Gyurkity Péter

Fejlesztővé válnak a játékosok?

A játékfejlesztő szakemberek, és maguk a kiadók is egyre nagyobb mértékben vonnák be a játékosokat a munkálatokba, és óriási, kihasználatlan erőforrásról beszélnek.

A múlt héten a tengerentúli játékipar prominens képviselői Los Angelesben gyűltek össze, hogy az Entertainment Gathering 2006 rendezvényen megvitassák az ágazat előtt álló kihívásokat, illetve az új elképzeléseket. Itt szólalt fel Will Wright, a Sims-sorozat készítője, valamint J. Allard, a Microsoft Xbox csapatának első embere, akik arra hívták fel a figyelmet, hogy maguk a játékosok könnyíthetik meg a fejlesztők dolgát.

Allard és Wright egyetértettek abban, hogy a játékosok a jövőben egyre nagyobb szerepet kapnak majd a tartalom kibővítésében. Ezt a lehetőséget szeretnék kihasználni, felismerve, hogy a vásárlóközönség egy része igenis örömét leli az alkotásban, és idejét nemcsak egy játékon belül hajlandó erre fordítani, hanem kívülről is, új ötletekkel, saját anyaggal segítve a fejlesztőket. Példaként említették Wright következő darabját, amely a Spore (Spóra) nevet kapta: itt a fejlesztők a játékosok által kreált világokat és városokat fogják megtölteni élővilággal, lakosokkal és a hagyományos szerep kibővítése egyéb kiadóknál is hangsúlyt kap.


"A Wikipedia modelljére, vagy ha úgy tetszik, a nyílt forráskódú modellre helyezzük a hangsúlyt a játékoknál" - jelentette ki Allard, megerősítve, hogy a szoftvercég meglepő csavarra is hajlandó, hogy kihasználja az újonnan kínálkozó lehetőségeket. Erre már bőven van példa, elsősorban az online többszereplős játékok jóvoltából, igaz, nem a fejlesztést, hanem a játékon belüli tevékenységet illetően. Sokan vállalkoznak vezetői, kiszolgálói szerepre, hogy játékostársaik élményét gazdagítsák, és gyakorlatilag szolgáltatást nyújtanak a játékon belül. Kivételek is akadnak: a Pirates of the Burning Sea fejlesztői többször kihangsúlyozták, hogy számítanak a kreatív játékosok segítségére, és várják az általuk benyújtott munkákat.

Természetesen nem véletlen, hogy a Microsoft maga is jelezte érdeklődését: a Sony - legnagyobb riválisuk a konzolpiacon - már tavaly arra kívánta sarkallni a játékosokat, hogy új ötletekkel, játékmenet tervekkel és vázlatokkal segítsék a PlayStation 3 és PSP játékok elkészítését. Amatőr és profi tervezők jelentkezését egyaránt várják a versenyre, ahol a győztes pályaterv tulajdonosa szabadon irányíthat majd egy stúdiót és egy tervezői csapatot. A projekt költségeit, valamint a mindennapi kiadásokat fedezi a cég.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • MC Stich #15
    Azta qva eget
  • irkab1rka #14
    zt elhiszem hogy a Sony minden pénzt megadn aúj ötletekért.. .)
  • Komolytalan #13
    Nem a motorját, csak mondjuk a fél UI-t. WoWban bárki írhat add-onokat, amiket aztán a bliz vagy belerak az új patchbe, vagy ha nagyon nem tetszik neki amire az addon való, akkor meg betiltja. Jóformán 1 fapados UIt készítettek, amit több 1000 addon közül válogatva lehet használhatóvá tenni.
  • HUmanEmber41st #12
    Sosem azzal van a gond, h hogyan írjuk meg az adott játék motorját, hanem hogy mi is legyen abban a játékban.
    A game tervezőinek minnél nagyobb tömegnek kell eltalálnia az ízlését.
    Ha a nagy tömegek konkrét elképzeléseket mondanak ( h mivel szeretnének játszani )már a fele munkát megspórolták a fejlesztők...
    Hiszen nézzétek meg az első Unreal Tournament-hez, Half-Life-hez mennyi rentgeteg mod és variáció készült..( PL a világ egyik legnépszerűbb FPSe Counter Strike)
  • mrgenya #11
    hát igen. a játékos nem csak arra való, h fizessen, hanem jó olcsó munkaerőnek, így nem kell kifizetni a 'saját' fejlesztőinket--> így olcsóbban jönnek ki a játék készítési költségei, nagyobb profit.
  • BiroAndras #10
    Végre rájöttek, hogy a játékos nem csak arra való, hogy fizessen.
  • Andris #9
    Hmmm szerintem megoldják, hogy ne kelljen "tiszeletpéldányokat" osztogatni... :) Lehet, hogy nem is a játék fejlesztéséhez, hanem az online tartalom fejlesztéséhez akarják használni a közönséget. A WOW-ban is az utómunka a sok meló.
  • Vys #8
    Ha te fejleszted a játékot, akkor nem kell megvenned, az a minimum, hogy kapsz tiszteletpéldányt :)
  • Andris #7
    Mert örömödet leled a játékfejlesztésben ergó a fejlesztés is szórakozás... :)
  • mad mind #6
    De, ha én is fejlesztem a játékot, akkor miért kell tizenezreket kifizetnem a boltban?