Gyurkity Péter
Saját hajtóművel repült az orosz utasszállító
Közelebb kerültünk a hivatalos bemutatkozáshoz, a gépek fele kap hazai fejlesztést.
2017 során már mi is írtunk arról, hogy végre kipróbálták az új orosz utasszállítót, amely a kisebb amerikai és európai típusok ellen jelenik majd meg a piacon, komoly reményekkel. A tesztelés újabb fontos állomásához érkeztek most el, a fejlesztő ugyanis hazai fejlesztésű hajtóművekkel párosította az új gépet.
A beszámolókban és közleményekben csak MC-21 néven szereplő gép pontos típusjelzése is módosult az utóbbi hónapokban, immár ugyanis az MC-21-300 helyett az MC-21-310 hivatalos néven jelzik a fejlesztést, amely egyébként sorrendben az ötödik példány. Ennél talán fontosabb (és nyilvánvalóbb) eltérés, hogy míg az első négy változat még az amerikai Pratt & Whitney PW-1400 hajtóművekkel repült, a most kipróbált gép már a szintén hazai fejlesztésű és gyártású PD-14 típusra, annak erejére épül. Ezzel komoly állomáshoz érkeztek el, ugyanis az eredeti tervek között is e két orosz komponens párosítása szerepelt, bár ezt akkor még 2019-re vetítették előre. A 2 éves csúszás nem jelent nagy meglepetést, ez gyakorlatilag mindenkivel megesik, az illetékesek viszont nyilván azt remélik, hogy a 100%-os hazai jelleg mellett az exportlehetőségek is újabb kapukat nyitnak majd meg előttük.
A pilóták beszámolója szerint a teszt során nem tapasztaltak komoly gondokat, a hajtóművek egyenletes teljesítményt nyújtottak, a két évvel ezelőtt még egy Il-76 tesztgép alatt kipróbált típus tehát ezúttal is jól szerepelt. Egy óra és huszonöt perc volt a repülés teljes ideje, bár a végleges (valós) technikai jellemzőket és adatokat majd csak a szolgálatba állítást követően ismerjük majd meg, hiszen ekkor derülhet fény az esetleges gondokra és hiányosságokra. Érdekesség, hogy az eddig megrendelt, a tervekben szereplő összesen 630 gép fele amerikai hajtóművekkel repül majd, a többiek jutnak hozzá tehát az orosz példányhoz, erre valószínűleg az a magyarázat, hogy előbbivel gyorsabban meg tudják majd kapni a gép repülési engedélyét.
Az orosz fél a kínaiak felé is kacsintgat az új hajtóművel, talán nekik is el tudják majd azt adni, ha az amerikai szankciók miatt problémák lesznek a C919 rendszerbe állításával – előfordulhat azonban, hogy éppen e két típus párharca kezdődik majd el, ahogy igyekeznek jobb pozícióhoz jutni a meglévő riválisokkal szemben.
2017 során már mi is írtunk arról, hogy végre kipróbálták az új orosz utasszállítót, amely a kisebb amerikai és európai típusok ellen jelenik majd meg a piacon, komoly reményekkel. A tesztelés újabb fontos állomásához érkeztek most el, a fejlesztő ugyanis hazai fejlesztésű hajtóművekkel párosította az új gépet.
A beszámolókban és közleményekben csak MC-21 néven szereplő gép pontos típusjelzése is módosult az utóbbi hónapokban, immár ugyanis az MC-21-300 helyett az MC-21-310 hivatalos néven jelzik a fejlesztést, amely egyébként sorrendben az ötödik példány. Ennél talán fontosabb (és nyilvánvalóbb) eltérés, hogy míg az első négy változat még az amerikai Pratt & Whitney PW-1400 hajtóművekkel repült, a most kipróbált gép már a szintén hazai fejlesztésű és gyártású PD-14 típusra, annak erejére épül. Ezzel komoly állomáshoz érkeztek el, ugyanis az eredeti tervek között is e két orosz komponens párosítása szerepelt, bár ezt akkor még 2019-re vetítették előre. A 2 éves csúszás nem jelent nagy meglepetést, ez gyakorlatilag mindenkivel megesik, az illetékesek viszont nyilván azt remélik, hogy a 100%-os hazai jelleg mellett az exportlehetőségek is újabb kapukat nyitnak majd meg előttük.
A pilóták beszámolója szerint a teszt során nem tapasztaltak komoly gondokat, a hajtóművek egyenletes teljesítményt nyújtottak, a két évvel ezelőtt még egy Il-76 tesztgép alatt kipróbált típus tehát ezúttal is jól szerepelt. Egy óra és huszonöt perc volt a repülés teljes ideje, bár a végleges (valós) technikai jellemzőket és adatokat majd csak a szolgálatba állítást követően ismerjük majd meg, hiszen ekkor derülhet fény az esetleges gondokra és hiányosságokra. Érdekesség, hogy az eddig megrendelt, a tervekben szereplő összesen 630 gép fele amerikai hajtóművekkel repül majd, a többiek jutnak hozzá tehát az orosz példányhoz, erre valószínűleg az a magyarázat, hogy előbbivel gyorsabban meg tudják majd kapni a gép repülési engedélyét.
Az orosz fél a kínaiak felé is kacsintgat az új hajtóművel, talán nekik is el tudják majd azt adni, ha az amerikai szankciók miatt problémák lesznek a C919 rendszerbe állításával – előfordulhat azonban, hogy éppen e két típus párharca kezdődik majd el, ahogy igyekeznek jobb pozícióhoz jutni a meglévő riválisokkal szemben.