Alex

John Carmack PSP-ölőnek tartja az iPhone-t

A QuakeCon alkalmából Carmack elmondta véleményét a jelenlegi hardvertrendekről, a következő generációs Doomról és az Apple iPhone-ról is.

John Carmack az id Software társalapítója, elnöke és műszaki igazgatója továbbra is mindenek felett állónak tartja a billentyűzet-egér párost az FPS-ek kezelésénél, mindazonáltal elismeri, hogy a nappali közepén nem ez a legjobb eszköz. "A játékosok egyre inkább elhagyják a PC-ket, de az továbbra is egy tökéletes platform marad. Számtalan téren felülmúlja a konzolokat, például webes statisztikák böngészésében, események követésében soha nem lesz a konzol hasonlóan hatékony. A PC a jobb internetes eszköz, az egér-billentyűzet páros a hatékonyabb."

Személy szerint nem zavarja, hogy játékait a kritikusok agyatlan lövöldözésnek titulálják, számára csak az számít, hogy a Quake Arena kilenc évvel kiadása után is viruló közösséggel bír. A Rage és a következő Doom tervezésénél a szórakozást tartják szem előtt, nem céljuk a játékosok frusztrációjának növelése, a bonyolult feladatok kiagyalása. "Csak a játékokat vásárlók kis százaléka szeretne kihívást, és tudatában vagyunk, hogy a Quake Arena-szerű versengő játékoknál sokkal több a vesztes, mint a győztes. Ezért a csapatjáték mindig is népszerűbb lesz, mint a mindenki mindenki ellen alapvetésú deathmatch, mert ilyenkor az emberek fele győztesnek tekinti magát. A kooperatív játéknál viszont mindenki győz, hiszen itt közösen harcolnak a környezet ellen." Emiatt a Rage kooperatív játék lesz, sokkal inkább "indítsd el és élvezd", mint "ranglistás-statisztikás" tipus, egyes helyeken megosztott képernyővel, sok izgalommal. A Doom ezzel szemben továbbra is gazdag egyjátékos élményt nyújt majd, de a multiplayer szegmens is jelentős szerepet kap.


Mind a PS3-mat, mind az Xbox 360-at kiváló konzoloknak tartja, de megítélése szerint a 360-ra sokkal egyszerűbb fejleszteni, könnyebb kihozni a benne rejlő teljesítményt, ráadásul grafikus egysége jóval gyorsabb a PS3-ban rejlőnél. "Szimulációkban a Cell processzor sokkal nagyobb elméleti telejsítményt nyújt, mint a 360-ban lévő magok, de ez csak elméletben van így. Lehet a PS3-ra is kiváló játékot készíteni, de ehhez le kell térni a megszokott útról, ezért a 360-at tartom jobb platformnak. Azonban a tény, hogy a Sony nyerte a DVD utód címéért zajló formátumháborút nagy előny a cég számára; a Blu-ray korongok hatalmas kapacitása ellensúlyozza a hardver gyengeségeit."

Ugyan nem tartja magát nagy médiajósnak, de a PSN és az Xbox Live sikerét látva véleménye szerint megvan minden esély rá, hogy a következő konzolgeneráció mindössze egy hálózati eszköz lesz optikai lejátszóval kiegészítve. "Üzleti szempontból nagyon hatékony a közvetlen terjesztési módszer, és a dobozos termékek igényelte kereskedelmi lánc teljes kihagyása."

Az iPhone-al kapcsolatban problémát jelent, hogy mindössze mozgásérzékelő és érintésérzékelő van rajta, ami megnehezíti az FPS-ekben elsődleges fontosságú célzást. "Egy új platformra fejlesztéskor nem az adott játék átírását kell erőltetni, hanem meg kell nézni a platformot, és hogy mire képes - mi a hagyományos mobil eszközöknél eddig is ezt tettük. Nem írtunk át olyan játékot, ami nem működött volna jól. Minden platformnak vannak korlátai. Ehelyett egy teljesen eltérő játéktipussal jelentkeztünk, és úgy vélem, az iPhone esetében is ezt fogjuk tenni. Számos ötletünk van, de amíg el nem érünk arra a pontra, hogy ebből valamit megmutassunk a nagyközönségnek, addig nem akarok spekulációkat mondani. Az azonban biztos, hogy komolyan gondolkozunk, hogy mi müködne tökéletesen ezen a platformon."


"Az Apple az évek során számtalanszor bejelentette, hogy komolyan foglalkozni kíván a játékszférával. Már a Quake 3-nál előjött ez a téma. Akkor azt mondtam Steve Jobsnak: ha az Apple adoptálja az OpenGL-t a QuickTime3D vagy egyéb megoldás helyett, akkor én személyesen írom át a Quake 3-mat, nem bízom egy partnercégre a dolgot. Az üzlet összejött, minden átíratunk sikeres lett, de ez pénzügyi szempontból marginális összeg volt. A helyzet az, hogy Steve Jobst nem érdeklik a játékok. Ezt már elmondtam más interjúban is, az visszajutott hozzá, és parkolópályára tett amíg nem volt ismét szüksége rám. Mégis ez a véleményem, ő nem egy játékos. Nehéz azt mondani valakinek, hogy álljon valami mögé, amiben nem hisz. Úgy vélem, hogy hisz a zenében, az iTunesben, a médiaüzletben, ezért ezeket nyomja is, csodálatos dolgokat csinál, de nem játékos tipus."

"Vannak emberek az Apple-nél, akik támogatják az ügyet. Nincsenek akadályok előttünk, támogatni fogjuk a Rage Mac változatát, remélem a Quake Live-nak is készül Mac verziója. De a Mac platform nem erről szól, és nem hiszem, hogy ez változni fog, hiszen ki akar magának extra problémákat okozni a külön fejlesztésekkel? Ezzel szemben az iPhone-t számtalan okból nagyon érdekes platformnak tartom, és úgy vélem, hogy akár meg is ölheti a PSP-t. Strukturális okai vannak, hogy a DS-re nem veszélyes, viszont mindenképpen egy olyan eszköz, mely tökéletes modern, minőségi játékok futtatására, új dolgok kibontakoztatására."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zsolltikka #39
    "munkába menet előveszem a metrón és játszok egy fél órát"

    Ez a kulcs. Sztem erre akár a DS, PSP, PDA és Iphone alkalmas. Ami gond az nem a méret, hanem a kétkezességük.
    (Egyikkel sem tudsz egy kézzel kapaszkodni, a másikkal nyomkodni. Szóval ha állsz, akkor marad a mobil+java. Egyébként ülve bármelyik jó. )

    A mostani korai Iphone játékok, és a DS, PSP játékok, de még a PDA-s Skyforce is pontosan a "suliba menet tolok egy pályát" feeling jegyében készültek. Egyébként meg John is egy Steve bérenc: tesz egy-két geek-lázító kijelentést, és mindenki már megint a szifon körül tobzódik.
  • GG #38
    napő híre: A Sonyi bejelentette, hogy a következő generációs Sony PSP már John Carmack ölő lesz. .P
  • GG #37
    Én kicsit elfogult vagyok mert PSP felhasználó vagyok. Másodsorban telefonokat adok el úgy hogy ismerem a iphonet. Szerintem túlzó azt állítani, hogy egy multimédiára kitalált telefon készülék feltudja venni a versenyt egy olyan eszközzel ami kimondottan játékra lett kifejlesztvemint a procija mint a grafikus chip szetje(mellesleg akár telefonálni is lehet vele). nincs olyan lehetőség "szerintem" hogy győz egyik vagy másik hisz van a mobil és van a játékgép, nem? Talán az új generációaki most nő fel már nem kell a mozgó alkatrészes kontroller de nekem még igen. :P
  • Gerygrey #36
    Játékra a PSP a csúcs

    Csak azért, mert több "megaflopsot tud" egyértelműen jobb?

    Nekem a PSP tetszik, viszont baszott nagy. Nem a mindennapi "munkába menet előveszem a metrón és játszok egy fél órát" felhasználásra lett kitalálva, hanem mondjuk sátorozáskor vagy horgászáshoz, amikor úgyis sok cuccot pakolsz össze, bedobod a hátizsákba mert elfér. De arra meg már inkább egy MSI Windet vagy más hasonló subnotit vennék.

    Ha valaki kiadna egy PDA méretű, 3,5-ös VGA kijelzővel szerelt jétékkonzol-telefont, arra befizetnék. Addig meg elvagyok a PDA-val, aminek az oldalsó funkciógombjai és a 4 irányú navi gomb tökéletes Nintendo-életérzést biztosítanak, a SNES játékokkal remekül el lehet lenni, és mégis csak ugyanaz a gép tömi a zsebem amin telefonálok, netezek, navigálok vagy zenét hallgatok.
  • narumon #35
    Én már alig várom a hazai iPhone megjelenést megyek és tárazok egyet, és majd elválik hogy átveszie PSP helyét nálam. A PSP-met imádom annak ellenére, hogy nagyon nagyon ritkán játszom. Én zenehallgatásra, pdf olvasásra használom elsődlegesen, arra nagyon jól bevállt.
  • Tinman #34
    Az N82 kisebb.
  • Tinman #33
    A GPS baromi fontos...
  • NEXUS6 #32
    "Tudod milyen cefet jó érzés, hogy egy kis készülék nálad van, ami mindenre jó!"


  • GregSB #31
    "Amúgy örülök az iPhone 3G megjelenésének, mert a sima iPhone baromi száni volt... a 3G viszont azt kell mondjam, hogy jelenleg a világ legsokoldalúbb készüléke,"

    Vicces ezt olvasni, amikor az első iPhone teljesen ugyan azt tudja mint az új egy SW frissítés után, leszámítva a 3G-t és a GPS-t :)
  • GregSB #30
    Egy forrást lökhetnél ezekhez az adatokhoz..

    Egyébkét meg nem dőreség összehasonlítani őket, mert van piaci átfedése a két készüléknek. A játékot és telefonálást leszámítva mindkettő kiváló multimédia-eszköz, mindkettőn jól lehet filmet nézni, zenét hallgatni és netezni. Namost aki ezidáig ilyen készüléket keresett (és nem HC gamer) annak kézenfekvő volt a PSP, most viszont ott van az iPhone egy elég erős alternatívaként.