Gyurkity Péter

Három földszerű bolygót talált a Kepler

Izgalmas felfedezés igazolta a K2-küldetés létjogosultságát, az egyik új bolygó életre alkalmas lehet.

Egy nemzetközi csillagászcsapat tanulmánya jelent meg a napokban az Astrobiology Magazine oldalán, illetve az arXiv honlap adattárában. Ezt elolvasva megtudhatjuk, hogy a tavaly új életre kelt és időközben újabb felfedezéseket lehetővé tévő Kepler űrtávcső segítségével egy közeli csillag egyszerre három bolygóját találták meg, amelyek közül az egyik akár életre is alkalmas lehet.

Az EPIC 201367065 egy tőlünk mintegy 150 fényévnyire lévő M (vörös) törpe, amely a Nap méretének és tömegének nagyjából felét teszi ki. A kis távolság miatt (legalábbis az eddigi felfedezések alapján) a 10, hozzánk legközelebb lévő, saját kísérőkkel is rendelkező csillag közé tartozik, ami lehetővé teszi a csillagászoknak, hogy az exobolygók esetleges légkörét is tanulmányozzák. A három bolygó átmérőjét tekintve sorrendben 2,1-szer, 1,7-szer, illetve 1,5-ször nagyobb a Földnél, ez utóbbi pedig kellő távolságban kering csillagától ahhoz, hogy a lakható zónán belül helyezkedjen el – a Keplertől származó adatok elemzése alapján a csillagától legtávolabbi példány szilárd felszínnel rendelkezik, talán megfelelő hőmérsékletet biztosítva az élet megjelenéséhez és fennmaradásához.

A exobolygók esetében gyakori probléma, hogy túlságosan közel keringenek saját csillagukhoz, izzó felszínük pedig nyilván nem túl kellemes viszonyokat nyújt. Tavaly már bebizonyosodott, hogy a Földhöz hasonló méretű bolygók még saját galaxisunkban is gyakoriak, a mostani felfedezés kapcsán azonban a légkör megléte és annak összetétele az igazán fontos kérdés. A kozmikus léptékben kis távolság lehetőséget ad a csillagászoknak a bolygók légkörének tanulmányozására, hogy megállapítsák annak összetételét.

"A nitrogénből és oxigénből álló vékony légkör lehetővé tette az élet kifejlődését a Földön. A Kepler űrteleszkóp által eddig felfedezett bolygók többsége viszont vastag, magas hidrogéntartalmú légkörbe burkolózik, amely az általunk ismert életformákkal összeegyeztethetetlen, ám ki tudja, a természet tele van meglepetésekkel" - fogalmazott Ian Crossfield, az Arizonai Egyetem csillagásza, a tanulmány vezető szerzője.

A második körben chilei, Hawaii-szigeteki, illetve kaliforniai teleszkópokat vonnak be a kutatásba, ezek feladata lesz a csillag méretének, tömegének, felszíni hőmérsékletének, valamint korának pontosabb meghatározása, ezt követően pedig egyéb teleszkópok, többek között a Hubble segítségével igyekeznek megvizsgálni a bolygók légkörét. Amennyiben ez hidrogénben gazdag, a Hubble pozitív adatot adhat a kutatóknak, bár ők már a K2-küldetés sikere kapcsán is elégedettek lehetnek, hiszen ezzel a Kepler sem vesztette el létjogosultságát.

"A Hubble észreveszi, amennyiben ezek a meleg, a Földnél alig valamivel nagyobb égitestek légkörében magas a hidrogén koncentrációja" - hangsúlyozta Erik Petigura, a Kaliforniai Egyetem berkeleyi intézményének (Berkeley) kutatója, aki a Kepler-felvételek komputeres elemzése során vette észre a három égitestet. Korábban egyébként már felfedeztek hasonló naprendszert, a Kepler-138 esetében azonban a háromból egyik exobolygó sem a lakható zónában helyezkedik el.

• Oliwaw #13
    Tudom, hogy ez a szlogen, de talán nézz utána az 1989-ig felhalmozott államadósságnak és a mostaninak (miközben a vagyon javarészét el is "adtuk").
  • ostoros #12
    "Volt rendszerváltás, de nem az miatt váltottunk "rendszert", mert összeomlott a gazdaság."
    Pedig előfeltétele volt.
  • Oliwaw #11
    Milyen zöld technológiáról beszélsz ? Nincs zöld technológia, csak technológiák vannak amelyek megpróbálják környezetbarátabban elérni ugyanazt a célt mint más technológiák (némelyeknél ez csak reklám kérdése ).
    A bolygóközi utazás sem érhető el (az hogy valaha jártunk a Holdon még nem nevezhető annak (a Hold különben is csak egy hold)). Számomra az a bolygóközi utazás ha a közelebbi bolygókat pár hónapon belül elérjük (emberrel) és ezt meg is tesszük, netalán van egy két bázis is valamelyik égitesten.
    "hagyja hogy te csináld, de segíti, ... ebbe az irányba mennek a dolgok"
    Én úgy látom, hogy pont nem ebbe az irányba mennek a dolgok, a termelő cégek többsége megpróbál lehetőleg mindent automatizálni.
    "A csillagközi utazás kérdése technikailag valójában annak a kérdése .."
    Szerintem meg annak a kérdése, hogy a látókörünkben lévő megvalósítható űrhajóval, a legközelebbi csillagokhoz is évtizedekig tartana egy utazás (és ez nem fog változni a jövőben sem )
    Nem vagyok a haladás élharcosa. A problémákat viszont tényleg a technológiák okozzák. Mert a technológia az maga a környezet átalakítása. De a nem rendszerszemlélettel implementált technológia a környezetet mindíg sokkal xarabb, értsd irreverzibilis állapotban hagyja, ami a legrosszabb azok közül amilyen az lehetne. Az un. Zöld-technológia fából vaskarika, ha ez alatt aztképzeljük, hogy majd valami angyali megvilágosult szinergikus szimbiózisba kerülünk a Földanyával és mindenki hepi lesz. Nagyjából faszt.
    Első szempont a minél kisebb károkozás, második, de még alapvetőbb szempont, ha az első nem jön ösze, akkor a túlélés. Általános púder pedig a környezet egyfajta visszaalakítása, vagy olyan állapotba hozása, ami biztosítja a hosszútávú túlélést. Ehelyett mindenki zöldségeket beszél, a pandamacikról, hogy megérdemeljük a halált, meg ilyenek. Az egész az energia, az olcsó energia kérdése. Ha a környezet, a termék, a hulladék visszaalakítása nem kerül sokba, akkor megcsinálják a cégek, főleg ha a törvény kötelezi őket rá. Ha drága, akkor bírságot fizetnek és xarnak rá.

Csillagközi utazás még valóban nem elérhető, de a bolygóközi igen. Ez akkor nem így volt.

A közvetlen környezetben megjelenő technológia és a technológia láthatósága marhára nem ugyan az a dolog. Ma a mobiltelódban több számtek póver van, mint ami A NASA rendelkezésére állt a teljes Apollo projekt alatt!!! Abban az időben úgy gondolták, hogy ha valaha valaki ilyen hatalmas képességet lesz képes koncentrálni abból robotot épít. Ma nem így gondoljuk. 2 dolog miatt. Egyrészt ez a számtek póver még kevés egy kreatív-intelligenciához, másrészt az emberek jobban szeretik az "augmented", mint az "aided" eszközket/képességet. Az utolsó a klasszikus robot, ami megcsinálja helyetted, az első viszont hagyja hogy te csináld, de segíti, kiegészíti a képességeidet, és inkább ebbe az irányba mennek a dolgok. A wiki nem egy mindentudó robot, ami minden kérdésedre választ ad, hanem egy adatbázis, ami sokat segít, ha tudsz kérdezni!

Fúziós erőmű. Na ebben kezdünk egyetérteni. A fő gond szerintem is, ahogy jeleztem a jelenlegi rendszerben, hogy annyira elmentünk az optimalizálás irányába (ennek az eredményeit azonban én nem tagadom), hogy nem vesszük észre azt, hogy a felmerült problémák csak egy magasabb energiaszinten oldhatók meg. Szó szerint.
    Nem az a gond, hogy szennyezzük a környezetet, hanem hogy nem alakítjuk vissza!
    A környezetszennyezésre nem lehet a termékek/termelés csökkentése a válasz, mert akkor beadjuk a kulcsot. Hanem a hulladék megfelelő helyre szállítása és feldolgozása. Ezt is ki kell fizetni, ha ez sok drága energiába kerül és beépítjük a termék árába, akkor megint csak csökken a gazdaság, megint csak bekrepálunk.
    Emiatt aztán olcsó energiára van szükség. De ez földi szinten lehet akár fosszilis is ám! Ami ha úgy nézzük ugyan úgy fúziós/nukleáris, mint bármi. Hiszen egy óriási fúziós erőmű energiáját tároljuk kémiai akkumulátorokban gyak. Ezt a nukleáris erőművet a köznyelvben úgy hívják: NAP.

A csillagközi utazás kérdése technikailag valójában annak a kérdése, hogy hogyan tudonk minnél több energiát, minnél koncentráltabban tárolni és nem annyira azé hogy van-e annyi energiánk, hogy egy ilyen utazást megengedhessünk magunknak.
    Persze nincs is és nem is lennénk képesek eltárolni.

A jelenlegi válság, a nagyenergiájút technológiak, projektek visszafogása az pont hogy a 70-es évekbeli olajár válságnak a következményei. Sokkal többet fizetünk ki az olajcégeknek, mint elötte, emiatt az államnál sem marad annyi pénz, amiből tényleg nagy erőforrás igényű alapkutatásokat merne megkockáztatni, azóta az amcsi állam nagyjából permanensen költségvetési válságban van. Az orosz meg már egyszer összeomlott, amit mi meg rendszerváltásnak hívunk.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2015.01.23. 11:09:04
  • Oliwaw #9
    "Gyakorlatilag" te a haladás élharcosa vagy, de én úgy látom hogy ez a haladás nem nagyon oldotta meg a problémákat, inkább tetézte.
    "Gyakorlatilag" a Naprendszer elhagyásáról volt szó, de "gyakorlatilag" most is azzal az elvvel, techikával szöszmögünk itt a Föld-től egy bolhafingnyira mint anno.
    De ha már behoztad az egyéb iparágakat, ha megnézel egy lakást "gyakorlatilag" most is ugyanazok a cuccok vannak mint anno, némileg modernizálva (szerencsére az elektroncsöves mosógépet átugrottuk).
    De például atomreaktor amely termelt is, már 1952-ben volt (Gagarin előtt)
    Persze van milliós pixeled, meg okos telefonod (az is millió féle) és majd lesz okos WC deszkád meg szekrény ajtód, de ettől még maradsz itt a seggeden.
    Klaccs .., most lefényképeztelek (a vakutól csillagokat fogsz látni (nem tudom mikorra hívják elő a filmet))
    Én inkább valami tényleg okos dologra vágynék (kezdhetnék egy hatékony fúziós erőművel (amit évtizedek óta igérgetnek (talán nincs elég pénzük ???)))
    Utoljára szerkesztette: Oliwaw, 2015.01.22. 17:47:35
    A klasszikus űrkorszak 1967 január 27-én lezárult. Nem azért mert ekkor történt az addgi legsúlyosabb űrhajózás baleset, az Apollo-1 katasztrófája, hanem mert a két szuperhatalom és más államok aláírták a Világűr-egyezményt, amelyben vállaták, hogy nem csinálnak az űrből háborús hadszintért.

Ettől kezdve az űrhajózásra költött pénzek a töredékükre estek vissza.
    Rengeteg technikai fejlődés volt. Az IT a legkézenfejvőbb, de minden téren van. Kicsit utánajárva még nyilvánvaló is.
    PL ugye most a bolygókat érzékeljük már innen a Földről is manapság, akkor meg ha egy 20X20 pixeles képet kaptunk vissza a Hold felszínéről már mindenkinek merevedése volt.

Ma vannak ionhajtóműves űrszondák, több célponttal a Naprendszeren belül, akkor ha eltalálták a Holdat már siker volt. Nem is mindíg találták el!

Ma ha egy cég kellő tőkét harácsol össze pár év alatt tud űrhajózási profillal akár üzletileg is fenntartható módon működni. Akkor a GDP X százalékát költötték rá, hogy Gagarin elvtárs felmenjen.
    Ha ma is annyi pénzt költenének rá, már rég nagy villanyhajtású cirkálókkal nyomulnánk a Naprendszerben, mert a teknológia nagyjából adott. Gagarin korában még a tengeralattjárókon is elvétve volt atomreaktor, nem hogy egy űrhajón.

Szal a Naprendszer elméletileg már kipipálva, sajna a Vietnami-Öböl-Afganisztáni-Akármilyen háború mindíg fontosabb volt annál, hogy ez a gyakorlatban is megvalósulhasson.
  • Oliwaw #6
    Arra nem is gondoltam, hogy twitter és társaitól látunk majd csillagokat.
    Nem is azért létezik a csillagászat, hogy 150 fényéves távolságot megtegyünk, szereptévesztésben vagy.
    Ugyanott, ja. Most olvasom miket twitterezett ez Gagarin gyerök az űrből!
    XD