Gyurkity Péter
Vadászgépek vinnék fel az olcsó műholdakat
A DARPA a költségek drasztikus lefaragását reméli a műholdak és a vadászgépek kombinálásától.
Számos érdekes projekten dolgozik egyszerre a DARPA, ezek közül is kiemelkedik azonban az Airborne Launch Assist Space Access (ALASA), amely műholdak vadászgépekről történő kilövését, majd pedig megfelelő pályára állítását célozza, a jelenlegi követelmények és költségek alapos szűkítésével, lefaragásával. Idén már sor kerülhet az első repülésre, jövőre pedig műholdat is pályára állítanának.
Azt jól tudjuk, hogy a tudományos célú műholdak mellett katonai és kémkedési felhasználásra szánt változatokat is fellőnek időről-időre az erre hivatott szervek, ez minden valamire való nagyhatalomnál bevett szokás. Itt azonban problémát jelent, hogy ezen fellövéseket a legtöbb esetben évekre előre meg kell tervezni, hiszen viszonylag kevés olyan központ és rakéta létezik, amely alkalmas a műholdak orbitális pályára történő állítására, itt pedig a költségekkel is meg kell birkózni, amelyek 50 millió dollártól egészen 1 milliárdig terjedhetnek. Bár napjainkban magáncégek (Boeing, SpaceX, stb.) is fejlesztik saját rendszereiket, ezáltal pedig egészen 10 millió dollárra szorítanák vissza egy-egy fellövés költségét, a DARPA egy még olcsóbb megoldáson dolgozik.
Ennek keretében sugárhajtású vadászgépek aljára erősítenék a kicsi és könnyű, mindössze 50 kg-ot nyomó műholdakat, amelyeket a repülővel először a légkörön kívülre szállítanának, ott pedig két lépcső segítségével juttatnák el a kijelölt célhoz. Az első lépcsőben a műhold leválasztása történne meg, míg a másodikban alacsony orbitális pályára állítanák azt, mégpedig a küldetés véglegesítésétől számítva alig 24 óra leforgása alatt, legfeljebb 1 millió dolláros költséggel. Ezáltal nem lenne többé szükség az eddig használt infrastruktúrára, beleértve a nagy és költséges rakétákat, illetve az ezek fellövésére alkalmas kilövőállomásokat.
A projekt első fázisában a szükséges szoftver kialakítását végzik el, amely egyben a valósidejű monitorozásért és a repülés vészleállításáért is felel majd, míg a Boeing a maga részéről az új műholdak prototípusát állítja össze. Az első demonstrációra (repülésre) még az év vége előtt sort kerítenének, míg az első műholdat 2016 első felében lőnék fel.
Számos érdekes projekten dolgozik egyszerre a DARPA, ezek közül is kiemelkedik azonban az Airborne Launch Assist Space Access (ALASA), amely műholdak vadászgépekről történő kilövését, majd pedig megfelelő pályára állítását célozza, a jelenlegi követelmények és költségek alapos szűkítésével, lefaragásával. Idén már sor kerülhet az első repülésre, jövőre pedig műholdat is pályára állítanának.
Azt jól tudjuk, hogy a tudományos célú műholdak mellett katonai és kémkedési felhasználásra szánt változatokat is fellőnek időről-időre az erre hivatott szervek, ez minden valamire való nagyhatalomnál bevett szokás. Itt azonban problémát jelent, hogy ezen fellövéseket a legtöbb esetben évekre előre meg kell tervezni, hiszen viszonylag kevés olyan központ és rakéta létezik, amely alkalmas a műholdak orbitális pályára történő állítására, itt pedig a költségekkel is meg kell birkózni, amelyek 50 millió dollártól egészen 1 milliárdig terjedhetnek. Bár napjainkban magáncégek (Boeing, SpaceX, stb.) is fejlesztik saját rendszereiket, ezáltal pedig egészen 10 millió dollárra szorítanák vissza egy-egy fellövés költségét, a DARPA egy még olcsóbb megoldáson dolgozik.
Ennek keretében sugárhajtású vadászgépek aljára erősítenék a kicsi és könnyű, mindössze 50 kg-ot nyomó műholdakat, amelyeket a repülővel először a légkörön kívülre szállítanának, ott pedig két lépcső segítségével juttatnák el a kijelölt célhoz. Az első lépcsőben a műhold leválasztása történne meg, míg a másodikban alacsony orbitális pályára állítanák azt, mégpedig a küldetés véglegesítésétől számítva alig 24 óra leforgása alatt, legfeljebb 1 millió dolláros költséggel. Ezáltal nem lenne többé szükség az eddig használt infrastruktúrára, beleértve a nagy és költséges rakétákat, illetve az ezek fellövésére alkalmas kilövőállomásokat.
A projekt első fázisában a szükséges szoftver kialakítását végzik el, amely egyben a valósidejű monitorozásért és a repülés vészleállításáért is felel majd, míg a Boeing a maga részéről az új műholdak prototípusát állítja össze. Az első demonstrációra (repülésre) még az év vége előtt sort kerítenének, míg az első műholdat 2016 első felében lőnék fel.