja” a legbelső elektront (ez persze csak képletesen értendő, mert valójában sok minden lejátszódik ott) és a befogott elektron egy protonnal egyesülve neutronná alakul, és ennek eredményeképpen egyel csökken a rendszáma.
    A K elektronok befogásának valószínűsége egyre nő minél nagyobb az atommag, és fölötte a sok elektronhéj. Olyan 130-135 körüli rendszámnál már egyszerűen nem léteznek elemek, mert ahogy kialakulna körülöttük az elektronhéj, egyből „vissza is minősítik” magukat könnyebb elemmé.
    Aztán ha véletlenül sokkal nagyobbra sikerül „hizlalni” egy atommagot, akkor létezik olyan állapot is ahol az elektronok mind a „magban” vannak és neutronokat alkotnak. De ezt már a természet is másik oldalról éri el, ld. neutroncsillagok.
    Szóval csodák nincsenek. A körülöttünk lévő világmindenségnek is vannak fizikai korlátai. Amit a természet nem tudott szélsőséges körülmények között létrehozni, az nekünk sem fog menni. Ha lennének egyéb (számottevő felezési idővel rendelkező) elemek, azok előfordulnának itt a földön is. Ha meg rövid a felezési idejük, akkor a részecskegyorsítókban, atomreaktorokban, atombombákban „legyárthatók”.
    Az első mondaton túl, ezért is gondolom, hogy ha létezne az Elirium (akár más rendszámmal) azt már ismernénk.
  • Indestructible #53
    Hihetetlen hogy nemzeti laborokban ennyi csak a kapacitás.
  • BiroAndras #52
    "Hát ha belegondolok, hogy a repülőgépek repülését a világon mindenhol a Bernoulli-törvényből, nyomások alapján vezetik le, miközben ha kiszámoljuk valós esetekre is, akkortalán ha 1/10 része jön így létre a szükséges erőnek."

Ezt honnan veszed? Szerinted a mérnököknek nem tűnt volna fel, hogy 90%-os hiba van a számításaikban?
    Egyébként a Navier-Stokes egyenletekkel számolnak (amikből persze a Bernoulli-törvény is kijön).

"Pl a rovarok abszolút nem is repülhetnének ugye."

Csak ha egyszerűsített modellekkel számolunk, amik merev szárnyú repülőgépekhez készültek. A pontosabb modelek már jól leírják a rovarok repülését is. Pl.:

"Az síklap szárnyú papírrepülőkről már nem is beszélve"

Azok nem is repülnek, csak siklanak. Azok a repülők, amik emelkedni is képesek nem sík szárnyúak.

"Persze a Coanda által leírt effektus, és az hogy ehhez kapcsolódóan nem nyomással, hanem a függőlegesen megmozgatott levegő tömegével számolunk, már valós adatot adhat."

Valami ilyesmiről van szó, ha jól értettem.

"Csak ezt a világon sehol nem tanítják!"

Te jártál a világ összes iskolájában? Vagy honnan tudod?

"Max az ufóhívők foglakoznak vele."

Ezek szerint a rovarok és a papírrepülők a 115-ös elem által gerjesztett antigravitációs mezővel repülnek?
    Egyébként a fenti linkek is bizonyítják, hogy a tudósok és mérnökök is foglalkoznak vele (már évtizedek óta).

"Szal ezért nem hüleség ilyen elvont oldalak figyelgetése."

Inkább a tudományosabb oldalakat kéne olvasni, akkor nem lennél ilyen tájékozatlan, és nem lennél rászorulva az ufókra.
  • BiroAndras #51
    "Tudományosabban a 115-ös elemről."

Inkább "áltudományosan"-t kellett volna írnod.
    Ez a tudományos : http://en.wikipedia.org/wiki/Element_115

"Andris, erős mágneses térben meg lehet gátolni a hirtelen lebomlást, nem?"

Irgalmatlan erős mágneses tér kell ahhoz, hogy egy atommagot stabilizáljon. És persze a tér megszűnés után azonnal szét is esik az atommag. Sokkal célszerűbb a proton/neutron arány optimális beállításával stabilizálni.

"Amúgy 1-2 "titkos" katonai gépen tényleg lehet antigravitációs segédhajtómű, tehét nem ezzel "működik" a repcsi, csak besegít."

Nincs semmilyen bizonyíték, vagy legalább halvány gyanú arra, hogy ilyet használnának. Az meg teljesen biztos, hogy a 115-ös elem nem antigravitációs (miért lenne az?).
    Az előállítást ugyan meg lehet oldani azzal, hogy az UFO-k adják, de így egyik feltételezést egy másikkal akarsz igazolni.
    Szóval ez még áltudományos elméletnek is gyenge.
    Hát ha belegondolok, hogy a repülőgépek repülését a világon mindenhol a Bernoulli-törvényből, nyomások alapján vezetik le, miközben ha kiszámoljuk valós esetekre is, akkortalán ha 1/10 része jön így létre a szükséges erőnek. Pl a rovarok abszolút nem is repülhetnének ugye. Az síklap szárnyú papírrepülőkről már nem is beszélve;)

Persze a Coanda által leírt effektus, és az hogy ehhez kapcsolódóan nem nyomással, hanem a függőlegesen megmozgatott levegő tömegével számolunk, már valós adatot adhat. Csak ezt a világon sehol nem tanítják! Max az ufóhívők foglakoznak vele.

Szal ezért nem hüleség ilyen elvont oldalak figyelgetése.
  • plamex #49
    A legnagyobb rendszámú elem a neutroncsillag
  • uniu #48
    Bloody Mary az a kecsap!:) De visszatérve: nehogy azt hidd, hogy nemto'om mi az Akasha és esetleg nem is tartom marhaságnak. Csak furcsa volt, hogy te "hiszel" ezekben. Lehet, hogy csak sztereotípia :)
    Amúgy egy teljesen normális és szimpi ember lennél te, kedves uniu, csak ugye a Rák csillagjegy...
    Ráadásul kecsapot iszol (hol is, a Café Eclecticsben?), így aztán már nem is csodálkozik az ember, hogy a harmadik képen mindkét szemed vörösben ízzik, mint egy lidércnek, vagy a rossz útra tévedt Superman Clarknak ma, a TV2-n.
    :-)
    Hát, a te hozzászólásaid biztos nem inspirálja az Akasha. Sajnos.
  • uniu #45
    Komolyan mondod Epi, amit az Akasha olvasásról beírtál ??? "Ismerve" téged, ezt furcsának tartom.
    roliika: miért nem mész be abba a barlangba teleportálni egyet ?:))
    A jövőre sok variáció létezik, de megvalosulni az fog ami az emberek kölcsönhatásából lregnagyobb valószínűséggel kikövetkezik.
    Pl.: amikor '94-ben megszavaztak a Horn kormányt, mert mindenki "csodát" várt az Antall kormánytól. De mivel a Kánaán nem következett be megszavazták a a volt Steppenjackenbrigade-tagot.