Hunter
Öt éven belül új űrrepülőgéppel repül a NASA?
Elképzelhető, hogy mindössze öt éven belül az űrhajósok egy merőben új, négyüléses űrrepülőgépen utazhatnak a Nemzetközi Űrállomásra a kissé ormótlan és kiöregedett űrsiklók helyett.
A NASA igazgatója, Sean O'Keefe még a Columbia űrsikló tragédiája előtt bejelentette az orbitális űrrepülőgép terveit, azonban a baleset erőteljes lökést adott egy olcsóbb, egyszerűbb és megbízhatóbb mód kifejlesztéséhez az űrhajósok szállítására a Föld és az ISS között. A tervet lelkesen fogadta a Columbia balesetét vizsgáló bizottság is, mely korholta a nemzetet, amiért még mindig nem állított egy új űrhajót gyártásba.
Végeredményben a NASA reményei szerint megépítheti az űrsikló egy új generációját, egyben egy megbízhatóbb teherhajót, ami végre felválthatja a Columbia megmaradt három testvérét. Azonban akár egy évtized is eltelhet mire egy ilyen űrhajó komoly megfontolás tárgyává válik. Jelenleg az űrügynökség egy egyszerű négyszemélyes űrhajó megtervezését, megépítését és tesztelését sürgeti, ami olcsóbban juttathatja el az embereket és némi könnyűsúlyú rakományt az űrállomásra.
A négy lehetséges variáció, melyeket olyan hatalmas tapasztalatokkal rendelkező cégek, mint a Boeing, Lockheed Martin és a Northrop Grumman készítettek
"A lényeg hogy egyszerű és rugalmas legyen" - foglalta össze Dennis Smith, a Marshall Űrrepülő Központ orbitális űrrepülőgép program vezetője. "Mindent megteszünk, amit tudunk, hogy megalkossuk 2008-ig." Smith elismeri, hogy ez egy rendkívül gyors és ambiciózus ütemterv, hozzátéve, hogy a NASA már tett ilyen csodát az űrprogram korai történelmében. "A Mercury, Gemini és az Apollo mind gyorsabban haladtak, mint a mostani projekt" - nyilatkozott.
A tervezet kulcsa az űrhajó egyszerűsége és az az előny, hogy már kifejlesztett technikákkal dolgoznának, ami egyben olcsóvá is teszi. A program tervezési fázisára 2,4 milliárd dollárt szánnak, ami az űrkutatás mértékével nézve egyáltalán nem drága. Smith szerint a gép megépíthető a meglévő technológiák és anyagok felhasználásával. Valamivel korábban a nagyravágyó NASA programok alapvető technikai előrelépéseket követeltek meg, melyek soha nem fejlődtek ki, mégis milliárdokat emésztettek fel. Az űrrepülőgépnek csupán két feladata lesz: emberek oda-vissza szállítása az űrállomásra és a mentőhajó szerepének betöltése, ami az űrállomás mellett vesztegel készen az űrhajósok evakuálására vész esetén.
A Columbia vizsgálatának lezárultával megnyílt az út a következő repülés előtt. Az Atlantis várhatóan tavasszal (márc. 11 és ápr. 6 között) fog startolni
"Az ütemtervek csúszásának és a költségek emelkedésének két fő oka szokott lenni, a követelmények megváltoztatása vagy olyan technikába vetett bizalom, ami nem képes kiforrni magát" - mondta Smith. "Ezért rendkívül összetett követelményeket állítottunk fel, amit nem szándékozunk megváltoztatni. Az elsődleges célkitűzés a legénység szállítása és mentése."
Az előzetes tanulmányok már kiválasztották a lehetséges kialakításokat. Az egyik egy széles, lapos gép felfelé hajló szárnyakkal. A másik hosszú és karcsúbb, zömök szárnyakkal, azonban mindkettő képes kifutópályán landolni akárcsak az űrsikló. Egy másik terv egy harang alakú kapszula, ami a NASA korai napjaira emlékeztet. Ez a gép ejtőernyővel ereszkedhetne alá, hasonlóan a Mercury, Gemini, Apollo és az orosz Szojuz űrhajókhoz. A NASA hónapokon belül döntésre viszi a dolgot és kiválasztja a megépítendő gépet.
Négyszemélyes befogadóképességével a repülőgép elsőként teszi lehetővé, hogy háromnál többen dolgozzanak az űrállomáson. Jelenleg a háromüléses Szojuz az egyetlen rendelkezésre álló mentőhajó. További négy hellyel az állomás legénysége hét főre lenne felbővíthető. Smith elmondása szerint az űrrepülő mind az Atlas, mind a Delta hordozórakétával fellőhető lenne. Ezek az amerikai rakéták a legmegbízhatóbbak közé tartoznak, több évtizednyi sikersorozatot hordozva magukban. Az amerikai űrhajóktól szokatlan módon az új gép emberrel és ember nélkül is képes lesz repülni. Ha az automatikus irányító rendszer kormányozza a gépet, akkor kisebb rakományokat juttathatnak a keringő laboratórium fedélzetére.
A NASA igazgatója, Sean O'Keefe még a Columbia űrsikló tragédiája előtt bejelentette az orbitális űrrepülőgép terveit, azonban a baleset erőteljes lökést adott egy olcsóbb, egyszerűbb és megbízhatóbb mód kifejlesztéséhez az űrhajósok szállítására a Föld és az ISS között. A tervet lelkesen fogadta a Columbia balesetét vizsgáló bizottság is, mely korholta a nemzetet, amiért még mindig nem állított egy új űrhajót gyártásba.
Végeredményben a NASA reményei szerint megépítheti az űrsikló egy új generációját, egyben egy megbízhatóbb teherhajót, ami végre felválthatja a Columbia megmaradt három testvérét. Azonban akár egy évtized is eltelhet mire egy ilyen űrhajó komoly megfontolás tárgyává válik. Jelenleg az űrügynökség egy egyszerű négyszemélyes űrhajó megtervezését, megépítését és tesztelését sürgeti, ami olcsóbban juttathatja el az embereket és némi könnyűsúlyú rakományt az űrállomásra.
A négy lehetséges variáció, melyeket olyan hatalmas tapasztalatokkal rendelkező cégek, mint a Boeing, Lockheed Martin és a Northrop Grumman készítettek
"A lényeg hogy egyszerű és rugalmas legyen" - foglalta össze Dennis Smith, a Marshall Űrrepülő Központ orbitális űrrepülőgép program vezetője. "Mindent megteszünk, amit tudunk, hogy megalkossuk 2008-ig." Smith elismeri, hogy ez egy rendkívül gyors és ambiciózus ütemterv, hozzátéve, hogy a NASA már tett ilyen csodát az űrprogram korai történelmében. "A Mercury, Gemini és az Apollo mind gyorsabban haladtak, mint a mostani projekt" - nyilatkozott.
A tervezet kulcsa az űrhajó egyszerűsége és az az előny, hogy már kifejlesztett technikákkal dolgoznának, ami egyben olcsóvá is teszi. A program tervezési fázisára 2,4 milliárd dollárt szánnak, ami az űrkutatás mértékével nézve egyáltalán nem drága. Smith szerint a gép megépíthető a meglévő technológiák és anyagok felhasználásával. Valamivel korábban a nagyravágyó NASA programok alapvető technikai előrelépéseket követeltek meg, melyek soha nem fejlődtek ki, mégis milliárdokat emésztettek fel. Az űrrepülőgépnek csupán két feladata lesz: emberek oda-vissza szállítása az űrállomásra és a mentőhajó szerepének betöltése, ami az űrállomás mellett vesztegel készen az űrhajósok evakuálására vész esetén.
A Columbia vizsgálatának lezárultával megnyílt az út a következő repülés előtt. Az Atlantis várhatóan tavasszal (márc. 11 és ápr. 6 között) fog startolni
"Az ütemtervek csúszásának és a költségek emelkedésének két fő oka szokott lenni, a követelmények megváltoztatása vagy olyan technikába vetett bizalom, ami nem képes kiforrni magát" - mondta Smith. "Ezért rendkívül összetett követelményeket állítottunk fel, amit nem szándékozunk megváltoztatni. Az elsődleges célkitűzés a legénység szállítása és mentése."
Az előzetes tanulmányok már kiválasztották a lehetséges kialakításokat. Az egyik egy széles, lapos gép felfelé hajló szárnyakkal. A másik hosszú és karcsúbb, zömök szárnyakkal, azonban mindkettő képes kifutópályán landolni akárcsak az űrsikló. Egy másik terv egy harang alakú kapszula, ami a NASA korai napjaira emlékeztet. Ez a gép ejtőernyővel ereszkedhetne alá, hasonlóan a Mercury, Gemini, Apollo és az orosz Szojuz űrhajókhoz. A NASA hónapokon belül döntésre viszi a dolgot és kiválasztja a megépítendő gépet.
Négyszemélyes befogadóképességével a repülőgép elsőként teszi lehetővé, hogy háromnál többen dolgozzanak az űrállomáson. Jelenleg a háromüléses Szojuz az egyetlen rendelkezésre álló mentőhajó. További négy hellyel az állomás legénysége hét főre lenne felbővíthető. Smith elmondása szerint az űrrepülő mind az Atlas, mind a Delta hordozórakétával fellőhető lenne. Ezek az amerikai rakéták a legmegbízhatóbbak közé tartoznak, több évtizednyi sikersorozatot hordozva magukban. Az amerikai űrhajóktól szokatlan módon az új gép emberrel és ember nélkül is képes lesz repülni. Ha az automatikus irányító rendszer kormányozza a gépet, akkor kisebb rakományokat juttathatnak a keringő laboratórium fedélzetére.