Mortimer

Lego Rock Raider


Kiadó: Lego Media
Fejlesztő: Data Design Interactive

Minimum Követelmény: Nincs adat
Kategória: Real Time Stratégia


A Lego cég négy játékot jelentett be az E3-mon: LEGOLAND (vidámparkszerkesztő), Lego Racers (autóverseny, bemutató baloldalon), LEGO Friends (célzottan lányoknak készült zenés táncos móka) és alábbi bemutatónk tárgya, a LEGO Rock Raiders. A Rock Raiders egyike annak a két játéknak, amelyet a Lego Media konzolokra is kiadott (a másik a Lego Racers). A konzolváltozatban az arcade és a kalandelemekre helyezték a hangsúlyt, de a PC-s változat sokkal több, mint egyszerű gyüjtögetés. Kiváló valósidejű stratégiai játék, remek ötletekkel és hangulattal.

Űrhajónk egy fekete lyuk következtében egy távoli galaxisba vetődött, a hazajutáshoz kristályokat kell bányásznunk. Otthonunktól fényévekre kell felfedezni, keresztülfúrni és kitermelni a földalatti járatokban, barlangokban lévő lévő érceket és kristályokat. Létre kell hoznunk és fenn kell tartanunk egy központot, megvédve azt minden ellenséges lénytől. A kristályok szolgálnak energiaforrásként gépeink és berendezéseink számára. A kitermelt ércekből további gépeket, létesítményeket emelhetünk, gyorsítva a munkát.



Kezdésnél leteleportálnak egy ezermesterközpontot egy kiválasztott ásványokkal teli barlangba. Ezen keresztül érkeznek az általunk kért további egységek és eszközök.
Az első emberke megérkezése után első dolgunk legyen lézerpisztolyt adni a kezébe. Persze vannak más fegyverek is: van ami csak eltolja a szörnyeket, de le is fagyaszthatjuk vagy arrébb teleportálhatjuk őket; legjobb megoldás ellenük a lézerpisztoly, ami darabokra szedi bármelyiket. Állítólag a nagyobb munkagépek fúrója is hatásos, de sajnos még nemláttam ilyet (gyors módszer lehet).

Ezután megkezdhetjük a tényleges munkát, ki kell fúrnunk néhány falat. A falak is többfélék lehetnek, a sima földet könnyedén vájhatjuk át, nehezebb meló a kavics, ezután nehézségben a kemény kő jön (csak robbantás, illetve nagyobb munkagépek hatásosak) és van az áthatolhatatlan szikla. Egyes barlangfalak folyamatosan omlanak, ezért ha fontos közlekedőfolyosón van akkor választhatunk: kifúrjuk, felrobbantjuk vagy megerősítjük. Vannak küldetések, ahol elveszett bajtársaink kimentése a cél, ők mindig hasonló omlások miatt rekedtek benn.

A terep lehet a sima barlangon kívűl jég, láva, víz. A jég semmiben nem különbözik a földtől, de a víz és a láva embereink számára korlátozó tényező.

Amikor a fal leomlik érceket, kristályokat és törmeléket hagy maga után. A törmeléken nehezebben mozoghatunk, míg az esetlegesen felbukkanó szörnyek pont itt érzik jól magukat. Az ércek és a kristályok szolgálnak további építkezéseink nyersanyagául. Sorban emelhetjük további építményeinket: teleport, erőmű (áramforrásként szolgál), dokk (víz mellé telepíthetjük, kikötő hajóinknak) ellátóközpont (oxigént és táplálékot termel), 4 mezőt elfoglaló szuperteleport (nagyobb munkagépek leteleportálására szolgál, pl. dózer vagy a gránitfúró), fejlesztőállomás (meglévő járműveink teljesítményét növelhetjük, igy gyorsabbak, nagyobb kapacitásúak lesznek), ércfeldolgozó (az ércből hatékonyabban és gyorsabban építkezhetünk ezután, mivel építőtéglákat gyárt belőlük), és a geológiai állomás (radarunk hatékonyságát nőveli meg).



Épületeinket fejleszthetjük, van nullás (alap), egyes és kettes fokozat. Építményeink lerakásához szükséges speciális lapokat lerakni, de ezek nem a Dűnéből ismert gránitlemezek - nem az épületek alá kell helyezni -, hanem épületeink összeköttetését, árammal való ellátását szolgálják. Ezen haladnak embereink a leggyorsabban (futnak) és fáradnak el a legkevésbé. Nehezebb terepeken sűrűn megállnak a figurák pihenni, főleg ha nehéz érceket szállítanak.

Embereinknek is vannak tulajdonságaik. Fejleszthető az általuk hordozott tárgyak száma és képességeik száma. A tárgyak közé tartozik a fúró, az ásó (ezek alapból náluk vannak), a lézerpisztoly, javítószerszámok stb. A képességeik épületekhez kapcsolódnak, mindegyikhez egy adott; amíg nincs meg az épület, nem is szerezhetjük meg a tulajdonságot. Ilyenek lehetnek az autóvezetés (a leteleportált földi járműveket csak így tudjuk vezetni), pilóta (a helikopterhez kell), matróz (értelemszerűen a hajóhoz), mérnők (omlásban vagy szörnyek által megrongálodótt épületeinket javítja ki) és a robbantási szakértő (csak ők tudnak dinamitot használni). Ha megfelelően magas szintű a figura akár mindegyik tárgy és képesség egyszerre birtokunkban lehet. Hasznos, ha (amint lehet) minden embernek megtanítunk minden képességet, mivel embereink a következő misszióra nem felejtik el tudásukat (persze jobban is kell vigyázni rájuk, meg ne sérüljenek halálosan).

A Lego világában senki nem halhat meg; még az elpusztított ellenséges kő- vagy jéglények is csupán darabjaikra hullanak, azok pedig ártalmatlanul szétfutnak. Embereink végzetes sebesülés esetén felteleportálnak az űrhajóra. Fő problémánk a szörnyekkel nem is az általuk okozott pusztítás lesz, hanem az, hogy pofátlanul megeszik az általunk kitermelt kristályokat. A jégszörnyek felkapják embereinket, megrázzák és földhözcsapják őket. Ha elővigyázatlanok vagyunk és épületeink közelébe kerulnek, hó vagy kőlabdákat vágnak hozzájuk, károkat okozva. Rongálodás esetén automatikusan riadót fújnak embereink (az egész barlang vörösben villog, embereink felett is felkiáltójel jelenik meg), és ha előre gondolkodva adtunk nekik fegyvereket, használják is. Magunk is fújhatunk riadót a jobb felül lévő piros felkiáltójel megnyomásával. Találkozhatunk lyukakkal is a földön, innen zöld éticsigaszerű lények bújnak néha elő (mivel nem távolodnak el rejtekhelyüktől, veszélytelenek). Épületeinket az embereken kívűl elektromos kerítéssel is védhetjük. Bármely építmény mellé helyezhetjük, de sajnos csak egy mező távolságot hagyhatunk ki közöttük (távolabbra csak sok-sok kerítésdarab lerakásával juthatunk).



A 3D terepet többféle nézetben láthatjuk: az alap beállítás a felülnézet. Ezt tetszés szerint forgathatjuk, nagyíthatjuk és kicsinyíthetjük. Érdekesebb, de nem túl hasznos embereink nézőpontja, mely lehet külsőnézeti (látjuk a fejét) vagy a szeme helyére kerül kameránk. Az egységeket ilyenkor a kurzorgombokkal személyesen is vezethetjük.

Munkánkat számos jármű is segíti, melyek két csoportra oszthatók: kis és nagygépekre. A nagygépeket csak a 4 mezőt elfoglaló nagyobbik teleporttal tudjuk lehozni a barlangba. A gépekkel gyorsabban tudunk mozogni, az érceket és a krisítályokat szállítani, a földet kifúrni vagy a törmeléket elkotorni. A hajóval értelemszerűen csak vízen mozoghatunk, míg a helikopterrel bármely terep felett, s ez az egyetlen, mely lávafolyamon is át tud haladni.

A járművek adott számú kristályba kerülnek, pl. a dózert csak 6 db árán hozhatjuk le. Megsemmisülésekor vagy visszaküldéskor visszakapjuk a kristályokat.

Fontos még kiemelni a prioritási sorrendet. A jobb felső "123" feliratú gombon állíthatjuk be, hogy az egyes tevékenységek (fúrás, érc- illetve kristályhordás, falmegerősítés, autóba beszállás stb.) milyen sorrendben hajtódjanak végre. Sok bosszúságot elkerülhetünk a helyes beállítással és a folyamatos felülvizsgálattal. Az új értékekre csak akkor figyelnek fel rá embereink, ha végeztek az adott feladattal.

A munkaszervezés nagyon jó, a feladatokat kétféleképpen adhatjuk meg. Első módszer szerint kijelőljük a munkát (pl. fal fúrása) és az első nem dolgozó egység odarohan és elvégzi a feladatot. A másik a direkt megadás: itt ki kell jelölnünk az adott egységet és meg kell adni hova menjen, mit csináljon. Bárcsak minden stratégiában ilyen kombinált módszer lenne, remek megoldás. A közvetlen parancsmegadás két esetben nem műkődik:
1. Ha a prioritási sorrendben magasabb szinten álló feladat van valahol kijelőlve, ilyenkor inkább azt csinálja.
2. Ha az egység fáradt, ilyenkor azonnal az ellátóépülethez rohan kajáért, semmilyen befolyásunk nincs rá.

Minden egység fel van szerelve lámpával és kézi érzékelőkkel, így radarunkon folyamatosan láthatjuk őket. A radart eléggé haszontalannak találtam, csak magasabb szinteken - csupán a terep nagysága miatt - kapcsoltam néha be.



Feladatunk a küldetések során elveszett egységek megtalálása, beomlott jármű felderítése, embereink kijuttatása, adott számú kristály gyűjtése (10-15 később akár 30 is), előrehaladó láva elől menekülés stb. Folyamatos ellenfelünk az oxigénhiány, magasabb szinteken szinte csak ez korlátozza a lehozható emberek számát. Sok munkáskéznek több levegő is kell, így az gyorsabban fogy. Ellenszere az ellátóközpont (support center). Minden épületből elég egy, de ebből hasznos kettőt is építeni (biztos, ami biztos).

Grafika: ++++ Nagyon jó, illik a stílushoz. A 3D engine néha, sok objektumnál beszaggatott a celeronomon. A legófigurák aranyosak, pont mint eredetiben. Az útkeresési mechanizmus kiváló, az egységek félelmetesen pontosan találnak utat a labirintusban. Egyszer sem fordult elő szákutcába rohanás, egyhelyben toporgás. A különféle faltípusok jól megkülönböztethetőek. A járművek fordulása, haladása legószerű. A terep változása, a magasságkülönbségek néha bosszantóak, épületeink lehelyezését meghíúsíthatja. Megoldhatták volna a tereprendezést is (odamennek a figurák és kisimítják a felületet). A játékhoz 3D kártya nagyon erősen ajánlott.

Kezelés: ++++ Szintén jó, érthető, egyértelmű. Mindent a jobboldali menűkkel irányíthatunk, melyek értelmesen vannak besorolva. Gyorsan megtanulhatóak az alapvető parancsok, van beépített tutorial (tanítóprogram) és folyamatos a játék közbeni segítség is - amit hamar kikapcsolhatunk.

Játékmenet: ++++ Az elején 15-30 perc alatt megoldhatjuk a küldetéseket, folyamatosan nehezednek. A küldetéseknél - némi összeköttetést biztosítva - embereink megtartják képességeiket. A missziók sorrendisége leginkább a Dungeon Keeper lineáris megoldására emlékeztetett, csak itt folyamatosan lefelé haladunk - néhol párhuzamosan -, de vannak olyan feladatok, amiket mindenképpen meg kell csinálni a továbbhaladáshoz. Az időtényező csak magasabb szinteken jön elő, az oxigénhiány miatt. A nagyobb terepek kifejezetten unalmasak egy idő után, hosszú idő telik el, amíg a figurák végigjárják.

Hangok: ++++ A barlangérzetnek jót tesz a folyamatos vízcsepegés és a falak lebontásakor hallható hosszú visszhang. A játékba állandóan beledumálnak angol emberkék, a feladatokat érthetően elmondják, fejlődésünket rendszeresen kommentálják.

Intelligencia/nehézség: +++ A nehézség általában az idő miatt van, vagy pedig nemtaláljuk, hogy merre tudjuk továbbfúrni a falat. Az előjövő szörnyek könnyedén leküzdhetőek, az hogy a kristályokat megeszik pusztán idegesítő, nem valódi hátráltató tényező. A nehezebb pályák nagyságuk és az előforduló szörnyek miatt válnak nehézzé (vagyis inkább időigényesebbé). A cég 8 éves kortól ajánlja a játékot - szóval nem leszünk frusztráltak. A játékot csupán a küldetések végén menthetjük - két óra mentés nélkül húzós tud lenni...

Összegzés: ++++ Kiváló szórakozást nyújt a stratégiák kedvelőinek. Nem sokszor fordult elő hogy odaragaszt egy játék a képernyő elé (legutobb a Darkstone-nál fordult elő), de itt csak ámultam. Kiváló minőség, remek ötletek egy legóruhába ágyazott játékban. Mindenkinek melegen ajánlom a játékot, hosszú időre szórakozást nyújthat a hosszú téli éjszakákon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!