Hunter

Az Opportunity is a múltbeli víz jeleire bukkant?

A vasárnapra virradóan földet ért Opportunity-hez közel eső sziklás marsi felszínt tanulmányozó tudósok érdeklődve szemlélnek egy szemcsés anyagot. Úgy tűnik, hogy a Spirit olivinje és a Mars Express vízjege után, a hétvégén érkezett Opportunity is vízre utaló ásványokra bukkan.

Stephen Squyres, a küldetés tudományos igazgatója szerint a legutóbbi nagy felbontású felvételek a Meridiani Planumról, annak a kráternek a peremét mutatják, ahol a marsjáró végül leszállt. A NASA pasadenai Sugárhajtómű Laboratóriumában megtartott sajtókonferencián Squyres elmondta, a kis kráter körülbelül 20 méter széles és mindössze néhány méter mély.

Klikk ide!
A második marsjáró, az Opportunity felvétele saját magáról - klikk a nagyításhoz

"Valószínűleg nem fog gondot okozni a kimászás a marsjárónak" - közölte Squyres. A kráter falában alapkőzet figyelhető meg, a tetején pedig a rendkívül izgatott geológus első értelmezése szerint a fent említett szemcsés anyag "egész biztosan hematit".

Míg a Gusev kráterről - ahol jelenleg az Opportunity ikertestvére, a Spirit feltehetően memória problémákkal küszködik - a földtani jellemvonásai alapján feltételezték, hogy egykor víz tölthette meg, a Meridiani egy lapos, egyenes síkság, melyet úgy tűnik egy hematitnak nevezett ásványi üledék borít, ami a Földön szinte kizárólag folyékony vizet tartalmazó közegben alakul ki. A tudósoknak egyelőre nincs elképzelésük, hogyan került oda a hematit.

"Öt-hat feltevésünk van a hematit jelenlétének magyarázatára, de egyik sem igazán telitalálat" - mondta John Grant, a marsjárók leszállóhelyeinek tudományos koordinátora.
Klikk ide!
Az Opportunity felvétele a leszállási helyéről délnyugatra fordulva- klikk a nagyításhoz

Lássuk a lehetőségeket: A hematit egy ősi tóban alakult ki, vagy akkor jöhetett létre, amikor a vulkanikus hamu rétegei között talajvíz felszivárgott. Az is elképzelhető hogy a vasoxid-lerakódást közvetlenül a láva idézte elő, egy olyan folyamat során, amelyhez nem volt szükség folyékony vízre.

A tudósok először akkor vették észre a hematitot, amikor a kémiai elemek érzékelésére képes Mars Global Surveyor által sugárzott információkat elemezték. "Az alapkőzet szépsége abban rejlik, hogy tudjuk honnan származik. A Gusev kráterben számos becsapódási kráter található és közel esik egy völgyhöz, amiben egykor egy folyó futhatott, így nem lehet tudni, hogyan kerültek oda a kőzetek" - magyarázta Squyres, aki örül, hogy az alapkőzet ennyire közel van a marsjáróhoz. "Egy valódi alapkőzethez hozzáférni a legcsodálatosabb dolog, ha egy hely történelmét próbáljuk meghatározni."


A Roverek leszállási helye pirossal jelölve a Mars kiterített képén

Az elkövetkező napok során elkészül a leszállóhely nagy felbontású panorámája, ahogy ez történt a Spirit esetében is. Ezután kezdődik a marsjáró barangolása a Mars felszínén. 150 méternyire egy hatalmas kráter húzódik, ami feltehetően az Opportunity elsődleges célpontja lesz.

"Lekormányozzuk a leszállóegységet, megvizsgáljuk a talajt és tanulmányozzuk a hematit réteget. Ezután elindulunk az alapkőzet felé és részletesen szemügyre vesszük. Ha ezzel is végeztünk, kimászunk a kráterből, körülnézünk és elindulunk a nagyobbik felé" - vázolta fel Squyres az útvonal tervet. "Csodálatos kaland lesz."

Klikk ide!
Az Opportunity első színes felvétele a Meridiani Planumról - klikk a nagyításhoz

Eközben a bolygó másik oldalán a Spirit próbál túljutni számítógépes hibáin. "A Spirit állapota még mindig komoly, azonban kezdünk egy 'ellenőrzött' állapot felé közeledni, ami mindenképpen előrelépés" - mondta Pete Theisinger. A mérnökök folyamatosan dolgoznak a digitális kamerákéhoz hasonló flash memória által támasztott nehézségek kiküszöbölésén, olyan állapotba szeretnék állítani a marsjáró fedélzeti számítógépét, hogy az ne használja a flash memóriát. Theisinger szerint a problémát elsősorban a "file-kezelő szoftver modul okozhatta, ami nem volt elég stabil, amikor a memória meghibásodott".

Ha mégsem ez lenne a helyzet, akkor hardverhibára gyanakodhatnának a motorvezérlő panelnél. Ez az áramköri lap tartalmazza a marsjáró motorjait irányító elektronikákat. A végső eshetőség egy szerdán bekövetkezett naptevékenység, ami valamilyen módon befolyással lehetett a Spirit működésére. Theisinger azonban bizakodó, véleménye szerint a marsjáró újra üzemképessé fog válni, bár erre még nyilatkozata szerint heteket kell majd várnunk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • [NST]Cifu #49
    Egy elgépelésbe tudsz csak belekötni? (amúgy magyarul bizottságot írtam (Commuttee), a Communite egyébként értelmetlen szó, nem tudom, minek vélted...)
  • [NST]Cifu #47
    Igen, képes volt ilyesmire is, de jelenleg a gép csúcssebességét lekorlátozták 500 mérföld/órára, mivel a gép farokszerkezetén károsodás nyomait fedezték fel, ami miatt a teljes farokszerkezetett át kell építeni (a Lockheed 2004 elejére-közepére igéri ezt).

    Nem vitás, hogy az egyre bonyolultabb gépek fejlesztése egyre idő- és pénzigényesebb (lásd még Eurofighter és Rafale), de az F/A-22 jelenleg a csúcs - a legdrágább és a legtovább késő tipus a világon...
  • [NST]Cifu #46
    Olyan, hogy "House Armed Sevices Communite - HASC" nem letezik

    A nem létező bizottság honlapja

    Ja az ara pedig marmint az F/A-22 nek 257.5 millio dollar darabonkent.

    Igen, ha a teljes költségeket számoljuk, a fejlesztési költségekkel együtt, és ezt osztjuk el a megvásárolni szándékozott gépek számával.
  • valaé valaé ná #42
    De még hogy spórolnak. Abból a dokumentumfilmből az derült ki, hogy baromi szerencse, hogy egyáltalán fel tudták lőni a spiritet.
  • O0D: #41
    Spórolnak a Nasa nál?
    Azért egy ekkora prodzsektet, ahol minden apró részlet számít, minden programnak atomstabilnak kéne lennie, miért nem asm ben írják meg a programját??

    Azért van rajta horogkereszt, mert titokban négereket deportál a marsra :DDDD
  • cifuatwork #40
    Az F/A-22 szuperintegrált rendszerei olyan nagyszerűek, hogy még mindig (több, mint 15 év fejlesztés után!) sem képesek stabil működést produkálni (2004-es Fegyveres Erők Felügyeleti Bizottsága (House Armed Sevices Communite - HASC) terveiben szerepel, hogy addig nem adják hozzájárulásokat a program további költségnövelésre, amíg az F/A-22 nem képes szoftware vagy hardware hiba nélküli legalább 5 repült órát teljesíteni!!!).

    Az egyik GAO (General Accounting Office - Költségvetési Felügyeleti Iroda) jelentésben azt írták még 2003-ban, hogy a fedélzeti szoftver menetrend szerint lefagyott, hogy az ECM/EECM rendszerek tesztelése alatt. Ugyan ezt már valószinüleg kijavították, de figyelemre méltó, mennyi probléma sújtja ezt a programot. Emlékeztetőül: Az F/A-22 fejlesztés költségei jelenleg 30.8 milliárd $-ra rúgnak. A jelenleg tervezett 278db F/A-22 beszerzési költsége 42.2 milliárd $ (151,8 millió $ / gép), a teljes program várhatóan 75 milliárd dollárba fog kerülni. (viszonyításképpen a tavaly átadott CVN-76 Ronald Reagan anyahajó 2.5 milliárd $-ba került).
  • Marki.. #39
    Most meg honvágyunk van :)))
  • Zozo76 #38
    Tenyleg lehet hogy egykor (akar mi emberek) a marsrol neztunk a fold fele hogy egyszer esetleg itt kell elnunk ha a mars mar "elhal".
  • [HUN]PAStheLoD #36
    szép ez a mars :)
  • valaé valaé ná #29
    Ja még valami. A "Spirit olivinje" pont azért volt furcsa a tudósoknak, mert víz hatására elbomlik.
    Úgyhogy igen nehezen hozható fel a víz jelenlétére utaló bizonyítéknak.