SG.hu
Lego Batman 2: DC Super Heroes
Kiadó: Warner Bros. Interactive Entertainment
Fejlesztő: Traveller's Tales
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium 4 2,4 GHz vagy Athlon XP 2100+ processzor, 1 GB RAM, GeForce 205 vagy Radeon HD 6250 grafikus kártya, 5 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Duo E6320 1,86 GHz vagy Athlon 64 X2 Dual Core 4600+ processzor, 2 GB RAM, GeForce GT 430 vagy Radeon X850 grafikus kártya, 5 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Lego Batman, Lego-sorozat
Kategória: akció-kaland
A Traveller's Tales neve a múltban teljes egészében összeforrott a különféle Lego-játékokkal, hiszen bár a csapat már két évtizede a pályán van - készítettek Sonic- és Crash-epizódokat is a múltban -, a nem várt sikert egyértelműen a népszerű franchise-ok legósított adaptálása hozta meg számukra. Az egész őrület egészen pontosan 2005-ben kezdődött el, amikor a LucasArts megbízásából összeházasították a Csillagok Háborúja univerzumát a népszerű építőjáték koncepciójával, majd az eltelt hét év alatt - minden mellékszállal együtt - összesen 14 alkotás látta meg a napvilágot a Lego cégérével ellátva.
Amikor 2008-ban a boltokba került a Lego Batman, sokan azonnal egy folytatást reméltek hozzá, hiszen nem egy filmekkel vagy könyvekkel kötött sorozat kezdő darabját látták benne, hanem a megfelelő szabadság miatt egy, a készítők által szabadon formálható sztorit. Habár négy évet kellett várni rá, a Lego Batman mégis megkapta második epizódját, méghozzá Lego Batman 2: DC Super Heroes címmel, amely egy igencsak nagyszerű folytatás, illetve egyben a sorozat kiemelkedő darabja is lett.
Mivel tulajdonképpen a közvetlen elődnek sem volt összefüggő története, ezért talán senkit sem ér meglepetésként, hogy a második Lego Batman egy teljesen önálló sztorit mesél el, amiben vannak ugyan kikacsintások, utalások - természetesen az elődre -, de összességében inkább önmagában értelmezendő. Az újfent Gotham City - még legósítva is - sötét világába kalauzoló alkotás első pillanataiban az "Év embere" díjátadóba nyerhetünk bepillantást, ahol Lex Luthor mellett képviselteti magát Bruce Wayne, avagy ismertebb nevén Batman is.
A rangos elismerést természetesen újfent a civilben mutatkozó Denevérember kapja meg, aki nem örülhet túl sokáig a díjnak, amint ugyanis belekezdene köszönőbeszédébe, a semmiből előkerül Joker, hogy megzavarja a ceremóniát. A botrányba fulladó rendezvényen azonnal kitör a káosz, majd megkezdődik a hajsza a morbid humoráról híres gonosztevő, valamint a köré csoportosuló bűnbanda után. Ennek köszönhetően már az első pályán találkozhatunk Rébusszal, Pingvinnel és természetesen Két-Arccal is, akiket nagy nehézségek árán, de leleményességünket felhasználva visszazárunk a Gotham Elmegyógyintézet falai közé.
Akkor még nem tudjuk, hogy amit az imént átéltünk, csak a bemelegítő pálya volt, az "Év embere" díj elvesztésén kesergő Luthor ugyanis úgy határoz, hogy egy kriptonitból készült csodafegyverrel kiszabadítja Jokert, akit a pusztító eszköz átnyújtása közben arra biztat, hogy eressze ki gonosztevő társait, majd csináljanak akkora felfordulást Gotham Cityben, amekkorát csak tudnak. Természetesen a mi feladatunk lesz, hogy a fegyver elpusztítása mellett ismét hűvösre tegyük a kisebb hadseregnyi gonosztevőt, és visszaszerezzük Batman jó hírét. A kampány során egészen pontosan 50 karakter tűnik majd fel, körülbelül fele-fele arányban a jó és a rossz oldalon. A fentebb említett Rébusz, Pingvin, Két-Arc és Joker mellett így a DC univerzum olyan sztárbűnözői is szerepet kapnak majd, mint a Madárijesztő, Gyilkos Krok vagy Harley Quinn, de azért a jó oldalon sem lesz szegényes a felhozatal. Batman mellett ugyanis állandó segítőként ott lesz Robin, Superman, Flash, a Zöld Lámpás, a Marsbéli Vadász, valamint a Csodanő is, hogy csak a legismertebbeket említsük. A játékban mindenkinek nagy szerep jut, de különösen az anti-hősöknek, akik megjelenésükkel minden esetben borsot törnek majd az orrunk alá, és újabb kihívások elé állítják a Denevérembert.
A játék továbbra is megmaradt azon a kitaposott ösvényen, amelyen a korábbi Lego-epizódok jártak, így tehát egy változó, de többnyire döntött külső- és felsőnézetet alkalmazó, a fejtörőkre és a harcokra kiélezett akciójáték lett a végeredmény. A pályák továbbra is hatalmasnak tekinthetők, már-már a nyitott világ illúzióját keltik, magán a játék menetén belül pedig mintha még nagyobb hangsúlyt kaptak volna a logikai feladványok, ami nem jelent problémát, hiszen a végeredmény így is gyors és pergős lett, teljes egészében visszaidézve előttünk például az első Lego Batman hangulatát.
Természetesen a fejlesztők gondoskodtak azért friss tartalomról is, így bár rájuk fogható, hogy ugyanabból a koncepcióból élnek immáron évek óta, azzal nem vádolhatók, hogy nem próbálkoznának újdonságokkal. A sok-sok ötletes fejtörő, elérhető eredmények és építőkockák mellett ugyanis az új Lego Batmanben például lényegesen nagyobb szerepet kaptak a járművek, és immáron nem csak a Denevérember földi és légi járgányaiba pattanhatunk majd bele, hanem más szuperhősök speciálisan kialakított gépeibe is.
A legnagyobb előrelépés ugyanakkor a fejtörők esetében érhető tetten, szemben ugyanis a korábbi epizódok ismétlődéseivel, ezúttal jól felépített és kitalált feladványokkal fogunk találkozni, amelyekben nagy hangsúly helyeződött a folyamatos változatosságra. A pályákon - egy speciális szerkezet előhívását követően - képesek leszünk átöltöztetni hőseinket, az újabb maskarák pedig természetesen újabb lehetőségeket fognak rejteni, így például Batman esetében képesek leszünk láthatatlanná válni, vagy egy különös szerkezet segítségével falakat bontani. Nyilván a főhősünk oldalán szolgáló Robin sem maradt ki a jóból, sőt, számára talán még érdekesebb ruhakölteményeket álmodtak meg a készítők, hiszen képes tűzoltó módjára vizet spriccelni, vagy egy különleges szerkezet segítségével mozgatni, esetleg hatástalanítani az elektromos árammal feltöltött objektumokat.
Az újítás kétségkívül feldobja a játékmenetet, annak ellenére is, hogy emellett összességében túl sok reformértékű elemet nem fogunk majd találni benne, csak apróságokat, netán finomhangolásokat. A Lego Batman 2 esetében ugyanakkor még mindig rendkívül fontos kitérni a kooperatív módra, hiszen bár egyedül is játszhatunk, felváltva irányítva a karaktereket, de az igazán nagy móka minden Lego-játék esetében az, ha egy barátunk oldalán vágunk neki a nagy kalandnak, így az egyik karaktert mi, a másikat pedig cimboránk fogja irányítani. Az alkotást szemlélve - kinek sajnos, kinek szerencsére - kijelenthető, hogy a fejlesztők még nagyobb hangsúlyt fektettek a kooperatív mókára, ami egyrészt pozitívum azoknak, akik szeretik ezt a lehetőséget, másrészt pedig negatívum, mert így megnehezítették azoknak a dolgát, akik inkább magányosan élnék át a történetet. Nyilván utóbbi sem lehetetlen feladat, de az öltözék-specifikus fejtörők miatt gyakrabban kell váltogatnunk a karakterek között, és sokszor kell alkalmaznunk a ruhaváltást is, ami egy idő után könnyen frusztrálóvá válhat. Grafika: Ha valami, akkor a Lego Batman 2 esetében a grafika a lehető legmásodlagosabb tényező, amit a végleges értékelésnél figyelembe kell vennünk, ugyanakkor a tény attól még tény marad, a játéknak már vannak hiányosságai ezen a téren. Az immáron évek óta toldozgatott és foltozgatott grafikus motor ugyanis ismét szebb lett egy kicsit, helyenként már olyan ábrázolásra is képes - például a víztől csillogó talaj esetében -, ami mindenképpen pozitívumnak tekinthető, de összességében a küllemnek már vannak súlyos lemaradásai. Ennek természetesen jó oldala is van, az optimalizáltságra ugyanis egy percig sem panaszkodhatunk, még egy középkategóriás gépen is könnyedén elfut a játék, akár a legjobb beállításokat alkalmazva.
Kezelőfelület, irányíthatóság: Habár az utóbbi időben végre letisztult a Lego-játékok kezelőfelülete, a legósított Denevérember második nagy kalandja esetében valami továbbra sem változott, ez pedig az irányítás, ami billentyűzettel továbbra is borzasztónak tekinthető. Mivel a gombkombinációk és a hibák is ugyanazok, mint amelyek már évekkel korábban tapasztalhatók voltak a franchise életében, ezért kijelenthető, hogy a fejlesztők nem is törik magukat azért, hogy változtassanak ezen. Túl sok pontot azonban ezért nem vonhatunk le a játéktól, hiszen mindenre van megoldás, esetünkben vagy a teljes egészében személyre szabható billentyűkiosztás, vagy, ami még ennél is hasznosabb, egy kontroller képében.
Játszhatóság: A Lego Batman 2 sem rövidebb, sem hosszabb nem lett a korábbi Lego-epizódokhoz képest, így továbbra is egy nagyjából 8-10 órányi elfoglaltság vár ránk a kampány alatt, ez azonban könnyedén megtöbbszörözhető abban az esetben, ha van egy játékos kedvű családtagunk vagy barátunk, akivel kooperatív módban is átélhetjük újra és újra az egész mókát.
Intelligencia, nehézség: Szintén a Lego-játékok úgynevezett kötelező betegsége volt az évek folyamán, hogy a mesterséges intelligencia inkább mesterséges butaság maradt. Ez észrevételeim szerint a Lego Batman 2-ben csak tovább romlott, köszönhetően a kooperatív mód előtérbe helyezésének, ami miatt egyedül játszva csapattársunk még annyit sem csinál, mint eddig. A korábbi részekben emlékeim szerint utánunk ugrándozva megpróbáltak legalább egy kicsit illeszkedni az adott helyzethez, de a friss részben többször is előfordult, hogy arra lettem figyelmes, társamat agyba-főbe veri az ellenfél, védekezés helyett pedig inkább tűri, amíg apró darabokra nem hullik szét.
Nehézségről a játékban nem nagyon beszélhetünk, habár van kihívás, de az általánosra szabott szint miatt ez nem a harcokban keresendő, sokkal inkább ügyességünkben és reflexeinkben.
Hangok, zene: A Lego Batman 2 egyik legnagyobb újdonsága közé tartozik, hogy a korábbi némaság helyett ezúttal a szereplők végre megszólalnak a képernyőn. Ettől ugyan egy kicsit elveszett az egész koncepció gyermeki bája, a butuska hangeffektekből származó poénok, de legalább a karakterek végre képesek lesznek elmesélni nekünk a vicceket, nem csak az animációra és az ábrázolásmódra alapoznak mindent, ami sokak véleménye szerint csak korlátozta a sorozatot. A rajongóknak feltehetően nehezen fog ráállni a fülük a szinkronhangokra, de mivel kiváló színészek adták hangjukat a karaktereknek, legalább a minőségre nem lehet panasz. Amire viszont egy kicsit igen, hogy talán éppen a fentiek miatt, de a zenék egy kicsit háttérbe kerültek a játékban.
Összegzés: Amennyiben összességében tekintünk a Lego Batman 2: DC Super Heroes-ra, akkor kijelenthetjük, hogy a Traveller's Tales ugyan igyekezett némi újdonsággal szolgálni a rajongók számára, de végeredményben mégiscsak megmaradtak a járt úton, amit eszük ágában sem volt elhagyni. Éppen emiatt azok a rajongók, akik kivétel nélkül az összes korábbi Lego-játékot megkedvelték, biztosan szeretni fogják a legújabb epizódot is, hiszen az alapokat tekintve minden téren az elődökből építkezik. Hogy ez pozitívum vagy negatívum, azt ebből már mindenki el tudja dönteni saját maga.