SG.hu

Egy orosz hajóról irányíthatták a dán reptereket megzavaró drónokat

A francia miniszterelnök szerint a hajó egy „szellemflottához” tartozik, amelyet Oroszország elleni szankciók kijátszására használnak.

Franciaország őrizetbe vette egy olajszállító hajó kapitányát, amely a múlt héten több drónbehatolás során Dánia közelében hajózott. A hatóság közölte, hogy a kapitányt tengeri szabálysértések, többek között rendőri utasítások be nem tartása miatt hallgatják ki. Sébastien Lecornu francia miniszterelnök szerint a hajó az orosz „szellemflotta” része, amelyet Moszkva 2022-ben, Ukrajna teljes körű megszállása óta használ az energiaágazatra vonatkozó nyugati korlátozások kijátszására. "Köszönet a haditengerészeti kommandósoknak és a legénységnek, akik beavatkoztak... hogy a nyomozás részeként felszálljanak az orosz szellemflotta egyik tartályhajójára, amely jelenleg Saint-Nazaire előtt horgonyoz” - írta Lecornu az X-en. Elmondta, hogy két embert vettek őrizetbe.


A hajót a múlt héten Dánia partjainál követték nyomon, körülbelül ugyanabban az időben, amikor drónokat észleltek a dán légtérben katonai létesítmények közelében, ami a légi forgalom megszakadásához vezetett. A dán és a francia hatóságok nem voltak hajlandók kommentálni, hogy a hajó kapcsolatban állt-e a drónincidensekkel, de az európai vezetők az elmúlt napokban hangsúlyozták, hogy fontos a árnyékflotta hajóinak felszámolása a hibrid hadviselés elleni védekezés megerősítésének részeként.

"Az árnyékflottára való összpontosítás annyira fontos, hogy fokoznunk kell azt, különösen az elmúlt napokban történt események fényében” - mondta csütörtökön Sir Keir Starmer brit miniszterelnök egy koppenhágai vitafórumon, amelyen Emmanuel Macron francia elnök és más vezetők is részt vettek, és amelyen utaltak az orosz provokációkra. A francia ügyészek közleményükben azt állították, hogy a kapitányt és egy másik legénységi tagot lehetséges tengeri szabálysértések miatt hallgatnak ki, többek között azért, mert nem azonosították a hajó nemzetiségét, és nem engedelmeskedtek a rendőrség utasításainak.

A drónbehatolások közvetlen következményeként több dániai repülőtér forgalmát ideiglenesen fel kellett függeszteni, hogy elkerüljék az esetleges légiközlekedési baleseteket. A hatóságok a megszakításokat biztonsági okokkal indokolták, mivel a nagy méretű drónok komoly veszélyt jelentettek a polgári járatokra. A támadások tehát nem csupán katonai vagy hírszerzési célt szolgálhattak, hanem közvetlenül érintették az európai polgárok mindennapi életét és a kontinens közlekedési infrastruktúrájának biztonságát is.

A 244 méter hosszú tartályhajó többször is nevet és regisztrációt váltott, és a MarineTraffic hajókövető szolgáltatás szerint jelenleg Benin zászlaja alatt hajózik. A jelenleg Pushpa vagy Boracay néven ismert hajó szerepel az Oroszország ellen bevezetett brit és európai uniós szankciók listáján. Az EU Equasis hajózási adatbázisában a Pushpa tulajdonosaként és üzemeltetőjeként a Baaj Shipping Ltd szerepel. A hajót a múlt héten Dánia partjainál nyugat felé haladva követték nyomon. A MarineTraffic weboldala szerint szeptember 20-án indult el egy szentpétervári orosz olajterminálról, majd Dánia partjainál nyugat felé haladt tovább, és vasárnap óta Franciaország partjainál tartózkodik.

"A Pushpa tevékenységi profilja, beleértve a megerősített AIS-hamisítást, az identitásbeli ellentmondásokat és a többszörös kikötői rendellenességeket, megegyezik a tengeri kitérési taktikákhoz általában társított mintákkal” - írja Dimitris Ampatzidis, a Kpler tulajdonában lévő MarineTraffic elemzője az X-en. "Az Egyesült Királyság és az EU szankcióival, valamint a tisztázatlan osztályozási és P&I státusszal együtt tekintve a hajó hiteles megfelelési aggályokat vet fel” - utalt a védelmi és kártérítési biztosításra.


Macron nem volt hajlandó kommentálni, hogy a hajó kapcsolatban áll-e a dániai drónbehatolásokkal, csak annyit mondott, hogy „jó dolog”, hogy a francia hatóságok beavatkoztak, mivel „ez a legénység nagyon súlyos szabálysértéseket követett el”. Csütörtökön Starmerrel beszélgetve Macron azt mondta, hogy „rendkívül fontos, hogy fokozzuk a nyomást ezen az árnyékflottán azáltal, hogy összehangoljuk a válaszunkat. Amit az elmúlt napokban a haditengerészetünkkel tettünk, csak azért, hogy ellenőrzéseket végezzünk... egy hajót azonosítottunk, egy sor hajót, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy megfelelnek a nemzetközi szabályoknak, és ez nagyon konkrét eredményeket hozott” - mondta, anélkül, hogy konkrét hajóra utalt volna.

A dán hatóságok hivatalosan nem tudják, ki áll a múlt héten legalább négy éjszaka alatt repülőtereken és katonai létesítményeknél észlelt drónok mögött, csak annyit tudnak, hogy a „nagy” pilóta nélküli repülőgépeket egy „professzionális szereplő” indította. A szakértők és az európai tisztviselők fő elmélete szerint legalább néhány drón hajóról indult. Hasonló gyanújuk van a nyáron Észak-Németországban kritikus infrastruktúrák felett észlelt drónok sorozatával kapcsolatban is. A gyanú az orosz árnyékflotta olajszállító hajóira összpontosul, amelyek már több szabotázsincidenshez is köthetők a Balti-tengeren, amikor energia- és adatkábeleket, valamint csővezetékeket vágtak el.


Az európai tisztviselők arra figyelmeztettek, hogy az elmúlt években történt más, Oroszország által elkövetett feltételezett szabotázsok esetében is az volt a gyanú, hogy fiatal helyieket toboroztak, gyakran a közösségi médián keresztül, hogy pénzért hajtsanak végre a támadásokat. A dániai drónmegfigyeléseket különösen pimasznak tartják, mivel a pilóta nélküli repülőgépek - amelyek közül néhánynak 8 méteres szárnyfesztávolsága volt - éjszaka fényeket használtak, hogy a földről is jól láthatók legyenek.

Dánia kénytelen volt biztonsági segítséget kérni szövetségeseitől, köztük Svédországtól, Németországtól, Franciaországtól és az Egyesült Államoktól, hogy a két európai csúcstalálkozó a tervek szerint lezajlhasson Koppenhágában. Mette Frederiksen dán miniszterelnök nem volt hajlandó kommentálni, hogy gyanúba keveredtek-e az árnyékflotta hajói. De hozzátette: "Általánoságban elmondhatom, hogy sok problémával küzdünk az árnyékflottával kapcsolatban. Ez már régóta így van, különösen a Balti-tengeren. És nagyon szorosan együttműködünk, hogy megoldjuk ezt a helyzetet.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • felemelő #2
    Tudom álszent a nyugat, mert régen fel kellett volna számolnia az offshore intézményt.
    Minden anyagi vagy pénzügyi vagyont csak valós, ismert tulajdonosokhoz lehet kötni, és az ismeretlen tulajdonosi hátterű "dolgokat" zárolni kell, amíg nincs ismert tulajdonosuk nem "foroghatnak".

    De hát a politikai és gazdasági elit érdekelt abban, hogy megmaradjon a zűrzavar és a kiskapuk rendszere, hogy a rend-szabályok-adók csak a kisemberekre és kis cégekre vonatkozzon.

    Jelen esetben nem lehetne olyan, hogy "árnyékflotta", meg panamai zászló alatti hajózás sem.
    Csak ismert entitás tulajdonoshoz visszavezhető hajók mehetnének, és amelyek nem ilyenek, azok egyszerűen ki lennének zárva a hajózásból.
    De (minden kijelentés ellenére) sok sok nyugati nagyhatalmú még azon is keres, hogy embargó van, meg az orosz árnyékflotta hajózik.
  • lammaer #1
    Én csak azt nem értem, miért nem szedik le az ilyen drónokat gondolkodás és kérdés nélkül? Nem rettegni kell meg követni ahogy repkednek...