Ötvös Tibor

Mielőtt híresek lettek...

Vannak fejlesztők, melyek alapvetően meghatározták a játékvilág történetét. Ezek közül most ötnek nézzük meg, hogy még a nagy "durrantásuk" előtt pontosan mivel is mutatkoztak be a játékosoknak.

Elsőnek itt van az id Software. A csapat első alkotása a Commander Keen in Invasion of the Vorticons címet viselte és egy szimpla mászkálós akciójáték volt. A 2D-s megjelenítés és a pályák miatt sokan vádolták azzal a csapatot, hogy egyszerűen csak lecserélték a Super Mario Bros. 3 főhősét egy rohamsisakos fickóra, ami tulajdonképpen igaz is.



A fejlesztésben részt vevő John Carmack, John Romero és Tom Hall évekkel később elismerték, hogy az általuk első körben a Dangerous Dave in Copyright Infringement címet viselő alkotás csak poénnak indult, de végül ennek köszönhetően alakult meg az id Software és így jöhettek létre olyan klasszikus és műfajteremtő alkotások, mint a Doom vagy a Quake.

Az id Software nagy "ellenfele", az Epic Games is hasonló stílusban kezdte meg pályafutását. A Jazz Jacrabbit volt tulajdonképpen a PC-s tábor Sonicja. A fegyverrel ellátott nyúl ugyanis bitang gyors olt, ugyanakkor a fegyverek köszönhetően az akciót kedvelő játékosok is megtalálhatták a számításukat. A program szerencsére egy cseppet sem vette magát komolyan (hogyan is lehetne, mikor főhősünk egy Rambo-fejkendővel irtotta az ellent) és végül a siker sem maradt el.



A Bungie mára az egyik legnagyobb és legbefolyásosabb fejlesztőcsapattá nőtte ki magát, akik a Halo sorozattal örökre bírták magukat a játékvilág történelemkönyvébe (és akkor a szintén remek Onit nem is említeném). De 1991-ben, első alkotásuk, a Minotaur: The Labyrinths of Crete megjelenésekor még csak próbálgatták a szárnyaikat. Kezdetben mindössze 2 alkalmazottja volt a cégnek (az alapító Alex Seropian és a programozó Jason Jones) és az ő nevükhöz fűződik a Minotaur, melyben már volt hálózati játéklehetőség.

A játékból 2500 példány talált gazdára, ami elég volt a következő alkotásuk elkészítéséhez. Az 1993-ban megjelent Pathways Into Darkness már egy belső nézetű kalandjáték volt fejtörőkkel, ősi istenek és halott nácikkal. A sztori nem volt túl lényeges, de a megvalósítás miatt számos elismerést gyűjtött be a program, mellyel megnyíltak a kapuk a csapat előtt.



A Treyarch számára is elég rögösen indult a dolog. A jelenleg a Call of Duty részeket készítő csapat első alkotása a Die by the Sword címet viselte és egy elég közepes akciójátékot takart. A csapat azzal próbált meg újítani, hogy a harcosunk felső testét külön irányíthattuk az egérrel és ezzel tulajdonképpen jóval a Wii előtt bevetették a mozgásérzékelés bizonyos formáját egy játékban.

A fura játékmenet miatt nem aratott túl nagy sikert a játék, ami ennek ellenére kapott egy nem hivatalos folytatást is a Draconus: Cult of the Wyrm képében. Ez a két középkori témájú játék elég volt arra, hogy az Activision felfigyeljen a csapatra és megbízták őket különböző sportjátékaik fejlesztésével. Utána már megkapták a Pókember sorozatot is, majd jött a Call of Duty.



A végére maradt a Bethesda, mely leginkább akció-RPG sorozatával írta be magát a játékosok emlékezetébe. Ám a The Elder Scrolls sorozat előtt a csapat nem kisebb franchise, mint a The Terminator sorozat felett bábáskodhatott. A szimplán csak a film címét viselő alkotás egy belső nézetes kalandjáték volt egy teljesen nyitott világgal és még a volán mögé is bepattanhattunk.

A siker után jött a folytatás, mely már a jövőben játszódott. A Terminator 2029 szintén jól szerepelt és utána következett két valódi klasszikus. '95-ben adta ki a csapat a létező egyik legjobb Terminator játékot, mely a Future Shock alcímet kapta. Ezután jött a SkyNET, melyben már multiban is nyomhattuk a mókát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • DOGMAN #25
    "A 2D-s megjelenítés és a pályák miatt sokan vádolták azzal a csapatot, hogy egyszerűen csak lecserélték a Super Mario Bros. 3 főhősét egy rohamsisakos fickóra, ami tulajdonképpen igaz is."

    Azt hiszem nem csak ennyi volt (már rég olvastam a Doom könyvet), hanem az volt a nagy szám benne, hogy Carmack és Romero csinálták meg az első több szint mélységű parallax scroll rutint PC-re.
    Maga a módszer demonstrálása volt a nagy szám, mert azelőtt senki nem tudott ilyet csinálni PC-n. Gyakorlatilag tök mindegy lett volna, hogy mik a figurák a játékban.
    És az id azóta is csak techdemókat csinál... :D
  • Seth #24
    Megint átsiklassz a mondandóm felett, sebaj, kiemelem újra:

    "Abba nem kell belemenni, hogy pc-n gyorsabb,pontosabb, ez egyértelmű"
  • Flaetiru #23
    aha, ugyanolyan jól írányitható, akkor figy mondj egy keresztplatformos komoly fps-t, ahol lehet egymás ellen nyomulni /a portal2 csak koop/, és küzdjünk meg, te a drágalátos, professzionális joyodról, én meg a szar elavult egeremről, és aki nyer azt megkövetik ok? veszünk róla videot is meg minden, hogy legyen bizonyiték
  • Seth #22
    Már írtam korábban, 2001-ben jött ki.
    Amúgy látszik,hogy fingod sincs miről beszélsz,csak trollkodsz, pl a Portal 1 van konzolra, az Orange Box tartalmazza.
    Az irányításról is lehetne órákat vitatkozni, maradjunk annyiban, hogy az fps-ek ugyanolyan jól irányíthatóak,mint pc-n egér-bill kombóval. Abba nem kell belemenni, hogy pc-n gyorsabb,pontosabb, ez egyértelmű. A joy-os irányítást szokni kell, ez is egyértelmű, de megtanulható és utána már könnyen megy.Bár neked szerintem ez már a legenda témakörbe tartozik :D
  • Flaetiru #21
    mikor is jött ki a halo1 konzolra? kb a half-life 1 a pc-s ellenfele, és annak közelébe nem ér, szal akkor miről is beszélünk? mostanában meg ami nincs konzolra az a portal1 ,a kettő már sajnos a konzolosoknak is elérhető

    ui.: az a pc-s aki átment halozni a konzolra és szopni azzal a csúcs írányitási rendszerrel egy fpsben egy pc után, vagy minimum down-korós, vagy valami retardál überlow akinek soha semmien sikerélménye nem volt egérrel
  • Omicron #20
    Bár tegyük hozzá hogy Blizzard mióta felszippantott néhány EA-s arcot, visszaesett a régi hangulati faktor, pl. az SC2 hangulata közelében sem jár az első részének, de mint játék jó és működik, szóval ízlések és pofonok.
  • Omicron #19
    Azért még sok olyan ^^szar szülessen mint a Halo, a Bungie kb. úgy működik mint a Blizzard, amihez érnek arannyá válik:)
  • mg1992mg #18
    Die by the Sword... Az mekkora játék volt. :)

    Amúgy DronkZero, attól függ, kinek mi az igényes. Én pl. jobban elvagyok egy Wolfenstein-el(igen, az újjal is...), mint pl. egy Call of Duty-val. A Call of Duty már tucatjáték, semmi változatosság... És a Wolfenstein jobban megfogott történetileg is, meg a 2.vh-s hangulat is sokkal jobban tetszik.
  • dronkZero #17
    Az utóbbi pár évben nem volt igényes PC-s FPS.
  • zola2000 #16
    Tudsz Mondani egy igényes PCs FPSt az utóbbi pár évből ami nincs konzolra? Talán a crysis1 volt az utolsó.