MTI

Egyre több pénz van a prémium tartalmakban

Az ingyenesen letölthető videojátékokat sokáig sommásan összecsapott unaloműzőnek tartották az internetezők, de manapság egyre népszerűbbé válnak. Ez annak köszönhető, hogy egyre komolyabb összegeket fordítanak fejlesztésükre és főleg: a hozzájuk kapcsolódó "mikroeladások" révén gazdaságossá is válnak.

Ahelyett ugyanis, hogy mint eddig megszokott volt, egy-egy menetért fizetnének a játékosok vagy bérletet váltanának, most a játékos előzetes fizetés nélkül kipróbálhatja a terméket, ugyanakkor lehetőséget kap arra, hogy egyenként vásároljon meg különböző elemeket például ahhoz, hogy hősének egyéni arculatot biztosítson. Ez a "free-to-play" elnevezésű üzleti modell Dél-Koreából és Kínából terjedt el, de Nyugaton is mind nagyobb közönséget hódít meg. "Naponta több mint 200 000 jelentkezőt regisztrálunk a portálunkon, amelynek már 110 millió használója van" - magyarázza Simon Guild, a szektor egyik fő európai szereplőjének, a német Bigpoint cégnek az elnöke.

Az általában néhány eurós összegekért beszerezhető tárgyak, például páncélok vagy kardok megvétele nem kötelező, s ha a játékos nem vásárol belőlük, az egyáltalán nem akadályozza meg a játék folytatásában. "A játékosok 80 százaléka semmit sem vásárol. A maradék 20 százalék havonta átlagosan mintegy 20 eurót költ el" - mondja Guild. Ehhez pénzt kell elhelyezniük a játékhoz rendelt számlájukon, amire számos lehetőségük van: hitelkártya és SMS is megfelel. "Egyesek akár havi 500 eurót is elköltenek így" - teszi hozzá Thomas Bidaux, az internetes játékokkal foglalkozó Ico Partners cég tanulmányi irodájának vezetője.

A hirdetéseket ezeken a webhelyeken általában nem kedvelik, "mert nem sok bevételt hoz és olyan helyet foglal el, amely különben más játékoknak jutna" - magyarázza a Bigpoint elnöke. "Ennek az ágazatnak az évi bevétele Európában csaknem 500 millió euró. Azt, hogy ma már nagykorúnak tekinthető, jól mutatja, hogy a fejlesztésére rekordösszegeket irányoznak elő" - mondja Bidaux. A Bigpoint következő húzása a Poisonville (Méregváros) játék lesz, amelynek kifejlesztése hírek szerint 1 millió eurós befektetést igényelt.

A több résztvevős internetes szerepjátékok (MMORPG) sem jelentenek kivételt. "Következő termékünk, az Allods Online, amelynek fejlesztésén jelenleg 150 személy dolgozik, mintegy 12 millió dolláros költségvetéssel készül" - állítja Vincent Douvier, aki a Gala Networks kiadón belül e játék producere. A legnagyobb gond annak meghatározása, hogy mi legyen a megvásárolható tárgyak ára. "Meg kell találni a megfelelő árskálát, amely vonzó marad és nem riasztja el a játékost" - mondja a fejlesztő.

Mindazonáltal az ingyenes és a fizetős játékok nem teljesen zárják ki egymást, vélekedik Thomas Bidaux, aki szerint a "free-to-play" ingyenes ajánlata lehetővé teszi a piac bővítését és újabb játékosok toborzását. Mások szerint a jövő éppenséggel a különböző ingyenes és fizető modellek vegyítése lehet a jövedelem növelése érdekében. "A havi előfizetéses játékokra szakosodott nagy cégek egyre inkább készek felugrani a már mozgásban lévő vonatra. Középtávon egy előfizetésen alapuló modellt képzelünk el, letölthető tartalmakkal vagy számlaprémiumokkal, esetleg e különböző megoldások finom kombinálásával" - árulja el Sébastien Pacetti, a Frogster Line kiadó termékfelelőse.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • iambg #5
    Pedig nem is kell annyira elmeroggyantnak lenni hozzá...

    Valójában a virtuális kard használata által kapott élményt fizeted meg, ugyanúgy, mint a kábeltévé előfizetéssel, ahol azért fizetsz, hogy legyen lehetőséged bámulni a pixelhegyeket. Van, aki le se szarja a tévét, hanem inkább vesz egy virtuális kardot mert neki az nagyobb hasznosságot jelent, nagyobb élményt nyújt neki a dolog. (Persze gondolom ritka az olyan aki tévét nem fizet elő virtuális kardot viszont vesz, ez inkább elméleti kérdés... De az elv az megkérdőjelezhetetlen)

    Egy játékszoftver esetében pl nem a játékot veszed meg, hanem annak jogos használója leszel. Azért fizettél, hogy a játék használati jogát ténylegesen használva élményt szerezz magadnak. Nem ugyanaz mint elmenni a moziba? Azért is fizetsz pedig csak vizuális élményben van részed. Nem mindegy hogy megveszek egy játékot, vagy hogy nem fizetek a játékért de fizetek az extra tartalmakért?

    Valójában az egész csak fogyasztói preferencia kérdése, azaz virtuális kardot is csak addig árulnak amíg az kell az embereknek, ahogy kurvák is csak addig lesznek az út szélén amíg van rájuk igény...
  • Skynet #4
    3 dolog kell ahhoz hogy M.o.-n egy nagy "magyar" webes cég szóba álljon veled. Legyél éber stréber és főleg HÉBER....:)
  • Gyuszopapa #3
    Pedig hidd el sokan kifizetik érte a lóvét.
  • Tinman #2
    Bizony és az a vicc, hogy nem ti vagytok a hülyék, hanem az a sok elmeroggyant aki képes egy virtuális kardért valós összeget kifizetni.
  • Komolytalan #1
    Az egészben az a vicces, hogy kb 5-6 éve próbáltunk meg házalni egy olyan ötlettel a nagyobb magyar webes cégeknél, aminek ez a megtérülési modell volt az egyik fele (volt másik is). 10-ből kb 2 méltatott válaszra, és leírta, hogy hülyék vagyunk, mert ezért senki se fog fizetni. Pedig nem kellett volna 1M ájró, még 100K se, hogy frankó gámát csináljunk. Nem baj, majd legközelebb megkeresek egy svájci hot-dogost, hátha az picit kevésbé lesz konzervatív mint a magyar webes cégek.