daweed

Csillagok ütközése

A csillagászok már régóta tudták, hogy gyönyörű látvány lehet két csillag összeütközése. Egy gázfelhő és egy részecske kilövellés között most bekövetkezett csillagütközés nem csak szép látvány, hanem fontos felfedezés is, ami nagyban elősegítheti a fekete lyukak körüli terek kutatását.

A több távcső segítségével felfedezett összeütközés 450 millió fényévre történt egy galaxisban, nem messze az Orion csillagképtől. A két résztvevő egy részecske kilövellés, amit egy fekete lyuk lát el anyaggal, valamint egy gáz és porfelhő nem messze magától a fekete lyuktól.

A tudósok aközben fedezték fel, a kozmikus összeütközést, mikor a részecske kilövellést vizsgálták. Az andalúziai csillagászati intézet egyik kutatója, Jose-Luis Gomez így nyilatkozott:

"Egy nagyon furcsa sugárzást érzékeltünk a kilövellésből, ami csak egy gázfelhővel való ütközés után jöhetett létre."

Már több megfigyelés utalt rá, hogy a gázfelhők kialakulhatnak fekete lyukak mellett is, azonban Gomez adatai az első bizonyítékok. A kutatás részletes bemutatását a tudósok a szeptember 29-i Science-ben publikálták. A galaxis, ahol az összeütközés történt a 3C120, ami körülbelül 10 milliárd éves. Bár a kilövellés valódi oka még nem tisztázott, a tudósok úgy gondolják, hogy a fekete lyukak körüli hatalmas gravitációt kihasználva az anyag felgyorsul, és hatalmas plazmasugárban távolodik el a galaxis középpontjától.

Gomez szerint a felfedezés teljesen véletlenül történt, hiszen nem is keresték a gázfelhőt. A legelső gyanú akkor merült fel, mikor a plazmasugárban foltokat találtak. Hónapokkal később felfedezték, hogy a foltok erősödnek majd gyengülnek. Ezek a villanások pedig csak akkor lehetségesek, ha egy gázfelhő táplálja a sugarat.