Hunter
Közeledik a napvitorla végső összeszerelése
A múlt hónapban felgyorsultak az események az első napvitorla körül. Sikeresen átment a teszteken a napvitorlás űrjármű kilövő eszközének, a Volnának az első két fokozata, míg az oroszországi Makejev Rakéta Tervező Hivatalban a Cosmos 1 modellje rezgési és egyéb dinamikai teszteken verekedte át, melyek a kilövés okozta szó szerinti megrázkódtatásokat szimulálták a Volna első és második fokozatának begyújtásakor.
A kritikus harmadik fokozatról történő leválási műveletet is el fogják végezni nemsokára, ez volt ugyanis az a pont, ahol a kilövés 2001 júliusában kudarcot vallott. A rakomány az elmúlt két évben két szuborbitális küldetésnél is túl korán vált le a harmadik fokozatról, amikor az utóbbi még pont a második fokozattól szabadult meg. Az első eset a napvitorla kísréleti repülése volt, míg a másik egy európai rakomány vesztét okozta, egy felfújható visszatérő járművét. Az átalakított leválási szekvencia tesztje tehát fontos mérföldkő lesz a kilövőeszközt és az egész repülést illetően.
A Kozmosz 1 fantáziarajza
A kísérletet egy 60 méteres vákuum toronyban végzik. A szabadeséses leválasztási teszt súlytalanságot és vákuumos űrkörülményeket fog szimulálni. Ha minden az előírásoknak megfelelően, sikeresen lezajlik, akkor az eszközt visszajuttatják a moszkvai Babakin Űrközpontba, ahol megkezdődnek a végső összeszerelési és tesztelési munkálatok. A mérnökök új napvitorla lapátokkal látják el az űrjárművet, valamint módosítják a lapátok elrendezését, mielőtt elkészülne a végleges változat.
Folytatódik az elektronika tesztelése is az Űrkutatási Intézetben, azonban ennek a folyamata valamelyest lassabbnak mondható. Az űrjárművet irányító összetett szoftver minden lépését le kell ellenőrizni. A központi számítógép szinte már minden ellenőrzésen átment az úgynevezett "nominális" sorozatban, ami a mérnököknél azt takarja, ahogy a berendezésnek működnie kell, ha minden terv szerint, óramű pontossággal zajlik. Azonban hátra vannak még a nem nominális helyzetek elemzései.
A Kozmosz 1 jelenleg még tesztfázisban van
Az S-hullámsávú rádió rendszer sem készült még el teljesen, bár egy modellt már bemutattak és ki is próbáltak az elmúlt hetekben, ugyan ebben az állapotban van néhány érzékelő, többek közt a GPS navigációs rendszer is.
A mérnökök szerint a küldetés, azaz a napvitorla próbaútja levezényelhető a GPS és a rádió rendszer nélkül is, azonban egy nemrégiben lezárult megbeszélésen az amerikai és az orosz fél képviselői egybehangzóan megállapították, hogy ezek a hiányosságok a kockázat növekedését jelentik, az idő azonban sürget. A legalkalmasabb időpont október vége lenne, mivel az év további részében az orosz haditengerészet végez műveleteket a kilövő területen, így nem lesz lehetőség a tengeralattjáróról történő kilövésre.
A kritikus harmadik fokozatról történő leválási műveletet is el fogják végezni nemsokára, ez volt ugyanis az a pont, ahol a kilövés 2001 júliusában kudarcot vallott. A rakomány az elmúlt két évben két szuborbitális küldetésnél is túl korán vált le a harmadik fokozatról, amikor az utóbbi még pont a második fokozattól szabadult meg. Az első eset a napvitorla kísréleti repülése volt, míg a másik egy európai rakomány vesztét okozta, egy felfújható visszatérő járművét. Az átalakított leválási szekvencia tesztje tehát fontos mérföldkő lesz a kilövőeszközt és az egész repülést illetően.
A Kozmosz 1 fantáziarajza
A kísérletet egy 60 méteres vákuum toronyban végzik. A szabadeséses leválasztási teszt súlytalanságot és vákuumos űrkörülményeket fog szimulálni. Ha minden az előírásoknak megfelelően, sikeresen lezajlik, akkor az eszközt visszajuttatják a moszkvai Babakin Űrközpontba, ahol megkezdődnek a végső összeszerelési és tesztelési munkálatok. A mérnökök új napvitorla lapátokkal látják el az űrjárművet, valamint módosítják a lapátok elrendezését, mielőtt elkészülne a végleges változat.
Folytatódik az elektronika tesztelése is az Űrkutatási Intézetben, azonban ennek a folyamata valamelyest lassabbnak mondható. Az űrjárművet irányító összetett szoftver minden lépését le kell ellenőrizni. A központi számítógép szinte már minden ellenőrzésen átment az úgynevezett "nominális" sorozatban, ami a mérnököknél azt takarja, ahogy a berendezésnek működnie kell, ha minden terv szerint, óramű pontossággal zajlik. Azonban hátra vannak még a nem nominális helyzetek elemzései.
A Kozmosz 1 jelenleg még tesztfázisban van
Az S-hullámsávú rádió rendszer sem készült még el teljesen, bár egy modellt már bemutattak és ki is próbáltak az elmúlt hetekben, ugyan ebben az állapotban van néhány érzékelő, többek közt a GPS navigációs rendszer is.
A mérnökök szerint a küldetés, azaz a napvitorla próbaútja levezényelhető a GPS és a rádió rendszer nélkül is, azonban egy nemrégiben lezárult megbeszélésen az amerikai és az orosz fél képviselői egybehangzóan megállapították, hogy ezek a hiányosságok a kockázat növekedését jelentik, az idő azonban sürget. A legalkalmasabb időpont október vége lenne, mivel az év további részében az orosz haditengerészet végez műveleteket a kilövő területen, így nem lesz lehetőség a tengeralattjáróról történő kilövésre.