St

Tagish-tavi meteorit: élet az űrből?

Egy 4,5 milliárd éves meteorit, amely Kanadában ért földet, magában hordozhatja a Naprendszer és a földi élet keletkezésének titkát. A Tagish-tavi meteoritként elhíresült aszteroida még januárban, a jégre csapódott be.

Talán az űrből származunk?

A meteorban fellelhető 45 különböző kémiai elem analízise arra enged következtetni, hogy az aszteroidát felépítő anyagok nem változtak meg, amióta a Naprendszer létrejött.

"Ez a meteor különleges. A Tagish tavi kőzet abból a Naprendszer keletkezése előtti csillagködből származik, melynek anyagából létrejöttek a bolygók. Eddig nem volt mintánk ebből az anyagból. " - mondta Michael Lipschutz, a kutatásokat végző Purdue Egyetem kémiaprofesszora.

A meteort Jim Brook találta meg. Ő halászta ki a töredékeket egy gumikesztyű segítségével a jeges tó vizéből.

"Meteoritokat kerestem. Azonnal gyanúsak lettek a törmelékek, amikor megláttam őket, igaz néhányszor becsaptak már a farkas ürülékek." - mesélte Brook a felfedezésről.

"Akkor vált nyilvánvalóvá, hogy meteoritdarabokat találtam, amikor az egyiket felvettem. Normális esetben a tó közepén, nem hevernek szanaszét kődarabok a jégen. Az egyiket megvizsgálva láttam, hogy megolvadt a külső héj. Nagyon boldog és izgatott voltam."

Jim Brook fagyos állapotban tartotta köveket, hogy megvédje őket a szennyeződéstől és rongálódástól.

Azóta, a Nasa-val együttműködő kutatók már tanácsokat kaptak arra vonatkozólag, hogy a meteor többi darabja hová eshetett.

Oxigénizotópok
Az egyik darab kémiai analízise bebizonyította, hogy az aszteroida az úgynevezett szénben gazdag, igen ritka meteoritok közé tartozik. Ezek legfőbb tulajdonsága, hogy olyan szerves, organikus összetevőket is tartalmaznak, mint például az aminosavak. Professor Lipschutz azt állítja, hogy a kőben talált oxigénizotópok bizonyítják, hogy a meteor nagyon öreg.

Mivel a meteorit a jégre zuhant, ezért az egyik legjobb állapotban fennmaradt darab, mely titkokat árulhat el Naprendszerünk keletkezéséről.

Kezdetleges élet nyomai
Az a tény, hogy a meteor lejegelődött, megadja az esélyt a kutatóknak arra, hogy kezdetleges organikus életformák után kutassanak. Ezek ugyanis a hő hatására elpusztultak volna, de így megmaradt a lehetősége egy esetleges szenzációs felfedezésnek.

Egyes tudósok úgy gondolják, hogy az élet a világűrből került a Földre. A Tagish tavi meteorit további elemzésével esetleg egy olyan bizonyítékot találhatunk, mely alátámasztja ezt az elméletet.