SG.hu·

Mégis van élet a Marson?

Igaz már 25 éve történt, hogy a NASA Viking egységei adatokat gyűjtöttek a Marson és továbbítottak a Föld felé, pénteken azonban meglepő bejelentést tett egy tudós, szerinte ezek az adatok életre utalnak a vörös bolygón.

Több tudós azonnal hangot adott kételyeinek Joseph Miller bejelentése után. Számos egyéb magyarázatot idéztek a Viking által rádión leküldött adatokra. Miller, aki a Dél-kaliforniai Egyetem Sejt és Neurobiológiai részlegének társ-professzora, azt állítja, hogy a kísérletek során, melyek mikroszkopikus élet növekedését kutatták a vízzel és tápanyagokkal dúsított marsbeli talajban, eltérő ritmusokat fedezett fel a kibocsátott gáz szintjeiben. A kísérletek a Viking egységek fedélzetén történtek, mely pont e hónapban lesz 25 éve, hogy leszállt a Mars felszínére.

A terv szerint, ha van élő organizmus a mintákban, akkor annak el kell fogyasztani a tápanyagot és az így nyert szenet gáz formájában kibocsátani, melyet így ki tudtak volna mutatni. A kísérletek során meg is történt a gáz kibocsátás, de a tudósok többsége ezt a bolygó felszínén talált magas maróhatású talaj és a víz kémiai reakciójának tudták be. Miller szerint azonban az ingadozások annyira szabályosak voltak, hogy azok a természetes nappali-éjszakai, körforgásszerű ritmusra hasonlítottak, mely a földi életformákban is megtalálható, beleértve a baktériumokat is.

"A legvalószínűbb magyarázat a biológia" - tette hozzá Miller. Más tudósok szkeptikusan fogadták a bejelentést. "A magyarázat az, hogy peroxidokból áll a talaj és ezek idézték elő a szóba került kölcsönhatást" - mondta Arden Albee, a NASA Mars Global Surveyor projekjének tudósa.

Miller, aki szakértő biológus a Viking által küldött adatok 30 százalékát elemezte. Állítása szerint ez idáig a különböző kísérletekben a kibocsátott gáz szintje mindössze 3 százalékos eltérést mutat rendszeres időszakokban, melyek megegyeznek egy, a földinél alig hosszabb marsbeli nap időtartamával. Miller 90 százaléknyi biztonsággal állítja, hogy van élet a Marson.

Bruce Jakosky a Colorado Egyetem geológiai tudományok professzora szerint a rendszerességnek számos egyéb magyarázata lehet, beleértve az űrhajó hőmérsékletének rendszeres változását, a Mars atmoszférikus nyomását vagy magának a robot leszállóegységnek a tevékenységét. Miller az eredményeit vasárnap mutatta be a San Diegóban rendezett asztrobiológiai szimpóziumon.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© Hmuda2001. 08. 07.. 01:06||#34
No mindegy, most ne kezdjünk ojasmirõl vitázni, amin nem tudunk mi változtatni. Szerintem maradjunk meg a topic eredeti témájánál. Valszeg igazad van a hideg fúzióval kapcsolatban. Sõt...

Az olajlobbit meg hagyjuk, mert bizonyos szintig mindkettõnknek igaza van. Elvégre az olaj egy rendkívül nagy bevételi forrást jelent pl. Szaudarábiának. Elvégre az olajak köszönhetik azt, hogy minden férfi lakos kap évi (vagy havi?) fél (vagy egy?) millio dollárt. Nem valószínû, hogy Szaudarábia megválna ettõl a pénzforrástól. Szerintem bármit képesek bevetni a megõrzése érdekében.
© Hmuda2001. 08. 06.. 22:39||#32
imre: Most kérlek ne várd el egy kis 16 éves seggdugasztól, hogy levezessen egy ilyen bonyolult dolgot kérlek, ok? De ha mindenképpen akarod, akkor józan paraszti eszemmel levezetném, és kérlek, hogy ne nézz hülyének, ha esetleg baromságokat írok, de mindenféle filmben, könyvben, és legfõképpen folyóiratban és újságokban (és most nem a Blikk szerû szennylapra gondolok), már kész tényként kezelik mindezt.

Valamijen lézeres technológiával (ami már ténylegesen létezik, atomi lézer néven, amellyel kedvünk szerint alakíthatjuk a molekulákat azáltal, hogy az atomokat a lézer útjába tereljük, és ez afféle képpen mûködik mint a Star Trek replikátorai) szétbontjuk a vízben levõ molekulákat, így hidrogént kapva. Egy hidrogén bomba energiáját képesek kinyerni a keletkezett hidrogénbõl, azáltal, hogy valamijen módon megszelídítik azt a folyamatot, ami a hidrogén bomba robbanásakor keletkezik (és ne kérdezd hogyan mert nem vagyok atomfizikus). Már létezne a találmány, csak az olaj társaságok nem hajlandóak feladni monopolhelyzetüket, és mindenkit így vagy úgy de rábeszélnek, hogy ne szabadalmaztassa a találmányát.

Tudom, hogy mindez nem ebbe a topicba tartozik de megkértek, hogy mindezt írjam le.

És ne nézzetek hülyének ha sületlenségeket írtam, de hát én sci-fi rajongó vagyok és mindenfélét olvasgatok.
© Hmuda2001. 08. 06.. 22:26||#31
b: nem vagyok nehéz eset, csak csak színtisztán kifejtettem a véleményemet a mai tudományos helyzetrõl. Színtisztán csak ennyi.
Törölt felhasználó2001. 08. 06.. 17:05||#28
egy kicsit nehéz eset vagy, de mindegy. 😊
© Hmuda2001. 08. 05.. 23:28||#26
Én nem akadtam ki. Csak kifejtettem a lényeget. Ennyi. Semmi több.
© Hmuda2001. 08. 04.. 23:44||#24
Jaja, még ma is nehezen lépünk túl a középkor konzervativ látásmódjának határait. Akkoriban papok, ma meg a mélyen tisztelt tudósok gátolják a haladást. Elvégre már hány újító ötletet szavaztak le? Szerintem már régen meg lett volna a Marsra szállás ha nem ilyen hülye szûklátókörûek a mai tudósok. Már régesrége vízzel mûködnének az autók, az erõmûvek, meg minen. Szar ez a mi világunk.
© Hmuda2001. 08. 04.. 02:11||#22
Ez mire vonatkozik?
© Hmuda2001. 08. 04.. 00:47||#20
Jól mondod az élettel kapcsolatos dolgot.
Ha az univerzum méreteit nézzük, akkor szeretnék szemléltetésképpen levezetni egy már-már közismert kis szöveget:

Ha az összeg galaxis közül csak minden milliárdomodikban van olyan naprendszer amelyen kialakulhat élet, és ezek a naprendszerek közül csak minden milliárdomodikon alakulna ki egyáltalán élet, és ezek a bolygók közül is csak minden milliárdomodikon alakulna ki összetett szervezetbõl álló életforma (nem egysejtûek, hanem többsejtûek, neagyisten kész szervezettel rendelkezõ lények), és ezek a bolygók közül csak minden milliárdomodikon alakulna ki valamilyen civilizáció, és ezek a civilizációk közül csak minden milliárdomodik lenne fejlett, neagyjisten ûrutazó civilizáció, akkor is megszámlálhatatlanul sok civilizáció lenne az univerzumban.

Huh, ezt szõp colt leírni. Csak szemléltetés képpen írtam le, hogy érzékeltessem a földönkívüli életrõl alkotott hibás eszméinket.
© Zocsi2001. 08. 03.. 23:53||#19
Király, bár szerintem minden bolygón kialakul(t) valamilyen élet, amin csak egy kicsit is kedvezõek a feltételek. Itt van példának a Föld. Kezdetben ez is izzó bolygó volt, szóval ha akkor megnéztük volna nem mondtuk volna rá, hogy pár milliárd év múlva ember és sok-sok állat+növény lesz rajta. Mind 1. Nem tudom miért nem képesek felfogni, hogy nem csak a Föld a "virágzó paradicsom" az univerzumban. Mert ugye az qrva nagy és tuti, hogy 0% az esély arra, hogy csak itt van élet...
Egyébbként érdekes dolgokat mond a cikk, csak nem tudom mivel lesz azzal jobb az emberiségnek, hogy vannak a Marson élõ baktériumok, amik csak vegetálnak?!! Na persze ez evolúcióhoz kell egy csipet idõ... 😊
© Hmuda2001. 08. 03.. 22:35||#18
Azaz Hussein.