Gyurkity Péter
Népszerűek az erotikus játékok
A San Andreas rejtett jelenetei körül kirobbant botrány minden eddiginél jobban reflektorfénybe helyezte a szexuális tartalmakat magukban foglaló számítógépes játékokat.
Az elmúlt években a játékszoftvereket és az azokat fejlesztő cégeket elsősorban az erőszak nyílt megjelenése, a mindent elöntő vér miatt vették tűz alá a társadalmat és a jövő generációit féltő személyek, szervezetek. Kevesebb figyelmet fordítottak ugyanakkor az erotikus tartalmakra, amelyek szintén jelen vannak a játékipar termékeiben. A GTA sorozat legújabb része körüli botrány szerteágazó hatásairól ír a ZDNet cikke, amelyben több szakértő is megszólal.
"Úgy vélem, hogy a Hot Coffee-ügy jótékony hatással volt. Emberek millióinak figyelmét hívta fel a játékokban található erotikus tartalmak jelenlétére, illetve arra, hogy nagyobb figyelmet kell fordítanunk az ESRB által meghatározott kategóriákra. Kivülállók, akik egyáltalán nem mozognak otthonosan a játékok területén, mind hallottak a Hot Coffee-ról" - jelentette ki a magazinnak adott válaszában Brenda Brathwaite, a Játékfejlesztők Nemzetközi Szövetségének speciális csoportja részéről. Ez a csoport nem más, mint a Sex SIG (Special Interest Group), amely azt kíséri figyelemmel, hogy milyen módon jelenik meg a szexualitás az egyes játékokban.
A Sex SIG elsősorban felvilágosításra, az információ átadására törekszik. Elismerik ugyanis a fejlesztők jogát az élet minden területének megjelenítésére, ám legalább ilyen fontosnak tartják a szülők felügyeletét, illetve a felelősség tudatosítását. Saját weboldalukon értékelik az ilyen jellegű játékokat, ám nem ítélik el egyértelműen a szex megjelenését a szórakoztatásra szánt szoftverekben. Furcsán is hatna, hiszen például vezető designerként maga Brathwaite is részt vesz a "Playboy: The Mansion" című játék fejlesztésében.
Számításai szerint - mivel hivatalos adatok nincsenek - a felnőtteknek szánt játékok a teljes piac 12 százalékát teszik ki, ami 20 milliárd dolláros összforgalomnál mintegy 2,4 milliárdot tesz ki. Ennél azonban jóval nagyobb arányt is elérhetnének, amennyiben a forgalmazók egy része hajlandó lenne ilyen besorolású játékokkal foglalkozni. Ugyanis számos forgalmazó, de még a híroldalak egy része is feltűnően kerüli a felnőtteknek szánt tartalmakat. Ugyanilyen érthetetlen azonban a szülők magatartása, akik meglehetősen ritkán tulajdonítanak jelentőséget a játékok besorolásának.
Újból megállapíthatjuk tehát, hogy a problémát nem az erőszak és a szexualitás nyílt ábrázolása jelenti, hanem a figyelmetlenség, a hanyagság, illetve a nemtörődömség, amellyel sokan ezt a területet kezelik.
Az elmúlt években a játékszoftvereket és az azokat fejlesztő cégeket elsősorban az erőszak nyílt megjelenése, a mindent elöntő vér miatt vették tűz alá a társadalmat és a jövő generációit féltő személyek, szervezetek. Kevesebb figyelmet fordítottak ugyanakkor az erotikus tartalmakra, amelyek szintén jelen vannak a játékipar termékeiben. A GTA sorozat legújabb része körüli botrány szerteágazó hatásairól ír a ZDNet cikke, amelyben több szakértő is megszólal.
"Úgy vélem, hogy a Hot Coffee-ügy jótékony hatással volt. Emberek millióinak figyelmét hívta fel a játékokban található erotikus tartalmak jelenlétére, illetve arra, hogy nagyobb figyelmet kell fordítanunk az ESRB által meghatározott kategóriákra. Kivülállók, akik egyáltalán nem mozognak otthonosan a játékok területén, mind hallottak a Hot Coffee-ról" - jelentette ki a magazinnak adott válaszában Brenda Brathwaite, a Játékfejlesztők Nemzetközi Szövetségének speciális csoportja részéről. Ez a csoport nem más, mint a Sex SIG (Special Interest Group), amely azt kíséri figyelemmel, hogy milyen módon jelenik meg a szexualitás az egyes játékokban.
A Sex SIG elsősorban felvilágosításra, az információ átadására törekszik. Elismerik ugyanis a fejlesztők jogát az élet minden területének megjelenítésére, ám legalább ilyen fontosnak tartják a szülők felügyeletét, illetve a felelősség tudatosítását. Saját weboldalukon értékelik az ilyen jellegű játékokat, ám nem ítélik el egyértelműen a szex megjelenését a szórakoztatásra szánt szoftverekben. Furcsán is hatna, hiszen például vezető designerként maga Brathwaite is részt vesz a "Playboy: The Mansion" című játék fejlesztésében.
Számításai szerint - mivel hivatalos adatok nincsenek - a felnőtteknek szánt játékok a teljes piac 12 százalékát teszik ki, ami 20 milliárd dolláros összforgalomnál mintegy 2,4 milliárdot tesz ki. Ennél azonban jóval nagyobb arányt is elérhetnének, amennyiben a forgalmazók egy része hajlandó lenne ilyen besorolású játékokkal foglalkozni. Ugyanis számos forgalmazó, de még a híroldalak egy része is feltűnően kerüli a felnőtteknek szánt tartalmakat. Ugyanilyen érthetetlen azonban a szülők magatartása, akik meglehetősen ritkán tulajdonítanak jelentőséget a játékok besorolásának.
Újból megállapíthatjuk tehát, hogy a problémát nem az erőszak és a szexualitás nyílt ábrázolása jelenti, hanem a figyelmetlenség, a hanyagság, illetve a nemtörődömség, amellyel sokan ezt a területet kezelik.