Cifka Miklós
Veszélyben a Discovery?
A Discovery sikeresen elindult a nemzetközi űrállomáshoz kedden, Magyarországi idő szerint kedden 16:39-kor, az űrsikló és a Nemzetközi űrállomás dokkolásására 28-án, csütörtökön került sor. A tervek szerint az űrsikló augusztus 7-én tér vissza a Földre.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az indítás folyamán ugyanis több probléma is felmerült. Rögtön a fellövés után ugyanis az űrsikló külső üzemanyagtartálya összetalálkozott egy madárral. Ekkor (két és fél másodperccel az indítás után) az űrsikló sebessége még igen alacsony volt, így komolyabb sérülést - legalábbis a jelek szerint - nem szenvedett az üzemanyagtartály. (A madárról nincs információnk.)
Az űrsikló és a madár találkozása a fellövéskor
A második, már sokkal komolyabb probléma, hogy az első futómű ajtajának végén lévő egyik hővédő kerámialap egy darabja levált, noha a felvételek szerint külső behatás nem érte.
Az első futómű ajtajáról leváló kerámiadarab és a sérülés helye
A harmadik, ugyanakkor a legnagyobb riadalmat kiváltó esemény a szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéták leválása után 5 másodperccel történt: a külső üzemanyagtartály hőszigetelésének mintegy fél méteres darabja levált. Ugyan a levált darab nem találta el az űrsiklót, de a NASA azonnali hatállyal felfüggesztette a további STS-küldetéseket, amíg meg nem oldják a külső tartály hőszigetelésének problémáját. Ez azért roppant kínos, mivel egy ilyen hőszigetelő darab okozta a Columbia vesztét is, és két évig azon dolgoztak, hogy ez ne történhessen meg még egyszer - erre a Columbia tragédiája utáni első indításkor mégis megtörtént.
A leváló hőszigetelődarab
A külső üzemanyagtartály leválasztása után, a Discovery legénysége által készítettet fénykép, a fehér bekarikázott rész mutatja, honnan vált le a hőszigető darab.
A sérült részről készült fénykép
A darab leválása a videókamera által készített képen
A Discovery robotkarjának végére szerelt érzékelőkkel történő átvizsgálás után a futómű ajtajának sérülését nem tartják súlyosnak, mivel csak a hővédő lap egyik sarka törött le, más sérülést pedig nem találtak.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az indítás folyamán ugyanis több probléma is felmerült. Rögtön a fellövés után ugyanis az űrsikló külső üzemanyagtartálya összetalálkozott egy madárral. Ekkor (két és fél másodperccel az indítás után) az űrsikló sebessége még igen alacsony volt, így komolyabb sérülést - legalábbis a jelek szerint - nem szenvedett az üzemanyagtartály. (A madárról nincs információnk.)
Az űrsikló és a madár találkozása a fellövéskor
A második, már sokkal komolyabb probléma, hogy az első futómű ajtajának végén lévő egyik hővédő kerámialap egy darabja levált, noha a felvételek szerint külső behatás nem érte.
Az első futómű ajtajáról leváló kerámiadarab és a sérülés helye
A harmadik, ugyanakkor a legnagyobb riadalmat kiváltó esemény a szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéták leválása után 5 másodperccel történt: a külső üzemanyagtartály hőszigetelésének mintegy fél méteres darabja levált. Ugyan a levált darab nem találta el az űrsiklót, de a NASA azonnali hatállyal felfüggesztette a további STS-küldetéseket, amíg meg nem oldják a külső tartály hőszigetelésének problémáját. Ez azért roppant kínos, mivel egy ilyen hőszigetelő darab okozta a Columbia vesztét is, és két évig azon dolgoztak, hogy ez ne történhessen meg még egyszer - erre a Columbia tragédiája utáni első indításkor mégis megtörtént.
A leváló hőszigetelődarab
A külső üzemanyagtartály leválasztása után, a Discovery legénysége által készítettet fénykép, a fehér bekarikázott rész mutatja, honnan vált le a hőszigető darab.
A sérült részről készült fénykép
A darab leválása a videókamera által készített képen
A Discovery robotkarjának végére szerelt érzékelőkkel történő átvizsgálás után a futómű ajtajának sérülését nem tartják súlyosnak, mivel csak a hővédő lap egyik sarka törött le, más sérülést pedig nem találtak.