Berta Sándor
Környezeti szenzorokkal látják el a bécsi lámpákat
Az osztrák fővárosban egyre fontosabb információszállító eszközökké válnak a közlekedési lámpák.
Bécs és a helyi Központi Meteorológiai és Geodinamikai Intézet (ZAMG) a következő években 1200 közlekedési lámpát szerel fel mintegy 10 000 időjárási és környezeti szenzorral. Mindez számos alkalmazási lehetőséget tesz lehetővé a jövőben, így például könnyen kiszűrhetők lesznek a hőszigetek vagy az intelligens közlekedésvezérléssel javítani lehet majd a levegő minőségén, hiszen a fékezéssel és a gyorsítással sokkal több káros anyag keletkezik, mint a folyamatos haladással.
Günther Tschabuschnig, a Központi Meteorológiai és Geodinamikai Intézet információ- és kommunikációtechnológiai részlegének vezetője elmondta, hogy a lámpák ideális helyek arra, hogy a városokban létrehozzák az időjárási és környezetadatok mérőhálózatát. A lámpák folyamatos áramellátással és internethozzáféréssel rendelkeznek, ráadásul közvetlenül az emberek életterében találhatók. A szélsőséges időjárási események, különösen a hosszú ideig tartó hőhullámok, nagy kihívások elé állítják a városokat. Az intézetnek van egy numerikus városklímamodellje, amelyen a mérőhelyek alkalmazásával tovább lehet javítani.
A projekt célja, hogy az összes lámpát érzékelőkkel lássák el, amelyek rögzített adatait azonnal fel lehet dolgozni az interneten át. Az első kiépítési szakasz esetében a szenzorok a hőmérsékletet, a páratartalmat, a nitrogén-oxidot, a kén-oxidot és a zajszintet fogják mérni. A rendszer olyan, hogy bármilyen érzékelő csatlakoztatható hozzá. A mérések miatt naponta hatalmas adatmennyiség keletkezik majd. A nagy teljesítményű számítógépek, valamint a mesterséges intelligencia és a gépi tanulási módszerek segítségével fogják elemezni és terjeszteni az adatokat, amelyekben igyekeznek majd valamilyen mintát és összefüggéseket felfedezni.
A lámpák méréseiből származó adatokat nem csupán közvetlenül az időjárás előrejelzésére használhatják fel, hanem segíthetnek felismerni a város azon részeit is, ahol hőszigetek alakulnak ki és ahová szükség lenne zöldfelületek vagy szökőkutak telepítésére azért, hogy javítani lehessen a klímaviszonyokon. Az adatok felhasználhatók lesznek a taxik intelligens vezérlésére is. Amennyiben ötvözik az időjárási információkat a vonatok érkezési idejével és a színházak, illetve a mozik programjával, akkor hatékonyabban eloszthatók a taxik.
A mérőhálózatot Bécs fogja üzemeltetni, a ZAMG a szenzorok összeállításáért, az adatok elemzéséért és a számítógépekért lesz felelős. Az első tesztidőszakra még az idén sor kerül. Tavaly novemberben írtunk arról, hogy gyalogosokat felismerő lámpák lesznek Bécsben. A jövőben egy kamerarendszer ismeri majd fel, hogy az adott utcán vagy útszakaszon át akar-e kelni egy gyalogos vagy sem és ha igen, akkor gyorsan zöldre fog váltani a lámpa. A cél az, hogy hosszú távon teljesen kiváltsák a jelenleg gombnyomásra zöld jelzést adó 200 lámpát.
Bécs és a helyi Központi Meteorológiai és Geodinamikai Intézet (ZAMG) a következő években 1200 közlekedési lámpát szerel fel mintegy 10 000 időjárási és környezeti szenzorral. Mindez számos alkalmazási lehetőséget tesz lehetővé a jövőben, így például könnyen kiszűrhetők lesznek a hőszigetek vagy az intelligens közlekedésvezérléssel javítani lehet majd a levegő minőségén, hiszen a fékezéssel és a gyorsítással sokkal több káros anyag keletkezik, mint a folyamatos haladással.
Günther Tschabuschnig, a Központi Meteorológiai és Geodinamikai Intézet információ- és kommunikációtechnológiai részlegének vezetője elmondta, hogy a lámpák ideális helyek arra, hogy a városokban létrehozzák az időjárási és környezetadatok mérőhálózatát. A lámpák folyamatos áramellátással és internethozzáféréssel rendelkeznek, ráadásul közvetlenül az emberek életterében találhatók. A szélsőséges időjárási események, különösen a hosszú ideig tartó hőhullámok, nagy kihívások elé állítják a városokat. Az intézetnek van egy numerikus városklímamodellje, amelyen a mérőhelyek alkalmazásával tovább lehet javítani.
A projekt célja, hogy az összes lámpát érzékelőkkel lássák el, amelyek rögzített adatait azonnal fel lehet dolgozni az interneten át. Az első kiépítési szakasz esetében a szenzorok a hőmérsékletet, a páratartalmat, a nitrogén-oxidot, a kén-oxidot és a zajszintet fogják mérni. A rendszer olyan, hogy bármilyen érzékelő csatlakoztatható hozzá. A mérések miatt naponta hatalmas adatmennyiség keletkezik majd. A nagy teljesítményű számítógépek, valamint a mesterséges intelligencia és a gépi tanulási módszerek segítségével fogják elemezni és terjeszteni az adatokat, amelyekben igyekeznek majd valamilyen mintát és összefüggéseket felfedezni.
A lámpák méréseiből származó adatokat nem csupán közvetlenül az időjárás előrejelzésére használhatják fel, hanem segíthetnek felismerni a város azon részeit is, ahol hőszigetek alakulnak ki és ahová szükség lenne zöldfelületek vagy szökőkutak telepítésére azért, hogy javítani lehessen a klímaviszonyokon. Az adatok felhasználhatók lesznek a taxik intelligens vezérlésére is. Amennyiben ötvözik az időjárási információkat a vonatok érkezési idejével és a színházak, illetve a mozik programjával, akkor hatékonyabban eloszthatók a taxik.
A mérőhálózatot Bécs fogja üzemeltetni, a ZAMG a szenzorok összeállításáért, az adatok elemzéséért és a számítógépekért lesz felelős. Az első tesztidőszakra még az idén sor kerül. Tavaly novemberben írtunk arról, hogy gyalogosokat felismerő lámpák lesznek Bécsben. A jövőben egy kamerarendszer ismeri majd fel, hogy az adott utcán vagy útszakaszon át akar-e kelni egy gyalogos vagy sem és ha igen, akkor gyorsan zöldre fog váltani a lámpa. A cél az, hogy hosszú távon teljesen kiváltsák a jelenleg gombnyomásra zöld jelzést adó 200 lámpát.