Warcraft III: Frozen Throne

Kiadó: Blizzard Entertainment
Fejlesztő: Blizzard Entertainment
Rendszerkövetelmények:
Minimum: 400 MHz-es processzor, 128 MB RAM, 8 MB-os videókártya
Ajánlott: 600 MHz-es processzor, 256 MB RAM, 32 MB-os videókártya
Hasonló játékok: Age of Empires sorozat vagy a Warcraft elődök
Kategória: valósidejű stratégia
Egy évvel az eredeti Warcraft III kiadása után, amikor még annak eladási adatai mindig fényesen csillognak, a Blizzard megjelentette a kiegészítőt is. Általában egy ilyen kiegészítő valamiféle új tartalmat, új fegyvert, új pályákat, karaktereket kell, hogy tartalmazzon, meghosszabbítva az eredeti játék élettartamát. Ez egyszerűen hangzik, de mégis a legtöbb esetben kidolgozatlan, üres, gyenge koncepciójú kiegészítőkkel találkozunk, hagy ne soroljam. De ők a Blizzard, akikről elmondhatjuk, hogy sok egyéb más mellett a kiegészítők mesterei is.
Kiadnak egy játékot, hagynak elég időt, hogy a bugok kiderüljenek, közben a történetet csiszolgatják, majd mikor eljön az idő előrukkolnak valami fergetegessel. Az felkelti az érdeklődést újra az eredeti játék iránt és újra ezreket tesznek függővé. Itt is ugyanez történt, hiszen a Frozen Throne-ban az ismert négy fajt vezérelhetjük jón, s rosszon keresztül, persze felvértezve számos újdonsággal, 9 új hőssel, új egységekkel, szövetségesekkel, NPC-k (Non-player Character) seregével, és még annyi mindennel, hogy ezt inkább nem a bevezetőben írom le.


Az ördög nem alszik
A háborúnak vége. A Burning Legion úgy tűnik vereséget szenvedett, Archimonde legyőzésével a Night Elfek kicsiny, ámbátor kemény csapata az emberek és orkok segítségével visszaverte a támadást, melyet szem nem látott évezredek óta. Most minden csendes, hegyesfülű barátaink az erdők rendbetételén dolgoznak. A történet ott folytatódik, ahol a Warcraft III véget ért.
Természetesen egyik mese sem kezdődhet így, ugyanis az elfektől disszidált Illidan valami nagyon gonosz dolgon töri a fejét. A játék bevezető animációja által részesei lehetünk annak, ahogyan a születését tekintve Night Elf, de újabban démoni szerepben is tetszelegő hős a hatalom megszerzéséhez szövetségest keresve egy mindeddig elfelejtett fajt hív új életre. Mivel az emberek és orkok szövetséget kötöttek, ezért elméletileg ők kilőve, szárazföldön pedig nem sok más fejlett faj él, ezért új barátaink, illetve ellenségeink a Nagák, a víz alól szivárognak elő. Valaha ők is Elfek voltak, de egy átoknak köszönhetően elkorcsosodva a vizek mélyére kényszerültek. Most viszont égnek a vágytól, hogy visszakapják mindazt, ami szerintük őket illeti.


A történetbe körülbelül itt kapcsolódunk bele mi, és ennél tovább nem is szeretném pörgetni, mert a már jól ismert Blizzard féle feszültségkeltő történetszövésben itt sem lesz hiány. A sztori minden részletében kidolgozott és szinte percről perce követhetjük az eseményeket, természetesen aktív szereplőként. A Blizzard kitett magáért és a kiegészítőben minden eddiginél fergetegesebb küldetés repertoár áll előttünk. Az előző részben két nagy kérdőjel maradt, ami természetesen most a gerincét adja majd az eseményeknek.
Az első az előbb említett Illidan, aki félig elf, félig démon formában menekül a teljesen elf Maiev elől, aki a Night Elfek új hősnője. Maiev megrögzött célja, hogy Illidant újra egy biztos és lehetőleg sötét és hideg helyen tudják. Persze a szökevénynek is lesz ehhez egy-két szava, hisz új barátaival együtt a Fagyott Trón megszerzésére pályázik. A második kiindulóponthoz egy kicsit térben ugorva találunk egy másik jelentkezőt a trónra. Arthas herceg, aki új kardjával, a Frostmourne-nal túlvilágra küldte saját apját, élére áll a király nélkül maradt, háborútól szétzihlált Lordaeronnak és gondolom a hullák összegyűjtésével :) egész tekintélyes erőre sikerül szert tennie.


A brazil szappant megszégyenítő összetett cselekmény
A játékban három fő küldetéssorozat vár ránk, az első az éjjeli elfek üldözős története, a második a magukra maradt emberek új komponenssel, a Blood Mage-ek családjával kiegészült seregének küzdelmeit mutatja be, majd a harmadikban Arthas herceg, király, bármi... szellemi vezető útját járja végig a hatalom beteljesedéséig.
Az ork törzsek is eléggé a nulláról indultak, hiszen a háború teljesen szétzúzta népüket. Thrall apjáról elnevezve, új törzset alapít Durotar néven, s egy távoleső kolóniát létrehozva próbál szerencsét. Ez lesz a negyedik kampány, ahol az ork-ogre félszerzet Beastmaster szerepében léphetünk akcióba. Az akcióba lépést szószerint értettem, hisz a hős, miután megérkezett - bár sokan furcsán néznek rá -, de Thrall szívesen látja és egyből rábíz néhány elintéznivaló apróságot a környéken. Majd egyre komolyabb szituációkba keveredik a hős illetve Troll Shadow Hunter csatlósa.
Ez a kampány egyetlenegy nagy küldetés, ami inkább hasonlított - SŐT egy az egyben - Diabló hangulatú. Van egy kis város, nem messze tőle egy helyőrség, néhány kűlső NPC-vel. Barangolhatunk egy óriási területen, néha kisebb barlangrendszerekbe, völgyekbe jutva. A szörnyek újrateremtődnek, pénz kapunk ha megöljük őket. Lesznek főellenségek, stb. Tehát a stratégiából kicsit átléptünk rpg-be, ami igazán hangulatossá teszi az egész játékot. Ráadásul ez csak az Act I. (ismerős elnevezés ez is :) ), a további részeket majd netről letölthetjük ingyen. Mondhatni kiegészítőt adnak majd ki a kiegészítőhöz. Lehet ezt még fokozni? További újdonságok
A történeten felül vagy inkább amellett szóli kell a töménytelen új egységről, térképről és egyebekről.
Kezdeném a hősökkel, minden faj kapott egy-egy újat. Az elfek a már említett Maievvel lettek gazdagabbak, aki kemény és gyors harcos, a teleportugrás és a megidézett segítő szellem segítségével elengedhetetlen kelléke lesz a csapatnak. Az orkok régi szövetségesük, a trollok egy kiemelkedő harcosát tudhatják maguk mögött, aki néhány trükkös varázslata mellett (békává vagy épp mivé változtatás, villámló kígyó idézés) a gyógyító sugárkezelésével tesz sokat a fronton harcolókért. Az emberek új barátaik vezérét állították csatasorba, a Vér Mágust, akinek olyan a szeme, mint azoknak, akik egyhuzamra végigviszik a campaignt, mellesleg iszonyat erős támadóvarázslatokkal rendelkezik, persze nem érdemes őt sem beküldeni a tömegbe. Az élőhalottak pedig feltámasztották egyik ősi harcosukat, a Crypt Lordot, azaz a Kripták Urát, a nerubiai hőst, aki hatalmas csapásaival tizedeli az élőket, mellesleg, segítségül hívhatja kisebb-nagyobb előhalott barátait.


Ha ez esetleg nem lenne elég, akkor beszavazhatunk a partiba még 5 másik semleges hőst is. A Naga tengeri boszorkányhoz lesz szerencsénk a küldetések során, aki kemény hátvédnek ígérkezik. Míg az orkoktól jól ismert Beastmaster kőkemény élharcos, megidézett állataival, néha állatseregeivel együtt. A Dark Ranger egy kialvatlan durcás Night Elfhez hasonlít legjobban, és úgy is viselkedik, míg a Pit Lord a Burning Legion istencsászárának kicsinyített mása. A legviccesebb pedig a Pandarian Brewmaster, egy sörivó pandamaci, aki szerintem a Blizzardos fiúk humorát dicséri.
Új egységekből is jutott mindenhova egy, bár kicsit már unalmasnak kezd hatni ez a felsorolás, dehát ez egy kiegészítő és ennek van hírértéke. Az emberek és az orkok 3-3 az elfek és az élőhalottak 4-4 új egységet kaptak, amelyekből van amit gyárthatunk, van amit idézhetünk magunk mellé. Az új egységek kiegyenlítik az adott faj gyengeségeit, így hegyezve tovább a már eddig is precíz egyensúlyt a 4 faj között, amire eddig szerintem ilyen szinten rtsben nem volt példa. Az elfek többek közt kaptak egy erős Hegyi óriást, míg az orkok és emberek légi egységeket szereztek be.


Ami igazán érdekes az a játékos által építhető bolt. Fajspecifikusan 4 különböző boltra tehetünk szert, és egész mókás dolgokat vásárolhatunk hőseinkkel. Néhány példát kiemelve, az embereknél azonnal felépülő őrtornyot cipelhetünk magunkkal, vagy éppen az adott pályának megfelelő kisállatot indíthatjuk felfedező útra az ellen bázisa felé. Gondolom emlékszik még mindenki a Starcraftos parazita trükkre. Az orkoknak is van azonnali dolguk, de nekik városháza, míg az elfek kedvükre csinálhatnak éjszakát maguknak. Az élőhalottak pedig, hogy a terjeszkedésben semmi se gátolja őket, konzerv trutyival fertőzhetik meg a földet távol bázisuktól is.
Népek tengere
Azaz a játszható fajokat körülvevő egyéb jószágok serege. Sok rts-nél megszokhattuk, hogy kietlen pusztákon csak a játékosok által irányított 25 egység rohangál fel-alá és gyilkolja egymást, de itt egy élő környezet részesei leszünk. Eddig is számtalan bolyongó lélekkel találkozhattunk, illetve a Blizzard találmány, a native ártalmatlan lények jelenléte is kellemes érzetet kelt a játékosban. Ezt csak tovább fokozták azzal, hogy néhány új fajt is bevettek a játékba, amik szintén egész kis családokat alkotnak. Sokszor kűlsőben minimálisan eltérő lények különböző szinteken más más méretben, színben és tulajdonságokkal felvértezve keserítik meg egyjátékos küldetéseinken való továbbjutásunkat. Igazából meg sem merem becsülni, hogy ezeket összeszámolva hány különböző izgő-mozgó teremtménnyel találkozhatunk a játékban, de az biztos, hogy meghaladja az eddigi összes stratégia ilyen számadatát.


Az újak között egyrészt a Naga családot érdemes megemlíteni, amiből akár játszható fajt is lehetne varázsolni, lévén hogy épületekkel is rendelkeznek és van jónéhány egységük, és gondolom valamelyik lelkes rajongó a megújúlt térkép- és kampány-szerkesztő segítségével hamarosan ez is megvalósul. Másrészt itt vannak a kisebb haverok, mint a tengeri teknősök egész palettája az ékszerteknős mérettől egész az extra galapagoszi atomteknősig. Illetve csak felsorolás szintjén a Mur'gul Snarecasterek (szép név), a Draeneri Darkslayer és a Magnataur Warrior csapat. Nem tudom miért van az, hogy egy fantasy annál fantazibb minél kimondhatatlanabb és megjegyezhetetlenebb nevű karakterek vannak benne. Grafika:

Kezelőfelület:

Játékmenet:

Hangeffektek:

Zene:

Multiplayer:

Intelligencia és nehézség:

A sima multi játékban a gép használja a durván lerohanós taktikát. Ami mondjuk meglepett, hogy nem mindig ugyanarról az oldalról támad, tehát végsősoron az AI-n állítottak valamit, de ha kiismeri az ember a gép taktikáját, ami nem nehéz, akkor hipp-hopp le lehet verni. A nehézséget fokozni illetve csökkenteni lehet egy új opcióval, amivel handicapet (hátrány) állíthatunk be magunknak vagy a gépi ellenfélnek. Ez gyakorlatilag tíz százalékos ugrásokkal életerőpont csökkentést jelent. Jó lehet mondjuk úgy 3 hard gép ellen küzdeni, hogy nekünk minden egységünk fele HP-vel indul… Az kihívás :).
Összegzés:






















