Gyurkity Péter
Fejlesztővé válnak a játékosok?
A játékfejlesztő szakemberek, és maguk a kiadók is egyre nagyobb mértékben vonnák be a játékosokat a munkálatokba, és óriási, kihasználatlan erőforrásról beszélnek.
A múlt héten a tengerentúli játékipar prominens képviselői Los Angelesben gyűltek össze, hogy az Entertainment Gathering 2006 rendezvényen megvitassák az ágazat előtt álló kihívásokat, illetve az új elképzeléseket. Itt szólalt fel Will Wright, a Sims-sorozat készítője, valamint J. Allard, a Microsoft Xbox csapatának első embere, akik arra hívták fel a figyelmet, hogy maguk a játékosok könnyíthetik meg a fejlesztők dolgát.
Allard és Wright egyetértettek abban, hogy a játékosok a jövőben egyre nagyobb szerepet kapnak majd a tartalom kibővítésében. Ezt a lehetőséget szeretnék kihasználni, felismerve, hogy a vásárlóközönség egy része igenis örömét leli az alkotásban, és idejét nemcsak egy játékon belül hajlandó erre fordítani, hanem kívülről is, új ötletekkel, saját anyaggal segítve a fejlesztőket. Példaként említették Wright következő darabját, amely a Spore (Spóra) nevet kapta: itt a fejlesztők a játékosok által kreált világokat és városokat fogják megtölteni élővilággal, lakosokkal és a hagyományos szerep kibővítése egyéb kiadóknál is hangsúlyt kap.
"A Wikipedia modelljére, vagy ha úgy tetszik, a nyílt forráskódú modellre helyezzük a hangsúlyt a játékoknál" - jelentette ki Allard, megerősítve, hogy a szoftvercég meglepő csavarra is hajlandó, hogy kihasználja az újonnan kínálkozó lehetőségeket. Erre már bőven van példa, elsősorban az online többszereplős játékok jóvoltából, igaz, nem a fejlesztést, hanem a játékon belüli tevékenységet illetően. Sokan vállalkoznak vezetői, kiszolgálói szerepre, hogy játékostársaik élményét gazdagítsák, és gyakorlatilag szolgáltatást nyújtanak a játékon belül. Kivételek is akadnak: a Pirates of the Burning Sea fejlesztői többször kihangsúlyozták, hogy számítanak a kreatív játékosok segítségére, és várják az általuk benyújtott munkákat.
Természetesen nem véletlen, hogy a Microsoft maga is jelezte érdeklődését: a Sony - legnagyobb riválisuk a konzolpiacon - már tavaly arra kívánta sarkallni a játékosokat, hogy új ötletekkel, játékmenet tervekkel és vázlatokkal segítsék a PlayStation 3 és PSP játékok elkészítését. Amatőr és profi tervezők jelentkezését egyaránt várják a versenyre, ahol a győztes pályaterv tulajdonosa szabadon irányíthat majd egy stúdiót és egy tervezői csapatot. A projekt költségeit, valamint a mindennapi kiadásokat fedezi a cég.
A múlt héten a tengerentúli játékipar prominens képviselői Los Angelesben gyűltek össze, hogy az Entertainment Gathering 2006 rendezvényen megvitassák az ágazat előtt álló kihívásokat, illetve az új elképzeléseket. Itt szólalt fel Will Wright, a Sims-sorozat készítője, valamint J. Allard, a Microsoft Xbox csapatának első embere, akik arra hívták fel a figyelmet, hogy maguk a játékosok könnyíthetik meg a fejlesztők dolgát.
Allard és Wright egyetértettek abban, hogy a játékosok a jövőben egyre nagyobb szerepet kapnak majd a tartalom kibővítésében. Ezt a lehetőséget szeretnék kihasználni, felismerve, hogy a vásárlóközönség egy része igenis örömét leli az alkotásban, és idejét nemcsak egy játékon belül hajlandó erre fordítani, hanem kívülről is, új ötletekkel, saját anyaggal segítve a fejlesztőket. Példaként említették Wright következő darabját, amely a Spore (Spóra) nevet kapta: itt a fejlesztők a játékosok által kreált világokat és városokat fogják megtölteni élővilággal, lakosokkal és a hagyományos szerep kibővítése egyéb kiadóknál is hangsúlyt kap.
"A Wikipedia modelljére, vagy ha úgy tetszik, a nyílt forráskódú modellre helyezzük a hangsúlyt a játékoknál" - jelentette ki Allard, megerősítve, hogy a szoftvercég meglepő csavarra is hajlandó, hogy kihasználja az újonnan kínálkozó lehetőségeket. Erre már bőven van példa, elsősorban az online többszereplős játékok jóvoltából, igaz, nem a fejlesztést, hanem a játékon belüli tevékenységet illetően. Sokan vállalkoznak vezetői, kiszolgálói szerepre, hogy játékostársaik élményét gazdagítsák, és gyakorlatilag szolgáltatást nyújtanak a játékon belül. Kivételek is akadnak: a Pirates of the Burning Sea fejlesztői többször kihangsúlyozták, hogy számítanak a kreatív játékosok segítségére, és várják az általuk benyújtott munkákat.
Természetesen nem véletlen, hogy a Microsoft maga is jelezte érdeklődését: a Sony - legnagyobb riválisuk a konzolpiacon - már tavaly arra kívánta sarkallni a játékosokat, hogy új ötletekkel, játékmenet tervekkel és vázlatokkal segítsék a PlayStation 3 és PSP játékok elkészítését. Amatőr és profi tervezők jelentkezését egyaránt várják a versenyre, ahol a győztes pályaterv tulajdonosa szabadon irányíthat majd egy stúdiót és egy tervezői csapatot. A projekt költségeit, valamint a mindennapi kiadásokat fedezi a cég.