MTI
Egyre több pénz van a prémium tartalmakban
Az ingyenesen letölthető videojátékokat sokáig sommásan összecsapott unaloműzőnek tartották az internetezők, de manapság egyre népszerűbbé válnak. Ez annak köszönhető, hogy egyre komolyabb összegeket fordítanak fejlesztésükre és főleg: a hozzájuk kapcsolódó "mikroeladások" révén gazdaságossá is válnak.
Ahelyett ugyanis, hogy mint eddig megszokott volt, egy-egy menetért fizetnének a játékosok vagy bérletet váltanának, most a játékos előzetes fizetés nélkül kipróbálhatja a terméket, ugyanakkor lehetőséget kap arra, hogy egyenként vásároljon meg különböző elemeket például ahhoz, hogy hősének egyéni arculatot biztosítson. Ez a "free-to-play" elnevezésű üzleti modell Dél-Koreából és Kínából terjedt el, de Nyugaton is mind nagyobb közönséget hódít meg. "Naponta több mint 200 000 jelentkezőt regisztrálunk a portálunkon, amelynek már 110 millió használója van" - magyarázza Simon Guild, a szektor egyik fő európai szereplőjének, a német Bigpoint cégnek az elnöke.
Az általában néhány eurós összegekért beszerezhető tárgyak, például páncélok vagy kardok megvétele nem kötelező, s ha a játékos nem vásárol belőlük, az egyáltalán nem akadályozza meg a játék folytatásában. "A játékosok 80 százaléka semmit sem vásárol. A maradék 20 százalék havonta átlagosan mintegy 20 eurót költ el" - mondja Guild. Ehhez pénzt kell elhelyezniük a játékhoz rendelt számlájukon, amire számos lehetőségük van: hitelkártya és SMS is megfelel. "Egyesek akár havi 500 eurót is elköltenek így" - teszi hozzá Thomas Bidaux, az internetes játékokkal foglalkozó Ico Partners cég tanulmányi irodájának vezetője.
A hirdetéseket ezeken a webhelyeken általában nem kedvelik, "mert nem sok bevételt hoz és olyan helyet foglal el, amely különben más játékoknak jutna" - magyarázza a Bigpoint elnöke. "Ennek az ágazatnak az évi bevétele Európában csaknem 500 millió euró. Azt, hogy ma már nagykorúnak tekinthető, jól mutatja, hogy a fejlesztésére rekordösszegeket irányoznak elő" - mondja Bidaux. A Bigpoint következő húzása a Poisonville (Méregváros) játék lesz, amelynek kifejlesztése hírek szerint 1 millió eurós befektetést igényelt.
A több résztvevős internetes szerepjátékok (MMORPG) sem jelentenek kivételt. "Következő termékünk, az Allods Online, amelynek fejlesztésén jelenleg 150 személy dolgozik, mintegy 12 millió dolláros költségvetéssel készül" - állítja Vincent Douvier, aki a Gala Networks kiadón belül e játék producere. A legnagyobb gond annak meghatározása, hogy mi legyen a megvásárolható tárgyak ára. "Meg kell találni a megfelelő árskálát, amely vonzó marad és nem riasztja el a játékost" - mondja a fejlesztő.
Mindazonáltal az ingyenes és a fizetős játékok nem teljesen zárják ki egymást, vélekedik Thomas Bidaux, aki szerint a "free-to-play" ingyenes ajánlata lehetővé teszi a piac bővítését és újabb játékosok toborzását. Mások szerint a jövő éppenséggel a különböző ingyenes és fizető modellek vegyítése lehet a jövedelem növelése érdekében. "A havi előfizetéses játékokra szakosodott nagy cégek egyre inkább készek felugrani a már mozgásban lévő vonatra. Középtávon egy előfizetésen alapuló modellt képzelünk el, letölthető tartalmakkal vagy számlaprémiumokkal, esetleg e különböző megoldások finom kombinálásával" - árulja el Sébastien Pacetti, a Frogster Line kiadó termékfelelőse.
Ahelyett ugyanis, hogy mint eddig megszokott volt, egy-egy menetért fizetnének a játékosok vagy bérletet váltanának, most a játékos előzetes fizetés nélkül kipróbálhatja a terméket, ugyanakkor lehetőséget kap arra, hogy egyenként vásároljon meg különböző elemeket például ahhoz, hogy hősének egyéni arculatot biztosítson. Ez a "free-to-play" elnevezésű üzleti modell Dél-Koreából és Kínából terjedt el, de Nyugaton is mind nagyobb közönséget hódít meg. "Naponta több mint 200 000 jelentkezőt regisztrálunk a portálunkon, amelynek már 110 millió használója van" - magyarázza Simon Guild, a szektor egyik fő európai szereplőjének, a német Bigpoint cégnek az elnöke.
Az általában néhány eurós összegekért beszerezhető tárgyak, például páncélok vagy kardok megvétele nem kötelező, s ha a játékos nem vásárol belőlük, az egyáltalán nem akadályozza meg a játék folytatásában. "A játékosok 80 százaléka semmit sem vásárol. A maradék 20 százalék havonta átlagosan mintegy 20 eurót költ el" - mondja Guild. Ehhez pénzt kell elhelyezniük a játékhoz rendelt számlájukon, amire számos lehetőségük van: hitelkártya és SMS is megfelel. "Egyesek akár havi 500 eurót is elköltenek így" - teszi hozzá Thomas Bidaux, az internetes játékokkal foglalkozó Ico Partners cég tanulmányi irodájának vezetője.
A hirdetéseket ezeken a webhelyeken általában nem kedvelik, "mert nem sok bevételt hoz és olyan helyet foglal el, amely különben más játékoknak jutna" - magyarázza a Bigpoint elnöke. "Ennek az ágazatnak az évi bevétele Európában csaknem 500 millió euró. Azt, hogy ma már nagykorúnak tekinthető, jól mutatja, hogy a fejlesztésére rekordösszegeket irányoznak elő" - mondja Bidaux. A Bigpoint következő húzása a Poisonville (Méregváros) játék lesz, amelynek kifejlesztése hírek szerint 1 millió eurós befektetést igényelt.
A több résztvevős internetes szerepjátékok (MMORPG) sem jelentenek kivételt. "Következő termékünk, az Allods Online, amelynek fejlesztésén jelenleg 150 személy dolgozik, mintegy 12 millió dolláros költségvetéssel készül" - állítja Vincent Douvier, aki a Gala Networks kiadón belül e játék producere. A legnagyobb gond annak meghatározása, hogy mi legyen a megvásárolható tárgyak ára. "Meg kell találni a megfelelő árskálát, amely vonzó marad és nem riasztja el a játékost" - mondja a fejlesztő.
Mindazonáltal az ingyenes és a fizetős játékok nem teljesen zárják ki egymást, vélekedik Thomas Bidaux, aki szerint a "free-to-play" ingyenes ajánlata lehetővé teszi a piac bővítését és újabb játékosok toborzását. Mások szerint a jövő éppenséggel a különböző ingyenes és fizető modellek vegyítése lehet a jövedelem növelése érdekében. "A havi előfizetéses játékokra szakosodott nagy cégek egyre inkább készek felugrani a már mozgásban lévő vonatra. Középtávon egy előfizetésen alapuló modellt képzelünk el, letölthető tartalmakkal vagy számlaprémiumokkal, esetleg e különböző megoldások finom kombinálásával" - árulja el Sébastien Pacetti, a Frogster Line kiadó termékfelelőse.