SG.hu

Modern technológiával és új közönségek előtt születik újjá a Halo

Az exkluzivitástól való stratégiai elmozdulás részeként a Microsoft először hozza el a Halo-t a Sony versenytárs konzoljára.

A klasszikus videojátékok modern technológiával való újragondolása, hogy mind a nosztalgikus, mind az új közönséget elérjék, már megszokottá vált egy pénzügyi kihívásokkal küzdő iparágban. Így nem nagy meglepetés, hogy a Microsoft bejelentette, hogy jövőre, a befolyásos játék 25. évfordulóján kiadja a Halo: Combat Evolved frissített változatát.

Egy részlet azonban megdöbbentő: a játék a társaság közvetlen versenytársának, a Sony PlayStationnek a konzolján is megjelenik. A sci-fi franchise a vállalatot négy generációnyi Xbox konzoljának eladásában és több milliárd dollár bevétel elérésében segítette, így ez a helyzet olyan, mintha a Disney engedné Mickey Mouse-t a Universal Studionál szaladgálni. "Mindannyian arra törekszünk, hogy ott találkozzunk az emberekkel, ahol vannak” - mondta Matt Booty, az Xbox játékok tartalmáért és stúdióikért felelős elnöke a Microsoft stratégiai váltásáról.

A Haloban egy szuperkatonának, Master Chiefnek kell megvédenie az emberiséget az idegen fenyegetésektől, és nem ő lesz az első, amelyik már nem exkluzívan Microsoft tulajdon. A Gears of War harmadik személyű lövöldözős játék és a Forza versenysorozat idén debütált a Sony-nál, a Microsoft Flight Simulator pedig decemberben fog. A videojáték-gyártók régóta arra ösztönzik a játékosokat, hogy a kabalafiguráikkal ellátott játékokkal felszerelt konzolokat vásároljanak. A Nintendo az 1980-as években családbarát karaktereket fejlesztett ki, és Donkey Kong, Mario és Zelda továbbra is pénzt hoznak a konyhára. A Sony exkluzív franchise-jai közé tartoznak a filmekhez hasonló kalandjátékok, az Uncharted, a God of War és a The Last of Us. A Microsoft úgy döntött, hogy más irányba halad tovább.

Ez egy kísérlet arra, hogy több játékost érjenek el és maximalizálják a bevételeket, miután a vállalat rengeteg pénzt költött a nagy stúdiók felvásárlására. A Microsoft 69 milliárd dollárért vette meg az Activision Blizzardot, amely a Call of Duty és a Candy Crush játékokat gyártja, és 7,5 milliárd dollárt fizetett a ZeniMax Mediáért, amelynek portfóliójában szerepel a The Elder Scrolls és a Fallout. A Microsoft legújabb konzolja, az Xbox Series X/S 2020-as megjelenése óta kereskedelmi kudarcnak bizonyult. Az elemzők becslései szerint alig 32 millió darabot adtak el belőle, míg a PlayStation 5-ből körülbelül 80 milliót.


"A konzolok terén az Xbox mindig is csak a koszorúslány volt, soha nem a menyasszony” - mondta Joost van Dreunen piaci elemző és a New York-i Egyetem professzora. "Egyszerűen nem tudják felülmúlni a PlayStationt és a Nintendót.” A jövőre Halo: Campaign Evolved címmel megjelenő remake Xbox Series X/S, PlayStation 5 és PC platformokra lesz megvehető. Nem fogja tartalmazni az eredeti játék kompetitív többjátékos módjait, de most először négy játékos fog tudni együtt játszani a kampányban online.

A Microsoft vezetői remélik, hogy a legnépszerűbb franchise-ok új közönség elé tárása végül több ügyfelet vonz az Xbox ökoszisztémába. Booty szerint a fogyasztók már nem kötődnek annyira azokhoz a készülékekhez, amelyeken a játékokat játszák. "A legnagyobb versenytársunk nem egy másik konzol” - mondta, majd hozzátette: „Egyre inkább a TikToktól a filmekig minden egyéb termékkel versenyzünk.” Vannak jelek, amelyek arra utalnak, hogy a stratégia működik. Április és július között a Sony konzoljain a 10 legkelendőbb játék közül hat a Microsoft tulajdonában volt. A lista élén a Forza Horizon 5 állt, négy évvel azután, hogy először megjelent az Xbox konzolokra. A Microsoft nem volt hajlandó közölni a Forza Horizon 5 és a Gears of War: Reloaded, az augusztusban megjelent remake PlayStation 5-ös eladási adatait.

Az első Halo és Gears of War címek évtizedekkel későbbi PlayStation 5-ös megjelenésével a Microsoft jövedelmező franchise-okat mutat be a hűséges Sony-játékosoknak. (Mindkét franchise játékai, beleértve a Halo: Combat Evolved 2011-es remake-jét, PC-n is játszhatók voltak.) Ez a láthatóság meghozhatja gyümölcsét, ha a Microsoft a 2026-ban megjelenő Gears of War: E-Day-t és a Halo Infinite esetleges folytatását is PlayStation 5-re hozza. A Sony konzolján történő teljes árú értékesítés különösen fontos lenne a Microsoft számára.

Több tízmillió Xbox-tulajdonos fizet elő a Game Pass szolgáltatásra, amelynek legmagasabb szintje azonnali hozzáférést biztosít az összes Microsoft által kiadott játékhoz. A vállalat jelentősen emelte a csomag árait ebben a hónapban, miután hírek szerint a Call of Duty: Black Ops 6 előfizetésbe való felvétele 300 millió dolláros bevételkiesést jelentett a vállalatnak. A vállalat belső tesztelést is végez néhány játék ingyenes, hirdetésekkel támogatott felhőalapú hozzáférésére egy, a Game Pass-tól független programon keresztül.

A videojáték-ipar változó gazdasági helyzete miatt egyes elemzők felvetették a kérdést, hogy a Microsoft esetleg teljesen kivonul-e a konzolpiacról. A nyár folyamán a vállalat közel 9000 alkalmazottat bocsátott el, közülük sokan az Xboxhoz kapcsolódó játékstúdiókból. A Perfect Dark várható újraindítását teljesen törölték. "A létszámleépítés nehéz dolog” - mondta Booty. „De ez is része a vállalkozásunk irányításának.”


Amikor 2001 novemberében megjelent az első Xbox, a Microsoft körülbelül 500 millió dollárt költött marketingre, hogy meggyőzze a játékosokat arról, hogy ez a konzol a videojáték-ipar állandó szereplőjévé válik. A figyelem nagy része a Halo: Combat Evolved játékra irányult, amely robusztus fegyverarzenáljával, zökkenőmentes irányításával és addiktív többjátékos csatáival lenyűgözte a játékosokat és a kritikusokat. Azok a konzoljátékosok, akik a hat folytatásban (és egy előzményben) akarták követni a csillagközi sagát, meg kellett vásárolniuk az Xbox 360-at, az Xbox One-t és az Xbox Series X/S-t. 2021-ben, röviddel a Halo Infinite megjelenése előtt a Microsoft közölte, hogy 81 millió Halo játékot adott el. Azóta újabb adatokat nem közölt.

A sorozat nagy hatással volt a 2000-es évekre: a Halo 2 meghatározta az online mérkőzésszervezés iparági szabványát, a Halo 3 pedig hosszú sorokat generált a játékáruházak előtt. Azóta azonban a franchise kulturális presztízse csökkent. A Halo: Campaign Evolved fejlesztői a sorozatot új tartalommal és modernizált játékmenettel indítják újra. Ebben a verzióban Master Chief már sprintelhet a csatatéren és energiakardot forgathat. A környezetet az Unreal Engine 5-ben építették újjá; ez az első alkalom, hogy a franchise külső szoftveren fut.

"Fejlesztjük az élményt” – mondta Pierre Hintze, a Halo Studios vezetője. „Van egy olyan részletességi szint, amellyel most már kifejezhetjük az eredeti művészi víziót és célokat.” Hintze szerint a franchise története, amelyben visszaverik az idegenek hódítását, üdítő volt egy olyan korszakban, amikor sok játékban fura hősök és tisztázatlan célok szerepeltek. "Amikor kézbe veszed a Halo-t, tudod, hogy alapvetően jó vagy” - mondta. „A feladatod az, hogy megmentsd az emberiséget.” Elizabeth Van Wyck, a Halo franchise operatív igazgatója és ügyvezetője elmondta, hogy a Microsoft célja az, hogy minél több játékost elérjen. "Erről úgy beszélünk, mint a Halo új korszakáról” - mondta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!