MTI
Az erőszakos játékok durvaságra ösztönzik a gyerekeket
Az erőszakos videojátékok durvaságra ösztönzik a gyerekeket - olvasható a Gyermekgyógyászat című amerikai szakfolyóirat friss tanulmányában, amelynek újdonsága, hogy közös amerikai-japán kutatásokon alapul.
Mint Craig Anderson, az Iowai Egyetem pszichológiaprofesszora rámutatott: az erőszakos játékok hatása miatti aggodalmakat korábban sokan azzal hárították el, hogy jellegzetesen amerikai jelenségről van szó. Az egyik fő érvelés az volt, hogy Japánban - ahol az Egyesült Államokhoz hasonlóan népszerűek a fiatalok körében az erőszakos szerepjátékok - nem találták veszélyre utaló jeleket. A legújabb kutatások egyebek mellett a Manhunt 2 játék hatását vizsgálták; ebben a főszereplő alakjába bújó gyerekek a legkülönfélébb eszközökkel és módokon gyilkolásznak.
Az erőszakos játékokat játszó gyerekek hajlamossá válnak az erőszakos magatartásra az amerikai és a japán iskolában is - derült ki a kutatásokból. "Ha egységes hatás van két eltérő kultúrában, akkor meglehetősen erőteljes jelenséggel állunk szemben" - mondta Anderson professzor. Amerikában 364 9-12 éves korú gyereket vizsgáltak Minnesota államban, Japánban 1200 12 és 18 év közötti fiatal magatartását tanulmányozták. A kiterjedt kutatások során figyelembe vették a gyerekek nemét és szokásait is. Anderson szerint egyértelműen bebizonyosodott, hogy az erőszakos játékoknak káros a hatásuk a gyerekekre.
A pszichológiaprofesszor ugyanakkor hangsúlyozta: a tanulmány eredménye nem azt jelenti, hogy minden erőszakos játékot játszó gyerekből bűnöző lesz. Egy egészséges, normális gyerekből, akinek az életében nincsenek egyéb, agressziót vagy erőszakot fokozó kockázatok, nem lesz iskolai lövöldöző. De szinte mindig valamilyen szélsőséges erőszakba torkollik, ha több kockázati faktor erősíti egymást - hangsúlyozta.
A The Washington Post tudósítása szerint az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia a közeljövőben új javaslatokat fog tenni arra, hogy a szülők lehetőség szerint napi 1-2 órában korlátozzák a gyerekek hozzáférését a televízióban látható erőszakhoz, továbbá az ilyen tartalmú számítógépes és videojátékokhoz. A felmérések szerint Amerikában ma a gyerekes családok 90 százalékának tagjai játszanak videojátékokat. A 8-16 éves gyerekek az 1980-as évek végén hetente átlagosan négy órát töltöttek ilyen játékokkal, ma ez 13 óra, a fiúk esetében 16-18 óra.
Mint Craig Anderson, az Iowai Egyetem pszichológiaprofesszora rámutatott: az erőszakos játékok hatása miatti aggodalmakat korábban sokan azzal hárították el, hogy jellegzetesen amerikai jelenségről van szó. Az egyik fő érvelés az volt, hogy Japánban - ahol az Egyesült Államokhoz hasonlóan népszerűek a fiatalok körében az erőszakos szerepjátékok - nem találták veszélyre utaló jeleket. A legújabb kutatások egyebek mellett a Manhunt 2 játék hatását vizsgálták; ebben a főszereplő alakjába bújó gyerekek a legkülönfélébb eszközökkel és módokon gyilkolásznak.
Az erőszakos játékokat játszó gyerekek hajlamossá válnak az erőszakos magatartásra az amerikai és a japán iskolában is - derült ki a kutatásokból. "Ha egységes hatás van két eltérő kultúrában, akkor meglehetősen erőteljes jelenséggel állunk szemben" - mondta Anderson professzor. Amerikában 364 9-12 éves korú gyereket vizsgáltak Minnesota államban, Japánban 1200 12 és 18 év közötti fiatal magatartását tanulmányozták. A kiterjedt kutatások során figyelembe vették a gyerekek nemét és szokásait is. Anderson szerint egyértelműen bebizonyosodott, hogy az erőszakos játékoknak káros a hatásuk a gyerekekre.
A pszichológiaprofesszor ugyanakkor hangsúlyozta: a tanulmány eredménye nem azt jelenti, hogy minden erőszakos játékot játszó gyerekből bűnöző lesz. Egy egészséges, normális gyerekből, akinek az életében nincsenek egyéb, agressziót vagy erőszakot fokozó kockázatok, nem lesz iskolai lövöldöző. De szinte mindig valamilyen szélsőséges erőszakba torkollik, ha több kockázati faktor erősíti egymást - hangsúlyozta.
A The Washington Post tudósítása szerint az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia a közeljövőben új javaslatokat fog tenni arra, hogy a szülők lehetőség szerint napi 1-2 órában korlátozzák a gyerekek hozzáférését a televízióban látható erőszakhoz, továbbá az ilyen tartalmú számítógépes és videojátékokhoz. A felmérések szerint Amerikában ma a gyerekes családok 90 százalékának tagjai játszanak videojátékokat. A 8-16 éves gyerekek az 1980-as évek végén hetente átlagosan négy órát töltöttek ilyen játékokkal, ma ez 13 óra, a fiúk esetében 16-18 óra.