Hunter

Columbia: Minden a bal szárnynál kezdődött

Emberi maradványokat találtak egy texasi szántóföldön szombat este, melyekről feltételezik hogy egy a Columbia űrsikló katasztrófájában szerencsétlenül járt űrhajósé. A helyszínen egy elszenesedett NASA jelvényt és egy sisakot is találtak.

Az FBI a helyi hatóságok segítségével igyekszik összeszedni az űrsikló roncsait. Az embereket figyelmeztették, ne menjenek közel a roncsokhoz, mivel azok az űrsikló üzemanyagának toxikus összetevőivel szennyezettek lehetnek, az egyik legveszélyesebb anyag a színtelen ammóniához hasonló szaggal rendelkező hidrazin, ami bőrön át is mérgező. Emellett számos tudományos kísérlet kellékei is a fedélzeten voltak.


Egy összeégett sisak Texas államban


A texasi szemtanuk szerint záporoztak a roncsok az égből. "Amikor közelebb ért láttuk, hogy darabok hullnak ki belőle, a robbanás perceken át visszhangzott" - mondta az egyik szemtanú. A roncsok több száz, akár 1500 négyzetkilométeren, Dallas délkeleti részétől keletig egészen Arkansas-ig, nyugaton, pedig Arizonáig és Új-Mexikóig szóródtak szét.

A hivatalos jelentések szerint a bal oldali szárny elvesztette hidraulikus érzékelőit, majd csökkenni kezdett a nyomás, végül pedig heves hőfejlődést tapasztaltak, mielőtt az űrsikló darabjaira tört volna szét. Ugyanez a szárny veszthetett el néhány hőálló mozaikot 16 nappal ezelőtt a kilövéskor, amikor a gyorsító rakéta szigetelésének egy elkóborolt darabja nekicsapódott, az esetet jól látható fehér füstfelhő jelezte az induláskor készített felvételeken. Ezek a fekete lapok védik az űrsiklót a légkörbe történő belépés heves hőhatásaitól, azonban számos alkalommal maradt már a kilövés után a földön ilyen hőálló lap, ezért nem feltétlenül ennek tulajdonítható a katasztrófa. "Nem hinnénk, hogy a mozaikok problémát jelentettek. Tíz napon át elemeztük, nem hisszük, hogy ennek a következménye" - mondta a NASA repülési igazgatója Ron Dittemore.

A űrsikló igen szélsőséges aerodinamikai hatásoknak van kitéve, amint belép a légkörbe leginkább egy szárnyakkal felszerelt repülő téglára hasonlít, ami már csak siklik, a hajtóműveknek semmilyen szerepük nincs a visszatérésben, csupán a terelőlapokkal irányítható. A katasztrófa egyik lehetséges oka, hogy rossz irányba kormányozták a belépéskor, ami a hangsebesség sokszorosánál irányíthatatlanná vált és az extrém nyomás hatására darabokra szakadt. A vizsgálatokat a NASA szakemberei mellett egy független testület végzi melyben többek közt a Légierő és a Haditengerészet is részt vesz, mivel két űrhajós a fentebbi katonai szervezetek tagja volt.


Balról: Rick Husband parancsnok, William McCool pilóta, Ilan Ramon izraeli asztronauta, David Brown, Michael Anderson, Laurel Clark és Kalpana Chawla


A Columbia startja
A NASA információi szerint az alábbiak történtek a visszatérés napján: magyar idő szerint 11 óra 35 perckor lezárták az űrsikló rakterének ajtaját. Pontosan negyed óra múlva Husband parancsnok és McCool pilóta elfoglalta helyét a két első ülésben. Az ezt követő egy órában a legénység is felkészült az indulásra, a parancsnok és a pilóta mögött foglalt helyet Kalpana, a repülőmérnök, jobbján Clark ült. A másik három űrhajós a középső fedélzeten foglalta el a helyét, a többiek alatt. 14 óra 15 perckor két és fél percre begyújtották a Columbia két manőverező hajtóművét, ami 280 km/h-s sebességre lassította az űrsiklót, ez pont elegendő ahhoz, hogy letérítsék pályájáról.

14 óra 53 perckor a földi irányítás felfedezte a hidraulikus rendszer hőérzékelőinek hibáját a bal szárnynál. Három perc múlva szintén a bal oldalon a leszálláshoz szükséges kerekeknél levő érzékelők is hőmérsékletemelkedést jeleztek. "Ez idő alatt maga a jármű remekül viselkedett, semmilyen problémára utaló jel nem merült fel" - mondta Milt Hefton, a NASA operációs vezetője.

Két percre rá újabb három, a gép bal szárnyába ágyazott szenzor vált működésképtelenné, majd egy percen belül tovább nyolc hő- és nyomásérzékelő állt le a bal szárnynál. Ez idő alatt már az űrsikló fedélzetén is megjelent a hibajelzés. Ekkor rádiózott fel Charlie Hobaugh űrhajós a legénységnek. "Columbia, Houston. Látjuk a keréknyomás üzenetüket, azonban az utolsót nem vettük"- Husband parancsnok bejelentkezett, azonban egy mondattöredék után megszakadt a kapcsolat, innentől minden hang és adatkapcsolat leállt. Ekkor pontosan 14 óra volt, a Columbia 60 kilométeres magasságban a hangsebesség 18,3-szorosával száguldott Texas felett. Az áldozatok Rick Husband, Willie McCool, Kaplana Chawla, Laurel Clark, Mike Anderson, David Brown és az első izraeli űrhajós Ilan Ramon.


A Columbia zuhanása egy időjárási műhold felvételén

A Columbia az űrsikló flotta legöregebb tagja volt, több mint 20 éve kezdtep ályafutását. A flotta legnehezebb gépe volt 90 tonnájával, az egyetlen, amit nem alakítottak át az űrállomásra történő bedokkolásra. Nem egyszer szorult javításra, összesen 90 millió dollárt költöttek rá a legutóbbi 17 hónapos nagyjavítás során, ami 1999 szeptemberében kezdődött. 2001-ben a NASA pénzügyi okokból fontolgatta leállítását, ám végül mégis szolgálatban maradt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • [NST]Cifu #116
    Bevallom nem ugrik be hol olvastam, de egy hiperszónikus repülőgépnél is kb. 40km-ig használhatóak az aerodinamikai vezérsíkok, de már ott is komoly gondokkal kell szembenézni.

    A fő probléma a hatásfok mellet az, hogy ekkora sebességnél az aerodinamikai kormányzás káros örvényeket generálnak, amelyek szélsőséges esetben akár a gép végzetét is okozhatják. Ezért hiperszónikus sebességnél inkább a hajtóműsugár-vektor kitérítését vagy semleges gázzal működő gázdinamikai kormányokat ajánlanak.
  • [NST]Cifu #114
    Hmm... Akkor lehet, hogy elnézek rá, márcsak kiváncsiságból is :)
  • [NST]Cifu #112
    De szerintem ez csak a MANT tagoknak szól :(
  • [NST]Cifu #110
    Nem egészen, a törzs középső-oldalsó része a rakadótér ajtajának hővédelmét nem szilikátcsempék, hanem egyfajta 'hőálló fóila' látja el, bár gondolom ez is szigetelőként működik.
  • [NST]Cifu #107
    'Kisülés': Szvsz ez hasonló lehet, mint az a 'fénykép' amit állitólag az Izraeli űrhajós készített a küldetés alatt, és repedéseket lehetett rajta látni. Csak az nem derült ki, hogy fényképezte le a szárnyat, amikor azt egyik ablakból sem lehet látni...

    Légörvények: 60km az biztony az ionoszféra. Vannak légörvények, de a ritka légkkör miatt nem igazán komoly a hatásuk. Az pedig kizárt, hogy egy ilyen miatt kibillent volna az űrsikló a stabil ereszkedéséből...

    Egyébként szerintem 60km-es magasságban még igencsak a gázdinamika kormányzást használ - ezt egészen addig használják, amíg 1 Mach alá nem lassul az űrsikló...
  • papabear #106
    Egy amat?r csillagász a robbanás el?tt hét perccel készült fotóján egy fényes lila elektromos kisülés csap az ?rsiklóba. (index.hu)
    valszín szenzációhajhászás, de mi van ha igaz?

    :o))
  • Bonewerkz #105
    szelek vannak ugyan, de legorvenyek nem valoszinu... egyebkent mennyi mesterlovesz meg fegyveres alakulat is volt ott?? nem tudom, de egy jol megfizetett mesterlovesz par szaz meterrol, ha az inditas utan leszedegetett egypar hoszigetelo csempet a gep aljarol, akkor is elvileg a visszatereskor eg el a gep.... (en legalabbis igy csinalnam >:-ÐÐ) namegaztan az ionoszferaban fellepo elektromos kisules se elhanyagolhato, habar az inkabb a gep felso, vezeto anyagbol epult reszeit kezdte volna ki, es nem a szigetelo keramiacsempeket... mindenestre erdekes, hogy pont izraeli urhajos egett el a Columbian... politikailag ez jol jott mind izraelnek, mind pedig a bush kormanynak...
  • gyozo #102
    Cifu: Az "O" gyűrü esetén pontosan ez volt. Az egyik oldal azt mondta, hogy a korábbi fellövések után rendellenességek tapasztalhatóak, a másik pedig azt, hogy ez nem komoly és nem okozhat gondot. Nem a startot kellett volna halogatni, a gépet nem is lett volna szabad feltenni az indító állványra.
  • gyozo #101
    Olvastam a hírt, erről a kisülésről elég érdekes, bár én inkább a "tereljük el a közvélemény figyelmét a fontos kérdésektől" kategóriába sorolnám.
    A teletext által közölt cikk az mondta tegnap, hogy a gép erős légörvénybe került, ami megbillentette. Most én lehet, hogy hülye vagyok, de szerintem 60 kilóméter magasan nincsenek erős légörvények. Nekem úgy rémlik hogy az még az ionoszféra és nem a sztratoszféra.
  • nh821 #99
    Ezek szerint a holdra szállást és a holdról szállást még gyakorolni kell.
    űdv.